Reol prosjekt med budsjett på kroner null :) (side 2)

Apistogramma Bitaeniata Går de bra samen med de andre ciklidene i 300 literen?
Utrolig fin art som jeg har tenkt på.
Hvordan er adferden til de?
Fått de i lek?

Espen
Bitaeniataene går i en hundre liters tank og det er svært vanskelig å få til lek før jeg greier å få tak i hunner til de

Hadde oppdrett av dvergciklider og corydoraser oppi 300 literen tidligere, men da var det en urskog av javamose over mye av bunnen. Scalarene utviklet seg til å bli ytterst kompetente yngeljegere, værst gikk det utover ancistrus yngelen som hang i strømmen på glasset ved utløpet fra pumpa. Men en og annen yngel levde da opp. PS: dette var før sjokoladeciklidenes tid og de vil nok kunne spise seg en voksen apisto til middag om de blir sultne eller apistoen kjekker seg.

Nå har jeg liten erfaring med A. Bitaeniata, annet enn med hanner. Men de virker svært aggressive mot artsfeller og vil nok være det mot andre dvergciklider også. Hvis jeg slipper en hunn oppi den tanken de går i nå vil de to hannene slåss til den ene gir seg ved å dø tror jeg.
Dette er en sortvannsart og jeg hadde betydelig frafall i starten, i ettertid tror jeg at de fikk småsår etter slåssing i ungkarsgruppen og at dette ble infisert av bakterier som de har liten motstand mot da det er nærmest bakteriefritt i deres habitat siden det er så surt vann. Vannkvalitet ala discus, lavere temperatur da, og masse plass til hver fisk så burde oppdrett være en grei sak (bank bank).
Jeg ville kanskje ha startet med en av apistoartene som ikke er så sære i vannkravene sine, gleden over å finne hunnen som forsvant for noen dager siden med en yngelsverm inni javamosen er mye større enn gleden over å finne fiskene døde på bunnen.
Takk for kjempe flott svar.
Så den må ha en ganske lav ph. Er ca 6-6,5 i mitt kar.
Her er en lenke til TomC sin hjemmeside og fiskeprofilen til cf. Bitaeniata:


Da er Hmf filteret montert og pumpa skrudd på. T5 lyset virker og lyser utrolig sterkt. Fyller toppkaret når jeg er helt sikker på at gulvet ikke siger av vekten og at reolen forblir i vater.
Da er neste punkt på programmet plantejakt, har endel planter som skal klippes ned og bli avleggere fra andre kar.
Om noen i Trondheim leser dette og skal luke bort noen planter i nærmeste framtid så gi meg beskjed.
A. Wangenflecken hunnen var i hula og kom bare ut for å jage alt og alle.

Shit! - det jeg ikke har i karet nå er mosegrodde og beplantede røtter, det har jeg alltid men nå er alt i de nye karene. Kanskje jeg skulle lage en mosevegg, har utstyr og tror jeg har nok mose til det om jeg luker hardt. Vi får se hva jeg har tid til. Har endel algeballer jeg kan flytte over mens yngelen er knøttliten. Virker som yngelen vokser bedre jo mere vegetasjon det er i karet, sikkert fordi microormen henger seg fast i microfilmen på plantene (her ble det mye micro) og yngelen får i seg både infusorier, planter og microorm gjennom hele døgnet.

Den ene algeballen min har delt seg og ser ikke så bra ut, vurderer å sette de i en skål med massiv co2 og lys. Noen som har prøvd dette før?, eller er det noen annen måte å få de til å gro fortere og bli til pene baller igjen?
I dag fikk jeg tak i en god porsjon med algeballer for en svært sympatisk pris. Ironisk nok hadde jeg byttet til meg et lysarmatur mot algeballer tidligere på dagen.
Sjekket karet som står til innkjøring og det ser berre lekkert ut.
Bilde av apistohulen med det rare i. Fortsatt ikke tegn til frittsvømmende yngel. Mor er på patrulje bak nøtta.
Så at hannen gikk inni en hule som jeg gravde fram fra underlaget i går og holdt på en stund. Kanskje han bare sjekket ut den nye leiligheten han kan installere eventuellt nye hunner som kommer svømmende forbi. Sist var han utrolig intressert i yngelen så det er ikke umulig at han kommer til å kidnappe halvparten, må da lage mere barrierer mellom dem så de ikke stresser hverandre og ungene i hjel med kidnappinger. Kan også være at de deler mer på oppgavene med yngelføring denne gangen.
Har bestillt et lass med bøker, så det blir mange timer med lesing om ciklide atferd framover.

Skal prøvekjøre et nytt filter nå. colaflaske uten bunn montert på sirkulasjonspumpe med bioballer og fint blåfilter stikkende ut som yngelsikring/partikkelfilter. Tanken er at filtermatten kan klemmes ren ofte uten at filterbakteriene blir affektert.

Hvilke bøker har du bestilt deg?
Bestilte meg 4 bøker på torsdagen jeg også.
- Aqualog Extra: The Latest Corydoras
- Aqualog South American Dwarf Cichilds
- Aqualog Extra: The Latest L-numbers
- Aqualog All Corydoras

darwin
Skal prøvekjøre et nytt filter nå. colaflaske uten bunn montert på sirkulasjonspumpe med bioballer og fint blåfilter stikkende ut som yngelsikring/partikkelfilter. Tanken er at filtermatten kan klemmes ren ofte uten at filterbakteriene blir affektert.

Interesant! Håper du legger ut bilder!
Alle de står på ønskelista faktisk!
Jeg har bestillt:
Hellweg 2008,culturing live foods.
Romer, cichlid atlas 2 på engelsk.
Koslowski, buntbarsche die amerikas band 1-3
Barlow 2000, cichlids, natures great experiment

darwin
Alle de står på ønskelista faktisk! Jeg har bestillt: Hellweg 2008,culturing live foods. Romer, cichlid atlas 2 på engelsk. Koslowski, buntbarsche die amerikas band 1-3 Barlow 2000, cichlids, natures great experiment


Får ta de med hjem til Trondheim i jula slik at du får se om det er noen bøker for deg.

Hva kostet disse bøkene? Særlig boka til Romer og Barlow? Hvor kjøpte du?
Skal det Maren, må bare sjekke at det virker først.
Hold deg fast Espen, fra tanum.no faktisk.
Bøkene kostet tilsammen 1031 kroner. CA 2 på engelsk kostet 321 og Barlow kostet 113.
C A 1 og 2 har fått endel pepper for å ha feilidentifisert fisk.

I dag er det god steming, mor apisto har kommet ut av hula og under seg har hun yngel. Helt umulig å se hvor mange det er enda.
I løpet av dagen har hun konkludert med at den opprinnelige yngelgropa ikke var bra nok og bygd seg en ny tre cm bortenfor.
De er så helt utrolig små og vanskelige å se mot sandkornene. Forer på med microorm til den store gullmedaljen.
Dette paret er forbausende lite aggressive både mot hverandre og corydoras pygmaeusene som bor der.
Her er bilde av mor og barn, barna var dessverre plent umulig å få tatt bilde av.
Jeg fikk til å ta bilder av yngelen i dag! Utrolig hvor fort de vokser og utvikler seg.
Nå svømmer de rundt og mor henger etter for halv pris. Hun virker noe desorientert enda, kanskje en fødselsdepresjon?
Jeg likte de siste bildene dine, ser så naturlig ut med den vinkelen du har tatt bildene fra (er det undervannskamera??) men er ikke dette apisto -jordspiser? Jeg hadde et par med apistoer for en god stund siden og de beita på sanda hele tiden. Trodde de måtte ha tilgang til fin sand?
Takk for skryt av bildene Lisbeth. Bildene er tatt med mobilkamera og det tror jeg hadde blitt krise om kom under vannet.
Sanda er fin, bildet lyver!
leksparet tygger og siler sand hele dagen.
Den har omtrent samme kornstørrelse som den fineste rådasanda i snitt. Av en eller annen grunn ser sanda grov ut på bildene, jeg mistenker at det er en illusjon på grunn av gjenskinn fra kvartsen eller noe sånt for sanda ser ikke så lys ut i virkeligheten heller.
Kan godt være korn størrelsen er noe større akkurat her da sanda er hentet fra fjæra og derfor av forskjellig grovhet. Det kan også være at den har begynt å skille seg på grunn av sikting eller etter at jeg ominnredet før egglegging, uansett kommer jeg ikke til å ominnrede på en stund nå.

Denne arten A. Wangenflecken vil ,så vidt jeg har skjønt, ikke ha så surt og bløtt vann som de fleste apistoer ellers kunne karet sikkert fått seg noen catappablader som foreldrene kunne smake seg gjennom. De har endel mose som de liker å holde på i og de beiter på microfilmen på kokosnøttene og svampinntaket ser jeg. Håper å lære mer om biotopet deres etterhvert.
Legger ved et bilde av bestefaren til yngelen også, han levde på grus altfor lenge
Da han og kona fikk komme til et kar med sandbunn og uten A. kakaduer ble det øyeblikkelig xxx. Kommer aldri til å glemme når bestemora kom glidende over javabregna og det kom en hel sverm av yngel mellom bladene under henne.
Mine sommerfugler legger egg nå
De spiser også på mose, kokosnøtter og filteret jeg har til innkjøring. Samt ALT som faller ned i karet om det er sand fra snegler eller hva det skal være.
Har lagt ut film snutter på min side.

Filme litt til før det blir kvelden.
Gratulerer med lek Espen!

Er du heldig har du noen fine ungfisk du kan ta med nordover til jul

Her er bilder av forrige kull som har vært frittsvømmende i 8-10 uker, de andre holder seg helt på andre siden av karet enda filtersvampen og de beste moseplassene er her så jeg mistenker at dette er en dominant herre.
Mor og far lar de være nogenlunde i fred men alle untatt den jeg fikk brukbare bilder av holder seg i en stim. Ser ut som de blir geleidet ut mot kortenden på karet. Konflikt nivået kan øke når den minste yngelen begynner å bli mer mobile.



I dag mens jeg satt og kikket på tok mor å samlet opp ungene i munnen og flyttet dem.
Denne atferden så jeg ikke hos det første kullet, ser ut som forvirringen har gitt seg og at hun er i ferd med å utvikle seg til å bli en god mamma.

Bilde 1: Mor går mellom kamera og yngel.

Bilde 2: 9 yngel, noen høyere?

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap