Skal ha torv i filteret. hvordan gjør man det?

Hei!
Jeg skal ha torv i filteret mitt da jeg skal ha ildtetra og kakkadueciklider. Men hvordan går man frem, hva må man kjøpe? Jeg skal skifte pumpe over helga for pumpa jeg har nå er litt for liten. Den jeg har nå er beregnet for 90L og jeg har 110L. Den nye er tetratec 1200.

Karet har nå ingen fisker (og har aldri hatt det), men har stått nå i 38 dager (!) nøyaktig, for å kjøre seg inn.

Men kan noen hjelpe meg med torven?

vet forresten at den senker PH-verdien, men i trondheim ligger den rundt 6, ikke sant?
Test ph i vannet fra kranen også jobber du deg derifra. Hvis det ligger på 6 trenger du da ikke bruke torv i filteret?! Hvor lav skal du ha ph egentlig?

Jeg har bløtvannsfisk selv og var på vei til å legge torv i filterhuset. men for å få noen effekt måtte jeg legge inn så mye at jeg måtte ha fjernet for mye av den andre filtermassen enn jeg jeg hadde lyst til.

Du kan bruke midler for å senke ph, men er vannet i kranen på 6 kan jeg ikke skjønne at du vil senke den ytterligere?

Skal du ha sortvannsfisk kan du tilsette torumin, men den senker ikke ph (etter hva jeg har erfart i alle fall)
Tørrfisk
Vet forresten at den senker PH-verdien, men i trondheim ligger den rundt 6, ikke sant?


Sikker på den målingen?. De kommunale vannverkene sender ikke ut vann frivelig med så lav pH. Normalt ligger den mellom 7 og 8.

Når det gjelder torv så er det vanlig å benytte en nylonstrømpe å legge torven i. Strømpen legges nederst i filteret. Ikke for mye torv slik at du risikerer at gjennomstrømmingen i filteret blir redusert.
Vannet som kommer fra Jonsvannet (I Trondheim for de som lurer) ligger på ph 7, er det det har blitt målt til både på Jakobsli, Steinan og Møllenberg.
hmmm. Jeg bor på Lademoen. Synes Christer på TAM sa rundt 6, men er ikke sikker (derfor jeg spør forresten). Ser ut til at jeg må måle når jeg får dråpetesteren over helga!
Inaktiv bruker
Hei.

Av erfaringer høstet siden jeg startet med akvariehobbyen igjen, er at røtter i akvariet senker Ph slik at problemet er ikke for høy Ph, men heller at Ph synker til under 6.
PH i Trondheim (Jonsvannet) er litt over 7, har hørt noen hevde oppimot 7,5.

Torva legger du i en strømpe/nettingpose enten i filtret eller i akvariet hvor det er litt strøm. Hvis du bruker torv kjøpt på dyrebutikk ville jeg begynt med i underkant av en halv pakke og målt ph etter noen dager. Husk å bruke dråpetest eller elektronisk ph-måler.

"Styrken" på torva vil gradvis avta så det er greit å måle med jevne mellomrom så du ser når den må byttes.

-H
I Oslo feks varierer ph verdi ofte. Derfor måler jeg verdiene i springvannet før jeg bytter vann. Veldig dumt hvis man tilsetter middel for å få ph ned når verdiene er lave i springvannet. kan risikere og få lavere enn planlagt..
Tørrfisk
Synes Christer på TAM sa rundt 6, men er ikke sikker (derfor jeg spør forresten).


Hm. Den fyren i butikken har sikkert testa med strips
mona o
[QUOTE=Tørrfisk]Synes Christer på TAM sa rundt 6, men er ikke sikker (derfor jeg spør forresten).


Hm. Den fyren i butikken har sikkert testa med strips

Det gjorde han sikkert ikke da han nok har ganske god erfaring med akvarier,( sikkert en del mbedre n deg også Mona ) er nok trådstarter som husker feil.

Jonsvann har vært mellom 7-7,5 de gangene jeg har målt det fra kranen, men ble som regel rundt 6,8 når det var på plass i karene mine med litt røtter og slikt.
Sikkert jeg som husker feil ja
Men er det slik at verdiene blir dramatisk endret ganske fort når jeg tar torv i filteret og setter det i vannet?
Ser jo at det ikke gjør noe om den synker litt, men er det snakk om mye her?

Det kommer helt an på hvilken kH du har og hvor mye torv du setter inn.

pH endrer seg fort med en halv grad hvis kH er lav.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap