Maretards akvarietråd (side 18)

Nå har fiskene akkurat fått kvelds, det ble litt sent i dag. Det er gøy å se på kampfiskyngelet der de kriger om maten, de overdriver liksom. Minner veldig mye om hunden når den akkurat har drept en sokk:P
Stusser enda over den med prikker, det blir spennende å se hvilken art den ender opp med å bli, og hvilken farge den får dersom det er en kampfisk.

Palangkarayaene har enda ikke kommet i gang med lek, men de er mer interessert i hverandre enn vanlig. Hunnen er jo helt på hugget da, hunnene har hatt leksdrakt jevnlig siden jeg fikk dem, men hannen må finne ut av det med skumrede først. Den viser seg for hunnen ihvertfall, og de driver med noe som minner om flørting på kampfiskvis. Jager litt og svømmer rundt hverandre, før de drar hvert til sitt et par sekunder, og så tilbake igjen. Håper de har tid til å spise litt da, så de kommer i form

En liten oppdatering på palangkarayaene, skumrede er på plass! Desverre på en lite strategisk plass. Tror jeg skal låne litt pistia fra et annet kar, sånn at jeg får dekt overflaten helt, kanskje det da blir litt lettere for hannen.
Betta simplex
Heisann!
Hvordan går det med B. Simplexene?
Det går kjempefint=) Alle er mer fremme nå, men det er ikkeno jaging eller noe slikt.
Da var det på tide å oppdatere litt. Ingen flere sjokkiser har dødd, men en ser ikke helt bra ut, men den er likevel framme i karet. De kviknet til under foring, og de har også fått et vannbytte i dag. Ingen flere sår nå, heldigvis.

Begge simplexparene har det også fint, samt knurreguramiene som også går i det karet. Knurreguramiene vurderer jeg å selge, siden de ikke gikk med fiskene i det karet jeg ville de skulle gå i, og i det karet de er i nå, blir det dårlig med plass til artsfrender. De ser midlertidig ut til å trives godt med simplexene, og de ser jo ikke totalt ulike ut heller. Men de ville uten tvil blitt lykkeligere med en gjeng av samme art!

Splendensyngelet jeg slapp oppi der for ei stund siden ser jeg lite og ingenting til. Mulig at de er spist kanskje? Jeg trodde det var trygt iallefall, siden de var over 2 cm da jeg slapp dem oppi. De andre i eget kar vokser iallefall, samme med simplexen. Simplexen spiste faktisk microorm for første gang i dag! Før har den alltid gjemt seg når en stor, hvit sky har nærmet seg. Meg er den ikke redd for ihvertfall. Jeg bytter boks til den hver dag, så den er vant til meg=)

Splendensparet er på gang med nytt kull igjen. Jeg tenker å fore opp et til når alle de andre små er vokst til, litt avhengig om jeg får solgt dem også.
Nå har jeg fått ny kameraledning, så jeg kan legge ut film av leken så snart jeg får kopla kameraet til macen!

Ellers har jeg innsett at jeg har litt mer akvarieutstyr enn jeg strengt tatt har behov for, så jeg tenkte å rydde igjennom skapene og bli kvitt det jeg ikke trenger. Når jeg tenker etter har jeg bare behov for et par håver, fire bøtter og en slange eller to. Så er det greit å ta vare på luftpumpa mi og luftfilterne også. Jeg har uendelig mye mer utstyr virker det som! Eneste jeg tenker å kjøpe etterhvert nå er en samlekoffert med vanntester. Hater alle testene som flyter rundt i huset. Skal etter hvert få bytta lysrør også, men det haster ikke. Har ikke funnet ut hvilket lys jeg skal ha heller.
Med det samme så tenker jeg å gå over hundeutstyr også, der har jeg og litt for mye, men det får jeg jo ikke solgt på siden her.
Nå har jeg ikke skrevet på en god stund. Har nemlig vært syk rimelig lenge, så har ikke fått gjort noe.

Jeg fikk pakke fra Aquamanias i dag, med vanntest, fiskefor og algemiddel. Penselalgene har virkelig tatt over Asiakaret, og ingen ting har hjulpet, så da prøver jeg Happy-Life Algin-Regular siden jeg har hørt så mye positivt om det. Fiskeforet jeg kjøpte var JBL NovoTab eller noe, for omnivore bunnlevende fisk. Jeg ble litt skeptisk med en gang jeg åpna boksen, for dette minna fælt om noe Prodac-greier som gjorde akvariene mine om til en stinkende kloakkpøl, men dette luktet hvertfall ikke. Eplesneglene var raske til å komme bortpå foret, og det falt i smak. Simplexene og knurreguramiene ser også ut til å like dette.

PH-testen var det veldig bra kom nå. Jeg gikk tom i det verst tenkelige tidspunkt, midt i vannbytte. Jaja, nå har jeg det ihvertfall på plass
Hvordan går det med sjokkisene?
To døde i går, og den siste sturer. De siste har ikke hatt sår, så vet ikke om de har dødd av samme grunn som de forrige.
I går røyk filteret til 140literen, en time før jeg skulle i konfirmasjon. Skikkelig dårlig tidspunkt altså. Sånn helt plutselig har den begynt å trekke luft, og jeg fant ut at det var på grunn av koblingsrøret eller hva jeg skal kalle det mellom innsuget og slangen ned til filteret er laget på en så idiotisk måte at det er delt i to på langs, og der var det altså ikke tett.
Før jeg fant ut av dette prøvde jeg også å starte pumpa manuelt på nytt for å få ut gammel luft som jeg først trodde var problemet, og jammen har ikke pakningen til selvstarterknappen røket og. Det piplet ut vann der og.

Så for å slippe å komme hjem til et oppussingsprosjekt i stua, kobla jeg fra filteret. Jeg tappa akvarievann i ei bøtte og la filtermaterialet i bøtta med ei luftpumpe til, så håper jeg jeg berger bakteriene ihvertfall. Filtersvampen og keramikkrørene er jeg usikker på, men bioballene klarer seg garantert. De sirkulerer godt i overflaten og er fuktige hele tiden. Jeg måtte ta luftpumpa som holder igang filteret hos palangkarayaene, men det gjør ikke noe. De kan flytte til et annet kar inntil videre.

Nå har jeg begynt å tenke på nytt filter. Først vurderte jeg Eheim 2028 hvis jeg ikke husker helt feil. Men siden pakningen ikke fåes som reservedel, er jeg litt skeptisk, selv om dette er skikkelig kvalitet. Har også hørt at det er ofte problemer med 2026, 2028, 2126 og 2128, så det får bare være. Så tenkte jeg på Fluval 205. Det passer jo for kar på rundt 100 liter, og mitt er jo ikke noe særlig tungt belasta, men jeg går likevel for Fluval 305. Regner med å få kjøpt det i løpet av uka, i mellomtiden er det vannbytter som gjelder!
Synd med de sjokkisene dine! Skulle ha likt at du fikk en frisk flokk siden disse er så fine med mye personlighet. Jeg vet ikke om det er mye håp for den siste, skulle gjerne ha hatt den sammen med mine, men er litt redd for sykdom...

Når det gjelder filter, så har jeg selv fluval 205 og 305 og er veldig fornøyd med disse!
Jeg tror ikke det hadde vært så lurt nei, men den har det ikke særlig bra nå. Lurer egentlig på om det hadde vært best med en avliving, siden den nok ikke overlever uansett. Må tenke litt over det først.

Ja, jeg tror jeg går for et Fluvalfilter jeg. Jeg er fornøyd med de innvendige jeg har, med litt tillegg av svamp, og det har jeg skjønt må til på de utvendige og. Men jeg kan jo ta materialet fra tetratec'en, for det er jo bra nok

Kan jeg forresten låne litt filtergugge av deg dersom det lille redningsprosjektet mitt mislykkes?
Nå har jeg stelt simplexkaret skikkelig, ikke bare vannbytte. Siden jeg ikke har vært i form de siste ukene, har det blitt litt lite med annet stell, så det var litt algeprikker her og der som måtte fjernes. Har slike oppvaskkoster fraq ikea som koster 5 kroner for 2 som jeg bruker til dette formål, og det funker supert! Disse har også en "skrape" bak som man kan fjerne alger som sitter ekstra godt fast, men jeg har ikke fått bruk for dem.

Så fikk jeg gravd frem løvet fra sanden, siden det har en tendens til å ende opp der. mens jeg holdt på med det, kom simplexene og begynte å spise diverse partikler som ble virvlet opp av løvet. De finnes ikke sky etter at jeg fikk et par til!
Synes det er ekstra gøy når hannene ikke tygger, siden jeg får se en atferd jeg ikke har sett før når hannene konstant tygget. De er faktisk relativt aggressive. Ikke så veldig mot hverandre. Litt jaging blir det, men de er hissige mot meg. Den ene hannen hang seg faktisk på kosten når jeg vaska glassene, og det var jo litt spesielt! Både hanner og hunner kastet seg over en fortablett som en ulveflokk, nesten så jeg synes synd på tabletten. Dette var noe annet enn kuhliienes mumsing mens tabletten sakte oppløses, og eplesneglenes rolige spising.

Litt synd med yngelet da, jeg skulle gjerne hatt mer yngel etter dem, men det er moro å se hannene tøffe også, ikke bare pysete og sky som de ofte er når de tygger.

Når jeg bytta vann så forsvant den ene knurreguramien. Jeg aner ikke hvor den er, har sjekket både rundt akvariet, på gulvet og i akvariet, men borte er den. Regner med den gjemmer seg i akvariet da, siden det er lettere å stikke seg bort der enn på gulvet.

Ellers ser den siste sjokkisen ut til å trives nå. Fine farger og aktiv. Skal prøve å se om den ikke vil ha litt for og. Jeg hadde jo vurdert å avlive den, men det er ikke aktuelt så lenge den er sånn som nå. Dersom den holder seg slik, får jeg heller finne artsfrender til den
Nå er kampfiskene i lek igjen! Dette kullet har jeg planer om å beholde. Prøvde å få samboeren min litt engasjert i det som skjedde, og spurte han om det ikke var vakkert, den dansinga, Typen min svarer at det ihvertfall ser bedre ut enn når hester gjør det, og en venn av meg mente det så ut som to fisker som hadde mistet retningssansen. Jaja, som labyrintentusiast er jeg vel kanskje litt sær da, som synes leken deres er som kunst å regne?
Nå er den siste sjokkisen død, og karet står tomt. Sistemann byttet på å se fin og aktiv ut, og pjusk så jeg ventet med å avlive den, men nå lå den altså død på bunnen i går.
Nå begynner jeg å tenke på når jeg kan bruke karet igjen. Har egentlig veldig bruk for dette akvariet, men jeg vil ikke risikere at fiskene blir syke.

Filter får jeg snart ihvertfall, og det blir bra. Endte opp med å måtte bestille, og da tok det kortest tid fra aquamanias faktisk, så får jeg det sendt i ekspresspakke på døren hvis jeg ikke tar helt feil.

Den savnede knurreguramien er ikke dukket opp igjen, jeg har til og med sett i alle bokser og kurver INNI akvarieskapet, men den er sporløst forsvunnet. Skjønner ikke hvor den kan ha tatt veien.

Så må jeg runde av med et bilde av hunden i 17. mai-stasen sin, et "hjemmelaget" halsbånd. Nå må nok frøkna bli hjemme når togene går, men hun får nok vist seg frem til familien når vi skal grille senere på dagen=)
Veldig synd at det skulle gå slik med sjokoladene. Mitt håp er selvfølgelig at du vil prøve igjen, men jeg skjønner godt om du ikke orker! Så mange fisker og alle død på så kort tid til tross for iherdig innsats fra deg er veldig demotiverende. Jeg er i alle fall slik....

Jeg likte 17.mai-halsbåndet veldig godt! Du er så utrolig kreativ! Jeg kom på i går at jeg skulle ha kjøpt noe til snuppa, men det var for sent. Butikkene var stengt da:S
Kanskje jeg kan få oppskriften på hvordan man et slikt halsbånd, så skal jeg prøve meg til neste år!?!
Jeg kommer nok til å forsøke med sjokkiser igjen, men det må bli en gang jeg ikke trenger akvariet til yngel. Har veldig lyst på en frisk og fin sjokkisgjeng i det største karet mitt

Hvis du vil sy halsbånd så er det letteste å se etter et halsbånd du allerede har=) Det aller letteste er nok å sy strup eller halvstrup, men det bruker ikke jeg. Men akkurat 17. mai-båndet har jeg ikke sydd selv, siden jeg ikke fikk tak i nylonbånd med flaggmønster, så jeg trædde bare et silkebånd igjennom spennene over et halsbånd hun hadde fra før, derfor "hjemmelaget";P
Jeg har noen meter sløyfebånd igjen hvis du vil ha, det kan være for bredt til å træ det igjennom halsbåndet til Sara (2,5 cm eller noe), men da kan du jo bare knyte på en sløyfe eller noe?=)

Kan legge ved et bilde av et halsbånd som er 100% hjemmesydd da. På den ene enden er nylonbåndet sydd fast etter låsespennen og D-ringen, men på den andre enden er båndet ført igjennom låsen, så rundt justeringsspenna under det broderte båndet og sydd fast i seg selv igjen. Måten jeg syr på er at jeg syr en firkant med et kryss inni. Litt vanskelig å forklare igrunn, men du ser det sikkert dersom du ser på et halsbånd du alt har:P
Det hadde vært topp om jeg kunne ha kjøpt av deg sløyfe! Det er litt kipt å sitte uten synes jeg, har alltid brukt å ha det men mister det selvfølgelig mellom hvert år:p
Jeg har noen dårlige halsbånd liggende, så jeg skal se om de kanskje passer til båndet.

Det hjemmelagede båndet er bra fint, men har du brodert navnet selv? Jeg har flere typer innstillinger på maskina mi til bokstavbroderi, derfor jeg spør Jeg vil absolutt prøve å lage et selv en dag. Jeg har akkurat annsatt en ny assistent og hun er utrolig flink med sying, så hun kan sikkert hjelpe meg om jeg blir stående fast

Bra du ikke har gitt opp sjokkisene!
Sløyfebåndet kan du bare få, det går bra=)
Ja, har brodert det selv, men måtte sy det for hånd. Tabben jeg gjorde var å brodere etter at halsbåndet var ferdigsydd. Jeg skulle egentlig bare ha navnet en gang, sentrert på båndet, men da jeg justerte det på hunden var det ikke så sentrert likevel, så det ble finest når navnet stod flere ganger. (Her i huset er det ingen ting som heter rekke opp nemlig, det har jeg ikke tålmodighet til;P) Så burde jeg sy på noe bånd bak egentlig, siden baksiden ble så stygg, men det ser man ikke når det er på hunden, så det kan vente:P
Nå kan jeg endelig skille kjønn på kampfiskene! Jeg kan ihvertfall se hvem som er hunner. Doubletailen er en hunne, noe jeg er glad for. Det er kjempesurt at de andre doubletailene ble spist, jeg trodde virkelig de var trygge så store som de var:S

Skal prøve å få tatt noen bilder av yngelet, men får nok ikke lagt ut siden jeg fremdeles ikke har kabel til kameraet. Når jeg får det kommer tråden min til å spammes ned av bilder da, siden jeg har et fullt minnekort med bilder jeg tenker å legge ut
Spam i vei, masse bilder er bra!
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D ertelsen
Reklame for plussmedlemskap