Fullstendig grønn :s

FIkk kjøpe akvariumet fra slekning av ei venninne for et par dager siden....Tenkte det var koselig både for ungene og oss voksne. Men skorter litt på kunnskaper, da jeg kun har hatt gullfisk i bolle tidligere...

1. Fiskene jeg fikk med akvariumet er følgende: 1 sølvhai, 1 Perlegurami og 1 Parletsiklide.....Det første jeg da lurte på (heiv meg jo seff over nettet for å lese om disse nye krabatene) ....er denne sølvhaien. Akvariumet er visstnok rundt 100 l. Det jeg leser om sølvhaien er at den trenger minst 2-300 l ???Da de visstnok blir ganske svære. Nå skal det sies at tidligere eier har hatt denne fisken i over et år og den passer fortsatt karet, så vidt jeg kan se....Den er kanskje på lengde med langfingeren min....men skeptisk da....

2. det er en dingst som fulgte med. Et rør står ned i grusen og på toppen er det koblet til en slags tut som spruter vann når vi stikker i kontakten. Renser den grusen eller ???(tidligere eier var ikke særlig informativ).

3. Ellers fulgte det med et lysrør. Står det lysrøret for tempen i karet eller kun lys? Vil i såfall tempen ligge på rundt romtemp? Burde jeg skaffe meg mer utstyr? I såfall hva?

4. Har skrekkelig lyst på snegler Er det noe som passer i mitt kar? (grusbunn, en lavastein og 3 planter)....

5. Mener fra gullfisktiden at jeg måtte ha noe salt og et eller annet flytende i vannet for at fisken skulle trives. Er dette noe jeg burde tenke på med disse fiskene?

6.Er det gunstig å skaffe flere planter? Og vil fisken trives bedre med flere kompiser eller er karet å regne for fullt?


Mange spørsmål ble det, hehe. Setter pris på det hvis noen tar seg tid til å svare....
Hmm.. hadde håpet på svar på noen av punktene før jeg fyker avgårde nå på morran. Tenkte meg innom dyrebutikken og snakke med dem i dag, får håpe de som står bak disken har litt peiling, og ikke bare vil selge:S
Skal uansett prøve å kjøpe flere plantevekster og muligens algespisere, da jeg ikke akkurat tenkte på den microbielle floraen da jeg fikk et tomt akvarium og fisker i ei bøtte. Hadde springvann rett i karet og lot det stå noen timer så det i alle fall ble en slags romtemp. Så bare hadde jeg fiskene rett oppi. Har lest rundt på sida her, at man da kan få algeproblemer, så skal prøve å møte den oppgaven først.....
Du kan / bør begynne med å lese artiklene i Akvariaskolen
http://akvaforum.no/text.cfm?path=1798,1814

Der finner du mye informativt!
Hmm. Kan jo prøve meg på noen svar.

1. Sølvhaier kan bli store ja. 2-300 tror jeg også kan bli lite når disse vokser til. SÅ noe mindre en 720 vil jeg nok ikke anbefallt i lengden. Men du kan sikkert ha den så lenge den er liten, men den bør nok vurderes å selges. Husk at dette er en stimfisk og vil gjerne ha følge av litt flere av sine arts venner.

2. Hmm. Dette har jeg ikke hørt om. Kanskje det er en form for bunnfilter ?

3. Lysrør står for litt varme, men du må nok ha en varmekolbe i tillegg. Jeg ville gått for en Jäger varmekolbe. Tror denne blir ansett som en av de bedre. Har selv to stykker av denne og er veldig fornøyd.


Du burde også skaffe deg noe testsett for å sjekke vannet. Her er vel nitritt og ph test de viktigste. Så er vel en som måler hardhet.

Fulgte det med noe filter ? Hvis ikke så må du kjøpe det også. Ville da kanskje gått for en Fluval 4 og modifisert dette for bedre filterkapasitet.


4. Det gjør det helt sikkert. Eplesnegler er veldig fine. Hvis du ser under rubrikk her på forumet så finner du nok mange som selger i ulike fargevarianter.

Er litt usikker på denne lavasteinen du sier du har. Tror disse avgir endel kalk. Hvis det er tilfelle så blir nok vannet ditt ganske hardt. Om det går så bra med de andre fiskene dine er jeg ikke så sikker på. Burde kanskje vurdert å ta ut denne.

Jeg ville også vurdert å bytte grusen til sand. Men det er vel ikke kritisk da de fiskene du har ikke bryr seg for mye om bunnsubstratet tror jeg (Litt usikker på Palettcikliden her).

5. Jeg mener at du i utgangspunktet ikke trenger å tilsette noe til vannet hvis det du har ut fra springen er bra. Det bør du teste. Hvis du vil ha enklest mulig bør du helst ha fisk utifra vannkvaliteten. Salt er i hvertfall ikke nødvendig.

6. Litt avhengig av hva slags planter du har så går det sikkert ann å skaffe flere. Sølvhaien ønsker vel en del planter, men det må ikke sperre for mye for svømmingen. Perleguramien ønsker vel noen flyteplanter. Her må du nesten se hvor mye det er og hvordan du selv ønsker å ha det.

Når det gjelder flere fisk så er ikke jeg noen ekspert på antall i forhold til 100l akvarium. Menn palettcikliden kunne kanskje hatt en dame (hvis det er en gutt du har). Da vil disse forhåpentligvis danne ett par og kanskje du kan få noen yngel. Disse forsvarer vistnok reviret heftig så så mye annen bunnfisk kan du nok da ikke ha vil jeg tro. Kanskje en liten stim som går i de høyere lagene kan være aktuellt ?


Å lese artiklene i akvarieskolen er også absolutt å anbefalle

Den saken som står i grusen er et bunnfilter. Det suger vannet gjennom grusen hvor det lever en masse bakterier som gjør avfallsstoffer om til mer harmløse stoffer.

Disse filtrene kan være litt "farlige" å bruke, siden de kan bli tettet igjen av slam og skit, slik at de mister mye av effekten.
Vær obs på at du ikke kan bytte til sand så lenge du har dette filteret.

Tror det går greit foreløpig, men du burde nok få deg et bedre filter etterhvert.

Lyset vil varme opp vannet noe, og om du har høy nok temperatur i rommet, vil det være tilstrekkelig, ellers bør du skaffe deg en varmekolbe.

Sølvhaien kan du ha en stund enda, men den bør du selge på litt sikt, om du da ikke skaffer deg større akvarium.

Jeg ville latt akvariet være som det er i noen uker, og passet på ammoniakk/nitrit. Når det har gått en måneds tid, kan du tilsette litt flere fisker om verdiene er fine. Ville da satset på noen guppy el.l., en palettcichlide til og kanskje en algespiser eller to.

Planter er det vanskelig å få for mye av. Jeg ville sjekket under rubrikk om det er noen i Bodø området som har noen planter å selge. Da får du mere planter til en mye rimeligere pris enn i butikken.

Du kan ha eplesnegler, mysteriesnegler osv.
Det kan også være flott med reker, men da må du gi yngelen mange gjemmesteder, og sannsynligvis ta ut sølvhaien(tror den tar voksne reker).

Har satt opp et akvarie på 120 liter for min sønn som ser ut til å fungere veldig greit. Der har jeg satt i noen reker, guppy, corrydoras og sommerfuglcichlide. Det er også pestsnegler der.
Har endel planter i akvariet, en type hurtigvoksende, flyteplanter med store blader, cryptocoryner, javabregner og javamose.
Tror du kan få et godt oppsett med noe tilsvarende.

Corrydorasene sørger for liv på bunnen, mens rekene er litt over allt. Guppyene er litt rundt om kring, og cichliden (den er alene foreløpig) passer på at det ikke blir overbefolket.

Plantene gir en fin mix av næringsuttak, estetikk og skjulesteder.
Tusen takk for mange gode råd.

Var i Norland zoo i dag og kjøpte sånne flyteplanter(ca en neve), 3 algespisere (sugemaller?), en kjærest til Palettsikliden og en varmekolbe som jeg stillte på 25 grader.

En tabbe da. Vet ikke hvor svær den var. Helte vannet fra dyrebutikken i akvariet. Og så leste jeg flinke meg, at jeg ikke under noen omstendighet skulle gjøre det.........etterpå....!! Noen som vet hvorfor og hvorvidt jeg virkelig har tabba meg ut nå (konsekvenser):S


Er skikkelig ivrig her Akvarium var artigere enn jeg trodde. ENeste irriterdende med flyteplantene var at de flyter hit og dit med strømmen i karet. Skal tro om det er noen måte å skru ned strømmen på.....
Nja, eneste er vel at det kan krasje litt, egentlig vet jeg ikke helt hvorfor man ikke skal helle i vannet fra posen. Men det er vel kanskje for å sikre seg at man unngår bakterier som kanskje er i vannet.
Selv pleier jeg å tilvenne fiskene ved å: Legge posen i vannet, etter ca 15- 30 min åpner jeg den å putter i en liten kopp med vann, dette gjentar jeg hvert 5 min ca. Når jeg har puttet i så mye vann at det er dobbelt så mye som det var da jeg startet eller mer tar jeg opp posen. På forhånd har jeg lagt en håv over ei bøtte og her heller jeg da fisken i (oppi håven) bøtta er der i tilfelle håven glipper eller en fisk finner på å hoppe på utsiden. Det har nemlig skjedd meg da jeg bare pleide helle over vasken og er utrolig nervepirrende.
Så legger jeg ene hånda over håven (de kan fremdeles finne på å hoppe ut), løfter bort til akvariet og så er det bare å slippe ut fiskene.

Hvor lang tid du vil bruke mellom hver gang du putter mer vann i posen er opp til deg, lengre tid gir fiskene en roligere akklimatisering.
Grunnen til at posen ligger en stund i akvariet før jeg begynner putte vann i, er for å utligne temperaturen i posen med tempen i akvariet.

Ellers synes ikke jeg man burde ha lavastein i akvarier, de er skarpe og kan skade fiskene, i tillegg samler det seg masse møkk i alle hulrommene og brukte lavasteiner kan være rene giftfeller for fiskene. De er heller ikke særlig pene.

Når det gjelder ting du kan ha i vannet er det best å lese linkene i tråden her. Akvarieskolen er et must for alle, stikker gjerne innom der selv en gang iblant for å oppdatere meg selv.
Takk, har lest meg litt opp her inne og funnet mye nytting info

En liten artig observasjon da... Etter at jeg kjøpte varmekolbe, så har fisken som var i akvariet fra før av, holdt seg helt i motsatt ende akvariet fra kolben, mens disse algespiserne, de har sugd seg fast i glasset nøyaktig bak varmekolben. Skal si det er forskjellige preferanser ute og går her:S Kan visst ikke gjøre noen fornøyd....:S Kolben er forresten stillt inn på 25 grader. Burde i teorien passe alle artene jeg har i akvariumet.
ser du ble anbefalt en fluval 4+ lenger opp i tråden.. Jeg hadde det i en 120 liter og fiskene slet med å svømme nprmalt i vannet, byttet til en fluval 3+..
Hildrum76
ser du ble anbefalt en fluval 4+ lenger opp i tråden.. Jeg hadde det i en 120 liter og fiskene slet med å svømme nprmalt i vannet, byttet til en fluval 3+..


Jeg har et slags pumpevesen som fulgte med akvariumet, og det virker som den suger vann fra bunnen via et gjennomsiktig rør, og spyler det ut rett under overflaten. Det blir skikkelig sterk strøm i akvariet, og en av fiskene lider litt under det. Den er jo litt flat, hvis du skjønner....Men aner ikke hvilket merke det er. Hadde håpet at det var mulig å skru ned styrken på den litt. Plantene flakser jo veggimellom der inne:P[External Image][External Image][External Image][External Image]
Det er gode muligheter for at den kan stilles litt ned. Se etter om det er en liten tapp som stikker ut i et spor et sted, eller om det er rød/grønn farge der utløpet er festet.
Takker og bukker Fandt en liten skrue på en tynn slange som ligger over vannet. Da jeg skrudde litt på den, sluttet plantene å spinne, hehe
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap