Småtteri og spekulasjoner (side 34)

Jeg har ikke fått noen tilbakemeldinger fra andre enn deg. Mine har fått litt størrelse, men jeg tror ikke de er unormalt store. De har jo store slør så det kan sikkert forsterke inntrykket av storfisken.
Den nye jeg nettopp kjøpte er sikkert 1/2 - 2/3 av størrelsen til de andre.
Ja han har fått et stort og massivt slør!
Ser jeg har glemt å poste og fortsatt å skrive i flere dager, så i dag får jeg passe på poste en oppsummering av de de siste dagene.

OAKs storauksjon på lørdag var som vanlig en fin hæppening for fiskefolket.
Jeg hadde planer om å ta med Betta channoides og Betta smaragdina og stod opp i god tid for å fange og pakke fisk, men smaragdinaene farget om så det var klin umulig å plukke sikre par så derfor ble det bare channoides.
Av labyrinter var det mine channoides og kampfisker
samt et par P. dayi og en pose med åtte svære Betta ?. Det ble etterhvert sagt pugnax, men jeg tipper anabantoides.
Jeg tok med noen Tanganyika-killiegg som ingen ville ha og helte de tilbake i klekkebakken når jeg kom hjem igjen. Alle eggene tålte en dag på auksjon, noe jeg tviler på at fisk av arten ville gjort med all poseløftingen og stresset det påfører fisken.

Jeg fikk tak i noen utrolig kule fødekasser. Av typen veldig liten, L12xB7xH6 med lokk og med sugekopper. Veldig kjekk til div yngelprosjekter i små kar. Og for temporær isolasjon av fisk som kan hoppe.
Jeg fikk også tak i et nytt lite avlangt bokhyllekar som sikkert passer til utsillingsguppyene jeg bød på i sluttauksjonen, og fikk.

Pseudosphromenus dayi bygger nye reder rundt omkring i 12-literen sin, jeg drypper litt mikromark og nyklektartemia sånn at det er litt fôr til de som evt blir med videre. Har ikke hatt tid til å stirre med lupe for å se hvordan det går. Er litt spent på om hvordan dette går i forhold til at de har det litt kaldt, men kommer til å fortsette litt uten ekstra varme.

Betta satun hannen har endelig sluppet yngel, jeg vet ikke helt om det skjedde i går eller tidligere. Han spiste i hvertfall litt i går, men ble ikke flyttet før i dag. Da jeg til å begynne med ikke så noen yngel og lurte på om han hadde abortert. Men så så jeg plutselig et lite fnugg spurte i bakgrunnen og berstemte meg for å flytte hannen i tilfelle han kanibaliserte yngel. Jeg har ikke sett mer enn et par stykker som står å henger ved varmekolben. Jeg får følge med litt og se om det dukker opp fler nå som de er helt alene uetn farer. Det var forresten morsomt å se hvordan hunnen farget om tvert fra ensfarget gylden til kraftige svarte horisontalstriper når hun så hannen. Han farget også gjennom flere stadier. Og de var tydelig oppspilt av så hverandre igjen. Husker fisk lenger enn et øyeblikk?

Og så var jeg så heldig å få to utmerkede bøttefiltere av Lisbeth som jeg tenkte at kan brukes i halvannenmeterskaret jeg kanskje får satt opp med tid og stunder. Takk igjen Lisbeth for at du er så snill
Humunuku
Og så var jeg så heldig å få to utmerkede bøttefiltere av Lisbeth som jeg tenkte at kan brukes i halvannenmeterskaret jeg kanskje får satt opp med tid og stunder. Takk igjen Lisbeth for at du er så snill :-)


Bare hyggelig. Kjenner en bør av dårlig samvittighet falt av mine skuldre når pumpene endelig var reddet ut av boden. Enda bedre når jeg kjente det var blitt kaldere i dag
Ser ut som jeg har blitt litt mer guppyist enn planlagt.
Villguppy fra Rio Leao.

Og så har jeg et nytt liten-bunnfiskprosjekt på gang. Hara jerdoni. Jeg har tenk litt på disse i noen dager og tenkt litt ja og nei, da de kanskje har det best i en bekk/elvebiotop. Først får de gå en stund i en godt innkjørt plastbakk med hjemmemekket trestegsfilter, så får vi se hvor de ender opp. Jeg lurer på om de holder lenge i et typisk bettakar med lite sirkulasjon, så kanskje det neste blir bangla-bekkebiotop? Jeg har alltids plass til en nanovariant i bokhylla.

Jeg har sett flere betta sp. satunyngel i dag, men det er ikke så mage som viser seg av gangen. Jeg tenkte å være litt føre var og satte ut en del dafnier i karet slik at yngel har god fortilgang. Med en ide om at de kan formere seg og enten at første generasjon naupiuler blir fôr, eller at populasjonen får økt litt før yngel er i stand til å spise dem.
Du kjøpte deg Hara jerdoni ja. Har så lyst på denne malla selv. Bytte den ut med alle coryene og aspidorasene i 450L...
Den er visst svært sky, nattaktiv og sikkert mest en fisk man kan kose seg over å anta at man har. Jeg har ikke sett snurten av mine etter at de fikk løvrester å gjemme seg i.
Så det er sikkert ingen erstattingn for ekshibisjonistiske cory-/aspidoraser. Men med en bønsj og utstasjonerte skjulesteder der det ikke er plass til alle kan det jo hende man ser en og annen på flyttefot på dagtid.

Hvis jeg skal tørre å spekulere på kjønn, så tror jeg kanskje at jeg fikk en av hver.
Den ene var ganske fyldig og mørk i buken, mens den andre var relativt slank med lys buk.
Humunuku
Hara [URLBLOCK1].


Hmm, ser de helst skal ha ph på 6,7 og opp. Da passer de ikke inn i mitt kar
Satunyngel e2k 6dråper
Betta satunhunnen klarte å hoppe ut på søndag. Jeg husker jeg tittet inn i karet og bare så hannen i et rør og regnet med at hun var blant plantene eller løvet.
Litt senere på dagen merket jeg at jeg noe på teppet og der lå det en fisk som var litt mer enn bare litt tørr. Jeg hadde vært slapp med å legge på plass dekkristen over hjørneåpningen i topplokket.
Det ser ut som de rakk å leke før hun hoppet, for han ser ut til å ruge igjen.
Jeg vet ikke helt hvordan det går da den nå går med noen små smaragdinaer.

På mandag hadde Dyrego heldigvis en igjen. Jeg er litt usikker på kjønn, men finner det ut før eller siden. Er det en hann er det bare å håpe på å få frem en hunn av yngelkullet.

Jeg plukket tre døde satunyngel. Litt bekymringverdig da jeg ikke pleier å ha problemer med slikt. Foretok en føre var medisinering med E2K 6 dråper.
Hjelp guppy!
Esha (E) 2000 (2K), skrev det ned i tilfelle jeg skulle glemme.

Etter endret:
Kan jo skrive litt mer når jeg først er i gang. Guppy! Flyttet den største Wild guppy Rio Leao-hunnen i en fødekasse. Hjelp guppy!
Hadde aldri trodd at du av alle skulle kjøpe guppy, men dette er jo kjempeartig!;D Håper du kan sette opp det store karet du har lagret i boden, så du får plass til alle ungene! Har du bilder av disse guppyene?

Jeg har kjøpt et bambusrør jeg tenkte å bruke til lek. Den er åpnet i begge endene. Jeg lurer veldig på hvordan man bruker slike rør, noe erfaring og ev tips?
MarenB
Hadde aldri trodd at [I]du[/I] av alle skulle kjøpe guppy...

Det ligger mye nostalgi i Guppy. Som med mange andre begynte det med noen guppy for lenge siden. Har hatt noen endlers en stund, men faktisk klart å nesten miste alle. Noen ble borte i Garra rufa-karet, og mange gikk dukken i sommer da det var som varmest, men har heldigvis en trio igjen. Så nå har jeg tre guppystammer. Venezuela Endlers, utstillingsgyppy type ubeskrevet, og Wild guppy Rio Leao.

MarenB
Jeg lurer veldig på hvordan man bruker slike rør, noe erfaring og ev tips?

Hvis det er vanlig tørket bambus har jeg ingen erfaring, men har selv brukt en del forkullet bambus. Ikke nødvendigvis spesifikt til lek, men mer for å gi skjulesteder der fisk med "luskeadferd" trives å stå. Og i tillegg få kullets egenskaper med å binde opp giftstoffer.
Humunuku
men har selv brukt en del forkullet bambus. Ikke nødvendigvis spesifikt til lek, men mer for å gi skjulesteder der fisk med "luskeadferd" trives å stå. Og i tillegg få kullets egenskaper med å binde opp giftstoffer.


Jeg har selv hatt lyst å prøve forkullet bambus. Kan du anbefale et sted det er greit å bestille?
Kan jeg, ja. Vil jeg, nei.
Plussmedlem
Lisbeth
Jeg har selv hatt lyst å prøve forkullet bambus. Kan du anbefale et sted det er greit å bestille?

Hvis andre ikke vil si det ...så er det bare å søke på internett..Bamboo Charcoal.
Du finner det blant annet her.
Loomis
Hvis andre ikke vil si det ;)...så er det bare å søke på internett..Bamboo Charcoal.

Og så kommer du og ødelegger en ellers fin dag.

Det blir nok litt for avansert å involvere ordet charcoal. Det var ikke mange treff på ebay på det.

Så, de finnes på ebay i forskjellige lengder (5/10cm) og diameter (S/M/L). Flest treff ved å søke på:
bamboo carbon shrimp
Da er labyrintfisk.no ute på ny plattform.
Jeg har brukt litt tid på å fikle på en drøss med småting, men nå er det like greit å få det ut i live og ta det som måtte gjenstå etterhvert. I utgangspunktet er dette innhold som Vemund har produsert om arter han har holdt de siste årene, og det er et betydelig antall labyrintarter. Med ønske om at det ble noe mer enn bare hans greie, har jeg blitt med for å få nettstedet til å bli et knutepunkt for et labyrintmiljø på nøytral grunn i forhold til de andre forumene de fleste akvaristene vanligvis forholder seg til. Jeg kommer til å annonsere dette mer offentlig i egen tråd bare ting får kjørt seg til i noen dager.
Ta gjerne en titt og bli med hvis du har er labyrintinteressert.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap