Fiskesammensetning-scalare og slørhale?

Hei,

Jeg tenker litt på å endre fiskesammensetningen som jeg har i mitt 260 liters kar. Nå ha jeg 1 gibbiceps, 5 guppy, 2 praktbotia og 4 scalarer. (3 guppier og en PB døde etter hvitprikkbehandling..)

Jeg er veldig glad i slørhaler, og tenker mer og mer på å bruke det store karet mitt til store og små slørhaler. Jeg har tenkt til å selge/bytte bort PB og flytte guppyene over til et annet kar jeg har. Men kan slørhaler gå sammen med scalarer? Jeg synes de er så fine, og vil helst ikke selge de. Har søkt litt om dette, finner ikke mye men ser det er skrevet her at de helst ikke skal gå i sammen pga at de krever litt forskjellig temperatur. Men de slørhalene fra den dyrebutikken hos oss er vant med ca. 25 grader, og de to slørhalene jeg har stortrives i 24-25 grader

Vil det kunne gå og kombinere disse to artene?
scalare er kan jo være litt hissige og nappe litt etter sånn eg har opplevd da i alle fall.
OK, det høres ikke bra ut...andre erfaringer?
Slørhale er ingen lett fisk å sette sammen med friske naturlige fisk. Veldig fristende for andre fisk å gå løs på en fisk som nesten ikke klarer å svømme og med masse slør. Helt naturlig for fisk å gå løs på fisk som ser svake ut/er svake evt syk.

Men ikke for det. jeg har sett mye rare blandinger med slørhale og det funker visstnok hos noen, men scalare tror jeg neppe går..
Enig her, du bør velge enten scalare eller slørhale. Scalarene vil mest sansynlig nappe slørhalene. Og min mening er at selv om det er to pene fiskesorter så er de ikke nødvendigvis så pene sammen.
Ok, da tror jeg at den dropper den tanken Tenkte det er bedre å spørre her først, enn å bare prøve seg fram selv, er jo viktigst at fiskene har det best mulig
har en stoooor slørhale sammen med 4 scalaer og det er ingen problem.
det er faktisk slørhalen som er sjefen sikker pga størrelsen
den er 4 år gammel, temp 26grader
Slørhaler
Er kaldtvannsfisk, som passer i et stort uoppvarmet akvarie eller ute i en dam. Hvis man i det hele tatt kan si de passer noe sted. Jeg vil anbefale å kjøpe en gullfisk uten slør og dobbel hale. Slørhaler er avlet frem til groteske missfostre som ikke klarer å bevege seg naturlig.
Deres ville slektninger som de er avlet frem fra er Carassius carassius eller Karussen som den kalles i Norge. Den finnes vill i store deler av østlandet i gårdsdammer og småvann.
Så det kan gå altså...jaja, jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre jeg.

Er enig i at de er avlet frem til det verre, men samtidig syns jeg at de faktisk er de "fineste" fiskene. De to jeg har er friske og raske og veldig sosiale, kommer når jeg ser på dem m.m. Har tenkt til å ha noen vanlige gullfisk og, eller koi dersom det blir til at jeg bruker det store karet.

Flere erfaringer?
Jeg har dårlig erfaring med slørhale og scalare, slørhalen ble helt spist opp. Ikke trivelig.

Men har hørt om andre som har erfaring med det går helt bra! Så er vel bare å prøve seg frem.

Lykke til
D kan være det er størrelsen på min gullfisk som skremmer mine scalare
Det kan være det er størrelsen på min gullfisk som skremmer mine scalare

[External Image]
Ikke
bli fornærmet på meg nå, for jeg mener dette ikke som kritikk av noen personlig, men jeg synes helt ærlig at hold av slike fisker er forkastelig. Når man kjøper slike fisk vedlikeholder man oppdrett av arter som ikke burde drettes videre.
Se her hvordan de naturlige forfedrene ser ut.
Slike fisker ville ikke overlevd en time i naturen. De har jo nesten mistet evnen til å svømme, med deformert ryggrad og finner.
Jeg mener vi ikke burde kjøpe fisk som er avlet frem med deformasjoner, eller farget kunstig. Det finnes så utrolig mange flotte fisk i naturen, og etter min mening bør vi heller etterstrebe at fiskene beholder farger, og instinktene de har i naturen.

Fiske_Arne
bli fornærmet på meg nå, for jeg mener dette ikke som kritikk av noen personlig, men jeg synes helt ærlig at hold av slike fisker er forkastelig. Når man kjøper slike fisk vedlikeholder man oppdrett av arter som ikke burde drettes videre. Se [URLBLOCK1]hvordan de naturlige forfedrene ser ut. Slike fisker ville ikke overlevd en time i naturen. De har jo nesten mistet evnen til å svømme, med deformert ryggrad og finner. Jeg mener vi ikke burde kjøpe fisk som er avlet frem med deformasjoner, eller farget kunstig. Det finnes så utrolig mange flotte fisk i naturen, og etter min mening bør vi heller etterstrebe at fiskene beholder farger, og instinktene de har i naturen.


Er igrunn enig med deg. Fikk med scalare og et stort slørhale par når jeg kjøpte det første akvariet mitt for en del år siden.

(ikke for å være frekk, men personlig synes jeg ikke slørhale er en fin akvarie fisk. Som nevnt ovenfor, finnes så utrolig mange fine fisker der ute.
helt enig med deg Fiske_Arne, jeg fikk akvariet av broderen med fisken som han hadde, kommer ikke til og kjøpe slørhale selv, nå som den også er så sor glefser den til seg all mat jeg legge oppi, i tillegg så skal den jo ha kaldt vann og ikke slik jeg har det nå, burde kansje levert den til en dyrebutikk men den får det ikke akkuratt bedre der vil jeg tro.

hadde vi vist mer om fisken vi kjøpte i butikken hadde nokk ting vert anderledes, kjøpte selv en Ballongmolly uten og vite noe om dem, veldig domt når jeg ser tilbake på det nå.
Vet det er mange meninger om dette, men det endrer ikke at jeg er veldig glad i disse fiskene, de jeg har skal ihvertfall ha det bra

Kan forresten nevnte at de to jeg har er ca. 7 cm bare fiskekroppen, så de er ganske store. Mulig jeg prøver med en for å se hvordan scalarene reagerer, og er de nappete, så tar jeg den tilbake med en gang.
Sveinung
Det kan være det er størrelsen på min gullfisk som skremmer mine scalare [IMG]http://akvaforum.no/images/aquarium/thumbs500/19892_080716013030.jpg[/IMG]


He he, den fisken var stor Sveinung, hvor mange cm er den?
den er 15cm med slør, jeg syns den har vokst ut av akvarie mitt (160liter) men vet ikke hva jeg skal gjøre med den.
Hvis du hadde bodd nærmere kunne jeg ha kjøpt den (Hvis det blir til at jeg kan ha slørhalene i 260 litern da...)
Scalare er finnenappere og gullfisk vil ha kaldere vann... Så Scalare og gullfisk går ikke ilag.

Husk gullfisk er i utgangspunktet kaldvannsfisk.
Ville bare si at jeg også vet om ei som har denne fiskesammensetningen uten problem.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap