Lisbeth sine småfisk :) (side 77)

MarenB
Doryichthys martensii er drit kule!!:D Slike kunne jeg godt tenke meg! Jeg får se hvordan det går hos deg, jeg har vel litt for lite kar uansett... Tror du disse kunne levd på microorm og eddik-ål?


Ja er de ikke fine?! Jeg må ta en ringerunde og høre om det er flere å få tak. De samles ofte så tydelig at de liker å være fler. Greit å få kjørt karantene på hele hurven samtidig. Men nå har jeg fryktelig dårlig råd så passer ikke å bruke penger på fisk. Hehe men man må jo prioritere sine penger på det viktigste og akkurat nå er det fisk

Jeg vet faktisk ikke om microorm og eddikål er det rette foret for dem. Jeg har ikke klart å se at de har spist microrm, mens derimot dafnier kan jeg se de snapper til seg
Donald
Veldig fine bilder og filmer du tar, Lisbeth! :-) Kan du ikke ta opp film uten lyd?


Takk

Æsj, ja den derre lyden... Jo kamera kan stilles inn på at det ikke skal ta opp lyd. Men så får du fram lyd på snutten likevel. Jeg skal innrømme at jeg ikke har satt meg ned skikkelig for å finne ut av kameraets finnesser enda, må gjøre det snart...

Man kan jo også fjerne lyden/legge på annen lyd når filmen er lasta over på maskinen, men jeg prøvde bare litt, fikk ikke til og gadd ikke mer. Jeg er fryktelig utålmodig med greier jeg ikke får til...

Jeg gjør det som er enklest for meg: går ut i fra at folk skrur ned lyden selv
Da har jeg tatt en ringerunde til Oslobutikkene for å få tak i flere nålefisker og jeg fikk napp! Oslo Zoosenter hadde den på lista og skulle bestille 6 stk til meg. Å det blir bra, med 9 stk skulle det vel være en mulighet å få en liten gruppe til å overleve.

Krysser fingra for at de kommer inn. Er jo ingen garanti for at de kommer selv om de står på lista
Har du lyst til å skrive et stuntkurs i hvordan holde tanglopper?
Humunuku
Har du lyst til å skrive et stuntkurs i hvordan holde tanglopper?


Hva mener du??

Jeg tenkte på hva krever de for å overleve, vannkvalitet, fôr etc?
Humunuku
Jeg tenkte på hva krever de for å overleve, vannkvalitet, fôr etc?


Åja! Kortversjonen:

Litt blomsterjord/torv i en beholder med noen liter vann. GH bør være så høy som 20. Flyteplanter, lys. Mates med tetra wafer og grønnsaker. Gjerne noen snegler som ryddehjelp.

Langversjonen:
--------------
Man bør visst bruke "uferskt" vann, men jeg fyller direkte fra springen.
Noen luftbobler er visst fint, men jeg har ikke det.
Mellom 4-8L er anbefalt å dyrke i. Jeg har prøvd 3L uten noe særlig hell. Derimot 19L yngler de som besatt. Flyteplanter og cattapa/eikeløv sørger for at de alltid har tilgang på mat. Men de setter størst pris på tetra wafer og grønnsaker. Squash og paprika er populært hos meg.

Disse er noen kløppere til å gjemme seg og vanskelig å høste. Raske småjævler
For å unngå å få med vannet fra kulturen over i akvariet har jeg helt fangsten gjennom en artemiasil. Men de klamrer seg fast i sila med sine små ben. Umulig å få ut av sila, så nå heller jeg vann og dyr rett oppi karet...
Jeg bytter ikke vann men etterpåfyller. Har funnet ut at det mest effektive er å bruke en luftslange til å høste med. Da tappes det samtidig ut en del vann som må erstattes

Ikke noe problem å ha de i en blandingskultur med dafnier
Det har gått 10 dager siden jeg 21 fikk nye fisk i karantenekaret. Av er kun en død
Så foreløpig går alt veldig bra!

Jeg har klart å få dem til å spise litt frossentfor og ikke bare levendefor, noe som gjør det litt enklere nå framover i matveien. Nålefiskene virker faktisk flinkest i matfatet så jeg har store håp til dem om å klare seg. Det bør de, jeg har jo bestilt flere som jeg skal hente på lørdag

Jeg har litt dårlig samvittighet for de som går her for lampa over karet er det en feil på som gjør at den durer ganske høyt. Hvor kult er det for VF og komme i fangenskap med så høy lyd rundt seg stakkars. Men i dag skal jeg hente den nye lampa så får jeg bare håpe på at den er stillegående.

Noen elendige bilder av lakrisene og en liten filmsnutt fra i går

[External Image]

[External Image]

[External Image]

<embed src="http://www.youtube.com/v/cTyeBqi0xlQ&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed>
Jeg sliter skikkelig med BGA i 450 litern min. Jeg er lat og gidder ikke skrive om igjen om det i denne tråden, så de som vil følge med på mitt lille eksperiment for å bli kvitt dem kan lese innlegg nr 36 i tråden Happy-life algin regular/extra -et algemiddel som virker!

Fikk knipset noen bilder i går, Sphaerichthys vaillanti:

[External Image]

[External Image]

En lakris jeg ikke vet helt hva er, men han er vel den mest sexy fisken jeg har!
[External Image]
åå den lakrisen der var råflott!!
Dagen i dag er en veldig rar dag... i nesten 13 år har jeg hatt med meg bikkja på jobb. Men på mandag er første arbeidsdagen på nytt sted og huseier der har bestemt at det ikke er tillatt med dyr! Jeg har vært utrolig heldig som har kunne hatt med meg bikkja hver dag så lenge.

Jeg har grudd meg fryktelig til denne dagen. At bikkja mi plutselig skal bli hjemme alene hver dag. Men nå har jeg hatt litt tid til å venne meg til den nye situasjonen og jeg tror det skal gå helt fint. Jeg glemmer hvor tilpasningsdyktig den lille bikkja mi er. Hun har vært med på mye rart i løpet av disse årene og hun funnet seg til rette i en hver livssituasjon jeg har vært i

Så fra å være stolvarmer på mitt kontor...

[External Image]


Skal hun nå leve sine late pensjonistdager i sin egen stol hjemme

[External Image]
Åh! Det var hærlig å se Husker du fortalte om dette, så dette er jo helt supert! Dagens glamelding!
Ser ut som at hun koser seg der ja,herlig hund
Lisbeth, man vet man er akvaholiker når man sitter og ser etter noe helt annet, men får øye på et veggbilde som viser andre AF akvaristers hunderaser :p

Jeg fant dette fine bildet av en Yorkie - med et kunstnerisk drag Fin å ha i gangen hjemme, Lisbeth?
Nei det bildet av bikkja var ikke dumt mona!



I dag har jeg vært å hentet mine nye 6 nålefisk, Doryichthys martensii , står til akklimatisering nå. Det er nesten ikke noe info å finne om disse fiskene og har lurt på kjønnsfordelinga på disse. Tror det gikk opp et lite lys for meg når jeg så de i butikken. De 4 jeg kjøpte var alle tynne som streker, ingen av de har sånn "mage" som den på bildet på lenken over. Jeg trodde bare de var tynne, men jeg tror mine er hunner! For i butikken hadde de fått inn store fine eksemplarer men noen var tynnmaga som mine og noen var stormaga som den på bildet. Hannen ruger eggene i en pose på magen, så da må det jo være hannene som har mage! Jeg tenkte at hannene ikke fikk sånn mage før de faktisk skulle ruge, men de er vel bygget sånn at de har plass til eggene hele tiden. Jeg håper min teori er riktig.

De hadde selvfølgelig fått inn noen andre nålefisk også, og det var så vidt jeg gikk hjem med 5 av dem. Ombestemte meg 5-6 ganger og endte på nei. Indostomus crocodilus! En bitteliten rar tynn fisk som lignet på en blanding av nålefisk og stingsild!
69 kr stk. ikke mye info å finne om den heller men litt her og her
Så løp og kjøp hvis du er ute etter noe lite og rart og har bløtt vann. De hadde også flere av de jeg kjøpte til 59 kr stk.
Hvilken butikk er det snakk om, Lisbeth? Forresten, teorien din høres veldig riktig ut forhold til hva vi har lest rundt omkring på nettet ,og fått vite av Thor på Dahls Dyrerike.
Joanna & Pål
Hvilken butikk er det snakk om, Lisbeth? :-) Forresten, teorien din høres veldig riktig ut forhold til hva vi har lest rundt omkring på nettet ,og fått vite av Thor på Dahls Dyrerike.


Ahh! Skjønte jeg hadde glemt noe: Oslo Zoosenter!

Da holder jeg på min teori om kjønnsforskjellen! Takk
Det er ingen tvil lengre (for min del) om hva som er hanner og hunner av nålefiskene. Noen har lommer med plass til å ruge egg, andre ikke. Og siden det er hannen som ruger egg MÅ det være hannene som har disse lommene. Man ser tydelig at det er en lomme for den er gjennomsiktig og tom!

Et par bilder av hunnene, tynne og rare

[External Image]

[External Image]

Hann, med lomme:

Bilde av hann kom ikke med:

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Flere fisk fra karantenekaret, mine nye lakrisgurami Den ene hannen min som er sort/blå (har en hann som er lilla/blå) flyttet inn i den bakerste hula med en gang den slapp oppi karet. Har ikke gitt slipp på den siden. Bildene er tatt med gode mellomrom, men ser ut som er tatt på få sekunder. Han kommer aldri langt fra hula si!

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap