Lisbeth sine småfisk :) (side 43)

Hvordan går det med de greiene du hentet i dammen i botanisk hage?
Humunuku
Hvordan går det med de greiene du hentet i dammen i botanisk hage?


Næsj, vettasøren.. Altså de lever og yngler men jeg aner jo ikke hva det er for noe! Det vokser en trådaktig algedott oppi der, "elva" i botanisk jeg fanga krypa i var full av no algedotter, ser ut som jeg har fått med meg en liten dott som nå fyller glasset mitt... Jeg vil IKKE ha denne alga oppi mine kar, så har ikke turt å se om fiskene liker disse dyra.

Bytta vann i 450 literen i går og hadde oppi litt mere sand, begynte å bli litt i tynneste laget foran i karet. Var mye lysere den nye sanda enn den jeg har fra før men coryene og aspidorasene skal få jobben med å blande sanda og slette den utover

Tok et par nye bilder av karet, så igjen legger jeg ut før og etterbilde. Vallisnerian begynner virkelig å vokse og har blitt laaange.
Lotusen har også begynt å bli tett og fin. Tok ut den siste Crinum calamistratum fra karantenekaret på 63L og ga den hedersplassen midt i 450 literen. Passa bedre der

Ligger noen cattapa og bananblader til bløt i vannflata, blir bedre når de synker
Må bare vise hvor mye bedre Crinum calamistratum passer i 450 literen i forhold til 63 literen. Den får utfoldet seg litt bedre i 450 literen. Tenk at denne planta har fått plass i det lille karet. Ikke rart jeg hadde problemer med vannbytte i 63 literen, bladene sugdes alltidt fast i slangen.
Jeg synes karet er kjempefint enda til tross for at det har gått så lang tid! Jeg regner med det ikke er noe tilfeldighet at akkurat disse plantene er valgt til å være i det karet
Jeg må som regel luke ofte, men det kan se ut til at jeg nå har mye planter av den sorten som vokser sakte, noe som er veldig deilig

Jeg synes egentlig det egentlig er litt dekorativt med røtter som henger øverst i karet og vurderer å kjøpe ei lita ei til det formålet. Guramiene likte det veldig godt når den rota lå og duppet og ikke ville synke!

Rota de ble veldig fin i karet etter at den sank og kom på plass synes jeg! Har av en eller annen årsak gått glipp av bilder med den i sanda tidligere.
MarenB
Jeg synes karet er kjempefint enda til tross for at det har gått så lang tid!:D Jeg regner med det ikke er noe tilfeldighet at akkurat disse plantene er valgt til å være i det karet:) Jeg må som regel luke ofte, men det kan se ut til at jeg nå har mye planter av den sorten som vokser sakte, noe som er veldig deilig:) Jeg synes egentlig det egentlig er litt dekorativt med røtter som henger øverst i karet og vurderer å kjøpe ei lita ei til det formålet. Guramiene likte det veldig godt når den rota lå og duppet og ikke ville synke!:) Rota de ble veldig fin i karet etter at den sank og kom på plass synes jeg!:) Har av en eller annen årsak gått glipp av bilder med den i sanda tidligere.


Takk Plantene er valgt med omhu ja, men Heteranthera zosterifolia som står bak crinumen skal byttes ut med Ceratopteris thalictroides, Gulrotgress. Ser det ikke på bilde men H. Z. vil bare ikke, blir bare stygg i dette karet

Jeg tror jeg er fornøyd med plasseringa av rota, men må prøve å få den litt mer opp så ikke toppen av rota syns. Har bare ikke funnet ut enda hvordan jeg skal få festet den, den er TUNG. Guramiene mine liker seg også veldig godt under denne rota Hadde egentlig lyst å ta den ut, men pga dem får den bli
Nå har jeg vært medlem i Oslo akvarieklubb i 3 år uten å ha vært på et eneste møte. Hadde planer om å karre meg avgårde nå 1. september, men når jeg så at foredraget skulle handle om Discus var ikke det noe som fristet likevel... jeg vet ikke hva det er for noe men Discus har jeg aldri vært fasinert av. Digre fargeprangende tallerkener i akvarie, he he, nei ikke noe for meg. *gjesp*

Håper ingen Discusfolk er innom denne tråden, da får jeg vel bank

Håper det etterhvert er noen som skal holde foredrag om labyrinter istedet. Det blir bra!
Denne våren gikk du glipp av to reiseforedrag fra Asia med både Betta, lakris- og sjokoladeguramier, men det ser desverre ikke ut til at det er noe labyrintrelatert på programmet det neste halve året.
Så vi må finne på noe selv, eller vente til neste sommer når flere labyrintfolk skal komme på Oklungen.
Du kan jo fortelle litt om gleden ved å holde små labyrintfisk i store akvarier hvis/når interessegruppen holder møte.
Humunuku
Denne våren gikk du glipp av to reiseforedrag fra Asia med både Betta, lakris- og sjokoladeguramier, men det ser desverre ikke ut til at det er noe labyrintrelatert på programmet det neste halve året. Så vi må finne på noe selv, eller vente til neste sommer når flere labyrintfolk skal komme på Oklungen. Du kan jo fortelle litt om gleden ved å holde små labyrintfisk i store akvarier hvis/når interessegruppen holder møte.


Darn! Straffa for å ikke ha gidda å bli med på tidligere foredrag....... nuvel, jeg er tålmodig, venter til en annen god gang. TROR ikke jeg akkurat skal fortelle noe som helst -kremt, såppass sjenert (eller noe sånt) at det kun kommer kvælningslyder ut i større forsamlinger ...
Det er jo ikke sikkert forsamlingen blir så stor.
Humunuku
Det er jo ikke sikkert forsamlingen blir så stor. :-)


He he, hjelper heller ikke hvis forsamlinga er liten og ukjent...
Takket være Marens tråd har jeg funnet Siljes tråd som gjorde at jeg fikk se bilde av hennes Pseudosphromenus dayi. Den må jeg nesten skaffe meg tror jeg. Skal tygge litt på det, men med en gang jeg så den kjente jeg at det var en "Lisbethfisk"

Fant litt info
Jeg synes du er veldig flink til å vente med å kjøpe fisk, så om disse "Lisbeth-fiskene" passer inn i karet ditt så synes jeg du skal kjøpe de Kjærlighet ved første blikk er ofte ikke så dumt
Jeg luerer på en annen ting, Lisbeth. Vet du om man kan bruke gjødsel samtidig som dette algemiddelet (Happy-Life Algin Regular) eller blir det helt feil? Plantene mine trenger sårt litt gjødsel, men det er jo dumt å danne grunnlag for mer alger:P
MarenB
Jeg luerer på en annen ting, Lisbeth. Vet du om man kan bruke gjødsel samtidig som dette algemiddelet (Happy-Life Algin Regular) eller blir det helt feil? Plantene mine trenger sårt litt gjødsel, men det er jo dumt å danne grunnlag for mer alger:P


Jeg tester det ut akkurat nå. hadde oppi flytende plantegjødsel sist jeg hadde i algemiddelet. Så vi får se.
Jeg kan ikke se at det skal bety noe, men vil fraråde å bruke gjødsel som er tilsatt N og P


-Tim
MarenB
Jeg synes du er veldig flink til å vente med å kjøpe fisk, så om disse "Lisbeth-fiskene" passer inn i karet ditt så synes jeg du skal kjøpe de:) Kjærlighet ved første blikk er ofte ikke så dumt;)


He he, vel jeg tror jeg har ombestemt meg. Har veldig lyst på en gjeng Sphaerichthys selatanensis sammen med mine Sphaerichthys osphromenoides i 450L. Har tenkt og funnet ut at det vil jo ikke være fare for evt krysninger, ingen yngel kommer til å ha sjans til å leve opp i dette karet siden det er såppass mange fisk der ?
Tim
Jeg kan ikke se at det skal bety noe, men vil fraråde å bruke gjødsel som er tilsatt N og P -Tim


N og P? Nitrat og phosfate? Jeg bruker Easy life ProFito uten Nitrat og phosfate, så da kjører jeg vel trygt
Skulle tro det ja

Tror det bare er rene plantekar som trenger Nitrat og fosfat. Fiskene generere jo ellers.


-Tim
Lisbeth
He he, vel jeg tror jeg har ombestemt meg. Har veldig lyst på en gjeng Sphaerichthys selatanensis sammen med mine Sphaerichthys osphromenoides i 450L. Har tenkt og funnet ut at det vil jo ikke være fare for evt krysninger, ingen yngel kommer til å ha sjans til å leve opp i dette karet siden det er såppass mange fisk der ?


Yeah!! Det blir spennende å se om de ser på hverandre som 2 grupper eller menger seg sammen som som brødre! Skal du prøve deg på den virkelige fine guramien også, Sphaerichthys vaillanti?

Jeg gleder meg veldig til du får de nye sjokoladene! Vet du om du får tak i de nå eller tenker du å vente?
Tilfeldig bekjentskap
© Elen Galteland
Reklame for plussmedlemskap