Småtteri og spekulasjoner (side 42)

Oj oj oj oj oj, har du fått deg småsjokolader! teller jeg 13 stk på det bildet?
Nå vokna jeg her, utrolig spennende at du har fått i hus noe helt nytt. Og jeg syns også det er spennende at de kanskje kan trives i så høy Ph og så lav temp. Kjempespennende!!
Lisbeth
Oj oj oj oj oj, har du fått deg småsjokolader! teller jeg 13 stk på det bildet?
Tror nok det er i overkant av to dusin
Regnet med at dette kanskje ville vekke en sjokkisfreak som deg.
Har brukt litt tid på lete etter info og anser Linkes artikkel som det mest håndfaste så langt, men håper jeg etterhvert finner ut litt mer om biotop etc.
I butikken gikk de i pH 6,8 så jeg kommer til å øke pH til over 8 over litt tid.
Det ser ut til at jeg klarte å misforstå Linkes artikkel som jeg refererte til i et tidligere innlegg. Jeg har nå fått vite av Linke at opplysningene jeg kom med angående vannverdier og temperaturer gjelder for Parasphaerichthys ocellactus. Jeg benyttet Google oversetter fra tysk til engelsk og norsk når jeg leste artikkelen.

Så når det gjelder vannverdier er vi omtrent like langt som ved start, og det er i hvertfall sikkert at Paraspaerichtys lineatus sannsynligvis ikke skal ha svært høye pH verdier.

Jeg holder fremdeles mine ved pH6,7 og deromkring.
Sitat fra Linkes artikkel:
"So konnten wir im natürlichen Lebensraum von Parasphaerichthys lineatus und Badis ruber, rund 35 km westlich von Yangon an der Straße nach Pathein, Wasserwerte mit 305 Mikro Siemens, GH 4, KH 6, pH 7,5-8,0 bei 25°C Wassertemperatur ermitteln."

Hvis ikke det er en feil i selve artikkelen, er det P. lineatus´ levevilkår han beskriver. Hvis du reduserer pH til knapt 8 og øker temperaturen til ca 25°C, burde disse føle seg hjemme.

Det er forøvrig mer morsomt enn direkte informativt å bruke Googles oversetter til norsk. Gamlemåten med ordbok er trolig mer nøyaktig, om enn langsommere.
Jeg er særdeles ustødig/sjanglete i tysk. Egentlig ganske nære grensen for å ikke forstå det i det hele tatt, så for meg er google translate bedre enn ingenting. Og jeg sjekker alltid flere målspråk da jeg har erfaring med at resultatet med engelsk som målspråk blir bedre enn norsk. Når det gjelder språk jeg ikke har noen som helst kjennskap til er det garantert bedre enn ingenting, selv om google f.eks. ofte klarer å få fisk på japansk til å bli ubåt.

Men når det gjelder artikkelen, så satt jeg igjen med forståelsen av at det handlet om Parasphaerichthys lineatus, men som Linke skriver i en mail til meg har jeg blandet sammen det han skrev om P. lineatus og P. ocellatus og at det er Parasphaerichthys ocellatus som lever i vann med svært høy pH og til dels lave temperaturer.

Og etter å ha lest artikkelen en gang til, og spesielt lagt merke til det du 530 bemerket, ser jeg at dette stemmer med det lille jeg satt med av info om arten før jeg fant artikkelen. Da det i fishbase er opplyst samme lokasjon på hvor P. lineatus er funnet som det linke skriver.
En video med Parasphaerichthys lineatus
<embed src="http://www.youtube.com/v/keNFmeV1zJ0?hl=nb&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed>
En video med Altolamprologus calvusyngel.
<embed src="http://www.youtube.com/v/C4hqb1JDPQ8?hl=nb&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed>
Flott å se mini-sjokkisene i full stiming
Fint å dele gleden ved disse.

Måtte skræmme dem litt for å få det til. En del av dem stod bak filteret og da var det bare å fingre på glasset så pilte de over til den andre siden og forbi kameraet.
Fokus er ikke optimal. Litt problematisk med dybdeskarphet og så små fisk.

nå har jeg oppdaget smått hos oryzias mekongensisene mine, og lurer på om du la merke til hvor fort de vokser som yngel? eventuelt sakte :p
jeg har sett 5 stykker i variable størrelser, så antar det er fra forskjellige kull... men så langt er de alle bare streker med øyne på og en liten mage :p
Gratulerer Sanne med reproduksjon av Oryzias Mekongensis.
Jeg er ikke i stand til å si stort om hvor fort de vokser. Når jeg oppdaget smått hadde den, tror det bare var en, sannsynligvis vært med en stund. Men jeg vil anta at det tar litt tid, selv om de er knøttsmå. Det tok flere måneder før den jeg hadde ble i nærheten av de voksne.
Jeg har dessverre ingen igjen nå. De jeg hadde ble borte i løpet av sommeren, men skal garantert ha O. mekongensis igjen.
parasphaerichthys lineatus
Hvor stort kar har du dine Parasphaerichthys lineatus? Jeg funerer på å skaffe meg disse om jeg skulle være så heldig å få muligheten og til en overkommelig pris. Tenkte egentlig på det i sommer, men de hadde så få igjen på Dahls dyrerike, så jeg endte opp med noe annet. Jeg har kun 54liter å tilby de, men vet ikke om det er nok? målene er ca 60x30x30cm...
Artig å se de på film!
Hei Maren, har svart deg i Lineatustråden på LF.

FOR DETTE INNLEGGET SKAL HANDLE OM AT JEG HAR OPPDAGET YNGEL.

Nærmere bestemt Barboides gracilis!

Nok en gang ser det ut til at det ligger an til en miniatyrfisk-FGO.

Jeg var så heldig å få tak i en oktett på Oklungentreffet og har hatt dem i et lite kar siden den gang. Karet har nå grodd godt ned og jeg hadde i dag planer om å flytte de gjenværende individene for å la karet stå og kanskje være så heldig at det dukket opp yngel når de voksne var fjernet. Men det ser det ut til at jeg ikke behøver å gjøre.
For når jeg tok en nærmere titt i karet, etter å ha snudd litt på det i dag, så oppdaget jeg minst et par fisk som var betydlig mindre enn de fullvoksne fiskene jeg startet med.

Dette er særdeles liten aktiv fisk i et kar med relativt mørkt vann og lite lys så det er tilnærmet umulig å få gode bilder med mitt fotostæsj, men jeg har gjort et forsøk for å dokumentere.

[External Image]

For meg er dette det største som har skjedd på oppdrettsfronten siden jeg oppdaget yngel på Oryzias mekongensis på nyåret. Som jeg fikk godkjent som FGO.
WoW! Gratulerer!
Yngel av disse må jo være mikroskopiske??
Takker.

Ja, i og med at de er ganske små i utgangspunktet så er nok ikke deres yngel store til å begynne med. Og når de er 4-5 milimeter er det nok en stund siden de ble klekket.
Har forsøkt å følge opp planen med å fange de voksne fiskene for å flytte dem, og kom til syv stykker. Jeg startet med åtte individer så det kan se ut til at jeg har mistet en i løpet av de ca. seks måneden jeg har holdt dem.

På bildet er det (nesten) mulig å se en fisk som er mye mindre enn de andre, og det er denne jeg tillater meg å skryte av.
[External Image]

Fanget ett yngel/ungfisk, men det kan godt være fler da karet er særdeles godt gjengrodd med mose. Kommer til å la det stå og se om det dukker opp nykommere.
[External Image]
Så morro, faktisk så jeg bare yngelen først

Håper å kunne starte en interesse for miniatyrfisker her nede i Pattaya også, men får se hva det blir til
Grattis, så morsomt med førstegangs Blir de ikke større enn 1,8 cm?
Nei ser ikke sånn ut, dersom de i det hele tatt blir så store.
De to første jeg fikk tak i hadde gått ca. ett år i butikken i København og var vel med mye godvilje nesten 18mm.

Jeg trodde dette var den minste barben og den minste afrikaneren. Men etter å ha verifisert det mens jeg skrev dette ble jeg klar over Barboides britzi, som visstnok bare blir 13mm. Så da har jeg plutselig en ny ønskefisk fra Afrika.

På toppen av miniatyrønskelisten står selvfølgelig Paedocypris progenetica, men også de andre Paedocypris-artene og arter av Danionella er høyt rangert.
I dag påberoper jeg med oppdrett av Lacustricola pumilus 'Burundi CI2008'.
Som nevnt tidligere flyttet jeg en gruppe med flere individer av begge kjønn til nytt kar og oppdaget etter noen dager yngel i det gamle karet. Til å begynne med så jeg tre individer, men nå ser det ut til at kun er én igjen i passende levedyktig størrelse. Lurer på om den har predatert de to minste. Heldigvis er det ikke kvantitet som teller.
Tilfeldig bekjentskap
© Tony Darup
Reklame for plussmedlemskap