Småtteri og spekulasjoner (side 29)

Det var lenke til en svensk butikk som legger ut fiskelisten fra imazo, men jeg kan ikke se noen priser på den listen. Les. Det er kun varenummer på den fiskelisten jeg kan se. Så jeg vet ikke hvilke priser du mener. Hva ting koster og hva slags lister de har må du ta opp med butikkene.

Sånn ellers så spiste Betta sp. Satun hannen igjen i går, så det første leksforsøket endte med fiasko. Tror det kanskje var den andre hannen som skapte litt krøll.
Humunuku
Sånn ellers så spiste Betta sp. Satun hannen igjen i går, så det første leksforsøket endte med fiasko. Tror det kanskje var den andre hannen som skapte litt krøll.


Synd. Men de setter vel i gang i gjen når de først har begynt?!
Paklangkaraya -1
Mer bad news. Oppdaget at den ene B. sp. palangkaray (hannen tror jeg) har gått heden i går, men det er mulig at det er en ledig hanne tilgjengelig så kanskje det årner seg.

Sånn ellers har dafniehold etter metoden til Flemming Petersen så langt fungert veldig bra.

Jeg startet opp et 2-3-L glass med ca 100 stk dafnier, litt jord og noen snegler for nesten et par uker siden, og mot det som har vært normalt hos meg så yrer det og bestanden øker for hver dag. Forer med å drysse hel tørrgjær og la det synke til bunns. Etter noen dager er vannet krystallklart og da tror jeg det er på tide med en ny dose gjær.

Tidligere forsøk med bar bunn i godisbokser så ut til å kræsje etter en stund så jeg er veldig spent på hva status er om noen uker og måneder. Men tror på litt mer bakterier i økologien, da det til slutt i de gamle boksen var mye infusorievev og lite levende dafnier. Jeg fikk aldri opp ordenlig bestand til å høste av, men har klart å holde liv i stammen jeg fikk fatt på i april. Tester nå med jordbunn i godisboks. Jeg bruker forresten en luftestein med et par-tre bobler i sekundet.

Ellers har jeg funnet ut at jeg var lettere lost når jeg påberopte halvmåne her om dagen. Det var halv nymåne, og dermed blir det en liten krakelering i min teori om lek ved fullmåne. Det er i hvertfall nymåne nå om dagen (den snudde i går) og fullmåne den 29. juni.
Høres meget bra ut at denne metoden funker. Jeg prøver meg uten lufttilførsel så håper jeg det går greit også..
Jeg satte i en luftestein når jeg oppdaget snerk i vannflaten.
Humunuku
Jeg satte i en luftestein når jeg oppdaget snerk i vannflaten.

Æsj, ja der sa du noe... Jeg liker ikke snerk!
Lacustricola pumilus
Den som venter, venter, men så en dag er ventetida over.
To par Lacustricola pumilus "Burundi, CI 2008" (Tanganyika-lyktøye) F1 er endelig i hus.
Forhåpentligvis kan dette bli grunnlaget for en norsk stamme.
Jeg hadde bestilling på L. pumilus fra en ukjent oppdrettstamme en stund mens de stod på Imazolisten, men sjappa fikk aldri noe selv om de bestilte hver uke. Så la jeg ut annonse både her og på NA uten respons, men med hjelp fra söta bror eller syster i dette tilfellet ble det årnings allikevel.

Fotografering ble med et famlende forsøk og nå er de også svært bleke, men Google er nok en gang vår venn og har funnet noen finere bilder.
Palangkaraya +1 :-)
Humunuku
Mer bad news. Oppdaget at den ene B. sp. palangkaray (hannen tror jeg) har gått heden i går, men det er mulig at det er en ledig hanne tilgjengelig så kanskje det årner seg.


Det årna seg. Eller dvs. dersom det er hunnen som er igjen av det opprinnelige paret. Det ble en mossetur på meg da de hadde en hanne til overs så nå krysser jeg finnene og satser på at de kanskje finner tonen.

Fikk sett levende skræmtfarga B. simorum også. De fikk inn en sending mens jeg var der, men jeg hadde ikke budsjett til annet enn en palangkarayahanne, og egentlig ikke plass til Betta simorum. Men hvis jeg ...
Humunuku
og egentlig ikke plass til Betta simorum. Men hvis jeg ...


He he, hos deg er det jo så overfyllt med akvarier fra før av så det KAN da ikke vises om du presser inn et til?!
Nja, kan slenge opp en reol der micro-afrika og prinsessene står. Burde fått plass til et 70 liter til i høyden der. Og kanskje noen 19-litere på toppen.
Men tror det holder med 4 killiarter, 11 labyrintarter, 4 tanganyika chicklidearter, 3 mallearter, 2 nannoarter, 3 borarasarter, 6 karpearter, 1 levendeføder, 1 horngjelart og 2 rekearter og de karene jeg allerede har. Hvis ikke ...
Hjelp, guppy døde på lørdag!
Kunne ikke dy meg for tittelvalg.

På tide å få det ting før det går i glemmeboka i stedet for her.
Lørdag var den store livebreeder-genocide-dagen. Jeg tror det hadde vært litt vel varmt for endlersungene litt for lenge. Når jeg så til de på lørdag var det over et dusin livløs fisk. Jeg plukka unna og "vannet" de som var igjen godt. Ikke sett noen kadavre siden så nå er alt forhåpentligvis ok.

Smaragdinaynglene begynner å se ut som små fisker, men er ikke så store enda, det ser ut til å være en del av dem. Karet er skikkelig nedgrodd så her er det kun spekulasjoner som gjelder. Jeg har en og annen gang sett hunnen, mens hannen er fremme rett som det er. Det er vel snart er på tide med en flytting til et oppforingskar.

I dag ser det ut til at jeg er i ferd med å miste en imbellishanne. Den har vært skikkelig pjusk i noen dager og fått litt pes fra den andre. I dag fikset han nesten ikke å gå til overflaten og hadde flere bleke flekker, så jeg flyttet han til en plastboks med et par cm vannstand. Jeg tror enten på alder da den var stor når jeg fikk den, eller at varmen de siste dagene og kanskje mitt eksperiment med å kjøle ned karet med kraftig luftsirkulasjon over vannflaten kan ha skadet fisken. Kanskje begge faktorene, og/eller noe annet.

Fisk dør - essensen av holde fisk.
Hjelp til å finne frem i betta-jungelen
Heisann!
Du har virkelig åpnet øynene mine for betta! Jeg skal nå skaffe meg ett nytt akvarium, antagelig 250L, hvor jeg kommer til å ha gurami og coryer. Jeg har Sjokoladegurami og har tenkt å ha perlegurami (vurderer 3-stripet knurregurami). Om jeg ikke tar knurreguramien så tenkte jeg kanskje jeg kunne ha en betta i stedet, men jeg vet ikke hvem jeg skal velge mellom... Jeg ser du har bl.a. "bette immbelis" og jeg lurer litt på om jeg skal velge den, men vil altså spørre litt om råd fra deg for å finne en betta som vil trives i 250L med guramiene da du har så mye kunnskap (håper det er greit?).

PH i karet vil antagelig ligge på 6,5 og temeraturen kan komme oppi 27 grader.

Jeg har tenkt litt på Betta channoides som jeg synes er en utrolig fin fisk, men vet kanskje for lite om den. Trenger generelt å øke kunnskapen, men jeg kunne tenke meg å ha noe å gå ut fra
Jeg har litt problemer med å anbefale artssammensetninger. Jeg har sett mange labyrintmix-kar så det er mulig, men jeg har ikke noe erfaring med dette.
For meg er det kompromissløse selskapsakvariet ren alkymi. Selv holder jeg stort sett artskar. Da slipper det å bli for mange kompromisser. I mitt hode så hører f.eks. ikke cory og asiatiske fisker sammen. Sikkert mest basert på at de kommer fra helt forskjellige verdensdeler, men også pga. forskjellig klima og vannforhold.

For at arter skal passe sammen er faktorer som revir og hvor raske de er til matfatet viktige i tillegg til vannforhold.F.eks. er mine channoides sære og spiser overhodet ikke tørrfôr og liker å stå å se på at foret daler ned før de går til angrep. De trives med lite lys og jernholdig vann med pH gjerne nede på 5 tallet. Andre er kjappe og glupske og spiser alt.
Jeg tror imbellis er litt lik sin nære slektning splendens og trives best med rolige forhold uten annen irriterende fisk.

En halvfull 250 med bare sjokkiser og sortvann er sikkert veldig fint.
Jeg skjønner helt hva du mener med verdensdeler og blanding av de! Det er jo ikke vanskelig å se at f.eks. mine guramier spiser saktere enn coryene. Dette blir mitt største akvarium og da vil jeg gjerne ha flere arter fisker enn bare sjokolader. Jeg ser mange andre ikke har noe problemer med å ha flere typer guramier sammen i forhold til territorium. Det er jo forskjell på hvordan de yngler også, munnruger, skumrede i hule, skumrede i vannflata osv.

Jeg har ikke så mange kar, så det er bare 62L som karantene og oppdrett, 33L artskar for Pygmégurami, 9L yngelkar og akkurat nå 110L selskapskar (blir byttet m 250L). Jeg har ikke så mange kar å ta av som deg, så artskar blir vanskelig om man vil ha flere forskjellige labyrinter

Jeg har litt vanskelig for å se for meg at det vil gå smertefritt med å gi coryene så mye oksygen de vil ha når jeg skal ha bare labyrint ellers. For såvidt PH også, men en på på 6-6,5 tåler de. Jeg har 6,5 på sjokoladeguramiene og pygméguramiene. Jeg får se hva det blir til...

En halvfull 250L med Sjokolader og sortvann blir det nok ikke når det skal være noe som fyller opp stua og skal være fint å se på for andre enn akvarister
Flyttet smaragdinayngel
I dag flyttet jeg smaragdinayngel. Det var en god del og noen var i borarasstørrelse. pH i karet var ca 5,7 til tross for at det var etterfylt Oslovann med pH rundt 8. Jeg hadde ikke skiftet stort vann på dette karet siden før det var lek på gang, og det vil si i mai. Det var masse humus og nesten helt gjengrodd av hornblad, hydrocotyle sibthorpioides og javamose.
Stort sett bare dau fisk å skrive om nå for tiden.

Nå har jeg bare en Imbellis igjen. Det er litt dumt å ikke ha fått oppdrett på arten, når jeg har klart å drepe fem stykker, så jeg forsøker å få fatt på fler.

I begynnelsen av uken så det ut til at Smaragdinahannen sleit litt, og etter et par dager var han gått med. Jeg antar alder eller noe sånt. Han fikk satt et fint kull til verden så han levde ikke forgjeves.
Den ene Foerschien har hatt en svulst som ikke slo seg til ro så den gikk også med denne uka.
Det er mistenkelig få endlers igjen i karet der Garra rufaene går. Jeg så bare et par yngel, så jeg lurer litt på om endlersene kan ha bukket under for varmen og blitt Garra-mat, eller om de ble Garra-mat uten å bukke under for varmen først. Jeg tror heller ikke det er så mange venusfisker som opprinnelig, men det er i hvertfall fler enn to.

Sånn ellers ser det ut til at alt er vel med det som er igjen av stort og yngel fra forskjellig arter som alle vokser i hvert sitt tempo. Feks. så har Smaragdinaene snart tatt igjen Channoides og er sikkert salgsklare i høst. Dafniene på glasset funker meget bra, men lignende forsøk i plastbokser har kræsja, så jeg har satt ut dafnier i litt forskjellige glass der jeg har snegler og sånt.
Humunuku
Det er vanskelig å si, men nå er de kanskje ca 4cm og det er ikke sikkert de blir større. :-) Betta sp. Palangkaraya er en nyoppdaget art og helt ny i handelen, eller det vil si Thor fikk med 6 par av de aller første som er fanget, og det antas at det som dukker opp den neste tiden vil gå rett til det japanske markedet. Ikke noe info å finne på nettet så langt - Akkurat sånn fisk jeg liker, så lenge jeg vet vannverdier.


Det var noen nydelige bettaer, om du får yngel så er jeg absolutt interessert
Jeg tror du skal høre med Tom C.
Han har allerede fått lek på sine, mens jeg lurer på om jeg egentlig har et par, eller om jeg har en stor og en liten hann.
Men blir det noe står du først på listen.
Da prøver jeg Tom C, får vel vente til jeg har flyttet først De var bare nydelige!
Tilfeldig bekjentskap
© Stefan Sjöberg
Reklame for plussmedlemskap