Nøytraliseringsblokk... hva og hvorfor?

Finner lite eller ingen info angående slike hvite skjell som ser ut som feriefôr. Bare for å forklare hva jeg mener. Husker jeg brukte dette mye før i tiden, og at denne blokken løste seg opp etter behov, alt etter ph og nitritt..
Kan noen her inne forklare meg hva som er hensikten med denne blokken? Finnes i alle butikker iallefall.. koster en 10-20kr
Det er bare tull. Jeg har et råd: IKKE kjøp slike!
Jeg har lest en del historier om folk som har trodd at disse hvite klumpene er noe man MÅ ha når man reiser bort, og så har de kommet hjem til bare sorgen og giftig suppe med fiskedødsfall.
De forurenser!

Fisk klarer seg utmerket i både en og to uker uten mat. Hvis man har vanlige, velfødde, voksne fisk, så lar man ganske enkelt ferie bli ferie og drar etter et godt vannbytte før avreise. Hvis man skal bli borte lenger enn et par uker, kan man alliere seg med noen som kan slippe mat i karet en gang i uka eller så. OBS!! Ikke sett frem fôrbokser! Ta ut en dagsporsjon, legg i en konvolutt og skriv utenpå: "Mat for mandag i uke 25" for eksempel. Skal det gis flere ganger, så lag tilsvarende antall porsjoner i konvolutter. Og så GJEMMER man alle boksene man har med fiskefôr, så ikke uvitende ikke-akvarister tenker at de skal være snille og fôre litt ekstra til de sultne fiskene..... Det blir krise.

Det bør egentlig ikke gis mat mer enn en gang pr uke mens man er borte, pga manglende vannbytter. Akvariet tåler noen uker uten vannbytte hvis fôringen er sparsom og veldig liten.

ETTER-REDIGERT:
Nå har jeg lest helt feil :p
Du skriver at den ser ut som "feriefôrblokk"... ikke at det er det! Uffda! Hehe

Uansett, dropp det der. Hva skal det være godt for? Jeg nekter å tro at noen "blokk" kan tilpasse hvilken som helst kranvannverdi.
Dette må man ta individuelt.
Da jeg hadde sneglefarm la jeg oppi et sånt skjell som ser ut som feriefor. Dette skjellet er rett og slett kalk, eller gips. Jeg hadde dette oppi for snegleskallets skyld, men måtte fort som fy ta det ut igjen. Dette skjellet løses ganske raskt opp i vann og slipper ut mye kalk. Jeg mistet fullstendig kontroll over ph og gh, føyk rett i været og drepte nesten alle sneglene. Må du øke hardhet i vannet anbefaler jeg deg å ikke bruke dette skjellet. Bruk andre midler du kan dosere sakte og riktig med.

Og når det gjelder det skjellet som er feriefor synger jeg med mona o. Ikke bruk det heller.
Mona o
hehe.. ja, hva skal det være godt for?? Det er jo det jeg spør om
Mener "folk" har sagt at dette stabiliserer ph til ca 7... Nøytraliserer ammoniakk osv i vannet... Men som sagt - jeg er usikker.

Synes du var veeeldig flittig med vannbytter Mona! hehe.. Jeg bytter max 10liter pr 110liters kar annenhver uke.. Filteret står å jobber vekk "dritten" Og det yngler hos meg som aldri før Avhenger jo selvsagt på hvilke fisk man har.

Men så er vi alle enige om at Feriefôr er en uting iallefall.
Jeg har brukt slike blokker over tid. Og de fungerer fint hos meg.

Disse blokkene inneholder tre stoffer som jeg selvfølgelig ikke husker nå, men skal komme tilbake med det senere idag...

Tilfører kalk over tid, etterhvert som de "fortæres". Husker ikke helt hva vannverdiene pleier å ligge på, men det skal jeg sjekke.

Bruker dette ofte i reketanken, som er på hele 6 liter.
Javel, men hva ender vannverdiene opp på da, Alexus? Og hva har du i utgangspunktet? (i kranvannet)
Ph, gh og kh er interessante her.
Rolig rolig... hadde ikke vanntestene forran meg i øyeblikket jeg skrev, men nå er vannverdiene testet.

Kranvannet i Stavanger:
PH: 6,8
GH: 4
KH 4-5

Vannverdier i Rekekaret (6L)
PH: 6,5
GH: 18
KH: 5

Obs! Når jeg bruker denne blokken bruker jeg kun en liten bit av den, siden den er beregnet på større akvarier. Bruker som regel kun 1/6 om gangen.

Den lavere PH verdien er grunnet Catappa blad.
Oooopsann, det var gh, ja...
Den høye gh-verdien er det vel ikke særlig mange rekearter som trives med? Er det noe i stil med grønne reker du har da?

Egentlig synes jeg du hadde supert kranvann jeg, så jeg skjønner egentlig ikke hvorfor du bruker en sånn "blokk-ting"? Unntatt hvis det er noen helt spesielle reker du har da, så klart.
Til vanlig ligger GH på 10-11. Bommet litt på "dosen" sist gang.

Men rekene har det fint. Såvidt jeg har lest skal kirsebærrekene ha en GH mellom 4 og 27. Så det er ingen spesiell reke-art. Så produktet og tenkte å prøve det ut, skal være bra for skalldannelsen.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap