Diverse guramier i 63liter?

Har et 63liters akvarie der det går 8 C.adolfoi, 8 pygmèpansermaller og 2 lakrisgurami. Ph er på 6,5 og har en utvendig eheim 2222 som pumpe.
Flere lakrisgurmier er bestillt og kommer til butikken på mandag.
Da til spørsmålet: Kan eg ha en gruppe med sjokoladeguramier 6stk og en gruppe med pygmègurami i tillegg til det eg har, eller kommer det til å bli for liten plass til fiskene?

Takker så mye for svar.
Det blir alt for liten plass desverre, egentlig tror jeg det holder med lakrisene siden du venter på fler. Guramiene kan bli veldig hissig mot hverandre, spesielt når de er i lek. Da må det være plass nok sån at de som får juling har mulighet for å komme seg vekk. Hvis du blar deg litt bakover i MarenB sin tråd kan du lese om hennes erfaring med skokoladeguramier og pygmeguramien i sin 250 liter. Det gikk ikke bra for å si det sånn

Jeg har blandet 3 forskjellige sjokoladeguramier, knurregurami og lakrisgurami. Det fungerer kun fordi de går i 450L. Her kan de komme seg vekk fra evt hissigpropper. I naturen ville den som blir mobbet svømme vekk fra mobberen. I et så lite akvarie har de ingen mulighet for å komme seg vekk og kan bli mobbet til døde
Takker så mye for tips, då blir det bare lakrisene som skal være i akvariet.
Hei!
Som Lisbeth forteller så har jeg prøvd pygmegurami og sjokoladegurami sammen i 240Liter. Jeg flyttet pygmeene fra en 33L (hvor de egentlig fungerte ganske bra) over i 240L. Da var de 6stk. Det gikk fint den første tiden etter at sjokoladene kom (7stk), men det ble bare værre og værre.

De pygmeene er helt ekstreme når det kommer til territorie og reir! De forsvarer seg med livet som innsats, og dette gikk utover samtlige i karet!
Sjokoladene har finner som er opphakket etter napping og de svakeste av pygmeene så ikke akkurat så veldig fin ut på slutten før jeg skulle selge de.

Sjokoladegurami er min absolutte favoritt, men jeg syntes det ble trangt å ha de i 62Liter.... Du vil få mye mer glede av de i et større kar om du har/får etter hvert!

Jeg ville satset på Lakrisene ja! Kule fisker det! Jeg har selv 3 stk i karantene nå, og de smyger seg rundt i karet og gjemmer seg hvor du minst venter det!
Nå vet jeg ikke hvor hissig denne typen er, men mine ser veldig fredelig ut enda i alle fall

Lykke til uansett!
Mine lakriser er vertfall fredelige, så en pygmèpansermalle som lå å kvilte rett ved siden av ene lakrisen her om dagen, den brydde seg ikke i det hele tatt.
Men i fiskebasen står det at pygmèguramiene er fredelig, stemmer ikke dette da? Eller ble de kanskje bare veldig provosert av sjokoladene?
De er forsåvidt fredlige, men svært hissige når det kommer til reir og rang!
Det er ikke hele gruppa som jager hele gruppa, men spes. hannene sloss om damene og forsvarer reirene sine. Mine var svært produktive, så det vil si hele tida.
Jeg har en del bilder av fisker med finner som er svært nappet etter bråk om natta. Ikke at jeg skjønner hvorfor det var så mye aktivitet da, men det hørtes ut som at det var krig i karet! De lager jo disse "knurrelydene", så det kunne høres ut som automatvåpen!:S

Men jeg vil ikke svarteliste de! Ikke sikkert at alle grupper blir slik, men mine ble 100x værre etter å ha skiftet fra 33Liter til 240Liter. Svært fine fisker hvor man virkelig får studert adfærden de har! Veldig spesielt og jeg er glad jeg har vært så heldig å fått muligheten til det!

Det er svært viktig å ha et godt beplantet kar om man skal ha de, gjerne med mye røtter! Dette etter min erfaring
Snakker dere litt forbi hverandre nå?

Pygmegurami kan bli veldig aggressiv, pygmepansermalle er fredelig.

Å blande forskjellige guramier i et så lite kar går ikke, men å blande corydoras sammen med gurami er ikke noe problem, de bryr seg ikke om hverandre
Tror ikke d Spørsmålet var ang pygmègurami, der står det i fiskebasen at de er fredlige.
Men har pygmèpansermalle i akvariet sammen med lakrisgurami, som jeg vurderte å ha pygmègurami oppi.
Det er jo ikke værre enn at du prøver Det kan jo gå helt fint til deg, selv om det ikke gjorde hos meg når jeg tok de ut av "artskaret" og over i "selsakpskaret"

Om du kjøper gjennom butikker, så kan du prøve å studere de lenge om de står på en stille og rolig plass hvor de føler seg litt trygge. Du kan da prøve å studere adferden dems og prøv å skille hanner og hunner.
Perlegurami yngel
Noen som kan svare på hvor mye eller fort yngelen vokser? Har stort yngelkar i kjelleren md ca 3 dager gammle svømmende "frø"
Får infusorier til mat..
Tror du må starte en egen tråd på den...
Kan jo prøve
Har et akvarie som står tomt nå, så vist det ilr krise kan jeg flytte de over i det. De kommer jo til å bli satt rett i et kar sammen med annen fisk med en gang de kommer fra butikken, krysser alle fingre og tær for at det kommer til å fungere. Fantastisk flotte guramier disse små.
Kan jeg spørre om hvilke andre fisker det er i karet?
Du må holde meg/oss oppdatert! *spennende*

Du har absolutt rett i at dette er en flott gurami! Den adferden de har og utseende har fasinert meg mye og gitt meg mye kunnskap! De har aldri vært "tamme" som mange andre guramier, men har levd så naturlig som det er mulig i karet. Hos meg har det vært svært viktig å tilrettelegg for akkurat dette og når jeg har klart det har virkelig vært spennende å følge med de!

Håper det blir oppdrett også!
Hvor mange tenker du å ha?
Nå er det 8 C.adolfoi, 8 Pygemègurami og 2 lakrisgurmai (2 hunnfisk), dyrebutikken jeg handler hos får inn nye lakriser på mandag og da er de salgsklar på torsdag, så satser på å få kjøpt to hannfisk og to hunnfisk til av lakrisene da.
Skal bestille pygmèguramiene når jeg henter lakrisene på torsdag og tenkte på den gruppe på max 5 av disse. Eller anbefaller du flere/færre av pygmèguramiene?
Dette er en hlt ny type gurami for meg og takker og bukker for alle tips eg kan få om hold av denne.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap