Hvor nøyaktig følge fiskers vannverdier?

Har sånn smått begynt å sette fisk i akvariet mitt.

Prøver utfra de forskjellige fiskers foretrukne vannverdier, og finne ut hvilke fisker jeg kan ha sammen.

Lurer på hvor nøyaktig man skal være, når man går etter disse verdiene?
Tåler fiskene noe slingringsmonn?

Mine vannverdier pr i dag:
KH 6 (har ikke pH-verdien)
GH 9

Har tenkt å ha følgende arter (som krever ihht fiskebase, følgende vannverdier):
Kardinaltetra (pH 4-6, GH 0-8)
Kuhlii-ål (pH 6.2-7.0, GH 0-10)
Ancistrus sp. 'oppdrettvariant' (pH 6-8, GH 0-12)

Har pr i dag 6 kardinaltetra. Disse skal ha en GH på 6-8. Hvor stor betydning har det at GH ligger på 9 i mitt kar? Burde denne senkes, eller har det ikke så stor betydning?

Ser at anbefalt pH på kardinaltetra vs kuhlii/ancistrus ikke matcher helt.
Vil det si at jeg ikke kan ha disse sammen?

Hvordan finne pH uten å måle den? Er det mulig? kan jeg bruke KH-verdien på en måte, for å "gjette" meg frem til ca. pH-verdi?

Jeg stusser kraftig på det kH verdien din. Med kH på 6 har du sikkert pH på 8 og dette er ikke normalt for springvann. Enten har du brønnvann eller så har du noe i karret ditt som øker kH betraktelig. I vanlig springvann er kH mellom 0 og 1.

Set etter hvite stein eller kalkholdig innredning.

Når det gjelder hvor nøyaktig man skal følge anbefalte verdier så er hovedregelen at det er bedre med stabile verdier enn korrekte verdier. For mange blir det vanskelig å hele tiden tukle med vannet for å få optimale verdier.
Ihht dyrebutikken, burde akvarievannet ha en KH-verdi på mellom 6 og 7.
Derfor har jeg tilsatt produktet Noraq pH/KH+ etter selgers anbefaling....
KH'en er egentlig langt lavere enn dette, når det kommer fra springen.

Det er ikke at noen verdier/verdiforståelser er blandet her?

På boksen står det følgende:

Bruk 1 måleskje pr 100 liter vann for å øke karbonathardheten ca 5 grader, eller for å øke pH fra 5 til 7 tilsettes 1/2 - 1 måleskje pr 100 liter.

En pH-verdi mellom 6 og 8 er vanligvis oasse i et selskapskar.

Noraq pH/KH+ brukes også for å heve akvarievannets bufferkapasitet.
Siden dette produktet ikke vil øke pH til mer enn makismalt 8.3 er dette også et av de sikreste pH økende produkter på markedet.

Med andre ord, så kan ikke pH'en bli over 8.3 når jeg bruker denne....?

Når jeg testet vannet, bruket jeg tetras dråpetester, som tester for GH og KH (og NO2)

Det er slik at pH og kH henger nøye sammen. Øker du kH, øker du også pH i samme slengen. Når du skal ha Sør-Amerikanske fisk så er pH mellom 6 og 7 å foretrekke og dette tilsier en kH på mellom 2 og 3. Høyere enn dette og pH går over 7 med mindre du gjør noe for å motvirke effekten.

pH på over 8 tilsier Afrikanske fisk fra de store sjøene og det er et helt annet oppsett enn det du ser for deg. Tror nok det er gH de har ment og hvorfor de da har solgt degkH+ er helt uforståelig.

Du må nok bruke mindre kH+ og heller holde deg rundt 2 i kH for så å sjekke pH. Det er store fordeler med å holde pH under 7. Skal ikke plage deg med flere detaljer enn å si at både fisk og planter drar fordeler av dette.
Den eneste måten å finne pH-verdien på er å måle den. Akvarister bruker dråpetester og ikke strips. Å gjette pH er den dårligste metoden, for ikke å si at den er helt ubrukelig. Grunnutrustningen for måling av vannverdier er pH-test og nitritt-test. Disse to testene er de viktigste, og gjør det mulig å følge med på forandringer i vannverdiene som kan være fatale for fiskene.

KH og GH-tester er kjekke å ha dersom det av en eller annen grunn er ønskelig å justere de verdiene kranvannet har.

Du bør få målt pH i kranvannet ditt, slik at du vet hva du har å gå ut fra før du begynner å tilsette pH-økende midler. Kanskje du til og med kan bruke vannet slik det er ut fra krana? Det kommer til å gjøre akvarieholdet veldig enkelt.

Butikkene vil jo gjerne selge mest mulig, så det var jo litt merkelig at du slapp ut av butikken uten en pH-test.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap