Ferskvannsflyndre, brachirus harmandi -andres erfaringer?

Jeg ser det er 5 medlemmer som har denne flyndra (meg inkl) og håper dere ser denne tråden. Jeg har gjort meg mine små erfaringer om denne flyndra, men ønsker også å høre deres erfaringer.

Min har liksom endret seg en del i væremåte siden jeg fikk den så litt spennende å høre hva dere har erfart.

Feks:
Hvor lenge har dere hatt den/de?
Hvordan er den i matveien og hvordan spiser den?
Er den nattaktiv hos dere?
For de som har fler, holder de seg sammen?


Jeg hadde to, den ene døde. Skal skaffe et par stk til for mine hadde tydeligvis behov for å ligge sammen hele tiden (som på bildet, snute mot snute) så jeg tror ikke de er solitærfisk.
Flyndre
Heisann,

jeg har ! Kjøpte først en for å prøve. Fikk høre den var litt vanskelig å få til å spise, men den lever ennå. Kjøpte min i våres hos Dahls.
Synes den er artig, og kjøpte to til her om dagen.
To av de ligger sammen hele tiden, den tredje ligger litt for seg selv. Den første er faktisk mer fremme og aktiv nå etter de to andre kom - uansett tid på døgnet.
Har mine i diskuskarret, der blir det jo en del kraftig fòring. Kan ikke sette fingeren på akkurat hva de foretrekker, men vil tro det er i hovedsak frossenfòr og diskusmixen. Ser den første er mye større og feitere enn de to nye.
De er nok mest aktive når lyset er avslått. De henger ofte på ruta om dagen.

Ja de er ikke de letteste å få til og det tok laaang tid hos meg før jeg kunne se at de spiste. Jeg tror den andre sulta i hjel rett og slett. Den som er igjen har virkelig fått opp matlysta, men det er jo et skue å se den spise. Ikke rask akkurat, rygger og justerer fram og tilbake for å finne en passende posisjon oppå maten før den glefser i seg. Når den gjør det bølger hele kroppen kraftig.

Min startet med å være nattakiv og lå nedgravd i sanda hele tida på dagtid. Nå er den så husvarm at den veldig sjelden ligger nedgravd og klatrer mye på glasset hele døgnet. Før ble den lett forstyrret når mine cory og aspidoras barta rundt og spiste. Han ga veldig fort opp i søk etter mat pga de. Derfor foret jeg den på andre siden av akvariet. Nå trenger jeg ikke det, den bøller seg plass mellom de andre fiskene

Det er bra vi er flere som prøver seg på flyndra så vi kan dele litt erfaringer.
Det der var en kul fisk.
Er det mulig å ha den sammen med rokker og discus?
En meget interessant art dette.
Lurer på omtrent hva disse koster i butikk?
Fersvannsflyndre
Jeg har min sammen med diskus. Den er jo ikke akkurat kjempestor, så mulig rokker kan bli litt rått parti
Fersvannsflyndre
Mener å huske at Dahls Dyrerike tar rundt 150,- pr. stk.
Lene H
Mener å huske at Dahls Dyrerike tar rundt 150,- pr. stk.


Ja det var noe sånt jeg betalte for mine også, hos Dahls
malle freak
Det der var en kul fisk. :D Er det mulig å ha den sammen med rokker og discus?


Sammen med rokker tror jeg ikke, disse flyndrene blir jo bare 10 cm og som sagt sjenert og tibakeholden i matfatet til å begynne med..
Rokker spiser Corydoras og andre bunnfisk de får tak i. Så det er en dårlig kombinasjon.
Hupps, så nå at jeg hadde glemt å lenke til flyndra i første innlegg.

Gjøre det nå: Brachirus harmandi
kan man ha den i rent ferskvann, eller må den over til brakkvann etterhvert slik det står i fiskebasen?

Ferskvann, brakkvann
eller saltvann: Ferskvann
Brakkvann
Dette skal være en ekte ferskvannsflyndre, men etter hva jeg har skjønt av info jeg har funnet på utenlandske nettsider er det ingen garanti for at den som kommer inn i butikken faktisk er Brachirus harmandi...

Min går i bløtt ferskvann og det virker som den trives helt utmerket. Trivselen kom ikke før etter lang tid og etter at den ble satt inn i 450 literen min. Før det gikk den i karantene i 63L og så i 250L. Om det er helt tilfeldig at den først begynte å trives etter at den kom i 450 literen vet jeg ikke, men kan nok være at det er viktig at den har litt fristeder den kan være for seg selv.

Vil ikke anbefale denne for helt ferske akvarister siden den ikke har lett for å tilpasse seg livet i fangenskap...
Et par små filmsnutter av flyndra mi som viser hvordan den klatrer på glasset og hvordan den spiser.

Legg merke til hvordan den rygger fram og tilbake for å komme i riktig posisjon over maten. Før bølget den noe voldsomt også når den spiste men har slutta med det, nå ser den faktisk ganske normal ut når den spiser
Vi har slike flyndrer, kjøpte to stykker hos Dahls tidligere i sommer. De har gått i kar med L-maller, og stimfisk. Den ene døde for en uke siden, så nå er det en igjen. Har aldri sett dem henge sammen, de er som oftest spredd på forskjellige steder i karet. Ellers er de mest nattaktive hos oss, da henger de ofte på glasset som det ble nevnt av andre her også. Da vi har maller i karet blir de matet med frossenfòr og malletabletter, både grønt- og kjøttbaserte (begge fra JBL). Har aldri sett dem spise, så vet ikke om dette kan ha tatt knekken på han ene. Har nå gått til innkjøp av spirulina pulver så får håpe den kanskje liker det
Min døde også for en uke siden ca.. og mine var også kjøpt hos Dahls i vår. Jeg begynner å mistenke flyndrene for å være gamle kanskje. Den første døde av sult en mnd etter at jeg kjøpte den, så det var ikke noe sjokk. Men den siste fikk jeg til å spise godt (som videosnutten over viser) og den var i veldig god form før den plutselig ble svak døde.. Dette var virkelig en av mine favorittfisk og har veldig lyst å ha noen igjen, men kommer til å se etter små for å være sikker på å få unge eksemplarer denne gangen.
Lisbeth
Min døde også for en uke siden ca.. og mine var også kjøpt hos Dahls i vår. Jeg begynner å mistenke flyndrene for å være gamle kanskje. Den første døde av sult en mnd etter at jeg kjøpte den, så det var ikke noe sjokk. Men den siste fikk jeg til å spise godt (som videosnutten over viser) og den var i veldig god form før den plutselig ble svak døde.. Dette var virkelig en av mine favorittfisk og har veldig lyst å ha noen igjen, men kommer til å se etter små for å være sikker på å få unge eksemplarer denne gangen.


De er forferdelig søte, skulle gjerne hatt fler, men det er kjedelig hvis man kjøper dem, og de dør noen måneder senere. De har de morsomste måter å holde seg på glasset på, alltid like gøy å se på dem, dessuten er det gøy å ha fisk som ikke alle andre har. Kunne tenke meg å kjøpe inn 5-6 stykker ved en annen anleding
Har to av disse.. Ikke hatt de så lenge, så kan ikke skryte på meg noe erfaring.. Men vet ihvertfall at de spiser. Heldigvis.. Forer med litt forskjellig, for å se hva fiskene vil ha og ikke ha. til nå har malletablettene vært en slager...
Linka
Har to av disse.. Ikke hatt de så lenge, så kan ikke skryte på meg noe erfaring.. Men vet ihvertfall at de spiser. Heldigvis.. Forer med litt forskjellig, for å se hva fiskene vil ha og ikke ha. til nå har malletablettene vært en slager...


Hvor store er dine? Det er interessant å vite om de kommer i variabel størelse eller kun i utvikst størelse som mine gjorde.
Tilfeldig bekjentskap
© Aslak Evang
Reklame for plussmedlemskap