Maretards akvarietråd (side 13)

Nå har jeg akkurat observert lek på simplexene mine! Jeg elsker labyrintfiskenes dansing, den er så skjønn. Etterpå "kyssa" de, kanskje det var eggene som ble levert til den vordene far?

Så har jeg også bytta filter i palangkarayakaret. Bytta fra et dårlig hang-on som fulgte med karet til en Am-top at 600, som egentlig er litt overkill. Jeg testa det i karet uten noen modifisering, og det ble skikkelig storm i karet! Jeg plundra veldig i morgest med å få det rekesikkert og tilpasset et rolig kar for bettaene, men jeg fikk det til tilslutt.
Det jeg gjorde var å stappe så mye filtersvamp inn i filteret slik at det stakk ut. Under der laga jeg en nettpose av en håv (beskjed til meg selv: kjøp ny håv snart!) Nettposen festes over undersiden siden det er der filteret suger inn vann. Inni nettposen kan man legge filtervatt og torv. Nettposen og filtervatten fører til at filteret går såppass tett at vannstrømmen blir rolig og fin, og overflaten beveger seg ikke.
Egentlig tetta jeg utblåset med vatt også, men enten ble den blåst ut av filteret, ellers nekta filteret å starte. Iallefall, resultatet ble bra, og filterløsninga er nå mye bedre. Mangler bare litt hornblad nå, så er karet som jeg vil ha det.
Nå har jeg vært hos Maren og sett på fiskene. Hun har virkelig vakre akvarier! Hun hadde noen pygmecoryer og, fikk nesten lyst til å skaffe slike selv, men nå har jeg ikke mer plass fremover. Fikk med noe hornblad og en lotus hjem og

Palangkarayaene så ikke ut til å sette pris på det nye filteret. Aner ikke hvorfor, det ble jo ikke så mye strøm, og overflaten var mer urolig med den lille fossen jeg fikk med det forrige filteret. Iallefall så kom plutselig alle fiskene fram i det jeg skrudde av filteret, så jeg vet ikke. Kanskje det ble noen undervannsstrømmer jeg ikke kan kjenne eller noe. Filteret er fjernet nå, så skal jeg prøve å få tak i noe annet så snart som mulig. Jeg tenkte litt på et undergrusfilter, så jeg får se om det funker. Skikkelig dumt at eheimen min streika, for det passa perfekt til dette karet...
I går fikk jeg kjøpt filter til palangkarayaene. Endte opp med et Fluval 1 plus. Jeg har gode erfaringer med Fluval, men synes kanskje det er litt vel kraftig, det minste filteret. Men i og med at jeg klarte å "kvele" Am-top'en såppass som jeg klarte, skal jeg nok få redusert strømmen på dette og, dersom den plager fiskene.

Simplexkaret skal flytte ut på stua nå, så da benytter jeg muligheten til å endre litt på oppsettet. Det forrige oppsettet ble så nakent, så jeg skal forsøke å bygge noen steinformasjoner og lage plen med Eleocharis parvula.
Da har jeg fått egg på kampfiskene igjen! Denne gangen i selskapskaret med blåguramier, så det blir vel ikke så mange overlevende at det gjør noe. Jeg tror ikke jeg vil gjøre noe forsøk på å redde dem, for jeg vil heller fokusere på å fore opp de jeg allerede har, og heller ale opp mer yngel siden. Dersom noen overlever til frisvømmende stadie, kan det hende noen havner sammen med det større yngelet, men jeg er ikke sikker på om eggene rekker å klekke en gang i dette karet.
Jeg klarte ikke se på de sprellende, små yngelet som venta på å bli guramifor, så jeg berga dem, jeg, alle sammen:P De skal gå i en 30liters med catappa og eikeløv, samt cryptocoryne til de er store nok til å gå sammen med det eldre yngelet. Jeg tenkte å ha noen av rekene på bunnen også, det er derfor det er planter oppi. Da trenger jeg ikke være like redd for å overfore

Simplexhannen min er desverre død. Kjipt, siden jeg ikke rakk å få noe yngel etter dem, men hunnen har det iallefall bra. Jeg skal på TAM senere i dag og handle litt flere planter til karet, det er så nakent nå. Tror jeg skal ha noen javabregner
Jeg var på TAM i går og kjøpte diverse utstyr til det nye splendenskullet om jeg kan kalle det det, samt en javabregne til simplexkaret. Traff Maren på TAM, og da jeg stakk innom senere på kvelden fikk jeg en simplex-hann! Han her har skikkelige bollekinn fordi han tygger, og han spytter vel om ikke så lenge. Dette yngelet skal jeg fore opp tenkte jeg, men jeg vet ikke helt hvor jeg skal ha dem inntil de er store nok til å gå med foreldrene. Ikke vet jeg størrelsen på yngelet, men når jeg finner ut av det kan jeg lettere avgjøre om de enten skal vokse opp med det ferske splendensyngelet, eller de eldste
Jeg fikk også litt diskusfor som jeg skal prøve å gi til splendensynglet, så jeg har drevet å finknust det så jeg kan prøve når lyset slåes på.
Simplexhannen har spyttet en yngel nå. Den er litt større enn splendensyngel kanskje, med en helt enorm plommesekk. Jeg vet ikke om den lever da, den ligger bare på bunnen. Men kanskje resten av yngelet, levende forhåpentligvis, kommer snart da?=)
I dag har det vært "akvariedag" hjemme her. Jeg og samboeren min har fått bytta vann i alle kar, samt luket planter i 140 literen. Greit å ha noen som hjelper til=)

Vannbytter tar jeg forresten hver dag i palangkarayakaret nå, siden den ene hannen har fått et hvitt merke på hodet. Jeg aner ikke hva det er, og har derfor ikke medisinert, men siden det så ut som en skade av noe slag har jeg iallefall sørget for rent vann. Tror jeg kan ha rett i at det var en skade, for flekken blir mindre og mindre. Kanskje den har skrapa seg opp på en skarp kant jeg ikke har lagt merke til på kokosnøtthulene?

Kampfiskene er i gang med tredje kull nå, men dette redet er veldig langt bak i karet. Jeg kommer ikke til å flytte dem før de er helt ute av redet denne gangen, bare dersom de vokser til litt. Det er godt med pistia i karet, med røtter på 15-20 cm, så skal ikke se bort i fra at noen klarer seg. Har allerede en hel del yngel som må selges dersom de overlever alle sammen

Så håper jeg på simplexyngel snart! Jeg kan se dem inni munnen til hannen, men de har fremdeles plommesekk. Regner med at han spytter når plommesekken er brukt opp, og de må begynne å spise annen mat.
I dag må jeg endre litt i kampfiskkaret. Det er ei rot som har gravd seg oppover, og en annen rot som ikke sitter så bra, så planlegger å tømme karet for 30 liter vann, samt fisk og endre på dette. Kampfiskyngelet er så store nå at de lar seg fange, og de bør tåle flyttinga. Samtidig tenkte jeg å erstatte det vannet jeg tar ut med ferskt vann, siden jeg har slitt litt med å opprettholde en god vannkvalitet. Jeg har heldigvis ikke merket noe på yngelet da, og de fleste er større enn gjennomsnittet på sin alder
Flere planter skal også inn etterhvert, men det får jeg ta siden. Skal ha mer planter til simplexkaret også nemlig, så tenker å ta det samtidig.

Ellers venter jeg veldig på simplexyngel! Hannen ser ut som om han har vært hos tannlegen nå, og det MÅ da være på tide å spytte snart? Jeg kan tydelig se yngelet når han tygger Egentlig ser hannen ganske latterlig ut forfra. Han har ikke spist på en stund, så han er litt tynn, og samtidig er hodet så stort! Får desverre ikke lagt ved noe bilde siden jeg enda ikke har fått skaffet kabel til kameraet, og ingen av pc'ene med minnekortleser virker.

Knurreguramiene er også flyttet inn hos simplexene. Jeg tror de vil trives bedre der nemlig. Kampfiskhannen min tar veldig stor plass nå som han har egg og yngel, han jager faktisk vekk blåguramiene som er nesten tre ganger så store!
Simplexhannen spytter!
Simplexhannen min spytter nå, og jeg ser 5 yngel på litt over en halvcentimeter i vannoverflaten, og fremdeles har hannen mange i munnen. Plommesekken er nå brukt opp, og de lever! Skal følge med i natt nå slik at jeg får fjernet hannen når han har spytta alle, sånnat han kan få noe ekstra godt å spise. Han har jo ikke spist på lange tider, stakkar! Yngelet har fått litt liquifry, men er store nok til å få noe større ganske snart.

Ellers har kampfiskyngelet begynt å farge ut! Så en enkelthalet med rosa bukfinne med blå kant, kjempefine farger, selv om de sikkert blir anderledes etter hvert. Den ene dobbelthalede har alltid hatt et blåskimmer over seg, men ellers er ingen kropper farget enda. Har forsøkt å fotografert dem, men det er ikke lett når de ikke kan holde seg i ro.
Artig med simplesx-hannen! Blir spennende å følge med på!
Kampfiskyngelet er jo så søt også vettu! Er det ganske gjevn størresle på de?
Ja, de er stort sett alle (10 stykker?) 1,5 cm, også en 2-3 som bare er en cm. Jeg er fryktelig dårlig på øyemål da, så ta lengden med en klype salt:P

Prøvde å ta bilde av simplexyngelet og, men kameraet klarte ikke å fokusere på de gjennomsiktige, små kroppene. Strever litt med å ikke forstyrre hannen også, jeg vil så gjerne se på:P Men han holder bare igjen dersom jeg er der, så jeg må nok nøye meg med å kikke nå og da. Katten får sitte der da, men den har sittet der hver dag siden karet ble satt opp, så han er vel vant til den.
Her er bilde av den ene doubletailen. Det er selvfølgelig umulig å se halefinnen, men denne er iallefall 1 cm lang. De på de forrige bildene var 1,5 cm.
72 simplexyngel har jeg nå. Skjønner ikke hvordan de har fått plass i den lille fiskens munn! Fikk forresten sett "fødselen" fra nr 57 og utover, og det så ut som om noen kom ut av gjellene? De fleste kom i hvertfall ut fra munnen.
Har fått tatt bilde av dem, men får desverre ikke lagt ut..
107 ble det endelige antallet yngel, noe som visstnok var veldig mange. Man skal ikke se bort i fra at jeg kan få plassproblemer etter hvert! Hannen og yngelet står i hver sin 5 liter på badet nå, yngelet skal fores opp, og hannen må slappe av og spise godt en liten stund før han kan settes tilbake i akvariet. Ellers kan han nemlig dø av sult og utmattelse dersom hunnen "tvinger" på ham et nytt kull. Han har spist frossen mysis, og fått tilbud om diskusfor, artemiaflak og levende mikroorm, men det ville han ikke ha. Yngelet har fått liquifry og finknust diskusfor, men de vil kunne spise mikroorm ganske snart de også.
Nå har jeg fått byttet vann hos simplexyngelet og simplexhannen. Jeg gjør det slik at hver morgen får de en ny boks med nytt vann fra akvariet de ble spyttet i, så renses de gamle boksene som står klare til bruk dagen etter. Ettersom jeg tar 10 liter vann fra simplexkaret hver dag, vil det etterfylles hver dag og hannen og yngelet vil alltid ha rent vann.
Jeg tenkte å ta en fem-seks reker oppi yngeltanken også, slik at de kan spise matrestene.

Med hannen går det også fint. Jeg var redd han skulle få det litt stusslig i boksen sin, men han ser ut til å trives greit, så det går nok bra for en uke eller to
Nå har jeg fått matet yngelet for natta. Jeg synes de har vokst allerede jeg Ingen er døde hittil heller, utenom en jeg var uheldig å klemme da jeg skulle flytte den. Jeg skal snart gi dem større kasser, og ha 50 i hver kasse. Da blir det bedre vekstforhold, for jeg tror ikke det er plass til 100 simplexer i 5 literen noe særlig lenge.

Ellers driver kampfiskene på med kull nr 4! Jeg skjønner ikke hvor de henter all energien fra. Hannen er veldig flink til å passe eggene, og skremmer bort de mye større blåguramiene, men yngelet lever sjelden så lenge at de rekker å klekke desverre.
Leste i tråden til Maren at du skal skaffe deg sjokoladeguramier, har du gjort det ennå?

Det er i alle fall veldig kult med flere sjokkis-eiere her inne. Fantastisk flott fisk du ikke kommer til å angre på at du skaffer deg
Ja, har kjøpt ti stykker nå. 4 av dem skal Maren ha etterhvert, men de skal gå i karantene sammen med mine sånn at de ikke blir for få. Fantastisk flott fisk, det er jeg enig i!
Nå er de ti sjokkisene til akklimatisering. PH'en de gikk i fra før er visst høyere enn de skal ha, skal måle den etterpå. Jeg har PH 6 i karantenekaret, så akklimatiseringen skal jeg ta så sakte som mulig. De var ganske tynne, så de må fores opp igjen. Jeg skal hovedsaklig gi dem frossent og levende, siden det er mer næringsrikt enn tørrforet.

Forresten fikk jeg filmet kampfisklek! Jeg har aldri fått sett skikkelig på leken deres før, men nå fikk jeg filma alt tydelig, selve paringa og hannen som plukker egg mens hunnen ligger paralysert i overflaten. Det var egentlig litt skummelt å se henne slik, hun så nemlig stein død ut! Heldigvis har jeg lest hvordan leken foregår, så jeg var forberedt. Jeg skal prøve å få lagt ut filmen etterhvert, leken er helt skjønn å se på
Tilfeldig bekjentskap
© Stephen Land
Reklame for plussmedlemskap