Hastespørsmål!! hvordan feste en stor rot slik at den ikke bekker?

Jeg er midt i en "ekstrem forvandling" i karet mitt. Har tatt ut alle planter og ting som er i akvariet (har ingen fisker enda). I dag kjøpte jeg ei svær rot som jeg skal ha i midten bakerst i akvariet. Nå når jeg skal sette den ned merker jeg at den kan være litt vaklete (vil ikke ta sjangsen på et "rotskred"!

Er det noe som må gjøres nå, eller kan det vente (tenker på at plantene må tilbake..)? Finnes det noe (eks. et middel/silikon) som kan feste rota en annen dag men som kan brukes mens rota er I vannet (altså feste den i vannet)?

Må ha svar fortest mulig da jeg står midt oppi det; planter til høyre, røtter bak, kokkosnøtter til venstre osv!!!!!!!

Er det en stor rot hjelper det vel neppe å feste den med sugekopper i en vegg. Men hvis du kan sage av en bit sånn at den får en stødig "sokkel" som kan stå av seg selv?
Lisbeth
Er det en stor rot hjelper det vel neppe å feste den med sugekopper i en vegg. Men hvis du kan sage av en bit sånn at den får en stødig "sokkel" som kan stå av seg selv?


Akvariet er bare 110L, så rote ar jo ikke diger i sin forstand om det hadde vært flere hundre liter=/ Tror ikke det er noe å sage som kan hjelpe, men takk for tips (har du flere...?)!
Lisbeth
Er det en stor rot hjelper det vel neppe å feste den med sugekopper i en vegg. Men hvis du kan sage av en bit sånn at den får en stødig "sokkel" som kan stå av seg selv?


Forresten, sugekopp... Hvordan fungerer det? Kan jo kanskje være noe i et så lite kar (men som har rot på flere kg)?
kan sikkert festet med tau og sugepropp.
Tonje_R
kan sikkert festet med tau og sugepropp.


Noe jeg kan gjøre en annen dag?
Det kan sikkert vente til en annen dag i og med at du ikke har fisk i karet enda. Om du trykker den godt ned i substratet og/eller kiler mindre røtter mellom denne og sideveggen så kan det hende det også fungerer. Hvis ikke kan du prøve med sugekopp senere. Jeg bruker ikke tau jeg da, men skrur sugekoppen inn med syrefaste skruer. Her (innlegg 49) ser du hvordan det går til. Lettest å gjøre før innredningen tar til, men siden du enda ikke har fisk i karet så kan du helt sikkert ta det senere.
Måtte bare sette inn ting igjen nå. Håper jeg får det til med sugekopp likevel, selv om rota er på plass=/

Hvor kjøpte du skruene og sugekoppene?
Syrefaste skruer kjøpte jeg på Jernia og sugekoppene på en Tropehagen-butikk (egentlig reserveutstyr til eheim-filter tror jeg).

Nå vet jeg ikke hvordan du har satt den opp, men om du ikke får festet noen sugekopp i bunnen så kan du jo sikkert på festet den til sideveggen. Bare det fungerer så er det bare fantasien som setter grenser. Noen av mine er festet med sugekopp i bunnen, en er festet med sugekopp til en sidevegg, og en rot holder seg oppreist ved at jeg har kilt en pinne mellom bakveggen og rota.
Du kan også feste to røtter sammen med syrefaste skruer, dersom det kan gjøre det hele stødigere.
Da er rota på plass med 4 sugekopper og syrefaste skruer=D
Begynner å bli bra, men aldri bra nok liksom
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap