Marens akvarieverden (side 52)

Det er veldig få killi-arter som tåler høyere temperatur enn 24-25grader. Jeg synes det er litt merkelig da de kommer fra Afrika!?!

Men det finnes unntak
Epiplatys dageti monroviae (killi)

Aphyosemion franzwerneri (goby killi)

Aplocheilichthys normani (Lampeøyekilli)

Fundulopanchax gardneri nigerianus/nigeriakillien var fin synes jeg og den skal være fin for nybegynnere

Jeg henger meg stadig opp i Dario dario, men pga disse damene, så blir det vanskelig....Det blir litt stusselig med kun en ungkar i hele karet:/
Lurer på om jeg skal legge ut en annonse etter hunner og se om jeg får napp, men ingen av de som har registrert kar med dario bor i trødnelag. Om jeg hadde fått skaffet noen damer både til meg og Tante Astrid hadde det vært knall! Da skulle jeg prøvd å få drettet de slik at andre også får damer i karene sine

Jeg tror jeg skal gjøre et forsøk og fylle opp et kar uten varmekolbe for å få skjekket temeraturen i vannet da, så har jeg mer å gå ut i fra
Litt kinkig er det å ha så varme kar som jeg har uten å ha på ekstra varme ellers i leiligheta, men det er jo bare å finne de riktige fiskene! Jeg har vel en fordel om sommeren i alle fall

Om jeg hadde klart å skape en såkalt "akvarie-kjøler" tror jeg nesten ikke jeg har måttet vinne i lotto du gitt!
Nye tanker om 22Litern (som enda ikke er kjøpt).
Jeg begynte å tenke på Pygmeguramien. Det hadde jo vært spennende å fange ei hue og en hanne og hatt oppi karet for å prøve å få lek på de.
Det kan jeg jo faktisk gjøre her jeg er nå og frakte fiskene frem og tilbake før og etter at de har (forhåpentligvis) har gjort "jobben" sin.
Da kan yngelet vokse opp i 22Litern og sjangsen for å lykkes blir større enn i 9Litern

Nå vet jeg ikke om dette vil fungere in real life, men jeg har veldig lyst til å prøve! Jeg må jeg bare få kjønnsbestemt alle de små, og ikke minst, få fanget de rette fiskene:O
Pestsnegler må jeg også lete etter som nyttige renholdere

Jeg så til dafniene i dag og jeg synes de formerer seg svært sakte. Det er jo ikke mange dagene siden jeg fikk de, så det er jo begrenset hvor fort de klarer å reprodusere seg!

Sjokoladene virker litt irriterte for tida. Litt jaging her og litt jaging der. De jeg kjøpte på TAM for en tid tilbake har vokst mye og begynner å nå størrelsen til den eldste som jeg fikk som voksen. Jeg kan ikke se at det er noen bestemte fisker som er utsatt, bare generelt jaging
Litt mer info om adferden på disse fiskene hadde vært kjekt, så kan jeg kanskje gjøre ting bedre.
Jeg har en mistanke om at det er plantene som er problemet, att det ble litt for åpent i karet nå. De liker gjerne å stå under bladene på de litt større plantene (som en paraply mot regn...), men det er mulig det blir for lite av dem nå. Hmmmm. Jeg avventer og ser om det går seg til

Pygmeene og Sjokoladene funger greit sammen for tida. Det er mulig at det kunne ha gått fint med de sammen om jeg hadde fjernet enkeltfisker som lager mye bråk.
Jeg har jo tatt en beslutning på å ha Lakriser nå, så da regner jeg med at pygmeene blir flyttet i et annet kar.
Jeg har også tenkt på å kanskje spørren han med guramiene på NA om han vil overta de om jeg bestemmer meg for å ikke ha de. Der tror jeg de får det fint!
Sommeren går mot slutten..
Jeg begynner å merke på forumet at sommeren og ikke minst ferien begynner å gå mot slutten. Ingen flere tråder med fortvilte akvarister med høye temperaturer i karene og masse lek på fisker, spesielt Cory

For min del har dette vært en eneste lang "inne-sommer", fra mai/juni-nå, så vinteren kommer til å bli lang! Tenker kanskje å prøve med "lysterapi" for å lure hjærnen til å tro at sola fortsatt er her i vinter
Heldigvis har jeg hatt internett de siste månedene og har derfror hatt mulighet til å være på AF når jeg har følt for det

Fiskene mine har jeg ikke sett veldig mye til heller, men jeg har gjort mitt beste for at de skal ha det bra. De som er i 240Litern ser ut til å trives mye bedre enn i 33Litern, 62Litern og 110Litern(Pygmegurami, Sjokoladegurami, Coryer og div reker)
Det er artig når man ser at det man har skapt kan fungere, noe som er 240Litern for meg Jeg har jo bare holdt på i ett lite år, så jeg sier meg fornøyd med det jeg oppnådd hittil!

Det å ha vært trofast sommerakvarist på AF har kanskje gitt meg mye kunnskap om ting jeg ellers ikke ville ha lest om. Det har vært rimelig "tomt" her i perioder og lite skriblerier, derfor har "siste innlegg"-linken blitt brukt flittig! Der har det dukket opp spørsmål rundt alt innen akvarieverdenen, og det har faktisk vært ganske interesant!

Men nå ser jeg frem til at mange bretter opp ermene og begynner å rote i akvariene igjen. Jeg har stadig planer for mine fisker og håper på oppdrett i vinter, det beste hadde vært yngel som vokser opp av Corydoras Duplicareus, min favoritt blandt coryene! Men jeg har ingen forventniger om det.

C. Sterbai er en utrolig vakker og staselig fisk den også! Jeg har 8stk i 8 forskjellige aldre, fra 3-4cm og opp til ca 6. De blir bare penere og penere med alderen! Corydoras er skikkelig happy-fisk, fisk man ikke kan la være å bli skikkelig glad i!
Hadde vår verden vært slik som coryene i deres verden, ville vi uten tvil hatt fred på jord!! Det finnes ikke noe vondt i de fiskene og de inkluderer alle, uansett!!

Det skal bli bra å snart komme hjem til alle de nye fiskene og bli kjent med Perleguramiene! Jeg har allerede startet "sosialiseringa" med lampa på i stua slik at det blir lys i rommet og radioen på

Jeg er fryktelig spent på lakrisguramiene også, så jeg må bare passe på at ingen kjøper "mine" fisker denne gangen!
Jeih!
Nå er jeg hjemme og skal overnatte her for første gang på 3mnd
Jeg har ikke gjort mye akvariearbeid enda, men har starta opprydninga av alt rotet etter at 240Litern kom i hus. Deler av leiligheta var kun fremkommelig for de som går på 2 ben før vi begynte å rydde, så det er godt når jeg nå kan inspisere hele leiligheta på 4 hjul uten å lage riper i veggene!

I 240Litern er det blitt dannet et Alfa-par blandt Sjokoladene og det er nok grunnen til at det er litt jaging sjokoladene i mellom. Dette paret har funnet det best beplantete hjørnet, bakerst til høyre, hvor de pleier kjærligheten. Må gudene vite hva de gjør der Det er lite å se til dem i alle fall!

Coryene tar livet mer med ro for tida, ikke veldig mye stiming på glasset her. De finner de merkeligste plassene å ligge på og i de rareste stillingene! Jeg fant 2 stk midt inni mosen tidligere i dag. Jeg trodde det hadde skjedd noe og måtte riste litt i mosen. Da kom de ut i rakett-fart!

Perlene har vært mye mer fremme i kveld enn tidligere De spiser ikke med en gang de får mat og jeg kan ikke stå og hoppe forran karet når de skal komme frem, men det er stor forskjell fra tidligere!

Nå har lyset slukket i 240Litern og det høres ut som det er krig mellom pygmeguramien inni der!:O De knurrrer som bare det! *høyt*
Nå gjenstår det bare å se om lyset slukker i de andre 2 karrene eller om jeg har klart å feil-innstille timeren:P

Artemiaklekking
Humunuku
Angående korken så var det at jeg fant ut at det er en annen type kork som blir benyttet på billigbrus-1,5-litersflaskene som ikke har "pakning" men en ekstra flens inne i korken som ser ut til tette svært godt. Og så bruker jeg 9,5 mm tynnere bor enn slangen til hulet i korken og slipper å bruke silikon.


Har farrisflaskene til farris denne flensen? Tenker kanskje å kjøpe 3 flasker i løped av noen dager.

Humunuku
I tillegg trenger du et kryss med fire koblinger, tre justeringsventiler, og tre tilbakeslagsventiler. Aquamanias har dette, men jeg har aldri klart å finne det i nettbutikken.

Har bare Y-stykker og kun 1 justeringsventil, så det må kjøpes. Tror ikke jeg har nok tilobakeslagsventiler heller. Passer bra at jeg skal på Tam i dag eller i morgen

Lurer på hvor jeg skal sette opp dette. Det vil jo ta litt plass og stua og kjøkkenet er kanskje ikke plassen å ha det da det vil gi litt lyd fra seg. Kanskje soverommet... Der kan det bli for kaldt igjen.

Jeg skjemmes litt over badet Der står det akvarierelaterte ting over alt; bøtte med mose + lampe, 3 vindunker, 1 30L dunk med røtter osv...Om det i tillegg blir klekkeri, så bliir det kanskje litt voldsomt. Badet er kanskje 9m2, så jeg lurer på hva de som kommer på besøk tenker:P

Om jeg har det på soverommet er det vel ikke værre enn at det tar litt lengere tid før klekkinga? Det er bra temperatur på rommet på dagtid, så det er bare ev natta det er snakk om at det blir litt kaldere.
Glemte å spørre deg i dag, men kunne du tenkt deg å selge en liten neve med mose?


-Tim
Du vet jo av mengden jeg har, så det skal du få! Bare si fra når du vil hente den, så ordner vi det!
Skrevet ca kl 19 i kveld...
Da er karet kjøpt. Tim kom med pumpa jeg er så heldig å få låne av han når jeg var på TAM, så det var veldig snilt!
Nå gjenstår det å fylle karet med vann for å være sikker på at det er tett før jeg begynner å tenke på hvordan jeg skal ha det og hva jeg skal ha i det. Varmekolben har også kommet (25W), så egentlig er karet klar til bruk da jeg tror det holder med kick-start på pumpa siden den er så liten.

Jeg har lyst til å prøve på pygmelek i det, så da tror jeg det blir BB-kar i første omgang om jeg lykkes. Jeg har tenkt å kjøpe en slange som er hakket større enn den vanlige luftpumpe-slangen som jeg ev kan bruke som hevert til slamsuging av døde microorm osv. Pynten blir vel flyteplanter, mose og Catappaløv.

Jeg er litt usikker på mosen i ett yngelkar. Det kan jo legge seg en del døde microorm inni der og de vil jo etter hvert begynne å råtne om de ikke blir spist... Den kan jo ikke bare skiftes ut når den er skitten heller. Jeg prøver å tenke på når jeg hadde yngel i 9Litern og hva jeg lærte den gangen. Dette karet er jo 13Liter større, så det gjør det jo bedre i seg selv

Jeg brukte den enkle biofoam svampfilter sist, men nå har jeg kjøpt den doble og flyttet den gamle svampen over på den. Likevel tror jeg fluval 1+ vil fungere best da den har større kapasitet. Med blåsvamp er det jo yngelsikkert også
Toppers! Kan komme å hente mose senere i uka en gang.

Fluvalen burde være yngelsikker med blåsvamp. Men kanskje utblåset er litt kraftig i ett så lite kar?


-Tim
fikser det m blåsvamp av finere type Blåkkere utblåset litt bare. Skal ha mye flyteplanter i tillegg også da
Etter å ha brukt noen kar med Bar Bunn har jeg funnet ut at litt fin sand som dekker bunnen ofte er bedre. En del fisk reagerer på refleksene fra bunnen og kan bli stresset og utilfreds. Snegler fikser opp i fôrrester og sånt.
Er rådasand 0,4-0.8 for grov? Er det en idé å lage infusoria får å få fart på snegle-produksjonen? Har så få å ta av:/

Om Lakrisene som kommer er utvokst, så er det fristende å ta ut noen av de og prøve å få de i lek etter hvert, men det er svært usikkert enda. Leker bare med tanken


Noe helt annet:
Når det gjelder å ha Pygmegurami og Sjokoladegurami sammen i 240Liter, så vil jeg nå si etter å ha prøvd det en stund at det vil gå bra om noen tenker å gjøre det samme senere. De trenger bare å tilbasse seg hverandre, noe de kan bruke litt tid på. Men det er nok lurt å ikke ha flere forskjellige arter som har samme yngel-metode eller på samme plass (reder).
Jeg er spent på hvordan perlene vil være oppi der. Jeg tror det kunne ha blitt konfliktfult med pygmeguramien, men dette får jeg jo anledning til å prøve
Sikkert fin sand det. Hvis du ikke skal ha masse planter trenger du bare så du dekker bunnen, men det er alltids fint med en del vertikale planter som fisken kan stikke seg innimellom. Når du har sett eggklyser på glasset kan du etterhvert gi de litt ekstra tørrforfôr. Men ha tålmodighet så har du etterhvert rikelig.
Humunuku
Sikkert fin sand det. Hvis du ikke skal ha masse planter trenger du bare så du dekker bunnen, men det er alltids fint med en del vertikale planter som fisken kan stikke seg innimellom. [B]Når du har sett eggklyser på glasset kan du etterhvert gi de litt ekstra tørrforfôr. Men ha tålmodighet så har du etterhvert rikelig.[/B]

Jeg regner med det er sneglene det er snakk om med tørrfôr og eggklyser på glasset?

Jeg vil gjerne ha planter oppi vettu! Litt artigere også når det blir litt mere akvarium-miljø av det (det var å en måte å si det på:P). Jeg har en slik innbilning om at de vokser fortere i ett slikt kar enn et med BB og bare mose og Catappa, men det er fungerer helt sikkert ikke slik:P
Tenker det er enklere å få Pygmeguramien i lek med planter rundt i karet også
Jeg lurer litt på å kjøpe en gruppe med 5 Otto i morgen. De har gått i butikken i ei uke nå, så sjangsen for overlevelse regner jeg med er større etter at de har matet de i ei uke. Jeg er bare usikker på om de vil passe i 240Litern etter endt karantene-tid (sammen med lakrisene) eller om de vil oppta mye plass....
Jeg trenger virkelig en algespiser og har hatt lyst på disse fiskene tidligere. De kommer på en måte ikke inni ett godt innkjørt kar, men sanda og pumpa har jeg hatt lenge så det kan jo gå bra.

Jeg bare lurer på hvilket fôr som ev passer de best? Regner med tabletter, men hvilke? Blir sikkert JBL eller noe i den duren Det hadde vært fint med noe fôr de andre ikke vil spise opp før Ottoene kommer til unnsetning:P Jeg kan jo gi agurk osv i stede. Regner med de andre ikke vil bry seg særlig om det.

Jeg har hørt at disse fiskene ikke spiser egg, så det er jo bare et stort + om det stemmer Jeg regner med de er VF da det egentlig er en skjelden sort av Otto, men ganske vanlig i Norge.


Edit: Ser jeg har litt for høy temp da de max vil ha 26grader. 240Litern holder nå 26/27 grader, men kan muligens bli 28 også...
Jeg har 6 ottoer i 450 literen. Istedet for å kvitte meg med dem når jeg la ned 85 literen de gikk i heiv jeg dem rett oppi det nystarta karet. Har ikke hatt noe problemer med dem. De gnafser i seg agurk og squasj og tabeletter for algeetere. Har tykke mager hele tiden

I 85 literen som de bodde i et år ca var de sløve og kjedelige. Oppi 450 literen er de på farten hele tiden. De svømmer også av og til etter andre fisk, virker som de prøver å suge seg fast i dem, men aldri sett dem faktisk gjøre det. Hvordan de er i forhold til egg vet jeg ikke, men når jeg gir artemia spiser de ikke men sutter på dem så lenge de blir helt lørvete (artemiaen altså). så kanskje det samme ville skje med egg hvis de får tak i ?
Ottoer har jeg hatt lyst på lenge også. Aner egentlig ikke hvorfor jeg aldri har kommet så langt som å kjøpe dem
Men dette med "innkjørt kar" og ottoer har visst ikke bare med vannkvaliteten å gjøre. Det har med ottoens kosthold å gjøre. De trenger og må ha litt alger og biofilm (som dannes på alle overflater i et kar etter en tid) å gnage på konstant. Dette er en viktig næringskilde for dem.
Har sett det nevnt at de takler sult dårlig. Hvis de har blitt utsultet en gang, så har de lett for å dø etterpå, selv om de får mat igjen. Som f.eks. under transport fra utlandet og hit, til et ganske nakent butikk-kar osv.

Ottoer tar ikke mye plass Det er fordelen. De er en liten og flittig algespiser, til forskjell fra f.eks. Ancistrus som med alderen blir relativt stor og til tider litt grinete og territoriell på sine eldre dager
Gi ottoene grønnsaker hver dag inntil karet er godt innkjørt. Heng gjerne opp grønnsakene opp på en glassvegg i karet, på et område der du ser at ottoene liker å henge rundt

Du satte meg egentlig på en tanke der, Maren Tror jeg må ta en tur til Oslo og kikke etter ottoer. Nå fikk jeg lyst å skaffe meg en stim til den øverste 160 literen min, som sårt trenger noen algeetere etter at Nannostomus eques stimen har utryddet alle CRS rekene.... :p

MarenB
Jeg lurer litt på å kjøpe en gruppe med 5 [URLBLOCK1] i morgen. De har gått i butikken i ei uke nå, så sjangsen for overlevelse regner jeg med er større etter at de har matet de i ei uke. Jeg er bare usikker på om de vil passe i 240Litern etter endt karantene-tid (sammen med lakrisene) eller om de vil oppta mye plass.... Jeg trenger virkelig en algespiser og har hatt lyst på disse fiskene tidligere. De kommer på en måte ikke inni ett godt innkjørt kar, men sanda og pumpa har jeg hatt lenge så det kan jo gå bra. Jeg bare lurer på hvilket fôr som ev passer de best? Regner med tabletter, men hvilke? Blir sikkert JBL eller noe i den duren:) Det hadde vært fint med noe fôr de andre ikke vil spise opp før Ottoene kommer til unnsetning:P Jeg kan jo gi agurk osv i stede. Regner med de andre ikke vil bry seg særlig om det. Jeg har hørt at disse fiskene ikke spiser egg, så det er jo bare et stort + om det stemmer:) Jeg regner med de er VF da det egentlig er en skjelden sort av Otto, men ganske vanlig i Norge. Edit: Ser jeg har litt for høy temp da de max vil ha 26grader. 240Litern holder nå 26/27 grader, men kan muligens bli 28 også...
Tenker jeg prøver de jeg også De har som sagt gått i butikken i over 1 uke nå og jeg har ganske mye alger på glasset bak. Agurk skal de også få Jeg skal prøve å holde tempen på 26 grader, så får jeg se hvor sensitiv de er i forhold til varme.
MarenB
Jeg skal prøve å holde tempen på 26 grader, så får jeg se hvor sensitiv de er i forhold til varme.


Mine har klart 2 somrer med perioder mot 30 grader... og de lever fortsatt. Men du har kanskje over 26 grader året rundt? Vet ikke hvor godt de klarer det. MEN når jeg tenker meg om har jeg konstant temperatur på 26-27 grader. Det fungerer tydeligvis helt fint så aktive og happy de virker
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap