Ferie tid, lys

Hei

jeg skal på ferie, 1uke. tenker på lyset i det lille karet mit, 63litern.
har ikke timer til dette, er manuelt av/på.
hva er best denne uken?

1.lyset av heletia?
2.lyset på heletia?
3 at fiske passern min som kommer annehver dag slår det på, venter 2 dager så av? osv.

har utsatt denne lystimeren å nå er det for seint. hehe

mvh trond
En timer er absolutt det beste, men hvis du ikke kan skaffe det syns jeg alternativ 3. I alle fall ikke lyset på hele uka.
Ikkde noe og "le"av, hvordan ville du følt deg med lyset på i soveromet ditt en ukes tid???? Tror ikke du ville ha likt det.
Har man ikke råd til timer så har man ikke råd til å ha akvarium, eller ihvertfall ikke vilje til og gi de levende dyrene det de trenger.....Enkelt og greit........
Vel, en timer koster 30-50 kroner og finnes overalt hvor de har dippedutter; clas ohlson, biltema, teknikmagasinet o.l. Ethvert kjøpesenter har en eller annen butikk hvor de selger slikt.

Når det er sagt, ville jeg helt klart anbefalt å ha lyset av hele tiden. Tror det blir minst stressende for fiskene.
Inaktiv bruker
Mine timere er kjøpt på Ica til 25kr. Det har du da råd til
Det kan virke som at det kanskje ikke pengene det står om hos trådstarter, men hvordan man får disse til å fungere....?? Om du har mulighet til å få kjøp en slik timer hadde det vært helt klart det beste for både deg og fiskene! Da trenger du ikke å i det hele tatt tenke på å slå av og på selv hver dag ellers også

Du kan jo ta kontakt med noen av de ansatte i butikken og få hjelp til å stille den inn slik at du bare trenger å "stille klokka" på timeren og sette den i stikkkontakten!

Om du ikke får det til før du reiser så kan jo ev noen stikke innom og ordne det for deg!

Håper det ordner seg! Ha en fin ferie!
Har du ikke timer så har du ikke timer. Da lar du lyset være av. DE eneste individene i akvariet ditt som er avhengige av lyset, er plantene dine, og de klarer seg en liten uke uten direkte belysning ovenfra. fiskene overlever lett, da ingen av de har lysrør plassert en knapp halvmeter over hodene sine ut ei naturen. Går så bra så
hei

takk for svar, nei er ikke penger det går på denne gangen nei.

jeg sa at det å skaffe timer er umulig for meg på dette tidspunktet.
derfor jeg lurte på hva som var best UTEN timer. da trur jeg at jeg går for å ha lyset av heletiden. er 6 dager det er snakk om.

har kun 1 timer i huset, 2 kar, velger å ha timer til 240litern i stua, denne 63litern er det yngel i

takk igjen for svar.
Trond Stegarud
har kun 1 timer i huset, 2 kar, velger å ha timer til 240litern i stua, denne 63litern er det yngel i takk igjen for svar.


Jeg kjører to lamper på en timer, bruker et sånt dobbeltstikk, men du har kanskje ikke det liggende heller
ah, men karene er ikke i samme rom. men har kanskje skaffet en timer. får håpe han kommer innom med den
Ken Myrseth
Ikkde noe og "le"av, hvordan ville du følt deg med lyset på i soveromet ditt en ukes tid???? Tror ikke du ville ha likt det. Har man ikke råd til timer så har man ikke råd til å ha akvarium, eller ihvertfall ikke vilje til og gi de levende dyrene det de trenger.....Enkelt og greit........


hmmmm tro om noen har stått med feil bein idag, ikke mye hjelp i sånne kommentarer.. å hva skulle man gjort uten humor? da hadde det vært mange slike innlegg her på forumet, men har man en dårlig dag kan man godt la være å svare (veldig lite koselig å få høre at man ikke skulle hatt akvarie dersom man ikke har timer..).. Men det er ikke noe problem å la lyset være av en uke, jeg har lyset på soverommet av hele tiden... 8-) men det går fint uten timer også, den løsningen du nevner med lyset på i ett par dager går også bra hvis du er redd for plantene dine men de er de eneste som er "avhengige" av lyset, men du trenger altså ikke bekymre deg veldig hverken med eller uten timer.. Men du får ha en fin ferie!! (med eller uten timer) 8-))
Hei

jo tusen takk du. ha er ikke så mye planter her heller egentlig

satser på slukket kar i 6 dager jeg da, håper ikke brunalgene kommer for fult. hehe
Tilfeldig bekjentskap
© Are Gjerde
Reklame for plussmedlemskap