"atlantis oceanus" (side 2)

Da var mitt fiskeeventyr offisielt i gang. Idag har jeg gjort mitt første innkjøp av akvariefisk. Begynner med fisk som burde være forholdshvis enkel uten alt for høy prislapp.

"Old Faithful"

I dette akvariet har jeg kjøpt inn følgende fisk:
1 Ancistrus Sp. (Oppderettsvariant)
3 Guppy (Poecilia reticulata). En lys hann (nesten hvit med et lyst blått gjennskinn i lyset), En hunn med rød hale og en hunn med gul hale).

"Atlantis Oceanus"

Til dette karet fikk jeg kjøpt inn:
2 Ancistrus Sp. (Oppderettsvariant)
3 Platy (Xiphophorus maculatus), en hann og to hunn, alle røde med sort hale.

Kommer til å forsøke å ta noen bilder i kveld, blir de gode nokk så kommer de nokk ut i et nytt innlegg senere. Er ubeskrivelig morro å ha liv i akvariene selv om 160 literen ser litt tom ut med bare tre synlige fisker, men de får klare seg alene de første 2-3 ukene iallefall.
"Old Faithful"

Nytt lysrørsett, lysrør og reflektor er nå bestilt til dette gamle karet så i neste uke skal gamle lampesokler skiftes ut med skikkelig belysning. Bestemte meg ganske rask i går ettersom hannguppyen min får den fine fargen sin i refleksjonen fra lyset.

"Atlantis Oceanus"

Når jeg kjøpte planter til dette karet fulgte det med en del snegler. Den første jeg fant var en Vanlig Damsnegle (Pestsnegle), og når jeg så enda flere snegler gikk jeg ut ifra at de var av samme type. Men nå som de er blitt større så viser det seg at de har et helt annet skall. Er det noen som kan identifisere denne sneglen? (Se bilde).

[External Image]

Skal nå ta en tur innom Chlas Ohlson for å kjøpe meg LED arbeidslys for å få bedre lys til fotografering. Det gikk ikke så bra med fotograferingen igår kan man si. Ikke ett brukbart bilde. Årsak nr.1: Dårlig belysning, årsak 2: Uerfaren kamerafører. Tror (og håper) at lys er den største årsaken :P
Bedre belysning gjorde underverker! Kjøpte inn en Arbeidslampe med LED belysningClas Ohlson, kunne da ta brukbare bilder uten blitz. Ser at jeg kan bli flingere til å ta bildene også, men øvelse gjør mester...

"Old Faithful"

Har fått fotografert Guppyene mine idag og tenkte på å ta en liten presentasjon av de.

Første fisk ut er Klara, den største fruen i akvariet. Er lys på farge med gul hale.
[External Image]

Andre fisk ut er Guri. Hun har mørk bakkropp som ender i en mørk rød hale.
[External Image]

Til slutt så har vi Konrad I, er nesten fargeløs helt til de rette lysstrålene treffer han. Da skinner hans kongelige, lyse blåfarge lang vei.
[External Image]

Det ser ut til at de trives i karet alle sammen så det blir forhåpentlighvis flere av dem om ikke så alt for lenge. Platyene i "Atlantis Oceanus" har også fått navn nå, så bildepresentasjon av disse vil komme senere.
Da har alle fiskene blitt navngitt. Har også satt opp en liste med type fisk, navn og kjennetegn på de forskjellige.

«Atlantis Oceanus»

Platy (Xiphophorus maculatus)

1.Gengis – Kraftig rødfarge over hele kroppen. Sort hale.
2.Borte – Kraftig rød farge, liten, sort flekk i panna, sort ryggfinne og sort halefinne med splitt.
3.Chakahai – Lit blek rød, Stor, Sort ryggfinne og hale. Sort flekk i pannen.

Ancistrus (sp. ´oppdrettvariant´)

1.Malvin – Mørk brun, små hvite prikker, hvite tupper på halefinnen.
2.Irmelin – Lysere mørk brun, litt blekere enn Malvin i fargene.


«Old Faithful»

Ancistrus (sp. ´oppdrettvariant´)

1.Hafgan – Mørk brun, ganske små flekker

Guppy (Poecilia reticulata)

1.Konrad I – Blek farge, får en isblå «selvlysende» farge i belysning.
2.Klara – Lys i farge, gul bakkropp og knall gul hale
3.Guri – Lys mage, mørkere på rygg, sorte finner. mørk lilla bakkropp (nesten sort), mørk rød hale.


Nye nitritt tester ble tatt på begge akvariene idag med null utslag. Fiskene ser ut til å trives der de er plassert. Ser at Konrad I stadig viser seg frem for Klara og Guri. Guppyene i "Old Faithful" er nåkså aktive, mens Platyene i "Atlantis Oceanus" er litt mer sky av seg. Gengis og Borte holder stort sett sammen, mens Chakahai er veldig blyg og skuler seg mye blandt plantene, blir nesten litt mistenksom. De blir kanskje noe mindre sky når det kommer flere fisk oppi !?!

Ellers så holder Ancistrusene seg stort sett skult, med untak av Malvin som ser ut til å like raske rundturer i akvariet.
Den andre sneglearten du har er antagelig skivesnegl. Gratulerer som akvarie-eier forresten og lykke til videre
Skivesnegle ser ut som den rette typen ja (spesielt siden denne også blir kaldt "pestsnegle" i følge skalldyrbasen, hehe). Tusen takk for hjelp!

Har idag gått til innkjøp av diverse fiskefór for å variere kostholdet til fiskene. Ancistrusene har fått egne "malletabletter (Wels-Chips) og de andre fiskene har fått frysetørkede Artemia og røde mygglarver. Alt av merket "Sera". Er spent på om fiskene vil like det nye foret!

Fiskene har nå bodd i akvariene i ca. 1/2 uke nå og ser ut som om de trives. Til og med Ancistrusene er ute og svømmer på dagtid (spesielt Malvin).

Litersyken har også meldt seg for fult og jeg har begynt å fantasere om å bygge mitt eget akvarium på 200-250 liter som kan erstatte "Atlantis Oceanus" (siden det bare er lånt og sikkert må everes tilbake etter en stund.
Idag kom det en pakke fra Webzoo som inneholdt: ett lysrør, en reflektor og et lysrør sett. Dette skal i løpet av kort tid settes på plass i "Old Faithful". Tenker det blir imorgen etter jobb. Har satt sammen alle delene og prøvd å lyse nedi akvarie og det er ingen tvil om at belysningen er MINST 3-4 ganger bedre enn det de to sparelyspærene har klart og gi.

Ellers så har jeg idag fått tatt noen "brukbare" bilder av Platyene mine.

[External Image]

På bilde over så ser du "Gengis" til høyre sammen med sin kjære "Chakahai" (den feite til venstre). Har en sterk mistanke om at Chakahai snart kommer til å yngle. Føler hun blir feitere og mer kantete for hver dag som går.

På bilde under er den andre hunn platyen "Borte", lett gjenkjennelig med splittet halefinne. Alle har skarpe og klare rødfarger og ser ut til å stortrives i "Atlantis Oceanus" selv om de til tider er litt sky (spesielt Chakahai). For de som lurer på navnevalgene så leser jeg for tiden "Conqueror" serien til Conn Iggulden. Platyene er derfor kaldt opp etter Gengis Khan og hans to koner Borte og Chakahai (de to første iallefall).

[External Image]

Sliter fortsatt med å få skarpe og gode bilder av fiskene. Tror kanskje jeg trenger bedre belysning så jeg kan få skrudd ned på iso en. Ønsker meg også en makrolinse (kommer kanskje på neste lønning). Må nokk prøve meg litt frem.
Da var det en liten stund siden siste innlegg her. Har egentlig ikke vært så mye som har skjedd i det siste... Før idag.

"Atlantis Oceanus"

Her har livet gått sin stille gang. Platyene har stort sett holdt seg litt sjult, mens ancistrusene har svømt frem og tilbake over akvariebunnen (er det bare meg eller høres det litt bakvendt ut?), men i dag har jeg kjøpt inn noe som mest sansynlig vil trekke opp aktivitetsnivået i karet. Det har nemmelig kommet fem butikkferske cherrybarbe til i akvariet, og hittil så har de vist seg å være ganske aktive.


"Old Faithful"

Her har det også kommet nye fisk idag. Jeg trengte en fin fisk som kunne trives i et litt mindre akvarie (68l). Valget falt til slutt på fem stykk sort neontetra. Har før hatt vanlig neontetra, men hadde lyst å prøve noe litt anderledes. Det ser ut til at guppyene er litt skeptisk til nykommerene og har samlet seg litt, men jeg tror det kommer til å gå seg til etterhvert som de blir kjent med hverandre. Håper også at tetraene skal hjelpe til med å holde guppy bestanden litt nede når det er tid for guppy yngel.

Håper å få tatt noen bilder etterhvert, men tror det vil bli utfordrene siden de nye fiskene er så aktive av seg.
Leeenge siden forrige oppdatering. Har vært uten internett i en uke og uten PC i fire uker... Blir lite oppdateringsmuligheter av det.

"Atlantis Oceanus"

Her har det siden sist kommet til 5 Black Molly (Poecilia sphenops) og et par gule Eplesnegle (Pomacea bridgesii) som til min store skrekk begynte å flyte rundt om kring. Fant heldighvis ut at dette er en naturlig del av eplesneglenes atferd når jek kom til en pc med internett og akvaforum. Trodde kanske de hadde spist noe de ikke tålte og fått gass i skallet eller noe, hehe.

"Old Faithful"

Nytt Lysrørsett er på plass og lyset har blitt MYE bedre. Guri er fortsatt høygravid (venter fortsatt på yngel... begynner og bli utålmodig) og Hafgan har forsvunnet (vet ikke hvor, men tror kanskje han er død (selv om jeg ikke har funnet liket til og bekrefte dette enda). Har ikke sett han på over to uker nå).

Det har også kommet inn nye fisker av typen Venusfisk/Kardinalfisk (Tanichthys albonubes). Har også gått til anskaffelse av en Asiatisk Jegersnegle (Anatome Helena) for å se om den kan gjøre noe med den alt for store mengden av pestsnegler som har kommet i dette karet. Vet ikke om det hjelper, men er værd ett forsøk i allefall...


Ellers så fortsetter jeg og drømme om å bygge mitt eget 250 liters akvarium som kan erstatte "Atlantis Oceanus". Litersyken trenger seg på og jeg tar meg alt for ofte i å tenke på hvor jeg kan få plassert flere akvarier(som jeg ikke har plass til) og hva jeg kan ha oppi (siste tanken er tre separate akvarier med Guppy. Et med vanlig guppy, en med Endlers og en med en mix (helt ekspredimentalt), men det blir det neppe noe av med det første. Vet også at det er flere som ikke liker tanken på og krysse "rene" raser, så det hele er bare en tanke fåreløpig.

Reiser vekk en uke nå, så fiskene får klare seg selv. Har lest at de har bedre av og klare seg selv i en uke enn at de skal få feriefor, så jeg krysser fingrene og håper det går greit. Skal gi de mat før jeg reiser og med en gang jeg er tilbake igjen...
Jeg så et Black Molly yngel i "Atlantis Oceanus"!!! Ble helt gira nå... Også jeg som skal reise vekk en uke... Håper den klarer seg til jeg er tilbake!!!
Ferien er over for denne gang, alle fiskene overlevde uka uten mating og jeg har også sett Black molly yngelet svømme innimellom noen av plantene så den lever fortsatt også.

Virker som det er skikkelig stemning i "Atlantis Oceanus" for tiden. Er vant med at Platyene og Black Mollyene flørter hele tiden, men i det siste har Cherrybarbene tatt litt av. Hannene jager de større hunnene rundt i hele akvariet og det så nesten ut som det var noe egglegging på gang sent i går kveld.

Har foresten opprettet en egen Akvarieblogg som jeg kommer til og oppdatere på lik linje med denne tråden. Største forskjellen er at den bloggen blir da skrevet på dialekt (Utvannet Tysvær dialekt). Første planene der er å pressentere de forskjellige fisketypene jeg har i akvariene mine til en hver tid og kanskje litt om de forskjellige akvarieprosjektene som jeg har lyst og realisere (blir nok ikke med det første ettersom mitt kompetanse nivå ikke strekker til for de fleste prosjektene enda). Noen som har linker til "gjør det selv" sider om hvordan man lager egne akvariedekorasjoner og lignende?

Skulle akuratt til og poste dette innlegget når Molly yngelet tok seg en luftetur frem til glasset. Fikk tatt et par bilder som jeg tenkte jeg kunne slenge med på slutten. Yngelet er ca 1 cm langt. Hvor gammelt er det da?

[External Image]

[External Image]
"Atlantis Oceanus"

Oppdaget noe rart med pumpa i dette akvariet idag, bak den delvis gjennomsiktige plastikken så var det et par øyne som stirret på meg. Den første tanken som slo meg var at her var det yngel som hadde blitt offer for den klassiske filterdøden, men når jeg så litt bedre etter så var det faktisk et yngel som svømte ved siden av filtervatten.

Det tok ikke lang tid å få demontert filteret og få 2 stk platy yngel på ca 0,5 cm ut i frittflytende vann igjen. Er så spennende med yngel!

[External Image]
"Old Faithful"

Endelig... Har i den siste tiden vært litt urolig for Guppyen Guri som i den siste tiden har blitt feitere og feitere. Viste at fisken var gravid, men følte at den var en måned på overtid allerede. Når jeg kom hjem fra jobb idag oppdaget jeg til min store glede at Guri var blitt tynnere igjen og på det tok ikke lang tid før det første yngelet viste seg frem.

Jeg er en av de som lar yngelet vokse opp sammen med voksenfiskene ettersom jeg ikke har plass til så enormt mange fisk. Håper likevel at noen av ynglene klarer seg og bidrar til forsiktig øking av fiskebestanden i akvariene mine. Det er heldighvis en del tett beplantning i ene enden av "Old Faithful" hvor yngelet kan sjule seg for glupske fisker av typen Sort neontetra og Venusfisk. Blir spennende og se om noen får vokse opp...

Ser forresten ut til at Klara (den andre guppyfruen) endelig har klart å bli gravid også så om 3-4 uker så kommer det kanskje ett kull fra henne og?!?!
"Old Faithful"

Da var min første lille nedturen som akvarist et faktum.

Var bortreis forrige helg, og når jeg kom tilbake oppdaget jeg at Guppyen Guri lå død i bakkant av "Old Faithful". Tenkte først at det var noe komplikasjoner fra fødselen hennes som gjorde det ettersom hun ikke ble noe særlig slankere etter å ha født noen yngler.

Igår fant jeg til min store fortvilelse at Konrad I (hann guppyen) også hadde dødd i løpet av natten. Deler av halen hadde blitt noe brumaktig så jeg mistenker da at jeg kanskje har fått et utbrudd av finneråte. Medisinering er i gang, og forhåpentlighvis så vil resten av fiskene klare seg. Noen som vet om noen fårebyggende tiltak for å minske faren for sykdom i akvariet?

Forhåpentlighvis så får jeg snart gang på bilen igjen så jeg kan gå til anskaffelse av et par flere guppyer (Er bare Klara igjen og kanskje et yngel... Kanskje). Tør ikke å sykle hjem med ryggsekken full av fisk. Kommer til å riste de i hjel på veien.

Ellers så har jeg vært en tur til Larvik og fikk tatt en tur innom John og sett på akvariene hans (har eget akvarierom i uthuset). Han lovet at jeg skulle få et par fisk av han en gang det passet bedre. Blandt annet noen nydelige sverddragere. Har ikke hvert så begeistret for disse før (synes de har sett ut som forvokste Platy), men disse var fantastiske. De hadde rød rygg, lys gyllen buk og en mørk stripe på siden med et grønnskjær i. Falt virkelig for de.

Har også funnet ut at jeg trenger flere akvarier som jeg kan fylle med levendefødere. Når Sverddragerene kommer så må platyene flyttes fra "Atlantis Oceanus" og over til "Old Faithful" for å unngå at de krysser seg. Ønsker meg et eget kar for Guppy og et eget kar for Endlers. Har fått veldig sansen for levendefødende fisk merker jeg...

Uff, nei, dette ble et langt innlegg... (Noterer at jeg må få opp nye inlegg oftere og korte de noe ned i lengde... Er sikkert et marerit å lese gjennom hele innlegget...)

Til sist. Hvis noen vet om noen spennende levendefødere jeg bør ta en nærmere kikk på så tar jeg med glede imot forslag.
Da var medisinering igang for fullt. Endelig fått tak i eSHa 2000 og eSHa Exit. Har medisinert begge karene (bare for sikkerhets skyld). ble litt festlig med grønt vann.

Har også skiftet bakgrunn på "Atlantis Oceanus". Har aldri likt den bakgrunnen som var festet på akvariet når jeg fikk det i hus. for mange bilder av planter (som i tilegg hadde falmet). Jeg bestemte meg for å fjerne denne bakgrunnen og heller legge til en mørk bakgrunn (sort stoff, søppelsekk eller lignende. Føler meg nåkså dum når jeg ser at baksiden av den plakaten som henger på akvariet er akkuratt en sånn bakgrunn jeg ønsket. Nemmelig en mer nøytral mørkere bakgrunn med stein og uten planter. Hurra for dobbeltidige plaketer sier jeg da.

Tenkte å få tatt et etterbilde som jeg kan sammenligne med et "før" bilde, men det må vente til medisinering er ferdig og vannet er klart igjen.
Tok meg en tur innom dyrebutikken idag. Har fått en del penselalger i "Atlantis Oceanus" som jeg ønsker og bli kvitt. Ettersom jeg er skeptisk til mange av de tingene du får kjøpt på flaske som skal hjelpe med det ene eller det andre, så hadde jeg bestemt meg for å prøve å utkonkurere de med noen flere og hurtigvoksende planter.

Fikk kjøpt fire typer planter hvor minst to av de er hurtigvoksende (kan bare navnet på den ene (Vasspest)). Siden jeg endelig har fått bilen igang igjen så falt jeg for fristelsen å kjøpe noen fisk i samme slengen.

Min ensomme Guppy Klara har nå fått besøk av 5 nye guppyer (Kong Avallach I, Prins Solon, Charis, Morgian og Bøllefrøet). Alle med flotte farger så må få til en fotopresentasjon av de senere.

Har også kjøpt inn noe "storfisk" til "Atlantis Oceanus" (iallefall større enn de som var der fra før). Valget falt på et par Dverggurami (Colisa lalia), en rød og en blå. Litt usikker på kjønn enda så navngiving er enda ikke gjennomført. Har enten 2 hanner eller en av hvert kjønn.

Begynner også å bli lei av pumpa i "Atlantis Oceanus" ettersom fisk har en tendens til og sette seg fast bak den. Har allerede reddet ut 2 Cherrybarbe de siste ukene, men fant en død Black Molly fastklemt bak der idag. Har lyst på utvendig pumpe som jeg kan bruke i en 250 liter som jeg planlegger at skal erstatte "Atlantis Oceanus" etterhvert. Ettersom jeg har en del levendefødere i akvariet så vil jeg også ha ei mer yngelsikker pumpe. har sett at noen har satt på noe blåsvamp på vanninntaket for å hindre yngel og planterester i og havne inni pumpa.

Kjenner det klør litt i kroppen etter en tur til Larvik for og hente noen lekre Sverddragere og, men det passer dårlig med arbeidstidene mine for tiden. Får bare spa på med tolmodighet tenker jeg til jeg finner en løsning...
Da har jeg fått tatt et par brukbare bilder av de nye fiskene. Dette innlegget blir da en bildepresentasjon av nykommerene.


"Old Faithful"
Her har det kommet 5 nye guppyer.


Kong Avallach I

Ny konge etter at Konrad I døde før han fikk en etterfølger

[External Image]


Prins Solon

Ble kjøpt på grunn av fargeprakt og var og en av de mest aktive guppyene i akvariet. Vrien og få skikkelig bilde av.

[External Image]


Charis

En noe mer nøytral frue. Ble valgt ut for flekkene på halen (alltid spent på hvordan genene blir).

[External Image]


Morgian

Den sorte dame. Syntes det var spennende med en helt mørk bakkropp. Enkel og elegant og veldig aktiv.

[External Image]


Bøllefrøet

Til slutt, en fisk oppkalt etter ei venninde som ville ha kallenavnet sitt på en fisk. Bøllefrøet er nesten lik den avdøde guppyen Guri og gir en en fin fargeprakt til bestanden.

[External Image]


"Atlantis Oceanus"

Her har det kommet oppi to Dverggurami som skal fungere som et blikkfang i akvariet. Første gang jeg våger meg å kjøpe noe større enn småfisk. Litt usikker på kjønn her, men håper det er en han og en hun.


Coia

Blå Dverggurami. Elegant og dekorativ. Virker som den liker å vise seg frem. Håper dette er en hun (Ryggfinnen er noe spiss i bakkant, men ikke like mye som den andre).

[External Image]


Durzo

Til slutt en rød Dverggurami. Litt mer sky en Coia, men trives godt blandt de nyinnkjøpte plantene. Er nåkså sikker på at dette er en han (Nåkså spiss i bakkant av ryggfinnen).

[External Image]

Ved første øyekast ser det ut til at alle trives i akvariene som har kommet (selv om Klara virker litt gretten over de nye Guppyene).
Gårdagens innkjøp av planter og fisk kan ikke sees på en annen måte enn total suksess. Plantene som ble satt i "Atlantis Oceanus" gav fiskene mange flere gjemmesteder. Ironisk nok så kommer fiskene mer frem en det de gjorde før. Den største endringen er å se på Cherrybarbene som før trivdes veldig godt bak pumpa. Nå svømmer de i hele karet og hannene har også blitt mørkere i rødfargen sin (vet ikke om det er på grunn av mer planter og økt trivsel eller fordi en av hunnene er stinn full av egg). Håper på at yngel nå har en større mulighet for overlevelse også.

"Old Faithful" har også blitt mye mer aktivt etter de nye Guppyene kom inn. Kong Avallech I og Prins Solon er allerede igang med å sjarmere damene i senk (eller forsøker iallefall). Har alltid lurt litt på hvordan overførselen av "genjuicen" foregår ettersom fiskene svømmer ved siden av hverandre, men så idag at hannene kan jo snurre den gonopodiumgreia si helt rundt! Litt merkelig å se hvordan de siktet inn på målet for så å skyte fart...

Det er så morsomt med nytt liv i akvariene!
Har kommet inn i en uke med motgang i akvariehobbyen. Har 2 black molly som ikke virker så pigge. Den ene ser litt pjuskete ut med stedvis struttende sjell, den andre har fått et par gedigne øyne (ser ut som de er i ferd med og poppe ut av hode på den), har prøvd og medisinere med esha 2000 og Exit, men ser ikke ut til og ha noe effekt. Ellers så har også guppyen 'Prins Solon' blitt tørrfisk, fant han på gvlvet når jeg kom hjem, han landet såklart like ved det eneste som produserer varme...

Men på den positve siden s får jeg besøk av John fra Larvik på fredag og han har med seg en god del fisk jeg får av han. Gleder meg dyrisk! Han tar blandt annet med seg noen 'grønne' sverddragere, sjørtetetra og noer coryer. Er så spent!

Har også begynt og spare penger til en splitter ny 250 liter som skal erstatte 'Atlantis Oceanus' samt eg utvendig eheim filter. Blir spennende og se hvor lenge det tar før nytt akvarie kommer i hus.
Da var juleaften allerede kommet til min akvarieverden!

John fra Larvik stakk innom meg på jobb idag med en "liten" eske med fisk. Ble lettere sjokkert når jeg så hvor mye jeg fikk av han og det helt gratis med gratis frakt til Kristiansand (han skulle besøke sin datter som bor her nede).

Esken han kom med inneholdt følgende:

7 Metallpansermalle (Corydoras aeneus)
9 Skjørtetetra (Gymnocorymbus ternetzi)
7 Røde Sverddragere (Xiphophorus hellerii)
4 "Grønne" Sverddragere (Xiphophorus hellerii)
3 Scalare (Pterophyllum scalare)
5 Kurvciklide (Laetacara curviceps)

I tilegg så fulgte det med en del planter.

Er helt fra meg i lykkerus nå!!

Føler at det er en nåkså dramatisk økning av antall fisker så jeg kommer til og vokte som en hauk etter nitritt. Vet også at mange mener at et 160 liters akvarie er for lite til Scalare, men de er heldighvis nåkså små enda (ca på størrelse med en 20,-). Er også satt igang med å spare opp til en 250 liter som de kan flyttes over til om ikke så alt for lenge til (en gang på nyåret).

Er spesielt glad for å få i hus de "grønne" sverddragerene. De er så fine!

Alle med unntak av de røde sverddragerene har havnet oppi "Atlantis Oceanus". De røde sverddragerene ble satt inn i "Old Faithful". Flyttet også platyene mine over til "Old Faithful". Har ikke lyst at de krysser seg med de "grønne" sverddragerene.

Det dukker nokk opp bilder av nykommerene etterhvert også vil jeg tro.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap