Ny med akvarium, 115 liters!

Heisann! Jeg har skaffet meg et akvarium, for første gangen. Hadde tidligere bare en glassbolle med noen gullfisk, var ung og uansvarlig. Men denne gangen er man mere motiverende og det er mere spennende, er en del år eldre enn den gangen, er 24 snart nå. Men altså, det jeg lurer på er; hvor lenge må jeg vente før jeg kan putte oppi fisker? Har hørt så mye forskjellig, for noen sier du kan gjøre det når som helst, andre ganger etter to uker. Jeg har vann, grus, planter, og pyntegjenstander oppi allerede... Og hvor mange fisk kan jeg ha i det, avhenger det av størrelsen/arten?
Ha oppi litt fiskefor hver dag så filterbakteriene får noe å jobbe med. Bakteriekulturen er klar etter ca 4-5 uker.


-Tim
2-3 uker ca. begynn kun me algespiser som ancistus eller pleco, så 1 uke etter kan du beynne med litt vanli fisk men ikke for masse på ein gang, kommer ann på kalla fisk du vill ha. så tar du det sakte men sikkert;P

Dei sei 1 cm fisk 1 liter vann.. så du tenke dej;P


Nei ikke begynn med algespiser. Det er ingen alger de kan spise etter så kort tid.

Start med en vanlig hardfør fisk. Danio skal vistnok være fin å starte med.

Ikke sett inn fisk i uke 2-3 da er vannet på sitt giftigste. Dersom du velger å gjøre dette, må du regne med store vannbytter hver dag, og kanskje to ganger daglig.

Jeg brente meg på dette og skal ikke gjøre samme feil en gang til.


-Tim
ok da er det min metode som er galt;P

men ej gjorde det og ej har hatt kun 3 døde fiske på 1 og eit havlt år;P men hadde sikkert litt flaks:P
Mulig det vil være en del alger etter 3 uker i mange akvarier (som mitt), men det må du bare overse og la innkjøringa av karet gå sin gang Jeg ventet selv i 6 uker, men det var meg Bedre å vente litt for lenge enn litt for tidlig!
Velkommen som ny akvarist

For å ikke gå i alle nybegynnerfellene anbefaler jeg deg å lese disse artikkelene før du setter inn fisk:

Oppstart av akvarium og Akvarium for fiskenes skyld
Mye forskjellige tilbakemeldinger! Jeg forestiller meg i første omgang noen guppyer. Vil ikke ha mange fisk umiddelbart, kjøpe sånn litt etter litt...

Og takk for det
Virker til å være et trivelig forum!
Jeg tror det er noe galt med han ene guppyen min... Hvordan er oppførselen dems når de er syke? Har 5 totalt, den ene henger bare oppi et hjørne og ser ut som den skjelver! De andre guppyene forsøker å oppnå kontakt med han innimellom, men til ingen nytte... Hva kan det være?
vel.. du startet opp akvariet for 4 dager siden?
Som flere har sagt over burde du vente i hvertfall 4 uker...

Grunnen til at man må vente er at filteret ikke har riktig bakteriekultur enda, og klarer ikke hamle opp med alle avfallsstoffene fiskene produserer. Noe som igjen fører til at vannet blir forgiftet.

bytt rundt 70% av vannet 2-3 ganger om dagen de neste 3-4 ukene, og håp på det beste er mitt råd...
Lasse Hansen
vel.. du startet opp akvariet for 4 dager siden? Som flere har sagt over burde du vente i hvertfall 4 uker... Grunnen til at man må vente er at filteret ikke har riktig bakteriekultur enda, og klarer ikke hamle opp med alle avfallsstoffene fiskene produserer. Noe som igjen fører til at vannet blir forgiftet. bytt rundt 70% av vannet 2-3 ganger om dagen de neste 3-4 ukene, og håp på det beste er mitt råd...


Ingen fare. Jeg hadde en sånn flaske jeg spruta noe greier oppi som gjør at du kan putte fisken oppi med engang.
Kjøpte du filterbakterier på boks?
Eller fikk du filter gugge?
jaa, fortsatt litt skeptisk jeg da.. får du testa vannet?
Hvis du ikke ser noe forskjell på fiskene men noen er slappe så er det mest sannsynlig noe iveien med vannet ditt.....
Jeg brukte også sånn flaske. Absolutt null effekt.

Test vannet hver dag.

-Tim
Flaske
eg kjøpte meg også sånn flaske, å eg trur den funka fint på meg.
var endag eg ikkje hadde oppi, å da fikk eg nitritt utslag, bytta ca 50% vann å hadde oppi meir fra flasken. dagen etter var nitritten vekke.

har nå hatt akvariet i nesten 2 uker, å fiskene storkoser seg. ingenting negativt på mine målinger
Vindm
har nå hatt akvariet i nesten 2 uker, å fiskene storkoser seg. ingenting negativt på mine målinger


Er først etter ca. 2uker at du får en nitritt-topp. Snakker av egen erfaring:-p
De er ikke verdt prisen de flaskene.
Ser ut til at dem trives bedre og bedre nå. Kanskje det bare var fordi de hadde fått nytt hjem og trengte tid til å tilpasse seg? Akvariumsfisk er pokker meg skjønne... Når jeg tar frem boksen med mat viser jeg dem den og sier at; "Nå er det mat fiskene mine" - da styrter dem opp til vannoverflaten, så smarte?
Tilfeldig bekjentskap
© Lennart Axelsson
Reklame for plussmedlemskap