Marens akvarieverden (side 57)

Ja, da er 22Litern ferdiginnredet og fiskene har flyttet inn. Vi fant bare 2 stk i 62Litern, så det ble tilsammen 5 stk som ble sluppet ut i karet Jeg har i løped av de siste timene sett 4 stk, så jeg går bare og venter på den 5.

Enkel innredning;
2 røtter, litt javamose, catappaløv og kokkosnøtt (ikke i burk foreløbig). Som sammboere har de 2 kirsebærreker og 2 små amanoreker som jeg håper kan bidra til fellesskapet

Veldig artige små fisk dette! De driver og gjemmer seg og man vet aldri hvor de dukker opp igjen! De stikker "snutene" ut og leker; "borte.....tititt!

Har tatt noen bilder i kveld som er bedre enn alle de fra tidligere. Det er fra 22Litern

Karet. Tåka har ikke lagt seg enda og det ble gjenskinn fra rommet.
[External Image]

Kan disse være av samme art? Den bakerste har omtrent ikke farger og er slik som på bildet...
[External Image]

En hann, tror jeg...
[External Image]
Hvor har det blitt av 2-3 pygmeguramier?
Jeg gjorde en nifs oppdagelse i dag! Jeg kan bare se 4 pygmeguramier!:O

Det har som jeg har skrevet mye tidligere i tråden at det har vært krig i karet om natta! Blodig alvor! Kan det være at disse guramiene, ja jeg mener det er de sørste og sterkeste, som har drept de andre? (2-3stk)

De ev døde fiskene er jo selvfølgelig borte i det karet, men jeg så virkelig ikke noen fler i karet i dag. Jeg rotet ikke rundt, man alle pleier å komme når det er mat...!

Noen som har innvendinger? Hva er det jeg gjør så inni hampen grundig feil??
Fiskeværdenen kan virkelig være grusom, men her har jeg kanskje bidratt selv uten å vite det?

Stakkars fisker, blir nok ikke mange timene med søvn på meg i natt nei *vondt i hjerte og sjel*
Det er selvfølgelig helt stille i karet nå...

Tror jeg må vurdere å revurdere annonsen jeg har lagt ut:O
Jeg bytter 1/3 vann og har i algemiddel for 450L. Gjentas hver uke til kuren er ferdig

He he, jeg aner ikke om det er forskjellige lakriser du har fått. Men enig med deg, et par av de ser litt tufs ut.. Ypperlig lite kar du har skaffa deg, hva kosta det?
Har du algemiddelet i vannet 1/3 når du heller det oppi karet eller tilsetter du det etterpå? Litt treg jeg nå hehe.

Karet er kjøpt på TAM i forbindelse med kampanjen de har på Tropehagen. Den kosta 450 m lys. Pumpa låner jeg av Tim og varmekolbe har jeg fått, men har ikke bruk for den i denne leiligheta Karet holder 26,5 grader når lyset er av.

Jeg hadde ikke hatt råa til å bruke det om jeg ikke hadde fått låne pumpa midlertidig og varmekolba, selvfølgelig.

I dette karet tror jeg faktisk det er speil på bak "glasset" i karet. De har svømt på det noen ganger og plantene ser jeg dobbelt av. Skjønner ikke at det absolutt skal være slik på billig-kar!?!
MarenB
Har du algemiddelet i vannet 1/3 når du heller det oppi karet eller tilsetter du det etterpå? Litt treg jeg nå hehe.


He he, tror vi snakker forbi hverandre litt Hver uke har jeg i full dose for 450L, men bytter 1/3 del vann før jeg har i middelet. Jeg fordeler middelet i bøttene med nytt vann, men tror ikke det gjør noe å helle middelet rett i akvariet

MarenB
I dette karet tror jeg faktisk det er speil på bak "glasset" i karet. De har svømt på det noen ganger og plantene ser jeg dobbelt av. Skjønner ikke at det absolutt skal være slik på billig-kar!?!


Ja det er jo no toskeri å ha speil i et akvarie! Er da flere fisk som vil bli påvirket av det. Huff tenk deg en kampfiskhanne oppi der da! Og sikkert flere som kjøper et sånt lite akvarie til kampfisk..
Kan det ikke være sånn at den lyse lakrisen er underdanig, og derfor er bleik?

Regner med at du har arten P. linkei. Hannen av P. deissneri har nemlig rødt på finnene, samt litt blått i følge boka mi, og hunnen er beige uten noe særlig med andre farger bortsett fra sort ytterst på finnene.

Siden alle dine hadde striper, også den bleike vil jeg derfor tro de er samme art.
Maretard
Kan det ikke være sånn at den lyse lakrisen er underdanig, og derfor er bleik? Regner med at du har arten P. linkei. Hannen av P. deissneri har nemlig rødt på finnene, samt litt blått i følge boka mi, og hunnen er beige uten noe særlig med andre farger bortsett fra sort ytterst på finnene. Siden alle dine hadde striper, også den bleike vil jeg derfor tro de er samme art.

Det nok ikke P linkei for de har en blå "flekk" på siden i ca samme farge som finnene.
Det var opprinnelig P. Filamentosus som var bestilt.
Det er vanskelig å se forskjellen på disse artene, men jeg tror det blir enklere når det kommer farger på finnene, så kan man "lese" de litt mere da.

Jeg tror jeg har 1 P. harveyi etter ryggfinna, analfinna, halen og fargene å bedømme. Mulig en hann.

Jeg tror også den ene er en P. Filamentosus etter samme bedømmingen som over.
Den lyse er muligens ei hue som ligner på P. filamentosusk men som har en mer rund hale. . De har 2 striper på kroppen hvor den øverste er litt lysere enn den andre. Det er litt vanskelig for de er så sky at jeg ikke kan se ned i boka for å sammenligne uten at de forsvinner:p

Jeg er ikke så flink når det kommer til navn på finner osv, så om noe av beskrivelsen høres rart ut, så er det det:p

Jeg har en god og en dårlig nyhet. Jeg har sittet en god stund forran karet i dag og har bare sett 3stk. Det var en som lå død oppi vandskorpa i morgest og en som har forsvunnet.
Den gode er at det var 4 lakriser i 62Litern, så der er det en luring som er igjen. Den er mye mer skky enn de andre, så hvordan få fanget den tro:S

Hvilken bok har du? *nysgjerrig*

Jeg bruker Labyrinth fish "The Bubble-Nest-Builders".
Oioi!
Den ene har en liten flekk som "blinker" (som politi-sirenelys) på kroppen, ala inkei, men bare litt lengere frem på siden.

Var akkurat vitne til at den ene fisken "hostet", så jeg må se litt i sykdomsartiklen.

Denne tråden har virkelig blitt sær! Føler meg som et skikkelig nærd nå!:p
Blir spennende å se hva slags lakriser du kommer fram til at du har etterhvert. Men nå håper jeg ikke det dør flere fra deg. Virkelig et dårlig parti du har fått virker det som

Men det trenger ikke bare være dårlig fra importøren. Hvis butikkene bare slenger fisk som dette i hvilket som helst ledig kar og ph er for høy vil nok fiskene ikke klare seg særlig godt mens de går i butikken. Feks de sjokkisene jeg kjøpte nå som gikk i ph 7,5 i butikken hadde sikkert sett bedre ut om de hadde gidda sjekke vannkvaliteten... den sjokkisen jeg kjøpte er jo en av de som skal ha veldig lav ph og det burde de vite og tilpasse litt bedre enn det de hadde gjort... well well
Ja, de er mest opptatt av å selge! Disse fiskene er jo spesialbestilt, men får ikke akkurat noen spesialbehandlig til tross for at de vet disse er skjøre av seg. De blir heldigvis plassert i karene som ikke er så "poppis" blandt besøkende. Ikke særlig spennende å se på de vettú

Jeg hadde håpet på å få en "ren" artsgruppe, så jeg er litt skuffet, men men. Ikke noe å gjøre med desverre. Det kan nok føre til at det blir noen krysninger om de er lett å få i lek og det ønsker jeg egentlig ikke.
Jeg ønsker jo egentlig å drive oppdrett, men er usikker på om jeg kan nå:/
Jeg skriver mye om guramier for tida, men tankene går ofte til coryene!
Jeg er så glad i de, må være denne "happy"-utstrålinga de ofte har som virker inn på meg. Guramiene er det mye opp og ned med sånn humørmessig.

Jeg har skikkelig lyst å prøve meg på cory-oppdrett snart, men er usikker på om mine coryer er gamle nok. C. Sterbai er nok ikke det, men mulig C. Duplicareus...? Jeg har aldri sett de legge egg, så det kan være et dårlig tegn?
Jeg vil så gjerne sette ei gruppe i et eget kar, men har bare 33Litern stående ledig nå.
De er ikke aktive i det hele tatt for tida, så jeg mistenker en depresjons-epedemi blandt dem.
Det hadde vært gøy med kaldtvannsbytter og fôring på kun dems primisser!
tja, mine cw23 er jo overhodet ikke aktive etter at de flyttet, er heldig om jeg ser halen på en! men likevel har det lekt 2 ganger mens jeg ikke var tilstede.

du kan jo se om du ser noen av fiskene har en skikkelig vaggemage, da er hun som regel klar. om hun vil :p men eget kar hjalp godt ja.

lykke til, det skjer når du absolutt ikke venter det
MarenB
Jeg hadde håpet på å få en "ren" artsgruppe, så jeg er litt skuffet, men men. Ikke noe å gjøre med desverre. Det kan nok føre til at det blir noen krysninger om de er lett å få i lek og det ønsker jeg egentlig ikke. Jeg ønsker jo egentlig å drive oppdrett, men er usikker på om jeg kan nå:/


Når du finner ut hva du har fornoe kan du jo selge noen og kjøpe flere av de du vil beholde av samme type. He he, vil du beholde alle sammen får du bare kjøpe og kjøpe til du har mange nok av hver
Men blir hunnen rognstinn av at kroppen produserer egg av seg selv, eller er det noe "psykisk" som får henne til å produsere?
Skulle ønske noen ville ta turen hit og skjekke ut hvilke kjønn jeg har! Jeg føler det er lite "cory-folk" i denne delen av landet, hadde vært artig å kunne delt interesse med noen

Kan ikke si å ha sett noen rognstinne duplicareuser..
Lisbeth
[QUOTE=MarenB] Jeg hadde håpet på å få en "ren" artsgruppe, så jeg er litt skuffet, men men. Ikke noe å gjøre med desverre. Det kan nok føre til at det blir noen krysninger om de er lett å få i lek og det ønsker jeg egentlig ikke. Jeg ønsker jo egentlig å drive oppdrett, men er usikker på om jeg kan nå:/


Når du finner ut hva du har fornoe kan du jo selge noen og kjøpe flere av de du vil beholde av samme type. He he, vil du beholde alle sammen får du bare kjøpe og kjøpe til du har mange nok av hver

Det kan du si som har 450Liter!;D
Hi hi, trenger ikke stort kar, trenger bare masse småkar rundt i leiligheta!
Hmmmm. Hvor har jeg en ledig flekk hen tro? Hehe. Blir litt for mye å passe på etter hvert. Jeg er en enkel skjel og det begrenser seg litt da
Er mer fan av litt større kar, 62+, så jeg slipper å ligge våken om natta og tenke på nitritt:p
Sittet nok en god stund forran karet og alle de 3 lakrisene kommer frem og spiser når jeg gir de microorm Jeg har pumpa av 15min ved hver servering. Tenker å mate de 3-4 ganger om dagen for å få de sterkere

Jeg har funnet ut at alle 3 lakriser noe som lyser når de puster v gjellene. Det er selvfølgelig forskjellige grader,men alle har den *hoppe og danse*

Jeg har funnet ut at fra guramiboka så ligner Parosphromenus spec. from Sukamara best. Bilde på linken passer også, men er det noen som kan oversette det som står på den siden? hihi
Siden du kunne tenkt deg oppdrett på C-maller så kunne du jo kjøpt deg et lavt og dypt kar der som 110 literen står nå, og dele den inn i 2 eller 3 deler. Bruke sånn perforert metall, og felles pumpe. Billig og enkelt.


-Tim
MarenB
Hvilken bok har du? *nysgjerrig:)* Jeg bruker Labyrinth fish "The Bubble-Nest-Builders".


Den jeg brukte nå var "Akvariets lexikon" av Rüdiger Riehl og Hans A. Baensch. Den har litt om alle arter, også de som ikke er blandt de vanligste, er en del ikke helt vanlige labyrintfisker også. Er boken din bra? Har faktisk bestilt den, men aner ikke når den kommer:P
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap