Mulig syk? (kampfisk)

Kan godt være det ikke er noe i det hele tatt, men er skikkelig fersk på dette området.

Fisken min er en CrownTail kampfisk type hann.
Jeg har hatt den i 4 dager, hvor gammel den er vet jeg ikke men den er en del mindre enn naboen min sin.
Den går sammen med 2 algeetere og sånne neontetra, alle er ferske fra butikken.

Akvariumet er helt nytt, så har ikke noen rutiner på resing av filter osv ennå.
Vannverdier kan jeg ikke komme med nå, jeg skal se om jeg får kjøpt sånn måle greier i morra etter jobb.

Kampfisken virker egentlig helt fin i oppførsel og ser ut til og kose seg sammen med de andre fiskene, svømmer rundt og viser seg fram med og blåse seg opp når jeg ser på den.

Men så har jeg lagt merke til at den buler i magen, jeg kan ikke si om den var slik når jeg kjøpte den, jeg tror ikke det.
Jeg la bare merke til det idag, så har jeg lest en del for og finne ut av hva den kan være, men blir ikke klok.
Den går på do, jeg fikk se det rett etter at jeg byttet litt vann ista.
Nå skal det sies at jeg ikke har matet dem noe spesielt ennå, derfor jeg synes det er litt rart.
Den var til og med borte på maten til mine algeetere og spiste litt idag.

De andre fiskene ser også ut til og kose seg.
Ingen merkverdig oppførsel på dem.

Beklager kvaliteten på bildene, er tatt med mobil siden det er det eneste jeg har og så hyperaktiv som denne fisken er så er det ikke så lett.
Hadde du fisk oppi akvariet med en gang?
Om du har gjort det så anbefaler jeg deg å lese denne artikkelen!
jeg brukte en sånn hurtig tabelett og ventet et døgn som jeg fikk beskjed i butikken om og gjøre og la fiskene mine i naboen sitt akvarium i mellom tiden
se på innlegget mitt igjen
Om du er en fersk akvarist så anbefaler jeg deg å lese artiklene som ligger under "artikler" øverst til venstre ved siden av "kunnskap" og "lenker".

Det du har gjort nå er en typisk nybegynnerfeil. Du skal egentlig la akvariet stå med grus, planter og alt du skal ha oppi bortsett fra fisk, reker osv og la pumpa gå i 4-6uker for at du skal få de gode filterbakteriene. Jeg er ikke så flink til å forklare uten å skrive sider opp og ned, men les litt i de artiklene!
Jeg merker jo det nå, etter og ha lest litt.. Men er jo litt stuck nå som jeg allerede har starta.

Men

Flakfór
Flakfóret er kanskje det første fóret du kjøper når du skaffer deg et akvarium. De aller fleste vanlige akvariefiskene vil akseptere dette fóret daglig. Flakfór er et fint tilleggsfór, men man bør også ha andre fórtyper ved siden av. Det negative med flakfór er at næringsinnholdet er relativt lavt og fiskene kan få forstoppelse om de spiser seg mette på dette fóret, da det eser i magen.

Det kan jo være grunnen til at kampfisken er blåst opp i magen.
Ikke det at jeg har foret mye, men den grabber til seg det den kan hele tiden
Mygglarver, spes. røde liker de fleste fisker. Du bør mate minimalt nå som akvariet ikke er innkjørt! Når du förer så dannes det amoniakk og derretter nitritt av avfallet fra matrester og fiske-bæsj.
Du må ta mye vannbytter fremover, kanskje 2 x daglig, så se om ting ordner seg etter hvert.
Om jeg var deg så ville jeg kanskje ha prøvd å få levert tilbake fiskene (veldig kipt!) og ventet med å sette i nye før det har gått 4 uker. Du må nesten bestemme selv!
Nå har jeg fått sjekket verdiene i vannet.
Nitritt ligger på ca 0, ser ingen farging på den dingsen jeg dyppet i vannet under nitritt og pH ligger på ca 7,2-7,3 slik jeg kan se.

Edit: ser ut til at at buken har blitt mindre nå, så er nok muligens tørrforet!
Får gjøre som du sier og fore mindre.

Tusen takk for svarene jeg fikk
Ville bare si at teststrips ikke er nøyaktige og kan ikke stoles på, det beste er dråpetester selv om de koster litt mer.=)
Hvis det er 2-3uker siden du satte opp akvariet, er det mest sannsynlig amoniakk i vannet. Nitritten kommer etterpå.

Men det ser ut som om du fant ut løsningen på problemet. De kan også få sånn mage med en gang de har spist. Etter foring med mygglarver har kampfiskene mine gode og runde mager:P
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap