Litt DIY og litt annerledes innredning av akvarie :) (side 2)

Det er moms. Gebyret er nok den første summen.
Du visste vel at det ikke er gratis å handle fra utenlandske nettbutikker? Man må ut med 25% norsk moms når varen(-e) kommer til Norge, så lenge varens verdi overstiger 200 norske kroner.

Jeg betaler alltid moms på mine utenlandspakker, det er slik reglene er, og ingenting unormalt.

Visste du virkelig ikke dette?
mona o
[QUOTE=Lro]Å! Jeg må vise den fine lampa fra Tyskland! Veldig fornøyd med den sånn utseendemessig, men irriterte meg litt over alt lyset som lekker ut bak. Det er 2 ganske store hull til ledninger og slanger og de slipper ut veldig mye lys mot veggen! Det var litt skuffende med en så fin og gjennomført lampe, at de ikke hadde fikset et eller annet lurt for å slippe lekkasjen av lys bak. En flapp av noe slag kunne de festet over hullene. Jeg får finne på noe selv.


Hullene bak er halv-sirkelformede. Mål hvor bred åpningen er.
Jeg brukte svart aqua-pad, altså underlagsmatte, klippet en sirkel av den med diameter tvers over som var 2-3 mmm større enn hullet i armaturet, klippet så den i nøyaktig to like, og deretter et bittelite hull øverst på den der ledningen kan legges ut. Underlagsmattene er akkurat riktig tykkelse til å passe nedi den rillen du ser i de halvsirkelformede åpningene bak Så det var bare å presse den på plass der, og siden den er et par mm større enn åpningen holdes den godt på plass.

Jeg laget slike for å hindre fisk som er glade i å hoppe i å rømme, samt holde eplesnegler på plass Men den hindrer også lys i å slippe ut

Jeg VET at jeg har lagt ut et bilde eller to av akkurat det her på forumet et eller annet sted. Men jeg finner det ikke igjen...

Ahh, veldig lurt! Jeg burde jo ha skjønt at du hadde funnet på noe smart med de hullene og ikke bare latt de være sånn. Jeg vil jo heller ikke ha masse kuhliiåler på gulvet
mona o
Det er moms. Gebyret er nok den første summen. Du visste vel at det ikke er gratis å handle fra utenlandske nettbutikker? Man må ut med 25% norsk moms når varen(-e) kommer til Norge, så lenge varens verdi overstiger 200 norske kroner. Jeg betaler alltid moms på mine utenlandspakker, det er slik reglene er, og ingenting unormalt. Visste du virkelig ikke dette?


Jo jo jo, jeg visste at jeg måtte batale fortolling, men trodde at jeg slapp unna med 199 kr siden det var det de opplyste om i brevet. At jeg skulle betale 400 i tillegg ble nok en liten overraskelse for meg. Men er det riktig er det helt ok (bortsett fra at Norge fortsatt er et møkkaland ha ha). Jeg var innstillt på å betale det jeg måtte for å få tak i disse lampene, for dem skulle jeg bare ha
Lro
Ahh, veldig lurt! Jeg burde jo ha skjønt at du hadde funnet på noe smart med de hullene og ikke bare latt de være sånn. Jeg vil jo heller ikke ha masse kuhliiåler på gulvet ;)


Nja. Nå har jeg jo stort sett Corydoras, som hopper en gang hvert skuddår bare, så det er nok noen åpne huller her og der hos meg Det var hos eplesneglene og killiene jeg måtte til med tiltak Det lyser både her og der hos meg, og litt lufting under armaturet setter jeg bare pris på (det blir lett for varmt i karene om alle skalker og luker er lukket pga mange akvarier i samme rom). Men i en stue kan jeg forstå at det lyset som slipper ut bak må være litt sjenerende.

HER finner du forresten et kjempelangt, men informativt, innlegg jeg skrev om dette med fortolling og bestilling fra utenlandske nettbutikker. Det er norsk moms, men ikke toll, på akvarieutstyr o.l.
Altså; et gebyr (det gebyret liker jeg ikke) pluss 25% av varenes verdi. Dette kan du regne ut på forhånd hva blir på alt, før du bestiller - så får du ingen flere overraskelser Hehe

Og HER finner du tollvesenets omregnings-valutakurser som norske tollpost bruker. Sjekk den jevnlig, kursene oppdateres hver uke. Der finner du altså valutakursen de beregner momsen utifra.
Flott, takk for lenker mona! Får prøve å være litt mere forberedt neste gang
Da har jeg fått fylt opp akvariene, jeg viser litt stæsj jeg har hatt i før jeg hadde i vann.

I det forrige karet jeg satte opp hadde jeg 3 torvplater pluss plantenæring i bunnen under sanda og det gjorde underverker for planteveksten. Derfor ville jeg gjøre det samme i disse karene også. I det karet med bambuspinner kunne jeg ikke bruke platene så derfor kjøpte jeg en klump med presset torv som de bruker til reptiler, ekspandert i vann først og så lagt rundt bambuspinnene. Det andre karet fikk 3 [URL=http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=2983&HKatID=]torvplater[/URL] og gjødsel. Når jeg har så mye under sanda må jeg ha et ganske tykt lag med sand over så jeg ikke roter opp gjødsla. [URL=http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=2352&HKatID=]Plantegjødsla[/URL] består av leireaktig substrat, ikke fint å få opp i vannet..

Jeg har brukt den aller fineste rådasanda, er veldig fornøyd med den og den passer nok ypperlig til Kuhliiene jeg skal ha der
Ja da er det bare å vise fram underverket. Jeg er faktisk veldig fornøyd med landsbyoppsettet, jeg syns det ble kjempeartig! Har bare lyst å løpe ut å finne en gjeng med Kuhlii, men nå skal dette få stå å godgjøre seg. Jeg skal ha i guffe fra en av de andre pumpene, men vil la det gå en stund før jeg har i fisk likevel.

Jeg vet ikke hvor lenge de algeballene vil holde når de står på disse pinnene, går det ikke får jeg finne på noe annet.

Foreløpig har jeg bare plantet inn noen avleggere av Heteranthera zosterifolia og rundt hulene har jeg satt Eleocharis parvula . Jeg har prøvd den i kar med cory, men de fine røttene klarte ikke feste seg siden coryene hele tiden var rundt den med bartene sine. Det samme vil nok skje med Kuhlii, men jeg håper at gresset skal klare å feste seg skikkelig før jeg har i Kuhliiene.

Jeg er veldig usikker på hvor mye planter jeg skal ha inn i dette karet. Jeg vil jo ikke skjule for mye av innredninga.

Kortsida på akvariet er rett mot sofaen. Jeg ville ikke få det skarpe lyset rett i fleisen men samtidig ville jeg ha muligheten til å se inn. Derfor limte jeg på en sirkel av kontaktpair før jeg malte så jeg fikk et rundt tittehull. Jeg må male et strøk til, men jeg syns det ble kjempetøft!

Og igjen, beklager for dårlig bildekvalitet
Må bare vise litt detaljer på disse hulene jeg har fått spesiallaget. Jeg er skikkelig fornøyd med dem. Damen som jeg bestilte dem av mente nemlig at hun ikke ville klare å lage dem akkurat som jeg hadde tegnet, men at de ville bli mer som en kaffekopp opp ned, med rette vegger og flatt tak. Så dere kan tro jeg var fornøyd når jeg kom å henta og så at hun hadde klart det likevel! Hun hadde visst brukt litt tid på dem...

Jeg kjøpte en liten bevegelig dings for å ha på utbåset på pumpa, må bare vise den også for den var genial. Denne må jeg skaffe til de andre karene også. Med denne kan du rette strålen i den retninga du vil!

I 250 literen min har jeg 3 store viftereker gående. Jeg har etter beste evne prøvd å sikte utblåset på en stor rot akkurat sånn at rekene må stå sånn at jeg ser dem når de samler partikler fra vannstrålen. Men har ikke klart å få siktet vannstrålen helt som jeg vil. Med denne bevegelige dingsen skal jeg få vannstrålen i perfekt posisjon!
Her ser dere veldig godt alt lyset som lekker ut bak. Det skjærer i øynene!
Men jeg skal dekke over hullene med metoden mona O beskrev tidligere i denne tråden.

Det andre akvariet skal jeg bruke som karantenekar. Der har jeg enda ikke bestemt meg for hvordan jeg vil innrede. Samboeren min syns landsbyopplegget var så kult at han mente jeg burde gjøre det med begge karene. He he, men jeg tror det holder med ett for min del.

Men selv om det skal være et karantenekar må jeg jo innrede det pent. Står jo midt i stua. Foreløpig har jeg bare slengt noe mose og en algeball som ble til overs. Må inn i tenkeboksen igjen. Hva skal jeg finne på som kan slå naboakvariet? he he

Bikkja har hunde-sacco-sekken sin foran denne akvariebenken. Hun var veldig fornøyd med at matmor ble sittende så lenge å kose.. Jeg satt jo å beundret akvariene, hun trodde selvfølgelig jeg var der bare for henne.

Jeg har ikke fått satt på dørene enda. Det viste seg at de var for høye til å få inn mellom skinnene. Må sage litt og sette på håndtak.
Sånn "dings" bruker jeg også, den er veldig smart! Har bestilt meg flere, hvorav en skal sitte på utblåset til den øverste nye 160 literen. Den nederste 160 L har en sånn allerede, og den ene 128 literen også.
Bestilte mine hos Aquaristikshop. De har Eheim varenr. 4004600.
Hvor fikk du tak i eller hvor bestilte du din?
Har et par nye til bestilling fra Tyskland nå, men den er her nok ikke før om 7-10 dager.

By the way; Kuhli-by ble skikkelig morsom! Jeg likte det sirkelformede kikkevinduet på siden!

Lro
Jeg kjøpte en liten bevegelig dings for å ha på utbåset på pumpa, må bare vise den også for den var genial. Denne må jeg skaffe til de andre karene også. Med denne kan du rette strålen i den retninga du vil!
Lro
Jeg har skjønt at disse pumpene jeg skal bruke for å drive filteret i noen tilfeller kan være bråkete. Og da er det gjerne at de henger og vibrerer mot glasset? Jeg har kjøpt 2 forskjellige uansett for å prøve ut. En Maxijet MP 400 og en Aquaclear 20.


Begge pumpene viste seg å være stillegående! Foreløpig
Lro

Helt fantastisk Dette ble enda finere og ku(h)lere enn jeg hadde sett for meg. Skikkelig moro med en innredning vidt forskjellig fra det man ofte ser rundt omkring.

Dette må jeg bare si var vellykket. Fikk egentlig lyst på å herme altså. De hulene er kjempeflotte! Ser egentlig ut som små sopp, og det passer jo perfekt. Heldig du som fikk noen til å gjøre dette.

Kjempebra!!
mona o
Sånn "dings" bruker jeg også, den er veldig smart! :-) Har bestilt meg flere, hvorav en skal sitte på utblåset til den øverste nye 160 literen. Den [URLBLOCK1] har en sånn allerede, og den ene 128 literen også. Bestilte mine hos Aquaristikshop. De har Eheim varenr. [URLBLOCK2]. Hvor fikk du tak i eller hvor bestilte du din? Har et par nye til bestilling fra Tyskland nå, men den er her nok ikke før om 7-10 dager. By the way; Kuhli-by ble skikkelig morsom! :-) Jeg likte det sirkelformede kikkevinduet på siden! :) [QUOTE=Lro]Jeg kjøpte en liten bevegelig dings for å ha på utbåset på pumpa, må bare vise den også for den var genial. Denne må jeg skaffe til de andre karene også. Med denne kan du rette strålen i den retninga du vil!


Jeg kom plutselig over den dingsen i den tyske nettbutikken jeg bestilte lampene fra. Tenkte at denne måtte jeg jo prøve! Jeg klarte selvfølgelig å kaste forpakningen på den i går og irriterte meg over at jeg ikke hadde skrevet opp nr på den! Jeg vet jo ikke hva den heter. Kjempetakk for at du kunne gi meg nr

Ja ble ikke landsbyen fin! Hi hi, jeg er litt stolt
ElinH
Lro Helt fantastisk :D Dette ble enda finere og ku(h)lere enn jeg hadde sett for meg. Skikkelig moro med en innredning vidt forskjellig fra det man ofte ser rundt omkring. Dette må jeg bare si var vellykket. Fikk egentlig lyst på å herme altså. De hulene er kjempeflotte! Ser egentlig ut som små sopp, og det passer jo perfekt. Heldig du som fikk noen til å gjøre dette. Kjempebra!!


Tusen takk! Du må jo bare herme i vei, men kanskje vi skal lage en liten konkurranse på å finne på noe helt-uten-om-det-vanlige oppsett? Hadde helt sikkert dukket opp masse kule ideer!
Bare så synd jeg har fantasi på høyde med en loff

Men jeg kan jo tenke litt!
kjempekult oppsett
nå ble jeg nesten misunnelig her. utrolig kult med slik liten "landsby"
Lro
Jeg kom plutselig over den dingsen i den tyske nettbutikken jeg bestilte lampene fra. Tenkte at denne måtte jeg jo prøve! Jeg klarte selvfølgelig å kaste forpakningen på den i går og irriterte meg over at jeg ikke hadde skrevet opp nr på den! Jeg vet jo ikke hva den heter. Kjempetakk for at du kunne gi meg nr :) Ja ble ikke landsbyen fin! Hi hi, jeg er litt stolt ;)


Åja, det er samme sted som jeg har kjøpt mine. Tenkte kanskje du hadde funnet dem i en zoobutikk i Oslo-området
mona o
[QUOTE=Lro]Jeg kom plutselig over den dingsen i den tyske nettbutikken jeg bestilte lampene fra. Tenkte at denne måtte jeg jo prøve! Jeg klarte selvfølgelig å kaste forpakningen på den i går og irriterte meg over at jeg ikke hadde skrevet opp nr på den! Jeg vet jo ikke hva den heter. Kjempetakk for at du kunne gi meg nr :) Ja ble ikke landsbyen fin! Hi hi, jeg er litt stolt ;)


Åja, det er samme sted som jeg har kjøpt mine. Tenkte kanskje du hadde funnet dem i en zoobutikk i Oslo-området

Tenkte jeg skulle høre med en oslobutikk om de kan bestille til meg, er en stund til jeg kommer til å bestille på nett. Har det jeg trenger for en god stund framover.
Jeg sitter med åpen munn og måper over denne tråden. Så morsomt!
Gratulerer med kjempeartig akvarie, fra begynnelse til slutt.

Jeg suger til meg råd og vink her.

Hilsen nykomling på forumet.
Dette ble et skikkelig stilig resultat Lro! Virkelig morsomt at du har fått til et helt egenartet oppsett og samtidig ivaretar behovene til de som skal flytte inn der. Dette oppsettet har jeg virkelig sansen for. Hulene var også ekstremt fine. Du får tipse hun som laget dem om at hun antagelig vil få solgt en mengde av dem om hun legger de inn til salg her inne

Ikke glem å oppdatere med bilder når plantene har vokst seg til og husene er blitt bebodd.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap