Hva slags fisk skal jeg ha i dette karet?

Jeg trenger en fisketype til i 85L min, men jeg klarer ikke finne ut hva jeg kan putte opp der. Det bør være en fisk som holder seg i midt/toppsjiktet.

Har fra før 14 Corydoras habrosus, 6 Otocinclus affinis, 10 Caridina cf. cantonensis crystal red shrimp

Hadde egentlig tenkt å la de gå for seg selv, men syns det er litt "kjedelig" oppi der. Det er et veldig frodig kar så fiskene ser jeg omtrent bare ved foring og de få rekene (som er ganske nyinsatt) koser seg stort sett i plantene så de ser jeg også sjelden.. jeg mener det er plass til 5-6 fisk til, ikke større enn 5 cm. Hva tror dere?

Akvariet er halvåpent, kun glassplate under armaturet. Ca 3 cm åpning bak og ca 5 cm foran. Har egentlig lyst å sette en liten gruppe med en liten type gurami, men spørs om det går med så mye åpning i glasset. Jeg kan legge ei glassplate foran, men bak blir det vanskelig. Blir det for mye lufting med ei glippe på 3 cm bak, eller burde temperaturen klare å holde seg i lufta under glasset?

Har også tenkt på killi, men de kommer til å spise alt av rekeyngel -og hoppe ut.

Men er det noen fine fisk dere kan tipse meg om som kan passe inn her?

Ph 6,5 - gh 1, 25 grader

Jeg er vel enig i at de noen av de mindre guramiartene kunne passe, men må bare innrømme at jeg ikke vet hvordan disse er i forhold til reker. Kan ikke tenke meg at den lille glipen bak vil føre til for lav lufttemperatur i karet om det da ikke står i et veldig kaldt rom. Vær bare obs på at det ikke er alle guramier som passer i grupper, noen er parfisk og vil jage de som blir til overs når paret har etablert seg.

Om du fikk dekket til glipen med ett eller annet så finnes det jo mange fine killi, men jeg er redd de fleste kan bli ganske ivrige på rekene.

Hva med smykketetra, cherrybarber eller andre fredelige stimfisk?

Jeg har 5 knurregurami gående i karantene nå som jeg egentlig hadde tenkt å sette inn i 250 literen min, men fikk litt lyst å ha de i 85 literen nå som jeg ser hvor godt de trives i 63 literen. Jeg har stort sett 23-24 grader i rommet der karet står så det er jo ikke store forskjellen fra vanntempen.

Jeg tør ikke killi med de fine rekene, men kanskje en liten snill stimer ja. Jeg må titte litt på de. Takk for tips
Jeg har 2 dverggurami sammen med 6 av disse rekene i 54-literen. Ingen reker som er blitt spist opp etter 3 mndr.

Jon
Hei jeg er ikke helt sikker men hadde hammer fisk (eller noe lignende) vært noe? Jeg syntes de er litt artige og det er for det meste toppfisk.
Regner med det er øksefisk du tenker på Bjørn. Det er helt riktig at disse oppholder seg helt i vannflaten, men i tillegg til at karet blir i minste laget (synes jeg) så er det nødvendig med heldekkende topp siden de er utrolig flinke til å hoppe.
Jon Bruce
Jeg har 2 dverggurami sammen med 6 av [URLBLOCK1] rekene i 54-literen. Ingen reker som er blitt spist opp etter 3 mndr. Jon

Ja de rekene (mine er rød og grønn) har jeg også sammen med masse fisk, men de er så produktive at nesten ingen ting kan stoppe dem har jeg funnet ut. Men mine nyanskaffa krystallreker er jeg litt mer redd for..
Bjørn Enehaug
Hei jeg er ikke helt sikker men hadde hammer fisk (eller noe lignende) vært noe? Jeg syntes de er litt artige og det er for det meste toppfisk.

Hva i alle dager er en hammerfisk??? Aldri hørt om. Ehh du mener vel ikke teleskopslørhale, de som har sånne utstående øyne?
Tante Astrid
Regner med det er øksefisk du tenker på Bjørn. Det er helt riktig at disse oppholder seg helt i vannflaten, men i tillegg til at karet blir i minste laget (synes jeg) så er det nødvendig med heldekkende topp siden de er utrolig flinke til å hoppe.

Har hatt en stim med øksefisk i 250 literen tidligere og er helt enig om at de bør ha såpass med plass. Og de hopper. Dessuten holder de seg omtrent kun i toppsjiktet, jeg er ute etter fisk som helst er i midtsjiktet

Har titta litt i basen og har laget meg en foreløpig ønskeliste.. så får jeg diskutere litt med meg selv (eller dere?) om de passer likevel:

Betta channoides
Trichopsis pumila
Parosphromenus deissneri
Dario dario
Boraras brigittae
Boraras maculatus
Iriatherina werneri

Denne har jeg aldri sett før. For en PEN fisk! men den ser ganske glupsk ut?!:
Maratecoara lacortei

Hrmpf... ja dette blir nok lett å ta et valg på...
Hei Jeg har yngel på channoidesene mine om du er interessert Har 3 relativt store yngel, men tror det er bare hunner, men av kull 2 og 3 så det ut som det var hanner - de må bare få vokse seg litt større først for å være sikker.
liv_65
Hei :-) Jeg har yngel på channoidesene mine om du er interessert :-) Har 3 relativt store yngel, men tror det er bare hunner, men av kull 2 og 3 så det ut som det var hanner - de må bare få vokse seg litt større først for å være sikker.

Yey! Ja, veldig gjerne Kontakt meg når de er leveringsklar så kommer jeg og henter )

Legger ved bilde av det karet jeg vil ha dem i. Er en stund siden bilde ble tatt så det er mer igjengrodd både med mose og flyteplanter. Tror du ikke de vil like seg der? Det er 85L, er det kun plass til et par tror du?
Helt perfekt med kokosnøtt, masse javamose og tett plantet. Jeg skal gi deg beskjed før jeg legger ut for salg

Skal du drive oppdrett på dem så ville jeg nok ikke hatt så mye annet der. Jeg har kun reker og pygmaeus i karet sammen med mine. Ellers så er de en fredelig fisk som jeg vil anta går overens med de fleste. Hadde mine sammen med dvergtannkarper i starten, men mistenkte en del svinn på yngel så jeg tok tannkarpene over i et annet kar.

Ellers så regner jeg med disse spiser en del på rekeyngelen min Men greit å holde bestanden på et akseptabelt nivå
Har fra før Corydoras habrosus, ottoer og krystallreker i dette karet, de bryr seg jo med ingen. Jeg får ofre noen rekebarn, men så tettvokst det er i dette karet vil det alltids overleve mange nok. Erfaringa er i alle fall det i 250 literen hvor jeg har en gjeng med glassmaller som jakter på dem hver natt. Har masse reker der likevel

Å, gleder meg til denne bettaen

Men tror du jeg kun bør ha et par? Ikke to?
Kjøpte dem på Jan Holt og han jeg snakket med anbefalte ikke å ha flere hanner sammen. Kan visst bli en del krangling av det mente han.
Ok, da får jeg holde meg til et par
Du kan glede deg. Jeg er veldig fascinert av munnrugere. Her er det hannen som har egg/yngel.
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap