Hvor lenge kan vannet stå til mellomlagring før det blir for "gammelt"?

Hei.
Jeg driver å mellomlagrer vann. Jeg lagrer vannet i ei vindunk på 30L og bruker aquamedic (vannforbedringsmiddel som jeg tok oppi vannet med en gang) oppi sammen med luftstein. Det vannet jeg lagrer nå har stått i 3 dager, så spørsmålet mitt er egentlig hvor lenge vannet kan stå før det må skiftes? Kan jeg bruke det som har stått i 3 døgn?

Jeg fant ikke helt ut hvor jeg skulle poste denne tråden, men prøver her
Godt spørsmål!
Slenger meg på!

Prøv å ta et søk på mellomlagring av vann eller oppbevaring av vann. Jeg mener dette har vært diskutert tidligere. Selv har jeg hatt vann stående i bøtter 4-5 dager uten andre problemer enn at det er noe herk å ha bøtter stående utover stuegulvet så lenge.
Snakket med noen marinebiologer og deres svar var at vann har omtrent ubegrenset lagringstid, ihvertfall viss man har litt bevergelse i vannet i lagringsdunken.
Man får kjøpt dunker i de fleste størrelser til en billig penge på europris f.eks med lokk, det er knall og ha, da har man klart vann hele tiden.
Fordi om jeg ikke mellomlagrer vann i det hele tatt, her går det rett i karret og det fungerer kjempe bra.
Ja alt vannet vi har er jo millioner av år gammelt.. Så vann i seg selv kan lagres i en million år uten fare.
Det er forurensningene i vannet som evnt gjør at vannet kan lukte og missfarges. Hvis det feks blir luftet (med luftpumpe og luftesten) kan det stå i ubegrenset tid uten noen som helst fare.
Jeg synes personlig vannet blir fullt av støv og sånn når det står over flere dager. Men det har vel ikke så mye med vannets holdsbarhet å gjøre, mere med mine...øh... manglende husmor-egenskaper å gjøre :p

Men vannet har nok ikke ubegrenset holdbarhet, så lenge det slipper noe lys til. Det vil bli alger i det, før eller siden, om man har det stående over veldig lang tid. Spesielt brunalger, som kommer i dårlig lys (innsiden av vannbytteslangene mine er brune av brunalger...)
Vil ikke mye av de brae mineralene og andre stoffer osv i vannet forsvinne? Ikke sikkert fiskene bryr seg om det?

Tenker også at kanskje kvaliteten blir dårligere om vannet står med liten luftpumpe enn større.
Strengt tatt er vel alger på veggen i en beholder helt uten betydning for vannet.. Hvis man har lokk på så det ikke kommer støv ned i beholderen, og man lufter vannet vil jeg påstå at det har tilnærmet ubegrenset holbarhetstid.
Nå har jeg ikke drevet med lufting av vann særlig lenge, men kan jeg ha lokket på? Trodde kanskje den mått være av for å "lufte" vannet....?
Det må være åpning. Man kan ikke pøse luft inn i en lukket og tett beholder særlig lenge før den eser ut som en ballong og eksploderer

Jeg forsøkte med lokk på selv (de hvite 30 liters tønnene har medfølgende lokk), men med en glippe/åpning på siden der luftslangen gikk inn (og luft ut) bare for å holde hybelkaninene vekke fra vannet mitt :p Men det ble bare plunder, så jeg hev bort lokkene etter et par dager. Det får bare bli støv i vannet. Det har nå gått bra hittil
Jeg trer bæreposer over bøttene for å holde støvet unna. Er det større dunker, kan man jo bruke søppelposer.
Er det virkelig nødvendig å mellom lagre?
Har dette noe fordel får fisk/planter?

Uansett så er vel kaldt vann friskere og rikere på mineraler?

Jeg har egetlig ikke snøring på dette men prøver meg Hehe..

Nå har jeg tattet rett fra krana i en del år
Og ikke hatt noe problemer faktisk aldri hatt en eneste alge..
Selv om akvariumet har fått sol lys på seg

Lite spørsmål mens jeg er i gang..
Vis jeg bytter ut 100 Liter av en 500 L tank? Hvor mye vil varmen synke med iskaldt vann fra springen? Dersom vannet er 27-28 Grader?

Jeg ville jo aldri drikki vann som har stått i 2-3 dager ?

Kim Andre Martinsen
Er det virkelig nødvendig å mellom lagre? Har dette noe fordel får fisk/planter?

Kommer litt an på... Noen ønsker å mellomlagre -andre ikke..
Fordelen for meg er at jeg får kjørt Ph ned og temperaturen opp slik at det er likt det jeg har i karene før jeg bytter vann. Da slipper yngelet temperaturforandring og Ph forandring. Har endel yngel som går i Ph rundt 5.5 i 26 grader.
Kim Andre Martinsen

Det er vel ikke en måte å si at vannet er bra nok på? Jeg har hørt den før skjønner ikke helt argumentasjonen. Jeg ville heller ikke drukket akvarievann, regnvann eller vann jeg har senket Ph på. Men det funker bra for fiskene.

..men det er absolutt ikke skadelig at man er nøye på vannet!
Kim Andre Martinsen
Lite spørsmål mens jeg er i gang.. Vis jeg bytter ut 100 Liter av en 500 L tank? Hvor mye vil varmen synke med iskaldt vann fra springen? Dersom vannet er 27-28 Grader?

Har regnet med at det er 500 liter i karet, 27 grader og du bytter 100 liter. Hos meg holder kranvannet 7,2 grader nå om dagen. Med den tempen rett fra krana, synker temperaturen 4 grader - til 23 grader.

Nå er det jo ikke 500 liter vann i det karet, men hvor mye en må regne vekk i bunnsubstrat og innredning blir ret gjetting.

Regner vi heller 450 liter i karet, alt annet er det samme som over, synker tempen 4,4 grader til 22,6 grader.

Altså ingen voldsom nedgang om du ikke har yngel i karet.
Hva slags mineraler som finnes i kranvannet kommer an på hva slags
vannkilde det stammer fra, og hvordan det er behandlet på vannverket.

Mineraler i vann er uorganiske stoffer og forsvinner ikke ved lagring.
Vann fra grunnvannsbrønner inneholder mer mineraler enn vann fra overflatekilder (f.eks innsjøer).

Vann på flaske er naturlig kildevann og er så vidt jeg vet ikke behandlet på noen måte før det tappes og selges. Dette må jo ha vært lagret en god stund før det kommer ut til kunden, og de fleste har ingen betenkeligheter med å drikke flaskevann.

Vann fra vannverk skal dessuten ha drikkevannskvalitet, og tåler lang lagring. For oss oss akvarister er det sjelden aktuellt å lagre vann lenger enn et døgn eller to, og vi gjør det bl.a for å lufte ut eventuelle klorrester dersom vannverket bruker klor til desinfisering, og for å få opp temperaturen. pH stabiliserer seg også ved mellomlagring.

Jeg synes det er praktisk å tappe opp bøtter kvelden før vannbytte, for da står bøttene klare, og det er vanskeligere å utsette jobben.
evoT
for da står bøttene klare, og det er vanskeligere å utsette jobben.

Hehe - meget smart
Kim Andre Martinsen

Hvorfor ikke?

Tror du Lars Monsen får fløyet inn friskt vann daglig på alle sine ekspedisjoner?
Hehe, på flaskevannet til olden, reklamerer de med at isbrevannet er ca 10.000 år gammelt...

Men er enig i at vann som kommer rett fra springen virker mer friskt en "gammelt vann"

Sikkert noe med menneskers forfengelighet. Vi er egentlig altfor bortskjemte.
En grunn til å lagre vann og lufte det er å fjerne klor, hvis du bor i et område hvor vannet klores. Spes reker og dafnier er følsomme mot klor. Her jeg bor klores ikke vannet, og derfor hverken lufter eller lagrer jeg vannet. Her bare kjøres vannet ferdig mikset kaldt/varmt rett i akvariene. Ikke noe problem.
Grunnen til at vannet virker "friskere" rett fra springen er vel rett og slett temperaturen..
Så en gang en dokumentar om drikkevann og etter å ha sett den så smakte ikke vannet like godt. Er jo ikke noe farlig, men rørene fram til oss er ofte helt igjengrodd av rusk, rask og alger.
Noen steder må dykkere dra ned til bunnen av drikkereservoarene å slamsuge bunnen fordi det er så grumsete. Så om vannet mellomlagres i 2 eller 10 dager tror jeg ikke spiller så stor rolle for våre små venner.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D. Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap