Urovekkende rolige haimaller, råd?

Jeg kjøpte for et par uker siden to haimaller som jeg har i et 85L akvarium. Den ene har blitt ganske tjukk som følge av at den sluker tabletten før de andre fiskene kommer til. Begge haimallene ligger dessuten for d meste i ro på bunnen, enten under pumpa eller i et hjørne og ser døde ut. De våkner til liv når jeg slipper ned mat og kan svømme seg en liten runde etter å ha ligget i ro lenge. Etter svømmeturen er det rett i død-posisjon igjen.

Bør jeg gi disse mallene et nytt hjem, eller er det normalt at de oppfører seg slik? Vil ikke la de bli boende i akvariet dersom de vanntrives...
Haimaller hører kort fortalt IKKE hjemme i et akvarium. Har du egentlig lest hvor store beist de kan bli? De blir enorme!! SE PÅ DETTE BILDET.... så forstår du.

Det skulle vært forbudt å selge dem, da disse fiskene blir altfor store for de fleste folk med akvarier. De trenger svære basseng på mange tusen liter.

Først som sist; avliv dem. Klag samtidig til butikken, som lurte deg så grundig og ikke fortalte hvor store de fiskene der kan bli.
Det har ingen hensikt å forsøke og selge dem eller levere dem tilbake, da havner de bare hos noen andre med et knøttlite akvarium og så må de lide videre. De fortjener ikke det. Så mitt råd er; avslutt lidelsene deres med en gang.
Bildelinken din funket ikke.
Så legger til et annet bilde. Og her er den ikke fullvoksen engang....

[External Image]

og link til siden.
Og da kan jeg jo lenke til denne.

Men du har ikke fått svar på hva som feiler fisken din da.. Om det kun er plassmangel er vanskelig å si. Kanskje de har litt trøbbel med å fordøye så mye tabelettfor? Hva med å gi dem noe frossentfor. Oksehjerte kanskje? Reker?
Jeg ante ikke hvor store de kan bli da jeg kjøpte dem, fikk vel forsåvidt ikke noe hint om det i butikken heller. Jaja, jeg får vel bare avlive dem. Noen som har tips om hvilke fisker som faktisk egner seg i et såpass lite akvarium da (85L)? Er vel ikke noe vits i å spørre i dyrebutikken.. Har to scalarer og noen ancistruser fra før.
Ojj, Scalare er heller ikke en fisk som passer i så lite kar...

Jeg søkte i fiskebasen på antall liter du har, mange fisk du kan ha i en 85L Bare pass på at de du vil sette inn i karet ditt skal ha samme vannverdier og ikke mobber hverandre

Jeg har et par småkar, lenker til de så kan jo du se hva som fungerer meget godt hos meg.

Lenke til 63L

Lenke til 85L
Haimaller
blir alle haimalle raser så store?
Ikke alle nei. Om du går inn på pangasiidae familien så kan du se gjennom. Noen som er nedi 23 cm.
Jeg har også kjøpt haimaller, i butiikken fikk jeg beskjed om at de kunne bli inntil 60cm stor, men når de ble for står kunne eg bare komme inn igjen med de i butikken og få byttet de i en annen fisk.

Men mine er veldig livlige, de spiser godt og svømmer masse rundt, kan vel si at de aldri er iro.
har hørt at de fleste fisker stopper å vokse og tilpasser seg etter det akvariet de lever i ( til en viss grad ) stemmer dette eller er dette bare en myte?
ok.....men tenker på de mallene jeg har i karet mitt. har hatt de over ett år i en 40 liter, vokste mye i begynnelsen. så stoppe de. nå har jeg flyttet dem over i ett 180 liters kar. nå har den minste begynt å vokse igjen. er dette tilfeldig? den den største tror jeg ikke har vokst mer..
Det kalles "stunting". Veksten stagnerer pga. lite mat, feil mat eller dårlig vannkvalitet. Ofte er det en kombinasjon av flere av forholdene. Det er uansett ikke bra for fisken og det har sjelden en direkte sammenheng med akvariestørrelse.
Håvard Støre Andresen
Det kalles "stunting". Veksten stagnerer pga. lite mat, feil mat eller dårlig vannkvalitet. Ofte er det en kombinasjon av flere av forholdene. Det er uansett ikke bra for fisken og det har sjelden en direkte sammenheng med akvariestørrelse.

Kan være den største som har jaget den minste vekk fra matfatet da kanskje? siden de gikk i en 40 liter før. Jeg lærer noe nytt hver dag!

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap