Marens akvarieverden (side 53)

mona o
Du satte meg egentlig på en tanke der, Maren :) Tror jeg må ta en tur til Oslo og kikke etter ottoer. Nå fikk jeg lyst å skaffe meg en stim til den øverste 160 literen min, som sårt trenger noen algeetere etter at Nannostomus eques stimen har utryddet alle CRS rekene.... :p


Jeg synes det er en god idé å sette otto inni karet der, så slipper du å selge Nannostomus eques-stimen! Ottoene gjør sikkert like bra jobb som rekene på algefronten, mem de spiser ikke matrester osv...

Lisbeth
MEN når jeg tenker meg om har jeg konstant temperatur på 26-27 grader. Det fungerer tydeligvis helt fint så aktive og happy de virker :)


Jeg visste ikke at du hadde så høy temperatur:O Jeg tror jeg kan ha en sjangse på de om de overlever 1-2 uker etter at de har kommet. Jeg snakket med en på møte i TAK i kveld og han anbefalte at jeg så på de minste Ottoene. De har kanskje 30-40stk gående i et kar på TAM, så det er mange å velge i og ev kjøpe nye om noen skulle stryke med.

Jeg har gjort klart karet for å hente de i morgen, men er det noe spes jeg må tenke på v tanke på innredninga i karet for at de skal trives?
MarenB
Jeg visste ikke at du hadde så høy temperatur:O Jeg har gjort klart karet for å hente de i morgen, men er det noe spes jeg må tenke på v tanke på innredninga i karet for at de skal trives?


Joda, både 250 literen jeg hadde og 450 literen holder ganske høy temperatur. 4 lystoffrør på begge akvariene.. Brukte aldri varmekolbe på 250 literen pga lysrøra og det ser ikke ut som jeg kommer til å bruke det på 450 lieteren heller

Mine ottoer farter rundt og gnafser på plantene med litt brede blader så litt beplantning er nok viktig for dem. Både for å føle seg trygg og for å ha noe å spise belegg av
Hei Maren
Jeg ser du fikk utlevert pakken din på posten for noen timer siden. Har du fått testa luftpumpene enda?
Håper de får "godkjent decibel-nivå", he-he
Mona, jeg er svært overrasket, positivt altså! Jippi, ikke en lyd! Kjempefornøyd! Veldig bra pakket også, så takk for handlelen! *smiler glad*
Hvilke luftpumper har du fått?
Otto
Nå er mine 5 nye Otto på plass i 62Litern Jeg forberedte vannet slik at PH-verdien var som i springen, så akklimatiseringa gikk helt fint! Jeg blir ikke å gjøre noe med PH`n før Lakrisene er i hus.

Jeg er litt bekymret for at de ikke får i seg nok mat iom at jeg har nada med synlige alger. Jeg har satt en agurkbit fast på en sugekopp nederst på glasset og det ligger en tablett på bunnen som det kan se ut som at rekene nesten har spist opp:P

De henger litt på glasset, men er rimelig aktive! Håper det er et godt tegn men er ikke sikker....

[External Image]

Jeg har kjøpt ei rot med en plante som er spesielt tiltenkt Ottoene.
Hehe, planten har jeg aldri kjøpt før da den ser så kunstig ut, så det var vel et impulskjøp!
Den har et navn som jeg tror begynner på S.... og bladene er veldig "bregne-aktig". De hadde den i et Discus-kar i butikken og den var den mye mørkere pga lyset i karet og mye finere. Denne her er jo fin, men jeg må nok bruke litt tid på å tilvenne meg utseende
[External Image]
Lisbeth
Hvilke luftpumper har du fått?

Eheim 100 og 200 og Schego Luftpumpe Optimal.

Anbefaler disse på det sterkeste! Om du trenger ei pumpe så skrik ut! Har ganske mange å velge i nå

Mona vet virkelig hvilke luftpumper man bør velge
Jeg sliter virkelig med Lotusen! Dette er den 3. jeg prøver meg på... Det blir vel en 4. snart også



Denne rota venter bare på at Ottoene skal bli ferdig med karantene![External Image]

Edit: Fikk bare frem et stort bilde. Skal forandre senere
Hvis jeg ikke er helt på jordet er ikke det en akvarieplante beregnet for å¨leve under vann og vil nok med tiden råtne :P
Galemor
Hvis jeg ikke er helt på jordet er ikke det en akvarieplante beregnet for å¨leve under vann og vil nok med tiden råtne :P

Den på rota eller Lotusen?
En helt identisk plante som den på rota hadde stått i flere mnd i et annet karr....
Leste i en tråd at nettopp Schego var stillegående så den har jeg tenkt å skaffe meg. Prøve å få i gang litt artemiaklekking igjen. Har ikke gidda siden luftpumpa mi bråker sånn

Men har du plutselig for mange pumper mener du? Skal du selge noe?

Åhh, masse snacks til ottoene på rota ja. Men jeg syns det ser litt ut som skeggalger øverst på rota?
Jeg har vel 3 småpumper her, men de er jo litt dyr å sende?

Det er nok skjegg-alger ja og jeg må trimme den hver morgen
Fôr til gurami
Jeg synes jeg har litt for dårlig utvalg i fôr til guramiene. Jeg har flakfôr, Tetraminitab(?), microorm, frosse røde og svarte mygglarver, cyclops(staves ikke slik) frossen artemia og frossen dafnia (som de ikke liker). Håper de levende dafnia som jeg har vil formere seg mye etter hvert, men det tar tid. Tenker også å starte opp med artemiaklekking

Ser at lista egentlig ble lang, men jeg skulle gjerne ha hatt noe mer som ikke er frossen. Altså tørrför
Nå får jeg kanskje anledning til å handle tørrfôr gjennom en annen på forumet fra akvaristikkshop, så jeg tenkte å benytte anledninga til å spørre i fall jeg kan bestille noe ekstra som ikke veier så mye

Noen tips/forslag?
Heisan, så at du skriver du sliter med å få til lotusen. Synd, den er jo så nydelig, definitivt min favorittplante!

Min erfaring er at den ikke er vanskelig å få til. Jeg gir hver plante en gjødselkule under røttene i ny og ne, da kvikner de til og vokser raskere. Ser du har flyteplanter i karet med lotus, pass på at de ikke skygger for mye for lyset som skal ned til lotusen.

Er problemet at de ikke vil vokse seg større eller dør de rett og slett?
Ingen av mine fisk vil ha frossen dafnia... Derfor er jeg også litt spent på om de syns levende er godt. men det hjelper vel at de beveger på seg.

Syns også det er rart ikke lotusen ikke vil hos deg for som Turnips sier er den faktisk lett å få til. Men forsøk hennes tips, det er sånn jeg også passer på min. Den står også der vannstrømmen blåser vekk flyteplantene sånn at den hele tiden får nok lys
Levende er meget populært her. Min favoritt er pygméene på jakt.

Når det gjelder dafnier så fordelte du starten på to. Det var smart for å ha en backup, men det vil ta mye lenger tid enn om du hadde startet en stamme med alle. Så det du kan gjøre fremover er å fokusere på å få opp bestanden i ett av glassene ved å flytte (pode) noen fra det ene til det andre. Etterhvert vil du få mange i det ene glasset og kan pode opp den andre. Eller la fisken få en smakebit. Du kan også starte opp enda en backup i et mindre glass, i tilfelle.
Problemet med Lotusen er at bladene råtner eller blir dårlig (tynne og hullete) og går i oppløsning når de fjernes.
Jeg har plantesubstrat under sanda og la ei kule nedi for ei ukes tid siden. Jeg regner med den ikke henter næring fra vannet?
Det er mulig lyset har skylden for pistian formerer seg så utrolig fort! Jeg må kaste store never hver 2. dag for at Lotusen skal få nok lys.
Nå er det bare 2 små blader igjen på den, men jeg håper de overlever og begynner å vokse!

Når det gjelder Dafnia så har du rett i at jeg kun det ene glasset jeg fôrer vanlig, slik at jeg har en backup. Mulig jeg fôrer for forsiktig, men jeg skal prøve å gjøre som du sier, Humunuku, og prøve å få fart på sakene! Har et ekstra "syltetøyglass" liggende etter Sverige-turen
Hvis du har flere backuper har du råd til å gjøre feil og bli klokere.
Men det er ikke bare det at du gir opp lotusen litt for fort? Kaster den når den gir seg? Det er nemlig helt vanlig at lotusen tar seg noen perioder med hvile og da må man bare være tålmodig å vente så kommer den igjen
Håper det er det som er greia med Lotusen her! Time will Showe!
Tilfeldig bekjentskap
© Lene Jødahl
Reklame for plussmedlemskap