Lisbeth sine småfisk :) (side 57)

Prøv å fange dem i en klar plastboks hvis de har skjønt at håv er farlig.
Det har blitt veldig fredelig mellom de gjenværende vaillantiene, så jeg prøver å la de gå sånn en stund. Men den ensomme hannen må få seg ei dame. Vil ikke ha den gående alene for lenge.

Liv, Jeg kommer meg ikke på e-post denne helga, så jeg håper du leser her. Du kan godt komme å hente den ensomme hannen når det passer for deg. Men du må skaffe dame til han selv
Jeg ser at den store hunnen av Sphaerichthys osphromenoides har fått en liten bul under haka igjen og står i det mørkeste hjørnet og gjemmer seg. Blitt nesten helt svart. Det ble hun sist hun tygget også. Men ingen av hannene er utvokst enda så hun driver på helt for seg selv...

Jeg har fått vært veldig lite hjemme etter at hann vaillantien ble flyttet for seg selv. Men ser at han sturer og ikke trives sammen med de masete gobyene i det lille karet. Heldigvis blir han hentet på torsdag så han slipper dette maset. Jeg er litt i tvil om gobyene vil passe i 450L siden de er så masete, men det er nok fordi det er så mange hanner på den ene hunnen. Trodde ikke alle hannene hadde overlevd, men kunne telle 4 hanner i går. STAKKARS hunn. Jeg må ta en avgjørelse snart. Håpet er at det ene paret ikke skal gjøre så mye uttav seg i 450L. Det er jo hannene som bråker med hverandre og sloss om den ene hunnen. hmm hmm hmm.

Jeg har på følelsen av at jeg kanskje kommer til å samle sammen mot og tømme og gjøre om på 450L i vinter... Denne gangen skal jeg planlegge godt og virkelig være sikker på at jeg velger de rette fiskene til dette karet. Det er synd å si det men da går alle mine flotte C. arcuatus, C. habrosus og Aspidoraser rett ut... Jeg vil ha inn noen andre maller fra Asia, feks Hara jerdoni. Kuhliiene har jeg lyst å flytte over til 450L men i frykt for at alle skal havne i pumpa blir de nok værende i sin lille landsby. Men uansett skal jeg ikke ha så mange maller som jeg har nå. Jeg har 30+ nå og det blir nok litt for mye liv sånn i forhold til mine sjokkiser.

Men får se om motet blir stort nok i løpet av vinteren, det er en stor jobb jeg har foran meg
Da har Liv vært og hentet vaillantihannen min! Det var godt å få gitt den videre til noen som har ønska seg denne fisken Hun kjøpte dame til han på Dyrego oslo city. Der går det forresten veldig mange vaillanti nå, så er noen ute etter denne vakre guramien vet dere hvor den er å finne!

Hun kjøpte 2 par med Dario dario, åhh den hadde jeg skikkelig lyst å kjøpe selv, men nå er det innkjøpsstopp på meg til jeg har fått ryddet i 450L tenker jeg. Det eneste jeg har tenkt å kjøpe er noen flere Sphaerichthys osphromenoides og Sphaerichthys selatanensis. Jeg tror jeg har blitt enig med meg selv om akkurat det.

Jeg har endelig funnet noen som vil spise boksen med [URL=http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=1944&HKatID=]Tetra Wafermix [/URL]jeg har hatt stående. Den har rett og slett ikke blitt godt motatt av mine fisk.
Slapp oppi en til tangloppene og sneglene og jeg har ikke sett på maken til fest! Det skal være et bra og næringsrikt for dette så da får jeg vel god avling på tangloppene håper jeg

Forresten Liv mente kampfisken min var den største hun hadde sett. Ja han er feit sa jeg, men hun mente at han ikke bare var feit men lang. Stor rett og slett. Har selv syntes at den er stor men tenkt det er helt normalt. Humunuku; hva er det slags superfisk du har avlet på? Har du fått tilbakemelding om at de andre i kullet har blitt stor? Du tok sikkert vare på noen selv, er de store? Men han spiser godt hos meg.. han gjør det... Flott er han
Da er herr og gru vaillanti behørlig sjøsatt, foreløpit holder de seg i hver sin ende av karet og morer seg med spising og småjaging av klovnkilli - ser ikke ut til å ha tatt skade av hverken arabisk restaurant eller lang togtur. Blir spennende å følge med dem de neste dagene Tusen takk for nydelig fisk, og hyggelig å gå sammen på shopping. Darioene er i samme karet og ser ut til å ha funnet sin plass rundt javamosen i midten av karet.

Da skal jeg jammen prøve med litt wafer til daphiene? Må jeg gjøre noe med mikroormene i kveld? De burde kanskje få litt oksygen om ikke annet?
Ja, lag noen pustehull i lokket, så kan du lage deg en boks med ny grøt å ha dem over i morra. Men spiser vaillantiene klovnene dine? :O Det høres jo ikke bra ut. Håper ikke den stakkars hannen min har blitt så mye mobbet av damene at han har fått dameskrekken... Hehe, det går vel ikke?

Men jeg måtte lese om dario dario for å friske hukommelsen (har fortsatt lyst på..) Og de skal selvfølgelig ha flere hunner pr hann. Og flere hanner i samme kar kan ende med at den ene dør... Hmm, kanskje jeg må til å redde en hann fra deg snart

Men OBS: Jeg gir ikke wafer til dafniene! De gir jeg til de meksikanske tangloppene. Dafniene kan bare spise det de filtrerer fra vannet. Til dem gir jeg en blanding av gjær og [URL=http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=2925&HKatID=]Mikrozell[/URL] blandet ut i litt vann. Jeg skal også prøve spirulina som frank angell selger.
Jeg har prøvd å få tak i dario dario-hunner i en evighet, men det kommer bare hanner når butikkene tar de inn, så vær OBS! på det!
Jeg har på følelsen av at jeg kanskje kommer til å samle sammen mot og tømme og gjøre om på 450L i vinter... Denne gangen skal jeg planlegge godt og virkelig være sikker på at jeg velger de rette fiskene til dette karet. Det er synd å si det men da går alle mine flotte C. arcuatus, C. habrosus og Aspidoraser rett ut... Jeg vil ha inn noen andre maller fra Asia, feks Hara jerdoni. Kuhliiene har jeg lyst å flytte over til 450L men i frykt for at alle skal havne i pumpa blir de nok værende i sin lille landsby. Men uansett skal jeg ikke ha så mange maller som jeg har nå. Jeg har 30+ nå og det blir nok litt for mye liv sånn i forhold til mine sjokkiser.

) da er jeg VELDIG intr. i dine habrosus...
MarenB
Jeg har prøvd å få tak i dario dario-[B]hunner[/B] i en evighet, men det kommer bare hanner når butikkene tar de inn, så vær OBS! på det!:(


Det var nettopp det som var så kult. Denne gangen hadde de fått tak i både hanner og hunner! Hunnene er helt grå og fargeløs, ikke problem å se at de faktisk hadde fått inn begge kjønn. Så hvis de klarer å få tak i burde andre butikker rundt om i landet få tak i
Lene H
:-)) da er jeg VELDIG intr. i dine habrosus...


Se der ja, det er greit å vite

Habrosusene er faktisk de jeg kommer til å savne mest av coryene og aspidorasene. Habrosusene er jo bare så søte og er framme hele tiden. Jeg har 11 C. arcuatus som jeg bare ser ved foring. Det er så synd for de er jo så pene disse arcuatusene
Lisbeth
Ja, lag noen pustehull i lokket, så kan du lage deg en boks med ny grøt å ha dem over i morra. Men spiser vaillantiene klovnene dine? :O Det høres jo ikke bra ut. Håper ikke den stakkars hannen min har blitt så mye mobbet av damene at han har fått dameskrekken... Hehe, det går vel ikke? Men jeg måtte lese om [URLBLOCK1]for å friske hukommelsen (har fortsatt lyst på..) Og de skal selvfølgelig ha flere hunner pr hann. Og flere hanner i samme kar kan ende med at den ene dør... Hmm, kanskje jeg må til å redde en hann fra deg snart ;) Men OBS: Jeg gir ikke wafer til dafniene! De gir jeg til de meksikanske tangloppene. Dafniene kan bare spise det de filtrerer fra vannet. Til dem gir jeg en blanding av gjær og [URL=http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=2925&HKatID=]Mikrozell[/URL] blandet ut i litt vann. Jeg skal også prøve [URLBLOCK2] som frank angell selger.


Hehe neida, litt trøtt når jeg skrev i går, de spiser mat og småjager klovner. De klovnene mine er blitt store, så ville nok ikke klart å få has på dem Ser ikke ut som han har dameskredd, de svømte ved siden av hverandre før jeg la meg i går. Ser ut som dama klemmer sammen finnene litt, håper ikke det er noe galt. Syns faktisk skjellene henne stod litt ut og :-S Jaja, får håpe det er greit og at jeg bare studerte litt for nøye.

Hm... da er det ikke usannsynlig at du må inn og redde ja, skal følge nøye med. De var aktive og fremme masse i går kveld, så spent på hvordan de oppfører seg i dag.

Jeg tok bare av lokket i går, så de har fått oksygen. Må mekke litt i dag, var for trøtt når jeg kom hjem i går. ble lang dag.
Vaillantiene synkronsvømte nå, kan ikke se darioene - men det er tett beplantet der så de dukker nok opp
At vaillantidamen klemmer finner er nok bare pga usikkerhet. Det er det de gjør når de er utrygg/stressa. Når jeg så mine i butikken trodde jeg jo hele gjengen var sjuk fordi de klemte finner alle sammen, men har jo skjønt nå av å ha studert mine egne at de bare var stressa. Men selvfølgelig hvis skjellene står ut? Håper ikke det. Og synd hvis hun har med seg noe sykdom, den hannen du fikk var jo ferdig karantert

Veldig hyggelig å høre at de synkronsvømmer. Stakkars gutten har jo ikke fått lov å nærme seg damer på en mnd! Dette er nok godt for selvtillitten hans, og sikkert lurt vi plukket ut en liten dame til han
Er nok bare jeg som så litt syner. De holder sammen hele tiden nå Og finnene er lite klemt sammen, han viser seg skikkelig frem, sprer ut finnene hele tiden og hun holder seg i nærheten så det ser ut som hun ikke har noe imot det akkurat Begge ser kjempeflotte ut, hun har tydelige farger i stripene nå og han er mørk brun med mørke finner og langsgående strek på kroppen. Tror det er sånn de skal se ut når de ikke er stressa. Ingen andre i karet som bryr seg om dem, var litt bekymra for dvergguramien - han kan være litt gretten - men det ser ut til å gå helt fint
Vaillantiene er kjempesøte. Skal få tatt noen bilder i kveld når det ikke er så lyst ute Skal begynne å senke ph-en der i helga, den lå på 7,8 i karet mitt - fiskene fra City hadde 7,6 så det var ikke så stor forskjell mens din gikk i 7,1.
Lisbeth
Jeg ser at den store hunnen av Sphaerichthys osphromenoides har fått en liten bul under haka igjen og står i det mørkeste hjørnet og gjemmer seg. Blitt nesten helt svart. Det ble hun sist hun tygget også. Men ingen av hannene er utvokst enda så hun driver på helt for seg selv...


Jeg lurer bare på om de må være utvokst før det blir noe "ordentlig?"
Å jeg blir så glad Liv når du kan fortelle dette! Stakkars gutten har ikke turt å farge ut hele den tida han har vært hos meg. Det er nok lurest med ett par!

Var virkelig ph så høy i vaillantikaret på butikken? Da burde jeg si i fra. De kommer til å gå der lenge og vil nok falle unna hvis de ikke senker ph...

Og forresten var mitt vann på over 7?! Ikke bra. Det skal ligge på 6, men som sagt har jeg ikke fått fulgt opp karene på et par uker... Bra jeg har planlagt akvariedag i dag!

MarenB
[QUOTE=Lisbeth]Jeg ser at den store hunnen av Sphaerichthys osphromenoides har fått en liten bul under haka igjen og står i det mørkeste hjørnet og gjemmer seg. Blitt nesten helt svart. Det ble hun sist hun tygget også. Men ingen av hannene er utvokst enda så hun driver på helt for seg selv...


Jeg lurer bare på om de må være utvokst før det blir noe "ordentlig?"

Ja, det er nemlig det
Ja, veldig letta her og De viker ikke fra hverandre nå, skikkelig søte

Ph er målt med digital målepenn så den er nok veldig presis. Begge artene hadde samme ph. Du kan ev. kontrollmåle om det stemmer med 7,1 i karantenekaret ditt. Det er nok noe høyt ja, skal begynne å senke i kveld med eikeekstrakt, har ph constant også som stabiliserer.
Liv H
har ph constant også som stabiliserer.


Kan du fortelle meg litt om ph constant? Jeg har ikke skjønt meg på den. Betyr det at jeg kan ha den i vannet når jeg har oppnådd den ph det skal være og så holder den seg der?

Ved vannbytte får jeg alltid ph ned dit jeg vil ha den (6) men etter en uke (ved neste vannskifte) har ph økt med en halv grad. Nå som jeg ikke har bytta vann på 2 uker har altså ph økt med over 1 grad! Så noe som kan holde ph på 6 hadde vært genialt.
Det er presis det den gjør, slet med i Oslo at jeg senket ph og så var den oppe igjen på samme nivå etter veldig kort tid så det ble reine ph berg-og-dalbanen. Så jeg testa ut ulike løsninger og havnet på ph constant. Da senker jeg til ønsket nivå med eikebark ekstrakt og så stabiliserer jeg med ph constant. Begge produkter er drøye i bruk. Tror jeg kjøpte dem hos aquamanias, begge er fra amtra.
Tilfeldig bekjentskap
© M.Johansen
Reklame for plussmedlemskap