- Hjem
- Forum
- Fór og fóring
- Røde vs. sorte mygglarver
Røde vs. sorte mygglarver
Postet 11.11.08 kl 15:13
Det eneste jeg vet er at fiskene absolutt foretrekker røde mygg! Jeg gir både sorte, røde og hvite.
Sorte er veldig bøssete syns jeg, passer nesten bedre til småfisk.
Den røde er feit og fin og synker til bunns og bøsser ikke.
Hvite flyter veldig og kan være vanskelig for fisk å finne hvis de er vant med mat som synker (det er mine, de hvite blir bare liggende i vannflata, har gitt opp å gi dem hvite)
Næringsinnhold står på pakkene, men de har jeg ikke foran meg her jeg er.
Sorte er veldig bøssete syns jeg, passer nesten bedre til småfisk.
Den røde er feit og fin og synker til bunns og bøsser ikke.
Hvite flyter veldig og kan være vanskelig for fisk å finne hvis de er vant med mat som synker (det er mine, de hvite blir bare liggende i vannflata, har gitt opp å gi dem hvite)
Næringsinnhold står på pakkene, men de har jeg ikke foran meg her jeg er.
Postet 11.11.08 kl 15:29
Jeg har samme erfaring som Lro. Bruker bare røde mygglarver, jeg. Det er mest populært for fiskene.
Hvite flyter, og jeg har stort sett Corydoras overalt og da er jeg avhengig av at maten synker. Svarte er jo bare bøss når det tiner under vann, det orker jeg ikke bruke for det forsøpler så veldig. Ikke er det særlig populært heller.
Selv guppyene rynket på nesa over hvite mygglarver.
Hvite flyter, og jeg har stort sett Corydoras overalt og da er jeg avhengig av at maten synker. Svarte er jo bare bøss når det tiner under vann, det orker jeg ikke bruke for det forsøpler så veldig. Ikke er det særlig populært heller.
Selv guppyene rynket på nesa over hvite mygglarver.
Postet 11.11.08 kl 15:50
Endret: 11.11.08 kl 15:50
Postet 11.11.08 kl 16:39
Jeg har variert litt og brukt begge deler, og til å begynne med foretrakk fiskene så absolutt de røde. De har imidlertid skiftet preferanse de siste månedene så nå har jeg helt kuttet ut de røde og bruker bare svarte. Mulig de rett og slett må venne seg til smaken og konsistensen. Enten det eller så har det vært dårlig kvalitet på de siste pakkene med røde mygg som jeg kjøpte.
Postet 11.11.08 kl 19:28
Endret: 11.11.08 kl 19:28
MarianneljTakk for svar :) Har bestandig kjøpt røde, men idag kjøpte jeg svarte i tillegg til røde. Kanskje jeg skulle prøve de svarte på rekene, noen som har erfaring med det? Prøvde litt sort på fiskene, og det var som dere beskriver, middles interesse og mye bøss. Men tetraene fikset det opp, sånn etterhvert ;)
Rekene mine spiser svarte mygg, men he he, reker spiser vel ALT
Postet 11.11.08 kl 22:31
Postet 11.11.08 kl 22:35
Ser ut til at noen fisk ikke tåler de røde så bra...
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=1925
--> Nesten nederst på siden.
Hva kommer dette av egentlig?
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=1925
--> Nesten nederst på siden.
Hva kommer dette av egentlig?
Postet 12.11.08 kl 18:57
Postet 12.11.08 kl 19:06
Postet 12.11.08 kl 19:13
Endret: 12.11.08 kl 19:13
Postet 12.11.08 kl 19:16
har både svarte og røde mygglarver som jeg forer med
har 10 scalarer av ulik størrelse og 45 kardinaltetra, og begge sortene går ned på høykant
ser dere skriver det blir mye søl med svarte mygglarver, har ikke opplevd dette enda, da jeg bruker en forings sil (skulle linke til en slik en, men ser ikke ut som det er noen nettbutikker som har den) er i allefall kjøpt på tropehagen zoo
kan legge inn et bilde senere av hvordan det ser ut under foring, ser litt spesielt ut
har 10 scalarer av ulik størrelse og 45 kardinaltetra, og begge sortene går ned på høykant
ser dere skriver det blir mye søl med svarte mygglarver, har ikke opplevd dette enda, da jeg bruker en forings sil (skulle linke til en slik en, men ser ikke ut som det er noen nettbutikker som har den) er i allefall kjøpt på tropehagen zoo
kan legge inn et bilde senere av hvordan det ser ut under foring, ser litt spesielt ut
Postet 20.11.08 kl 09:40
Jørn Anders Bjerkeser dere skriver det blir mye søl med svarte mygglarver, har ikke opplevd dette enda, da jeg bruker en forings sil (skulle linke til en slik en, men ser ikke ut som det er noen nettbutikker som har den) er i allefall kjøpt på tropehagen zoo :) kan legge inn et bilde senere av hvordan det ser ut under foring, ser litt spesielt ut :)
Har aldri skjønt vitsen med en sånn forings sil? Ser for meg at fiskene bare får tak i litt og litt av gangen. Da er det vel bare de som er tøffest foran sila som får tak i mat? Og den flyter vel? Passer jo dårlig for fisk som spiser fra bunnen.
Men vis gjerne hvordan den faktisk fungerer, kanskje den ikke er så dum som jeg tror
Postet 20.11.08 kl 10:28
LroHar aldri skjønt vitsen med en sånn forings sil? Ser for meg at fiskene bare får tak i litt og litt av gangen. Da er det vel bare de som er tøffest foran sila som får tak i mat? Og den flyter vel? Passer jo dårlig for fisk som spiser fra bunnen. Men vis gjerne hvordan den faktisk fungerer, kanskje den ikke er så dum som jeg tror ;)
hehe, nei den er ikke noe tess til bunnfisker :P
nei den fungerer utmerket, er akkurat nok store "firkantige hull" till at maten detter ut er små hull i bunn også, så det rammler ned noe
eneste maten jeg har som flyter en stund er ciklide sticks og flakfor :P men discusgranulat, artemia, div. mygglarver, og till og med oksehjerte ligger fint i sila
kan beskrive matprosessen litt her: har 2 brikker med mygglarver oppi sila, dette tiner rimelig fort og legger seg i bunn på sila.
så står alle 10 scalarene rundt og "napper" ut mygglarvene, da ristes sila litt slik at det detter ut i bunn, og dem 40 kardinaltetrane står klar under :P tar vel en 5 min før alt er oppspist, så d går noe tregere enn vanlig, men jeg syns ikke det gjør noe, er så fint å se på
når dem begynner og få nok så svømmer dem så elegant unna 1 etter 1 og lager vei til dem som vil ha mere
er vel kansje jeg som har slik god oppdragelse på dem hehe
Postet 20.11.08 kl 16:53
Endret: 20.11.08 kl 16:55
LroNæringsinnhold står på pakkene, men de har jeg ikke foran meg her jeg er.
alle disse er fra Fina Fisken
Røde Mygglarver:
Råprotein 6,6%
Råfett 1,0%
Aska 1,4%
Kolhydrater 1,2%
Svarte Mygglarver:
Råprotein 7,2%
Råfett 3,4%
Aska 1,4%
Kolhydrater 2,0%
Fisken MagnusMen har sett på pakningen til Fina fisken at det står at Svarte mygglarver øker lekslysten om jeg ikke husker feil. Stemmer det ?
Og ja, det står at Svarte Mygglarver stimulerer Leks lysten
Oksehjerte:
Råprotein 14,7%
Råfett 3,4%
Aska 0,4%
Kolhydrater 0,5%
Artemia:
Råprotein 5,0%
Råfett 1,0%
Aska 0,8%
Kolhydrater 0,9%
Har ikke Hvite mygglarver, så jeg får ikke gitt noe info dær, kanse noen andre??
Postet 20.11.08 kl 17:04
Endret: 20.11.08 kl 17:07
Også fina fisken:
Hvite mygg:
Råprotein 5%
Råfett 0,5%
Aska 0,7%
Kolhydrater 2%
Animix:
Råprotein 14,7%
Råfett 2,9%
Aska 0,5%
Kolhydrater 0,2%
Rekemix:
Råprotein 13%
Råfett 8,7%
Aska 1,2%
Kolhydrater -ingen info..
Tubifex -ingen info.. noen andre?
Huff, i tillegg til det som er nevnt over av Jørn Anders Bjerke har jeg dette også i fryseren. Jeg tror fisken skal bli helt ville når jeg introduserer dem for noe nytt, men de foretrekker røde mygg og artemia. Så en sjelden gang tubifex, animix og sorte mygg..
Hvite mygg:
Råprotein 5%
Råfett 0,5%
Aska 0,7%
Kolhydrater 2%
Animix:
Råprotein 14,7%
Råfett 2,9%
Aska 0,5%
Kolhydrater 0,2%
Rekemix:
Råprotein 13%
Råfett 8,7%
Aska 1,2%
Kolhydrater -ingen info..
Tubifex -ingen info.. noen andre?
Huff, i tillegg til det som er nevnt over av Jørn Anders Bjerke har jeg dette også i fryseren. Jeg tror fisken skal bli helt ville når jeg introduserer dem for noe nytt, men de foretrekker røde mygg og artemia. Så en sjelden gang tubifex, animix og sorte mygg..
Postet 20.11.08 kl 23:37
Postet 20.11.08 kl 23:41
LroDen sila var som jeg trodde og ikke noe for meg og mine fisk :) Jeg syns det er hyggelig å se fiskene leite etter maten mellom eikeblader og steiner, og at alle fisk har like stor mulighet til å komme til matfatet. Kjipt for de som må vente på tur he he...
ja har ikke komment til å hadd denne vis jeg har hadd bunnfisker :P men siden scalaren går i slow motion når d kommer til mat, så er det greit å kan gjøre det sånn
var ikke klar åver at det var så mange fòr typer fra fina fisken? men takk før mer utfyllende info
Postet 21.11.08 kl 08:44
Postet 21.11.08 kl 12:30
LroMen når det gjelder mat fra fina fisken tror jeg det er enda flere typer ute og går :)
Fina Fisken Produktomtale av Frank Angell
Totalt 17 Forskjellige typer :P det var litt mere enn det vi hadde lista opp :P
Postet 21.11.08 kl 16:20
Endret: 21.11.08 kl 16:39