- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Kjempeeplesnegle med dårlig skall. noen råd angående f.eks liming?
Kjempeeplesnegle med dårlig skall. noen råd angående f.eks liming?
Hei hei.
Jeg venter nå noen kjempeeplesnegler i posten, så fikk jeg beskjed om at den ene kjempen hadde noe dårlig skall, og om det kanskje kunne limes. Så jeg får nok sneglene i posten i morgen så jeg kan se litt nermere på det.
Men er det noen her som kan komme med råd? Hvordan lime og med hva skal jeg lime?
håper på mange råd og idèer.
=)=)
Jeg venter nå noen kjempeeplesnegler i posten, så fikk jeg beskjed om at den ene kjempen hadde noe dårlig skall, og om det kanskje kunne limes. Så jeg får nok sneglene i posten i morgen så jeg kan se litt nermere på det.
Men er det noen her som kan komme med råd? Hvordan lime og med hva skal jeg lime?
håper på mange råd og idèer.
=)=)
Postet 10.02.09 kl 14:19
Dersom det er dårlig skallkvalitet kan du male hele skallet med neglelakk. Bare tørk den først og pass på at du ikke kommer i kontakt med selve kroppen, for da dør den. Så putter du bittelitt akvarievann på en tallerken og lar sneglen sitte der mens neglelakken tørker. Noen ganger trengs det to strøk.
Hvis det er hull i skallet må du finne et eller annet å lime over hullet, men igjen må du være nøye med å ikke la lim komme i kontakt med sneglens kropp.
Hvis det er hull i skallet må du finne et eller annet å lime over hullet, men igjen må du være nøye med å ikke la lim komme i kontakt med sneglens kropp.
Postet 10.02.09 kl 14:28
Finn noe av hardplast. Skjær det til slik at det får riktig form til å fungere som en lapp. Pass på at det ikke stikker ut kanter som eplesneglen kan henge seg fast i ting med.
Tror det er superlim som anbefales. Antakelig fordi dette limet tørker fort. Pass på at det ikke kommer noe lim inn i hullet som du skal tette. Kan tenke meg at superlim er temmelig giftig før det størkner.
Tror det er superlim som anbefales. Antakelig fordi dette limet tørker fort. Pass på at det ikke kommer noe lim inn i hullet som du skal tette. Kan tenke meg at superlim er temmelig giftig før det størkner.
Postet 10.02.09 kl 14:30
Postet 10.02.09 kl 14:54
Postet 22.02.09 kl 17:00
Når mine eplesnegler blir store og stygge og får dårlig skall så havner de i bosset. Men jeg pleier å vente til de har lagt egg før jeg kaster dem.
Hvorfor ta vare på gamle slitte snegler når hundrevis av nye er på vei liksom.
Tipper kona hadde sett rart på meg hvis jeg stjal neglelakken hennes for å fikse snegler. Gule eplesnegler med rød neglelakk kan muligens være et forfriskende syn, men ikke så lite latterlig spør du meg.
Men disse reparasjonene kan umulig vare så lenge. For eplesnegler vokser jo og et skall som er limt med superlim kan jo ikke vokse.
Hvorfor ta vare på gamle slitte snegler når hundrevis av nye er på vei liksom.
Tipper kona hadde sett rart på meg hvis jeg stjal neglelakken hennes for å fikse snegler. Gule eplesnegler med rød neglelakk kan muligens være et forfriskende syn, men ikke så lite latterlig spør du meg.
Men disse reparasjonene kan umulig vare så lenge. For eplesnegler vokser jo og et skall som er limt med superlim kan jo ikke vokse.
Postet 27.02.09 kl 09:03
Postet 27.02.09 kl 09:08
Geir RolfsnesNår mine eplesnegler blir store og stygge og får dårlig skall så havner de i bosset. Men jeg pleier å vente til de har lagt egg før jeg kaster dem. Hvorfor ta vare på gamle slitte snegler når hundrevis av nye er på vei liksom. Tipper kona hadde sett rart på meg hvis jeg stjal neglelakken hennes for å fikse snegler. Gule eplesnegler med rød neglelakk kan muligens være et forfriskende syn, men ikke så lite latterlig spør du meg. Men disse reparasjonene kan umulig vare så lenge. For eplesnegler vokser jo og et skall som er limt med superlim kan jo ikke vokse.
Nå skal jeg si at hos meg får sneglene leve til de dør av seg selv... Kaster du levende skapninger i søpla??? Uten å avlive?
Det mener jeg er dyreplageri :-@ Det er levende skapninger det er snakk om. Trenger ikke pine dem heller, med å kaste dem i søpla der de sakte dør!!!
Foresten Geir, det finner blank neggellakk)
Postet 27.02.09 kl 20:57