Har fått et 22 liters akvarium, hva gjør jeg?=)

Jeg har fått meg et 22 liters akvarium, det er helt ubrukt. Hadde egentlig lyst til å anskaffe meg en kampfisk, ( som jeg synes er veldig fine), men er litt i tvil da jeg har lest at di helst burde ha større plass. Hvilke fisker er å anbefale til å starte med? Hva trenger jeg av utstyr? Akvariet består av lys, pumpe og filter.. Er helt grønn når det gjelder dette, men vil gjerne lære og ha et større akvarium etterhvert. Er opptatt av at fisken skal trivest. Så hvordan begynner jeg?
Hviss du absulutt vill ha noe i et så lite akvarie.så må det hvere noen reker.personlig ville jeg aldri brukt et så lite akvarie da det er vanskelig å få en god kultur i det
Ja, har hørt at det egentlig er dumt med små akvarier da..Så du mener at ingen fisk passer i det da?
Som sakt det er min personlige menig.å nei jeg ville aldri holdt fisk i et så lite akvarie
Bare for info (vil ikke bli halshogd for dette), men jeg har hatt oppdrett på Guppy i en 15Liter. Det sier jo ihvertfall meg at de hadde det ok der..

Så kanskje et par 3 Guppyer hadde vært kult å startet med for deg?

De er veldig fargerike og interrsante fisk, synes jeg da.
Men du burde ikke ha mer en 4 stk i en 22L, kanskje det tilogmed er litt mange, men jeg anbefaler isåfall 3 hunner og 1 han.

Jeg hadde 2 hunner og 1 han i min tank.
En enslig kampfisk kan vel til nød gå, men ingen andre fisk. Kampfisken bør også få større plass, og vil komme mye mer til sin rett også når den har mer plass å boltre seg på. Men som et nødskrik går det vel.. mange har disse i enda mindre kar, men det er å dra ting for langt.

Mest heller jeg også til å anbefale reker. Høres kanskje ikke ut som all verden, men det er det! Reker er skikkelig kule, fargerike og veldig underholdende. Skulle ikke tro det var så mye liv i et skalldyr på 2,5 cm

Ellers er det noen arter killi som kan trives i såpass små akvarier. Disse er også veldig fargerike

Men, valg av fisk eller reker ligger noen uker frem i tid. Filteret ditt må få tid til å kjøre seg inn - dvs tid til å opparbeide seg de bakteriene som trengs for å bryte ned avfall og avføring slik at ikke dette forgifter vannet.

Ønsker du å sørge for trivsel for de dyrene du velger, samt unngå de største nybegynnerfellene anbefaler jeg følgende:

Start pent med å lese om oppstart av akvarium.

Deretter leser du litt om vannverdier, så skjønner du mer av hva som skjer i akvariet ditt, og hvorfor vannverdier er kjempeviktig.

Deretter kan du jo titte litt i plantebasen og begynne å tenke på innredning av akvariet ditt. Å søke litt i medlemsakvariene kan også gi inspirasjon.

Til slutt er det tid for å titte i fiskebasen, og søke på fisk som kan trives i ditt akvarie. Og skulle reker virke interessant, kan du jo titte litt i skalldyrbasen også.

Og søke rundt på forumet etter inspirasjon, tips og ny lærdom mens du venter på at akvariet skal kjøres inn og bli klart for fisk eller reker.

Og skulle du snuble over uforståelige ord og uttrykk har vi en kjempeflott akvarieordliste her også!

Velkommen til en fantastisk hobby! Og anse deg som advart: 22 literen kommer snart til å virke som en liten vannpytt i det litersyken sprenger på, og du bare ha flere, større og mer
Der er mange ting som går,man kan også ha gulfisk i bolle,men tviller sterkt på den syns det er så gøy
Jeg vil også anbefale reker, de er utrolig morsomme.. og snegler!

Ellers leste jeg nettopp at denne kan gå i en 20 L.
Takk for et innholdsrikt svar, har fyllt karet med vann og ja...syns det ser sinnsykt lite ut..hehe..så da skal jeg følge rådene dine tenker jeg, og det blir nok større kar etterhvert, virker kjempespennende!
Inaktiv bruker
jeg har også hatt ett 22l akvarie, og hadde noen tetra oppi der, men det var mens jeg var helt fersk, og de i dyrebutikken ikke sa det var noe problem. etter og ha blitt bitt av basillen, utvidet vi, og solgte 22l. etter og ha lest her og fått masse tips, +noe erfaring selv, fant jeg ut at ett så lite akvarie er vanskelig og holde vannverdiene i,+ at du ikke finner noe som vill trives.

evnt kan du ha snegler eller reker der, de vill kunne trives bra. har selv en 15 liter nå med bare planter og snegler. det kan anbefales og starte med.
Heisann=) Jeg fikk også ett 22 liters akvarium for få dager siden. Men som jeg leste meg til var det veldig lite som ville trives der. Er ikke noe "rekefan"akkurat, og snegler synes jeg er litt gufne. Så jeg valgte å gå for ett større kar med en gang.
Men hvordan "kjører" jeg inn filteret? Skal jeg la det stå på hele tiden da, og putte i fiskemat eller? Og hvor mange uker ca.? Uff..høres sikkert dumt ut, men må jo spørre da, heh..
Filteret skal alltid stå å gå, det skal aldri skrus av, annet enn noen få minutter mens du bytter vann.

Altså.. dette er litt komplisert, men veldig logisk med en gang du skjønner det

Avføring, planterester og matrester råtner i akvariet og forgifter vannet. For å unngå det, har vi filteret.

Først i et nytt kar vil det komme en koloni bakterier som spiser alt av avfall og avføring, og omdanner dette til nitritt (NO2). Nitritt er svært giftig for fisk.

Deretter kommer det en annen koloni bakterier som spiser nitritt og omdanner den til nitrat (NO3). Nitrat er langt mindre giftig enn nitritt, og fungerer også som gjødsel for plantene.

Begge disse koloniene med bakterier bor i svampene inni filteret ditt. Bakteriene er levende vesener (som du er veldig avhengig av, ellers vil vannet bli giftig og drepe fisken), og er avhengige av konstant gjennomstrømning av vann. Stopper filteret, eller du slår det av, vil bakteriene begynne å dø allerede etter en times tid.

Utfordringen her er at disse bakteriene popper ikke opp over natta. Det tar 33 - 35 dager før koloniene av bakterier er godt nok etablert til at du kan sette inn fisk/reker. Tålmodighet er nøkkelen til suksess. KJøp en boks fiskemat, og slipp en liten klype mat i akvariet en tre-fire ganger i uka, så sørger du for nok avfall i karet til at bakteriene har mat.

Du får også kjøpt dråpetester som du kan teste vannet med. Mer om det kan du lese i artikkelen om vannverdier jeg linket til. Og disse bakteriene leser du om i artikelen om oppstart av akvarium

"Innkjøring" av filteret er det vi kaller denne perioden på drøye 30 dager; altså den tiden det tar for bakteriene å etablere seg i filteret ditt
ElinH
Filteret skal [I]alltid[/I] stå å gå, det skal aldri skrus av, annet enn noen få minutter mens du bytter vann. Altså.. dette er litt komplisert, men veldig logisk med en gang du skjønner det :-) Avføring, planterester og matrester råtner i akvariet og forgifter vannet. For å unngå det, har vi filteret. Først i et nytt kar vil det komme en koloni bakterier som spiser alt av avfall og avføring, og omdanner dette til nitritt (NO2). Nitritt er svært giftig for fisk. Deretter kommer det en annen koloni bakterier som spiser nitritt og omdanner den til nitrat (NO3). Nitrat er langt mindre giftig enn nitritt, og fungerer også som gjødsel for plantene. Begge disse koloniene med bakterier bor i svampene inni filteret ditt. Bakteriene er levende vesener (som du er veldig avhengig av, ellers vil vannet bli giftig og drepe fisken), og er avhengige av konstant gjennomstrømning av vann. Stopper filteret, eller du slår det av, vil bakteriene begynne å dø allerede etter en times tid. Utfordringen her er at disse bakteriene popper ikke opp over natta. Det tar 33 - 35 dager før koloniene av bakterier er godt nok etablert til at du kan sette inn fisk/reker. Tålmodighet er nøkkelen til suksess. KJøp en boks fiskemat, og slipp en liten klype mat i akvariet en tre-fire ganger i uka, så sørger du for nok avfall i karet til at bakteriene har mat. Du får også kjøpt dråpetester som du kan teste vannet med. Mer om det kan du lese i artikkelen om vannverdier jeg linket til. Og disse bakteriene leser du om i artikelen om oppstart av akvarium :-) "Innkjøring" av filteret er det vi kaller denne perioden på drøye 30 dager; altså den tiden det tar for bakteriene å etablere seg i filteret ditt :-)


Jeg er meget imponert, får litt "akvarieangst" her..men jeg skal vel få det til, for en virkelig bra side! Dro på dyrebutikken, sto ei lam jente bak disken og kunne ingenting..og masse kampfisker i små glass, begynte å lure på om di levde eller hva.. du har vært til kjempehjelp
For all del - ikke svelg det ansatte på dyrebutikken sier uten å dobbeltsjekke hvert eneste ord. Dessverre går det nesten ikke en eneste dag her uten et eller annet eksempel på dårlige råd, eller direkte feil råd, gitt av dyrebutikk. Ikke alle er slik, og "alvorlighetsgraden" varierer, men bedre å være på den sikre siden

Alt jeg skrev virker kanskje voldsomt, men er det ikke. Alt du egentlig trenger å gjøre er å sørge for at filteret er påslått 24 timer i døgnet, året rundt, og de første 4 ukene mate med litt fiskemat innimellom selv om det ikke er fisk der.

Resten vil moder natur ta seg av. Det er bare kjekt å vite litt om hvvorfor det gjøres slik, og hva som egentlig foregår nedi der. Ellers virker det fort helt tullete å skulle ha et akvarie stående i 4 uker uten å kunne sette inn så mye som en knøttliten fisk Tålmodigheten varer lengre når en skjønner hvorfor! Hehe.

Det er massevis å sette seg inn i, men det er det jo uansett hva slags levende skapning man velger å kjøpe seg. Og med akvariets 4 ukers ventetid er det hvertfall massevis av tid til å kose seg med å lese informasjon, lære masse og bli inspirert Så slipper en å bli overveldet også!
Bytt vann ofte
Jeg har et 30-liters akvarie med fem neontetra, tre planter og en rot. Skal flytte fiskene over i et større som kjøres inn nå.

Jeg har byttet inntil 10 prosent av vannet to ganger i uka etter at det lille karet var innkjørt og har god erfaring med det. To-tre liter ut og inn er fort gjort.

Tapper kaldt vann i ei bøtte som jeg bare bruker til akvariet kvelden før og lar det stå til dagen etter slik at det får tilnærmet riktig temperatur. Hvis det er for kaldt, setter jeg bare bøtta i en annen bøtte med varmt vann til temperaturen har steget til det samme som i karet. Veldig kjekt å ha et digitalt termometer for å måle. Har i en liten dæsj aquasafe i det friske vannet.

Det har gått bra. Har ikke mistet en eneste fisk i det lille karet. Men det blir nok godt for dem å få større plass.

Hvis du skal anskaffe et større, så ta i litt. Jeg angrer allerede på at jeg ikke kjøpte 180 liter i stedet for 116 liter.


Ja, skal skru det på nå Skjønner litt mer, og som samboeren min sa - alt dette visste du ikke før du fikk akvariet?! Dumt..hehe..har allerede lyst på et større, så det blir nok ikke lenge til jeg kjøper det. Men gleder meg til å fylle det lille, med hva det nå enn blir
Lis
Men hvordan "kjører" jeg inn filteret? Skal jeg la det stå på hele tiden da, og putte i fiskemat eller? Og hvor mange uker ca.? Uff..høres sikkert dumt ut, men må jo spørre da, heh..


Her står det alt du trenger å vite om oppstart av akvarium

bare spør hvis det er noe annet du lurer på)
Inaktiv bruker
Lis
Ja, skal skru det på nå :-) Skjønner litt mer, og som samboeren min sa - alt dette visste du ikke før du fikk akvariet?! Dumt..hehe..har allerede lyst på et større, så det blir nok ikke lenge til jeg kjøper det. Men gleder meg til å fylle det lille, med hva det nå enn blir:-)


om du skulle få planer om ett større ett har jeg ogfså ett godt forslag til deg. har kanskje ikke noe emd denne saken å gjøre, men kan spare litt tid siden. kjøp en pumpe som er stor nok til det karet du eventuelt vil ha, og sett den inn i det lille karet, sammen emd den andre når dette er innkjørt, da begynner du innkjøringa på pumpa tidligere, og behøver ikke vente fullt så lenge når du får kjøpt det akvariet som er større, jeg angrer på at ike jeg gjorde det her.
Tilfeldig bekjentskap
© Christine Sundseth Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap