Hvor gamle er fiskene dine? Oversikt over de eldste fiskene som har svømt i AF- medlemmers akvarier (side 20)

Jeg ser du ikke har noe på badis badis. Mine har jeg hatt i ca 6 mnd. også kan du sikkert legge til 6 mnd siden hannen var veldig fargerik da jeg kjøpte han. Så oppdaterer jeg heller siden ang levetid.
Gibbicepsen "Truls" i Akvariebutikken på Myrene i Arendal er visstnok 28 år gammel. Har selv tre stykker som er 10 år.
MGj
tok over en flokk sølvhai i begynnelsen av 2008. De var allerede da ganske store, og lever enda.

Det er allerede registrert eldre sølvhai på listen, men takk likevel


(Listen ligger her.)
Sjura
Jeg ser du ikke har noe på badis badis. Mine har jeg hatt i ca 6 mnd. også kan du sikkert legge til 6 mnd siden hannen var veldig fargerik da jeg kjøpte han. Så oppdaterer jeg heller siden ang levetid.

Tusen takk! Da er de på plass på lista
Roy Fredrik Pedersen
Gibbicepsen "Truls" i Akvariebutikken på Myrene i Arendal er visstnok 28 år gammel. Har selv tre stykker som er 10 år.

Jeg har valgt å ikke ta med annenhånds opplysninger og det er registrert en gibbi på vel 25 år på listen, men takk likevel!
Tante Astrid
sitat av Darlaa Sproklett: min ene Ancistrus sp. ´oppdrettvariant' ble kjøpt da vi flyttet tilbake fra mo i rana i 2002. Den ble kjøpt på cc i drammen. Navnet er gaylord og han lever den dag i dag. Samme år ble det også kjøpt 14 neontetra'er. Den 2 av disse lever enda, og de er "monsterstore". Ser ut som det allerede er en eldre Ancistrus registrert på listen, men alderen på neontetraen er nå oppdatert. Jeg har hørt at disse kan bli gamle så det er flott å få det bekreftet :) Tusen takk!


Begge neontetraene døde 8 april 2011. måtte flytte fra leiligheten der jeg bodde(hadde 24 timer på meg), så det strøyk med 19 fisk Ancistrusene lever fremdeles
Darlaa Sproklett
[QUOTE=Tante Astrid] sitat av Darlaa Sproklett: min ene Ancistrus sp. ´oppdrettvariant' ble kjøpt da vi flyttet tilbake fra mo i rana i 2002. Den ble kjøpt på cc i drammen. Navnet er gaylord og han lever den dag i dag. Samme år ble det også kjøpt 14 neontetra'er. Den 2 av disse lever enda, og de er "monsterstore". Ser ut som det allerede er en eldre Ancistrus registrert på listen, men alderen på neontetraen er nå oppdatert. Jeg har hørt at disse kan bli gamle så det er flott å få det bekreftet :) Tusen takk!


Begge neontetraene døde 8 april 2011. måtte flytte fra leiligheten der jeg bodde(hadde 24 timer på meg), så det strøyk med 19 fisk Ancistrusene lever fremdeles
Så trist å høre Men de fikk ihvertfall et langt liv. Jeg har oppdatert alderen på de nå.
Har inte tittat igenom tråden ordentligt, finns det någon länk till listan du har, jag kanske inte har de äldsta fiskarna, men jag hade i alla fall ett par kinesiska algätare som blev gamla, jag fick mitt första akvarium när jag var 8 år och köpte då en kinesisk algätare, och en kompis till den 2 år senare.
När jag var 19 år och flyttade hemifrån fick min storasyster akvariet och fiskarna, tyvärr dog en del fisk när de startade upp akvariet eftersom de gjorde det kliniskt rent och startade upp det helt utan bakterieflora, men algätarna klarade sig!
De levde i minst 5 år efter det, jag har inte sett akvariet sedan dess, men ska höra med min syster när de dog, men de levde i alla fall minst 14 och 16 år, så 16 år platsar kanske på listan, kan hända det kommer en uppdatering senare!

Hade också ett stim med guldbarber som fanns med från början, men dog efter flytten till min syster, alltså 11 år.

Är ny i akvariesammanhang här i Norge, så jag är osäker på de norska namnen på många fiskar, men latinska namnen är i alla fall:
Kinesisk algätare: Gyrinocheilus aymonieri
Guldbarb: Puntius semifasciolatus
Daniel Angerd
Har inte tittat igenom tråden ordentligt, finns det någon länk till listan du har, jag kanske inte har de äldsta fiskarna, men jag hade i alla fall ett par kinesiska algätare som blev gamla, jag fick mitt första akvarium när jag var 8 år och köpte då en kinesisk algätare, och en kompis till den 2 år senare. När jag var 19 år och flyttade hemifrån fick min storasyster akvariet och fiskarna, tyvärr dog en del fisk när de startade upp akvariet eftersom de gjorde det kliniskt rent och startade upp det helt utan bakterieflora, men algätarna klarade sig! De levde i minst 5 år efter det, jag har inte sett akvariet sedan dess, men ska höra med min syster när de dog, men de levde i alla fall minst 14 och 16 år, så 16 år platsar kanske på listan, kan hända det kommer en uppdatering senare! Hade också ett stim med guldbarber som fanns med från början, men dog efter flytten till min syster, alltså 11 år. Är ny i akvariesammanhang här i Norge, så jag är osäker på de norska namnen på många fiskar, men latinska namnen är i alla fall: Kinesisk algätare: Gyrinocheilus aymonieri Guldbarb: Puntius semifasciolatus

Fantastisk at de kan bli så gamle disse fiskene! Tusen takk for opplysningene! De er nå kommet på listen

Beklager litt sent svar, men måtte få i orden plussmedlemskapet før jeg fikk mulighet til å endre på listen.

(Listen ligger her)
Hei :o)
Min Australske arowana ble 2,5år gammel før nye eier overtok henne.

Hadde også ett par "falske" pappegøyeciklider som var 12år og en kinesisk alegespiser som ble 13år gammel, før de ble solgt med akvariet dem's. :o)
Jeg har en fullvoksen Løvehodeciklide (Steatocranus casuarius) som har vært i vår eie i to år, men siden den var fullvoksen da vi fikk den så kan du sikkert plusse på iallefall et år til.
Frøkna
Hei :o) Min Australske arowana ble 2,5år gammel før nye eier overtok henne. Hadde også ett par "falske" pappegøyeciklider som var 12år og en kinesisk alegespiser som ble 13år gammel, før de ble solgt med akvariet dem's. :o)

Takk! Vil svært gjerne føre disse inn på lista, men i fiskebasen er det to arter med australsk arowana og to forskjellige papegøyeciklider. Kan du fortelle hvilke det er du har?

Når det gjelder den kinesiske algespiseren er det allerede registrert en eldre fisk på lista
Lisa-S
Jeg har en fullvoksen Løvehodeciklide (Steatocranus casuarius) som har vært i vår eie i to år, men siden den var fullvoksen da vi fikk den så kan du sikkert plusse på iallefall et år til. :)

Da er den kommet på plass! Tusen takk skal du ha
Tante Astrid
Takk! Vil svært gjerne føre disse inn på lista, men i fiskebasen er det to arter med australsk arowana og to forskjellige papegøyeciklider. Kan du fortelle hvilke det er du har? Når det gjelder den kinesiske algespiseren er det allerede registrert en eldre fisk på lista :)


Artene er:
Scleropages jardinii
Cichlasoma sp.

:O)
Frøkna
[QUOTE=Tante Astrid] Takk! Vil svært gjerne føre disse inn på lista, men i fiskebasen er det to arter med australsk arowana og to forskjellige papegøyeciklider. Kan du fortelle hvilke det er du har? Når det gjelder den kinesiske algespiseren er det allerede registrert en eldre fisk på lista :)


Artene er:
Scleropages jardinii
Cichlasoma sp.

:O)
Tusen takk! Da har jeg fått oppdatert de to
Denne tråden lever vel ikke i særlig stor grad lenger, men vil likevel nevne at mine indiske glassmaller har holdt koken i 3,5 år
anette
Denne tråden lever vel ikke i særlig stor grad lenger, men vil likevel nevne at mine indiske glassmaller har holdt koken i 3,5 år :)

Joda, det står fremdeles til liv

Har oppdatert alderen på denne nå. Tusen takk!
Sista ordet om kinesiska algätarna
Daniel Angerd
Har inte tittat igenom tråden ordentligt, finns det någon länk till listan du har, jag kanske inte har de äldsta fiskarna, men jag hade i alla fall ett par kinesiska algätare som blev gamla, jag fick mitt första akvarium när jag var 8 år och köpte då en kinesisk algätare, och en kompis till den 2 år senare. När jag var 19 år och flyttade hemifrån fick min storasyster akvariet och fiskarna, tyvärr dog en del fisk när de startade upp akvariet eftersom de gjorde det kliniskt rent och startade upp det helt utan bakterieflora, men algätarna klarade sig! De levde i minst 5 år efter det, jag har inte sett akvariet sedan dess, men ska höra med min syster när de dog, men de levde i alla fall minst 14 och 16 år, så 16 år platsar kanske på listan, kan hända det kommer en uppdatering senare! Hade också ett stim med guldbarber som fanns med från början, men dog efter flytten till min syster, alltså 11 år. Är ny i akvariesammanhang här i Norge, så jag är osäker på de norska namnen på många fiskar, men latinska namnen är i alla fall: Kinesisk algätare: Gyrinocheilus aymonieri Guldbarb: Puntius semifasciolatus

Har nu äntligen kommit ihåg att kolla med min syster hur länge algätarna levde, hon visste inte helt exakt, men den ena levde 2-3 år, den andra dog ca ett år senare, och hon kommer inte ihåg vilken som dog först.

Högt räknat, om alltså den äldsta dog sist och det var 3 år till den första dog så blir det alltså 16+3+1 år, 20 år!
För säkerhets skull räknar jag lågt med 16+2 år, alltså minst 18 år.
Det tycker jag är otroligt imponerande ålder på en fisk!
Daniel Angerd
[QUOTE=Daniel Angerd]Har inte tittat igenom tråden ordentligt, finns det någon länk till listan du har, jag kanske inte har de äldsta fiskarna, men jag hade i alla fall ett par kinesiska algätare som blev gamla, jag fick mitt första akvarium när jag var 8 år och köpte då en kinesisk algätare, och en kompis till den 2 år senare. När jag var 19 år och flyttade hemifrån fick min storasyster akvariet och fiskarna, tyvärr dog en del fisk när de startade upp akvariet eftersom de gjorde det kliniskt rent och startade upp det helt utan bakterieflora, men algätarna klarade sig! De levde i minst 5 år efter det, jag har inte sett akvariet sedan dess, men ska höra med min syster när de dog, men de levde i alla fall minst 14 och 16 år, så 16 år platsar kanske på listan, kan hända det kommer en uppdatering senare! Hade också ett stim med guldbarber som fanns med från början, men dog efter flytten till min syster, alltså 11 år. Är ny i akvariesammanhang här i Norge, så jag är osäker på de norska namnen på många fiskar, men latinska namnen är i alla fall: Kinesisk algätare: Gyrinocheilus aymonieri Guldbarb: Puntius semifasciolatus

Har nu äntligen kommit ihåg att kolla med min syster hur länge algätarna levde, hon visste inte helt exakt, men den ena levde 2-3 år, den andra dog ca ett år senare, och hon kommer inte ihåg vilken som dog först.

Högt räknat, om alltså den äldsta dog sist och det var 3 år till den första dog så blir det alltså 16+3+1 år, 20 år!
För säkerhets skull räknar jag lågt med 16+2 år, alltså minst 18 år.
Det tycker jag är otroligt imponerande ålder på en fisk!
Tusen takk igjen! Jeg har nå oppdatert alderen

Allerede før jeg startet dette prosjektet hadde jeg lest historier om at enkelte arter og enkelte individer innen arten kunne bli gamle, men jeg synes det er utrolig fascinerende, og veldig gledelig, at såkalte "vanlige" akvarister er i stand til å sikre fiskene så gode forhold at de lever i flere tiår.

Må derfor få gratulere med denne heldige algespiseren som ble 18! Foreløpig aldersrekord på listen har forresten en stripet sjokolademalle på hele 36 år!
I dag døde den siste av blåguramiene mine i en alder av 7 år og 8 måneder. Den hadde vært lite ivrig etter mat de siste ukene og lå død på bunnen i dag tidlig. Det er den samme fisken som jeg har skrevet om i innlegg 371. I samme innlegg skrev jeg også om en svart fantomtetra som ble kjøpt inn samtidig, som du også kan justere alderen på. Den lever riktignok fremdeles i beste velgående og jeg håper jeg kan beholde den lenge!

Jeg hadde også en fisk som jeg trodde var dolkestikktetra, men som senere viste seg å være rødryggtetra, Hyphessobrycon pyrrhonotus. Den døde i midten av januar 2012. Da hadde jeg hatt den siden januar 2008. Den var da voksen, og jeg fikk den av en dame her på forumet som hadde overtatt et akvarium med fisk i. Hun visste ikke hvor gamle de to fiskene jeg fikk av henne var, men du kan sikkert plusse på 1 år, for det var så lang tid det tok før de dolkestikkene jeg kjøpte litt senere nådde samme størrelse som de fiskene jeg fikk av henne. Altså 5 år.

Dolkestikktetraene mine har jeg hatt siden ca 1. juni 2008, kjøpt hos Aquamanias på Kløfta. Jeg tror forresten det er registrert eldre dolkestikktetra i listen din fra før, så disse får jeg komme tilbake til når de blir eldre.

Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap