Hvilk fisk kan vær utn pumpe

jeg lurer på omdet går ann å ha neontetra og molly i et lite akvari uten varmeelement og pumpe,har da litt plant og grus og litt gjemme steder.eller er disse for følsome. så har jeg en bekjent som mener at det gå ann å hasebra cklider i en glassboll på ca 20 liter,men da sa jeg nei synts ikke dette var noe lur ide,men han mente at disse var ganske harføre og at dette gikk uten varm og pumpe,
En sebraciklide blir 15 cm lang også mener han at det er helt greit i en 20 liters bolle?! Skulle likt å se han bo i en pappeske hele livet. Kanskje han lever - men trives og ha det godt? Neppe.

Kort sagt (siden jeg er på tur til å legge meg):

20 liter er egentlig for lite for de fleste fisk. Det er jo godt å kunne strekke litt på finnene også. I tillegg blir det fort dårlig vann i en så liten bolle. Fisken gjør jo fra seg, og 20 liter blir fortere forurenset enn 50 liter, eller 100 liter.

Fiskene du nevner vil nok også ha det varmere enn det blir i en bolle uten varmekolbe. Det er vel stort sett bare gullfisk som trives i stuetemperatur, men siden disse kan bli 40 cm store, er ikke det noe godt valg heller.

Et filter har vi for å rense vannet. I filteret bor det bakterier som bryter ned avføring og matrester og hindrer at vannet blir forgiftet med nitritt. Det sier seg selv at i en bolle uten filter, er denne muligheten borte. Faren er derfor at det går en liten stund, så sitter du der med en forgiftet fisk. For å motvirke det må det evt. byttes vann hver eneste dag, men det løser jo ikke det faktum at 20 liter er veldig lite.

En liten håndfull reker hadde kanskje gått greit, de trenger heller ikke varmekolbe Ellers finnes det akvarier fra 50 liter og oppover (og tro meg - 50 liter blir veldig raskt veldig lite!) å få kjøpt billig brukt her på rubrikk. Da kan du tilby fiskene dine både rensing av vannet, varme og bedre plass å svømme på.

Det er mye mer underholdning i å se på fisk som trives, enn fisk som mistrives og sturer borti et hjørne

Forresten:
Her kan du lese om neontetra. Dette er en stimfisk som bør være minst 10 stykk, og ha 60 liter å boltre seg på (og de boltrer ikke så mye i 60 liter heller)
Og her kan du lese om molly. Dette er ikke en stimfisk, men de blir ganske store (10 cm), er aktive og anbefalt størrelse på akvariet deres er 60 liter det også.
Det enkleste er rett og slett å kjøpe skikkelig utstyr med en gang.
Ikke gå i fella som så mange andre gjør her inne.
Setter fisker i 10 litere uten teknisk utstyr og tror de trives.

Dersom du vil ha flotte sunne fisk med flotte sunne farger og pene akvarier kan du like gjerne kjøpe skikkelig utstyr med en gang.
Ellers lever ikke fisken lenge.

Neontetra og Molly er fisker som er lette og holde, og en fin fisk å begynne med.
Husk at Neontetra trives i stim, å jeg ville hatt minimum 10 stk og ikke 2-3 som mange gjerne kjøper første gang.
Dersom du vil starte med akvarium så se om du finner ett rimelig akvariesett.
På 50-60 liter (Hvis du ikke vil ha større da)
Her følger varmekolbe og filter med.
De koster vel fra 500-1000 kr eller mer avhengig av størrelse, om det er tilbud etc.

Jeg tror ikke fiskene vil trives noe særlig i ett bitte lite kaldt akvarium.
Dersom du leser litt rundt her inne lærer du om hvor viktig filter etc er.
Dersom du ikke har råd til ett skikkelig akvarium akkurat nå ville jeg heller ventet hvis jeg var deg.
Å samlet informasjon i mens!
Det er det som lønner seg.
jeg har et akvari på 350l som jeg har mye fin fisk i og der er det for det meste cklider og noen av disse vanlig algespiseren øreål og skalarer.men så har jeg en lite akvari på 60l som jeg lurt på å ha noen neontetra og molly oppi og da lurer jegpå om diss må ha varmekolbe og sirkulasjonspumpe,for vist det måtte jeg kjøpe det .først.har nemlig lyst på disse fisken syntes dei er noe artig små ,og oppi det stor mit blir jo alt smått mat
ja du må/burde ha varmekolbe og pumpe.
Plussmedlem
Bortsett fra at neontetra og molly ikke er den beste blandingen, så trenger du ikke varmekolbe hvis karet står i et rom som holder 22-23 grader.
Filter (pumpe) bør du nok ha. Ellers så blir det mye vannbytting på deg.
Kjøpe pumpe og kolbe du.

Det er det du får igjen mest for.

Jeg trodde dette spørsmålet kom fra noen som aldri hadde hatt akvarie før!

Hvis du allerede har akvarie har du vel gjort deg noen erfaringer med det? Og burde se for deg et akvarie i drift uten rensing og sirkulasjon?

Har du 350L har du vel også skjønt behovet fisk har for plass rundt seg?

??
ja da blir det varmekolbeog pumpe,til det lille akvari og så får jeg se hva jeg ender opp med for fisk i det.skal i allefall ha neontetra,ellers hvet jeg ikkekan jeg ha eplesniler i det lilli akvari,det er ikke til å bli klok på å spørre på butikken for der gå jo det mest,
Dessverre er det mange som opplever håpløse råd og hjelp i dyrebutikker. Om det er fordi de kun har fokus på å tjene penger, eller om de rett og slett ikke har peiling (og heller ikke vil innrømme det, eller slå opp i en bok for å sjekke) skal jeg ikke si sikkert. Men at det lønner seg og både dobbelt og trippelsjekke råd som blir gitt i butikker er sikkert og visst.
Plussmedlem
anne m
kan jeg ha eplesniler i det lilli akvari,

Ja, det går bra med eplesnegler i dette akvariet.
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Johansen
Reklame for plussmedlemskap