- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Nybegynner-feller i fleng
Nybegynner-feller i fleng
Etter seks uker som nybegynner, her er de ti første fellene jeg gikk/holdt på gå i:
Felle nr 1: Mål nitritt og alt er vel.
Feil. Nitritt var under 0,3, men ammoniakk-nivået var for høyt. Mistet to fisk, en guppy som nettopp hadde født og en molly som hadde ett stort øye (pop-eye?) og trolig var litt svekket da jeg kjøpte den. Oppdaget at noe var galt da sverddrageren ble rød rundt ene gjellen. Skiftet vann som en gal og så langt ser det ut som det går bra med resten og de sju guppy-ynglene.
Ammoniakk-test var det ingen som spurte etter, sa de på butikken, så det hadde de ikke. Det burde det være. Fikk tak i hos Aquamanias på Kløfta og det var ammoniakk i karet selv tre uker etter oppsett og flere vannbytter.
Felle nr 2: Hva sitter i filteret?
Oppdaget at i filteret som fulgte med akvariet satt det også et kullfilter. At det begynner å avgi stoffene det har tatt opp etter 28 dager, sa ingen noe om da jeg kjøpte det. Oppdaget det tilfeldig her på Akvaforum og fikk det ut i tide.
Felle nr 3: Hvilket bunnsubstrat?
Tok den grusen butikken sendte med og oppdaget i ettertid at den ikke er gunstig verken for corydoras eller ciklider. Den og flere erkjennelser har endt i et akvarium til som kjøres inn nå.
Felle nr 4: Ikke sjekke fisken
Skulle supplere neontetrastimen med tre til og oppdaget først da jeg kom hjem at to av dem var finnenappet og hadde hvitt belegg. Ikke moro. Har vært tilbake i butikken og registrert at mange av neontetraene i samme karet også er finnenappet. Jenta jeg handlet med hadde det svært så travelt og ga meg ikke sjans til å se på fisken. Jeg var ikke tøff nok til å forlange det. Neste gang blir det skikkelig gransking av hver eneste fisk.
Felle nr 5: Ikke sjekke vannverdiene hyppig
Selv etter at karet stabiliserte seg, endret ting med flere fisk, spesielt hvis karet er lite, tror jeg. Nitritt fra gul til orange på to døgn hos meg. Å teste vannverdier i butikken og få beskjed om at alt er fint, er egentlig verdiløst.
Felle nr 6: Regulere Ph
I iver etter å gi fiskene optimale forhold forsøkte jeg å få opp hardheten i vannet med faksekalk. Det bidro trolig til å øke Ph og dermed få mer ammoniakk i karet. Bidro trolig til å forgifte karet, kombinert med å sette inn for mange fisk på en gang.
Felle nr 7: For mange fisk på kort tid
Når karet akkurat har tilpasset seg bakteriefloraen er det ikke bare å kjøpe de fiskene man ønsker seg. Kommer aldri til å øke med mer enn maks to fisk i uka.
Felle nr 8: Tro på butikk-ansatte
Høyst variable svar man får. Noe er direkte feil og man er dømt tilo å mislykkes. Best å skaffe seg kunnskap selv.
Felle nr 9: Å være utålmodig.
Alt å tape, intet å vinne på å være utålmodig.
Felle nr 10: Det er dumt å betale for mye
Svært varierende priser på de samme varene. Lurt å sjekke, i hvert fall hvis man bor i et område med flere tilbydere. Og det er ikke alltid den dyreste butikken som er flinkest med fisken.
Felle nr 1: Mål nitritt og alt er vel.
Feil. Nitritt var under 0,3, men ammoniakk-nivået var for høyt. Mistet to fisk, en guppy som nettopp hadde født og en molly som hadde ett stort øye (pop-eye?) og trolig var litt svekket da jeg kjøpte den. Oppdaget at noe var galt da sverddrageren ble rød rundt ene gjellen. Skiftet vann som en gal og så langt ser det ut som det går bra med resten og de sju guppy-ynglene.
Ammoniakk-test var det ingen som spurte etter, sa de på butikken, så det hadde de ikke. Det burde det være. Fikk tak i hos Aquamanias på Kløfta og det var ammoniakk i karet selv tre uker etter oppsett og flere vannbytter.
Felle nr 2: Hva sitter i filteret?
Oppdaget at i filteret som fulgte med akvariet satt det også et kullfilter. At det begynner å avgi stoffene det har tatt opp etter 28 dager, sa ingen noe om da jeg kjøpte det. Oppdaget det tilfeldig her på Akvaforum og fikk det ut i tide.
Felle nr 3: Hvilket bunnsubstrat?
Tok den grusen butikken sendte med og oppdaget i ettertid at den ikke er gunstig verken for corydoras eller ciklider. Den og flere erkjennelser har endt i et akvarium til som kjøres inn nå.
Felle nr 4: Ikke sjekke fisken
Skulle supplere neontetrastimen med tre til og oppdaget først da jeg kom hjem at to av dem var finnenappet og hadde hvitt belegg. Ikke moro. Har vært tilbake i butikken og registrert at mange av neontetraene i samme karet også er finnenappet. Jenta jeg handlet med hadde det svært så travelt og ga meg ikke sjans til å se på fisken. Jeg var ikke tøff nok til å forlange det. Neste gang blir det skikkelig gransking av hver eneste fisk.
Felle nr 5: Ikke sjekke vannverdiene hyppig
Selv etter at karet stabiliserte seg, endret ting med flere fisk, spesielt hvis karet er lite, tror jeg. Nitritt fra gul til orange på to døgn hos meg. Å teste vannverdier i butikken og få beskjed om at alt er fint, er egentlig verdiløst.
Felle nr 6: Regulere Ph
I iver etter å gi fiskene optimale forhold forsøkte jeg å få opp hardheten i vannet med faksekalk. Det bidro trolig til å øke Ph og dermed få mer ammoniakk i karet. Bidro trolig til å forgifte karet, kombinert med å sette inn for mange fisk på en gang.
Felle nr 7: For mange fisk på kort tid
Når karet akkurat har tilpasset seg bakteriefloraen er det ikke bare å kjøpe de fiskene man ønsker seg. Kommer aldri til å øke med mer enn maks to fisk i uka.
Felle nr 8: Tro på butikk-ansatte
Høyst variable svar man får. Noe er direkte feil og man er dømt tilo å mislykkes. Best å skaffe seg kunnskap selv.
Felle nr 9: Å være utålmodig.
Alt å tape, intet å vinne på å være utålmodig.
Felle nr 10: Det er dumt å betale for mye
Svært varierende priser på de samme varene. Lurt å sjekke, i hvert fall hvis man bor i et område med flere tilbydere. Og det er ikke alltid den dyreste butikken som er flinkest med fisken.
Postet 23.01.09 kl 00:16
Postet 23.01.09 kl 00:23
Postet 23.01.09 kl 08:43
Postet 23.01.09 kl 17:21
TørrfiskLurer litt på punk 2.. Lurer på om jeg er havnet i den fellen nå. Har lett etter embalasjen i 2 dager nå, men finner den ikke. Mener det var kull i den (tror den heter Rena superclean 90)! Karet har stått i 40 dager!!
noen som har bilde av hvordan dette kullgreia ser ut? lurer på om det er dette i mitt filter :S:S det har stått lenge nå, å ikke noe giftstoffer så langt?
Postet 23.01.09 kl 17:56
Brunt i mitt
I mitt kar var det brunt og satt inne i en plastboks. Karet er spansk (Aquatlantis) og filterboksen heter Biobox2.
Egentlig ser hele greia ut som en kopi av Juwel bare med litt andre løsninger.
Juwel sine kullfilter er også brune.
Jeg byttet ut kullfilteret med et vanlig blåfilter fra Juwel som jeg klipte til så det passet. Har oppdaget at man får kjøpt slike filtersvamper som "metervare" på nettet, også.
Har mistanke om at det også sitter et nitratfilter i filterboksen for jeg har så godt som 0 i nitrat seks uker etter oppstart. Tør ikke røre filteret ennå, men når den tid kommer skal jeg bytte det i vanlig blåfilter, tenkte jeg, i tillegg til det blåfilteret jeg satte inn som erstatning for kullfilteret. Har 0 ammoniakk, 0 nitritt og 0 nitrat, så det er noe som ikke stemmer.
Men fiskene trives nå og jeg kan endelig bytte 20 % vann bare ca en gang pr uke.
Egentlig ser hele greia ut som en kopi av Juwel bare med litt andre løsninger.
Juwel sine kullfilter er også brune.
Jeg byttet ut kullfilteret med et vanlig blåfilter fra Juwel som jeg klipte til så det passet. Har oppdaget at man får kjøpt slike filtersvamper som "metervare" på nettet, også.
Har mistanke om at det også sitter et nitratfilter i filterboksen for jeg har så godt som 0 i nitrat seks uker etter oppstart. Tør ikke røre filteret ennå, men når den tid kommer skal jeg bytte det i vanlig blåfilter, tenkte jeg, i tillegg til det blåfilteret jeg satte inn som erstatning for kullfilteret. Har 0 ammoniakk, 0 nitritt og 0 nitrat, så det er noe som ikke stemmer.
Men fiskene trives nå og jeg kan endelig bytte 20 % vann bare ca en gang pr uke.
Postet 23.01.09 kl 19:54
Enig, ikke moro verken for fisk eller eier med lite kar
Vegar og IselinBra post.! Kan vel og slenge på for små kar.
Helt enig. Det hele begynte med at jeg kjøpe et brukt 30 l sekskantet akvarium på finn.no for 200 kroner.
Oppdaget at det ikke var stort av fisk jeg kunne ha der, så nå står det to kar til på ca 100 liter (96 + 116) i stua. Angrer allerede på at jeg ikke kjøpte et Juwel 180 liter møbelakvarium i stedet for 116-literen. Holder interessen til over sommerferien, så blir det et til høsten
Men ingen regel uten unntak. Til 30 literen kjøpte jeg fem neontetra som ble satt i karet 1 og 2 dager etter oppstart (visste ikke bedre da, nei)
Alle har overlevd og er fete, blanke og fine i fargen. Kanskje var det to ganger tre dager uten foring i juleferien som reddet dem (?). En bitteliten ancisitrus kom til etter tre uker. Også den er i fin form.
Karet har gul neonstein som "substrat" som sikkert ikke er fiskevennlig, men den lille stimen og "vaktmesteren" ser ut til å trives utmerket. Har røtter og planter også, da.
Det har aldri vært farlige verdier i karet så lenge jeg har målt. Nitrat er i underkant av 12,5 mg/l som skal være bra. Vannverdiene er stabile, men jeg skifter 10-15 % to ganger i uka ettersom det er så lite og har relativt mange fisk (8 neontetra + ancistrus nå) som venter på å komme over i 116 literen.
3 liter ut og 3 liter inn er jo unnagjort på fem minutter
Så at småkar er så vanskelig, er jeg neimen ikke så sikker på så lenge man bytter vann ofte og ikke forer for mye.
Men en 30 liter er selvfølgelig ikke noe varig alternativ verken for ancistrus eller en trivselsstor stim neontetra på lang sikt.
Postet 23.01.09 kl 20:14
Shlush[QUOTE=Tørrfisk]Lurer litt på punk 2.. Lurer på om jeg er havnet i den fellen nå. Har lett etter embalasjen i 2 dager nå, men finner den ikke. Mener det var kull i den (tror den heter Rena superclean 90)! Karet har stått i 40 dager!!
noen som har bilde av hvordan dette kullgreia ser ut? lurer på om det er dette i mitt filter :S:S det har stått lenge nå, å ikke noe giftstoffer så langt?
Hvilken pumpe har du?
Postet 23.01.09 kl 21:25
Postet 23.01.09 kl 21:30
Jeg har funnet embalasjen, men blir ikke mye klokere. Jeg har RENA superclean 90. Den består av 3 "deler; en mekanisk (nederst og er grønn "håller kvar avfallet"), en biologisk ( i midten er blå "skapar en varaktig biologisk balans) og en kjemikalsk som er lilla (øverst "avlägsnar missfärgningar och odörer") . sier dette noe?
Den grønne heter Mousse. Foam 30 ppi
den blå heter Bio-Chem Stars x2
den lilla heter RENA Crystal 2x1
Rotete dette altså...
Har ikke sett noe svart på bildet på embalasjen..( )
Den grønne heter Mousse. Foam 30 ppi
den blå heter Bio-Chem Stars x2
den lilla heter RENA Crystal 2x1
Rotete dette altså...
Har ikke sett noe svart på bildet på embalasjen..( )
Postet 23.01.09 kl 21:52
Endret: 23.01.09 kl 21:53
Utrolig vanskelig
Står det noe om når de forskjellige skal byttes?
Vet karbonfilter brukes for å fjerne misfarging av vannet. Det kan jo tyde på at det lilla kanskje er et slikt. Hvis det står at det skal skiftes etter 28 dager f.eks. kan det jo tyde på det.
Tror jeg ville spurt butikken som selger Rena om telefonnummeret til leverandøren i Norge. De bør jo vite det.
Enig - det er utrolig vanskelig. Info er ikke på norsk og det opplyses lite om hva de forskjellige delene er.
Sånn sett er Fluval greie filter. Bare en svamp i de.
Vet karbonfilter brukes for å fjerne misfarging av vannet. Det kan jo tyde på at det lilla kanskje er et slikt. Hvis det står at det skal skiftes etter 28 dager f.eks. kan det jo tyde på det.
Tror jeg ville spurt butikken som selger Rena om telefonnummeret til leverandøren i Norge. De bør jo vite det.
Enig - det er utrolig vanskelig. Info er ikke på norsk og det opplyses lite om hva de forskjellige delene er.
Sånn sett er Fluval greie filter. Bare en svamp i de.
Postet 23.01.09 kl 23:43
gurimalleStår det noe om når de forskjellige skal byttes? Vet karbonfilter brukes for å fjerne misfarging av vannet. Det kan jo tyde på at det lilla kanskje er et slikt. Hvis det står at det skal skiftes etter 28 dager f.eks. kan det jo tyde på det. Tror jeg ville spurt butikken som selger Rena om telefonnummeret til leverandøren i Norge. De bør jo vite det. Enig - det er utrolig vanskelig. Info er ikke på norsk og det opplyses lite om hva de forskjellige delene er. Sånn sett er Fluval greie filter. Bare en svamp i de.
Det står at Mousse Foam 30 ppi (noe jeg tror kan være filteret) skal rengjøres 1 gang i måneden og skiftes hver 3. måned
Dose RENA (tror det er den lilla) skal skiftes en gang i måneden (haster det nå? Skjer det noe med vannet om jeg ikke får tak i helga?)
Bio-Chem Star skal skiftes hver 6. måned.
Jeg har ei pumpe som heter JEBO internal filter. Modellen er AP115F (vet egentlig ikke hvordan pumpe det er da det ikke er bruksanvisning(!) med, men den er bare en svamp Satt den ned i karet i dag for å kjøre den inn! Veldig enkelt, men også veldig praktisk=D
Postet 24.01.09 kl 00:50
Postet 03.02.09 kl 22:28
Ja, jeg anbefaler at kullfilteret erstattes med en vanlig, blå svamp.
Kullfilter absorberer stoffer i vannet. Etter 4 uker er imidlertid kullfilteret mettet, og dersom det ikke byttes, kan det begynne å slippe ut igjen alt det har samlet opp, og det er ikke heldig.
Kullfilter sendes med nesten alle filter som standard, mye fordi at andre land ikke har så bra vannkvalitet som det vi på bjerget her har. Så i andre land er det vanlig å bruke kullfilter. Vi her i Norge kan trygt stappe det ned i en skuff.
Greit å ta vare på det, fordi kullfilter er kjekt å bruke en par-tre dager etter endt medisinering om du skulle få behov for det en gang. Kullfilteret vil effektivt fjerne alle medisinrester i vannet, og tas deretter ut etter rundt 3 dager. Da er jobben gjort. Må bare huske å ikke ha kullfilteret i mens du medisinerer, da ødelegger du effekten
Kullfilter absorberer stoffer i vannet. Etter 4 uker er imidlertid kullfilteret mettet, og dersom det ikke byttes, kan det begynne å slippe ut igjen alt det har samlet opp, og det er ikke heldig.
Kullfilter sendes med nesten alle filter som standard, mye fordi at andre land ikke har så bra vannkvalitet som det vi på bjerget her har. Så i andre land er det vanlig å bruke kullfilter. Vi her i Norge kan trygt stappe det ned i en skuff.
Greit å ta vare på det, fordi kullfilter er kjekt å bruke en par-tre dager etter endt medisinering om du skulle få behov for det en gang. Kullfilteret vil effektivt fjerne alle medisinrester i vannet, og tas deretter ut etter rundt 3 dager. Da er jobben gjort. Må bare huske å ikke ha kullfilteret i mens du medisinerer, da ødelegger du effekten
Postet 03.02.09 kl 22:34