Maretards akvarietråd (side 15)

Det ble litt slit med sjokkisene. Jeg klarte selvfølgelig å få nitritt i karet deres, og uansett om jeg kjørte inn filteret og bytta vann flere ganger, så økte nitritten. Siden jeg ikke ville stresse dem med vannbytter hele tiden, har de derfor flyttet til kampfiskkaret! Fiskene i det karet måtte jo da også flytte midlertidig, men det går bra. De ser ikke ut til å lide noen nød=)

Iallefall, i kampfiskkaret med lys og ordentlig innredning har sjokkisene virkelig kommet til sin rett. De er nydelig sjokoladebrune, ikke noen tegn på stress, og de spiser godt av det de får, alle 10. Ikke er de spesielt sky heller, som jeg har erfart at guramier gjerne er. Jeg tror jeg har fått en ny yndlingsart!
Maretard
Siden jeg ikke ville stresse dem med vannbytter hele tiden, har de derfor flyttet til kampfiskkaret! Fiskene i det karet måtte jo da også flytte midlertidig, men det går bra. De ser ikke ut til å lide noen nød=)


Men pass på nå da, at ikke sjokkisene dine drar med seg noe grums som kan smitte fiskene du har i dette karet fra før. Men det vet du jo

Maretard
Jeg tror jeg har fått en ny yndlingsart!


Bra! Jeg blir så glad når noen åpner øynene for disse nydelige guramiene ))
Joda, jeg har tenkt på det, så de fiskene ble jo flyttet før sjokkisene kom=)
Maretard
Joda, jeg har tenkt på det, så de fiskene ble jo flyttet før sjokkisene kom=)


Ahh, se det leste ikke jeg hehe
Maretard
Jeg tror jeg har fått en ny yndlingsart!


Hehe. Da er vi i alle fall 2!
Nå har jeg fått ordnet litt opp i karene. Tok det daglige vannbyttet til simplexyngelet. Deretter ble de flyttet til en 35 literstank med luftfilter, en rot og litt planter.
Palangkarayakaret trengte også et vannbytte, og der vaska jeg vekk litt alger og lukte vekk litt pistia. Jeg bytta også ut hornbladen med vallisneria, siden hornbladen ikke vokser så bra i det karet.

Så fordelte jeg kampfiskyngelet på simplexyngelkaret og palangkarayakaret, de minste med yngelet, og de på over 1,5 cm flyttet til palangkarayaene. Jeg var litt nervøs for de største, men palangkarayaene brydde seg ikke om dem enda ihvertfall. Den ene hannen jaga litt da, men den klarer hverken å ta igjen yngelet, eller å få plass til den i munnen. Dessuten er det utrolig mange gjemmesteder, så dette tror jeg går fint.
Så håper jeg det går bra å flytte yngelen sammen igjen den dagen karantenetiden for sjokkisene er ferdig! Det blir uansett kun de tre doubletail'ene jeg skal beholde.

Nå gjenstår det bare å fylle vann i sjokkiskaret, og bytte litt vann i simplexkaret. Simplexkaret lukta forresten veldig død eplesnegle. (For de som ikke har eplesnegler er den lukta så grusom at jeg helt ærlig vurderte å selge alle eplesneglene første gangen jeg kom over en død en)

Jeg aner ikke hvorfor det lukter, for alle eplesnegler kryper da fornøyde rundt, og alle fiskene lever i beste velgående, men jeg finner nok ut hva det er. Kanskje noen råtne planteblader eller slikt?
Nå har jeg allerede stått opp og vært ute med hunden min. Det er det som er så greit med hund, at selv de dagene man egentlig bare vil bli liggende i senga og absolutt ikke har lyst til å stå opp, så føles det likevel helt fantastisk når man først har fått på seg klær og gått ut!=)
Hadde tenkt å legge ved et bilde av Woopie når hun er ute og leker, men jeg får ikke lagt det inn på grunn av at en viss frøken tygde istykker kameraledningen, så det får holde med et valpebilde fra da vi nettopp hadde fått henne.

I går fikk jeg javamose og noen reker av nonickname på forumet. Rekene er på plass i akvariet, og jeg tenkte å lage trær av javamosen. Håper det blir bra!=)

Sjokkisene er blitt litt mer tilbaketrukne, uten at jeg helt vet hvorfor. Jeg skal teste vannet og bytte litt i dag tenker jeg, for sikkerhetsskyld. Jeg kan ikke se noen tegn på sykdom iallefall.
Kjenner meg igjen i det, det er deilig å komme seg ut med bikkja. Jeg hadde hatt mange sløve helger hvis det ikke hadde vært for bikkja. Trenger jo ikke gå ut når man har fri fra jobb liksom...

Den bikkja di er virkelig pen! Hva er det (har jeg spurt om det før?)
Det er en Alaskan husky med vhorster og pointer i. Verdens beste hund, som de fleste hundeeiere har
Nå er sjokkisene helt normale igjen. Ikke vet jeg hva som gikk av dem, men det er vel ikke så farlig uansett nå. Så forresten en DT kampfiskyngel på 1,5 cm oppi der som jeg ikke hadde fått med meg. Jeg kan vel ikke flytte den til yngelkar nå, men kan sjokkisene spise den?
Kanskje det var den som skremte sjokkisene i morgest?;P

Den ene sjokkisen ser forresten ut til å være en annen art. Den likner på det første bildet i fiskebasen av Sphaerichtys vallianti
Kan ikke love noe, men jeg tror ikke sjokoladene vil spise den De rører ikke engang kirsebærrekeyngel hos meg.

Har du bilde av den sjokoladen som lignet vallianti?
Jeg kan alltids ta bilde av den, men jeg har ikke muligheten til å legge inn bildene desverre.. Skal legge ut så fort jeg får det til!
Men den likner kun på det første bildet i basen, ikke på de som er litt mer fargerike hvis du skjønner.
Nå har jeg flyttet det største splendensyngelet fra simplexyngeltanken til palangkarayatanken. De er blitt så store at jeg mistenker de tar for seg av simplexyngelet nemlig, og de er ikke i fare for å bli spist av palangkarayaene.
Det er fremdeles to bittesmå splendensyngel igjen, og simplexyngelet da, selvfølgelig. Jeg ser ikke så mange lenger, men jeg har stappa karet fullt av javamose, så jeg får satse på at de gjemmer seg!
Hvis den ene sjokoladen ligner på den på første bildet i basen, er det også veldig sannsynlig at det er vaillanti du har fått. En ung og sikkert litt stressfarget vaillanti. Ser du litt godt etter skiller disse seg veldig fra osphromenoides i kroppsfasong. osphromenoides er bredere bygget liksom, vaillantien har spissere "snute"

MEN nå er jo du ufrivillig vaillantieier, men det er jo bare å snu til noe posotivt! Ut å kjøpe partner til den! Like greit å gjøre det med en gang nå som du nettopp har startet karantene.

Hvis du kan se svake tverrgående striper er det en hunn. De ganske lett å skille kjønnet på selv om de er ung, men det er veldig vanskelig å skille dem av i butikken. Så fort de blir jaget med håv ser de alle klin like ut. Stressfargen dekker mønster man ellers kan skille dem av på. Men studer dem godt så finner du ut av det. I og med at de i butikken har klart å selge deg en vaillanti som osphromenoides er det vel ingen vits i å be dem kjønnsbestemme dem....

Jeg håper i alle fall du bestemmer deg for å beholde den og skaffe en til, jeg ønsker jo at det blir flere som skaffer seg disse og kan dele erfaringer med meg De kan bli en utfordring sånn oppførselsmessig, men du kan også få et par som oppfører seg pent Gudd løkk!
Striper kan jeg se ja, ganske tydelig, så da er det vel en hunne? Så det var noe "rart" med den dagen før jeg kjøpte gruppa, men jeg tenkte at den var syk eller stresset. Ligger vailliantien ofte på lista tror du? Det er kjipt å først skulle få tak i når karanteneperioden er over.
Hva mener du med "utfordring sånn oppførselsmessig" forresten? Jager de? De blir uansett noen av de minste fiskene i karet, så litt jaging bør vel gå bra.

jepp, da er det en hunn du har. Har du sjekket i butikken om de hadde fler? Lurt å få tak i så den nye ikke må gå i karantene alene en mnd. Dette er fisk som er veldig avhengige av hverandre.

Jeg hadde 4 vaillanti, den ene dama tyrraniserte det ene paret så måtte gi bort det mobba paret. Min hunne er rimelig kjip mot alle fiskene mine, mens Liv og Silje som også har et par opplever ikke dette med sine. Av erfaringer gjort på de utenlandske forum er det en del tilbakemeldinger om at de oppfører seg som min... Så du vet aldri hvordan de vil oppføre seg rett og slett. men penere gurami skal du leite lenge etter!
Nei, de har ikke flere. Jeg kjøpte alle, så de må eventuelt bestilles da.
Det er ikke fryktelig lenge siden de hadde de faktisk, men det var ingen kjøpere (bare kanskje meg) og jeg tror de bare døde tilslutt pga vannverdiene. De kjøpte de inn på TAM fordi de hadde sett så fine bilder av den fisken, men tror de ble litt skuffa. Ville ikke farge ut der de var nemlig:p
Hmm, men vil ikke du ha den da, Maren? Jeg er redd den vil trives så veldig godt hos meg på grunn av blåguramiene som kan nappe finner. (Leste på fiskebasen at de ikke kan holdes med finnenappere)
Jeg vil helst ikke ha den, men det handler mer om hvordan de fiskene jeg har vil få det med en eller et par vaillanti i karret....
Tilfeldig bekjentskap
© Kenneth Aasen
Reklame for plussmedlemskap