Fisk i 10liter?

Har et "akvarium" på 10 liter med bunnfilter, (er i profilen min)

I nuet så er det et par små ancistruser og 11 venusfisk der, jeg trodde i kjøpets stund at de ikke ble stor. (trodde forøvrig det var loreto tetra) Og hadde uansett i bakhodet å flytte dem til 160litern, noe jeg er i ferd med å gjøre nå.

Når det blir tomt (muligens lar jeg ancistrusene være der til de blir større) så skal jeg gjøre som så mange andre, putte noen reker og snegler i det... men jeg liker godt å ha de små fiskene (som da blir dobbelt så store desverre) i 10litern. En liten stim utfylte det liksom. Vet noen av noen små fisker som kunne trives i en 10liter? Begrepet nanofisk kommer nok til norge snart det og. :P
Blåe neontetraer hadde fått fin plass der
næ tenkte på å finne noen fisk som faktisk har veldig lite vann som minimumkrav, neontetra skal helst ha 60+ liter.

Siden nanoakvarium begynner å bli populært rundt i verden så regner jeg med at det finnes den typen fisk jeg leter etter, men tror ikke nano er det helt store i norge enda, bortsett ifra små reke/sneglekar.
Hva med ett killipar (f.eks. klovnekilli), eller noen microrasboraer?
Du kan ta en titt her:
det var noen fine forslag, takker
Skal se litt nærmere på den siden også, heldigvis var det engelsk versjon der hehe.
du kan jo kanskje prøver slamkrypere da,men det er ikke fisk da...
olli
du kan jo kanskje prøver slamkrypere da,men det er ikke fisk da...


Slamkryper i 10L ?? De skal ha plass til både land og vann i akvariet og da trengs det god plass..

Men Tenyrafar: mona o startet en tråd for en god stund siden nettopp angående småfisk som kunne passe i nanokar. Jeg har prøvd å finne, men orket ikke leite mer... Der var det mange gode forslag i alle fall, hvis du finner den
takker, skal jeg se etter, mer lesestoff er alltid bra


edit:

Denne tråden?
Tenyrafar
[URLBLOCK1] tråden?


Jepp
Vet ikke om alle egner seg til så lite kar som 10 liter, men noen av de artene skulle kanskje passe. Mikrorasbora (eller heter det moskitorasbora?) er jo utrolig fin. Vet at noen har den arten i 19 litere, men hvis du ikke overdriver antallet for mye, så kunne det sikkert gå med noen få i en 10 liter.
But don't quit your day job - hehe. Med det mener jeg: ikke sats på noe stor-salg av reke-oppdrettet ditt i samme karet i fremtiden da

(alle småfisk spiser rekeyngel)
Nei har ikke tenkt å overbefolke det allerede veldig lille karet, blir heller en minimal stim /par om noe. Hmm bra poeng det med rekene, skal være javamose der, burde holde noe av rekeyngelen i live, i værste fall så får man se fisk jakte heh. Men får se, må tenke meg om i dette tilfellet.
Rasboraer funker.
Har en gjeng rødprikkete rasboraer som supertrives i lite kar, de ser ut som miniørreter,men små kar er som du sikkert vet mye kjappere med å endre mikroklima og temp. Jeg forer med svært små mengder finknust flakfor for å holde kontrollen og bruker eksternt filter. De liker imidlertid mye oksygen i vannet.Ikke ha for kraftig belysning og legg tempen på 23-25 grader,så slipper du mye av algeveksten.
Snill fisk
Har en gjeng rødprikkete rasboraer som supertrives i lite kar, de ser ut som miniørreter...

Dette er ikke rasboraer men Stjernedanio. Microrasboraene blir ganske store, i minifisksammenheng, mens blant artene i Boraras finner du noe som kanskje er smått nok.

Jeg vil anbefale alle som holder småfisker om å se på denne videoen av Microrasbora kubotai i sitt habitat, og så vurdere hvor mange tusen liters kar man anser at slike små arter egentlig trenger for å være lykkelig.
mona o
[QUOTE=Tenyrafar][URLBLOCK1] tråden?


Jepp
Vet ikke om alle egner seg til så lite kar som 10 liter, men noen av de artene skulle kanskje passe. Mikrorasbora (eller heter det moskitorasbora?) er jo utrolig fin. Vet at noen har den arten i 19 litere, men hvis du ikke overdriver antallet for mye, så kunne det sikkert gå med noen få i en 10 liter.
But don't quit your day job - hehe. Med det mener jeg: ikke sats på noe stor-salg av reke-oppdrettet ditt i samme karet i fremtiden da

(alle småfisk spiser rekeyngel)

Har microrasbora i 19 litern til guttungen, trives godt der de. Trives nok fint i en 10 liter også. Har ett parr med nigeria killi i en 22 liter, funker også helt supert men til en 10 liter ville jeg nok valgt en mindre art.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap