Fisker som dør hele tiden (side 3)

Ronny-André
Til dere som klager over dyrebutikkene rundt i landet. Vil bare si at den jeg bruker (mo i rana), er super når jeg snakker med sjef/lengre ansatte. Men når det kommer tullinger som vil ha bolle, så "lyver" de og sier at det går greit.. Mens hos meg er dem ærlig når det kommer til hvilke fisker som passer, og hvor stort kar man trenger. Jeg ble faktisk anbefalt å sjekke ut akvaforum.no fordi jeg spurte om noe ang. palettciklidene, og hun var for usikker til å si noe 100% sikkert.. det er slike ting som gjør at det er betryggende! Når de ærlig sier at dem ikke vet. bedre det enn å lyve :) velvel, var bare det jeg skulle si ^^


Syns det hørtes helt feil ut! Når det kommer inn folk som ikke gidder/vil sette seg inn i hva en fisk egentlig trenger, SKAL butikken nekte dem å handle, å ikke lyve å si at det går greit. Det er faktisk ulovlig!!
Kine Kristine
[QUOTE=Ronny-André]Til dere som klager over dyrebutikkene rundt i landet. Vil bare si at den jeg bruker (mo i rana), er super når jeg snakker med sjef/lengre ansatte. Men når det kommer tullinger som vil ha bolle, så "lyver" de og sier at det går greit.. Mens hos meg er dem ærlig når det kommer til hvilke fisker som passer, og hvor stort kar man trenger. Jeg ble faktisk anbefalt å sjekke ut akvaforum.no fordi jeg spurte om noe ang. palettciklidene, og hun var for usikker til å si noe 100% sikkert.. det er slike ting som gjør at det er betryggende! Når de ærlig sier at dem ikke vet. bedre det enn å lyve :) velvel, var bare det jeg skulle si ^^


Syns det hørtes helt feil ut! Når det kommer inn folk som ikke gidder/vil sette seg inn i hva en fisk egentlig trenger, SKAL butikken nekte dem å handle, å ikke lyve å si at det går greit. Det er faktisk ulovlig!!

Sorry, jeg forklarte meg kanskje dårlig.
For min del er dem super. da de er ærlige og flinke å gi råd.. innrømmer når de ikke vet, og må ta frem en bok for å sjekke. samt anbefale meg akvaforum.no for videre forståelse.

Det jeg derrigmot syns er dårlig, er at de lyver til folk dem ser ikke har forstand. Samme som resten av norges dyrebutikker - sier at det er greit med en liten bolle til gullfisk o.l.

Det var på en måte poenget som ikke kom frem i sted, hehe.. Til virkelige akvarister, så er ihvertfal den butikken super, men når det kommer til ferskinger, så prøver de å selge alt mulig rart.
Til lill kaja:
Så du som sykepleier påstår at du kan det grunnleggende om alle syksommer? Du har aldri måtte si til en pasient at; "Beklager, men denne sykdommen har jeg faktisk ikke hørt om før. La meg sjekke med en av overlegene." ?
Det tror jeg faktisk ingenting på!
Annsatte i dyrebutikker skal passe seg for å ikke feilinformere, men det kan ikke forventes at de skal være vandrende leksikon. Akkurat slik som jeg ikke kan forvente at du skal kunne vite om alle sykdommer og syndromer som finnes i menneskeverden heller.
Men selvfølgelig skal man lete frem den informasjonen som kunden (eller i ditt tilfelle-pasienten) trenger, det synes jeg sier seg selv.
Stakkars Katarina A, skjønner godt du blir forvirret, jeg hadde det på akkurat samme måten.
Kjøp en komplett startpakke hvis dere har råd, eller vent til dere får råd.
Les 'akvarieskolen', som du finner oppe i venstre hjørne under 'artikler'. Gjør så godt dere kan så går det nok bra.
Håper du ikke er skremt bort av alt.
Lykke til!
Selv om dyrekjøpere er helt uerfarne, skal man ikke selge dem alt for store fisker til små boller. Ulovlig!
Dyerbutikker hadde nok aldri solgt ei papegøye til folk som skulle ha den i et lite undulatbur.
Men som sagt føler folk at fisker er mer en Hobby, enn et levende dyr som har like rettigheter som et hvilket som helst annet husdyr.
Dersom noen absolutt skal ha en fisk som trenger større kar (fullt utvokst vel og merke, vi har dem som regel når de er små), så sier jeg at de kan komme tilbake og bytte dem i mindre fisk når de blir for store, eller så må de oppgradere etter hvert.
Er noen som prøver seg en gang i blant og sier at "ja, men noen jeg kjenner har jo scalare og neontetra i bolle, og det går helt fint!" Da spør jeg bare hvor lenge de har hatt dem der, (som oftest ikke mer enn noen uker), og sier at "ja, de kan godt OVERLEVE en stund, men til slutt vil de mistrives så mye at de dør." Så da skjønner de fleste det heldigvis.

For øvrig så svarer jeg "så stort du har plass til, men i hvert fall større enn *minimumsstørrelsen*" når folk spør hvor stor plass de forskjellige dyrene/fiskene trenger.
Katarina A
Nå er jeg forvirret. Alle gir forskellige råd, så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Når jeg starter med akvarium, hvor stort bør jeg kjøpe? Hvilken størrelse passer til hvilke fisker?


Det som er helt sikkert er at butikken, eller i hvertfall den/de selgerne du har hatt med å gjøre ikke er til å stole på. Finnes det en annen butikk du kanskje kan besøke og spørre om ting. Kanskje de har bedre svar.

Hvis du kjøper et kar på rundt 100 liter er det letter å ikke ende opp med for stor fisk, mange anbefaler denne størrelsen, men jeg vil påstå at fra 50 liter og oppover er fint for nybegynnere så lenge man ikke lar seg fristet til å kjøpe fisk som blir for stor.
Hvis du ser en fisk du får lyst på bør du ALLTID sjekke maks størrelse i en bok eller på nettet hvis butikken har det tilgjengelig. Ofte står det også anbefalinger på akvarie-størrelse.

Hvilke størrelser som passer til hvilke fisker er det Akvaforums fiskebase går ut på. Innlegget til Siljee lenker til et utvalg som kan passe, men det er mange fisker som ikke står der.

De minste akvariene er kun egnet til reker og miniatyrfisk som aldri blir større enn et par centimeter. Du kan sikkert putte noen boraras i bollen, de vil kunne trives der over lang tid.

Jeg ville kvittet meg med gullfisk så fort som mulig og kjøpt noen knøttefisk à la boraras til å ha i bollen mens du finner ut mer av hva du vil gjøre. Du finner ut mye ved å lese gamle tråder her på forumet.

Det er noen kar til salgs i området ditt i rubrikkannonsene.
Jeg vil anbefale 100L+ for nybegynnere, da det er enklere å holde stabile vannverdier med større volum.
Men det som da kan komme som et sjokk for en uerfaren akvarist, er at bæring av bøtter er dødskjipt - men må gjøres likevel.
Og om nybegynneren begynner å lete etter effektive måter å gjøre vannbytter mer praktisk, så kan det fort bli dyrt. Og derav et nytt sjokk. Men slik er denne hobbyen. den er utrolig givende, men svært få blir fortalt hvor krevende den er.

Et akvarium er det fineste design man kan ha i et hus, mener jeg... det er ikke bare å kjøpe den fineste fisken, og gå ut ifra at den passer til det akvariumet man har så fin plass til i det fineste og mest praktiske hjørnet bak sofaen... for å sette det på spissen :P

Man må alltid planlegge grundig før man kjøper inn. Nå som jeg selv skal starte med et prosjekt jeg er totalt uerfaren i (Malawi), så har jeg selv begynt å lese over nesten hver eneste tråd jeg ser det snakkes om disse fiskene. Jeg har også gått gjennom mye av fiskedatabasen og laget et bokmerke for de fiskene jeg syns ser pene ut. Den lista ble utrolig lang..
Så lærte jeg mer.... også ser jeg at mange av fiskene er malawi, men mange er også tanganyika... Det er nå jeg kan sette pris på at jeg ikke gikk i innkjøp med en gang, men studerte videre.. Alle tanganyiaka ble fjernet fra bokmernene, og nå satt jeg igjen med de malawi'ene jeg syntes så best ut.. Så begynte jeg å prøve å finne en balanse mellom ph, gh, liter, foring, og hvor aggresive de ulike fiskene er.
Jeg sitter nå igjen med 4 fisker i bokmerkene... Av "spesifikasjonene" passer disse fire fiskene kjempegodt sammen, men jeg er enda ute etter personlige erfaringer fra folk rundt i forumet.. Da jeg vet, og har erfart at man skal ta fakta med en liten klype salt. Mange erfaringer samlet forteller endel.

Dette er min trygge måte å prøve og feile på. Jeg gjør det på forumet istede for i selve karet.. Den er kanskje feil for noen, men jeg syns denne måten er veldig grei - så jeg kan godt anbefale den videre til den som leser dette

Ble mye mer tekst enn jeg trodde i denne posten! Men kort fortalt så har jeg spart meg for mye fiskedød, da jeg har planlagt grundig!
Karo86
Så du som sykepleier påstår at du kan det grunnleggende om alle syksommer? Du har aldri måtte si til en pasient at; "Beklager, men denne sykdommen har jeg faktisk ikke hørt om før. La meg sjekke med en av overlegene." ? Det tror jeg faktisk ingenting på! Annsatte i dyrebutikker skal passe seg for å ikke feilinformere, men det kan ikke forventes at de skal være vandrende leksikon. Akkurat slik som jeg ikke kan forvente at du skal kunne vite om alle sykdommer og syndromer som finnes i menneskeverden heller. Men selvfølgelig skal man lete frem den informasjonen som kunden (eller i ditt tilfelle-pasienten) trenger, det synes jeg sier seg selv.


Jeg tror du bør lese tråden en gang til.

Når vi snakker om basiskunnskap så tør jeg påstå at jeg kan det grunnleggende ja. Jeg trenger faktisk ikke fortelle pasienten om sykdommer o.l. Det er blant annet det legene er utdannet til. Hva du tror eller ikke tror om mine kunnskaper er i grunn fullstendig likegyldig, men du har tydeligvis liten innsikt i hva en sykepleier er og gjør.

Vi er utdannet til å opprettholde liv og øke livskvalitet. Dvs at vi vet hva som må gjøres i akutte og kroniske situasjoner for at de mennesklige organer skal kunne opprettholdes og reddes i den grad det er mulig. Som sykepleiere skal vi også ha et trenet klinisk blikk. Dvs å kunne "se" situasjoner i sin helhet for å kunne hjelpe pasientene.
Det var dagens leksjon i basiskunnskap om hva som er sykepleierenes kunnskap versus legenes;-P.
Dermed lar vi denne digresjonen stoppe her, og lar heller de som har gode råd og hjelp til trådstarter fortsette videre.
Lill Kaja
[QUOTE=Karo86]Så du som sykepleier påstår at du kan det grunnleggende om alle syksommer? Du har aldri måtte si til en pasient at; "Beklager, men denne sykdommen har jeg faktisk ikke hørt om før. La meg sjekke med en av overlegene." ? Det tror jeg faktisk ingenting på! Annsatte i dyrebutikker skal passe seg for å ikke feilinformere, men det kan ikke forventes at de skal være vandrende leksikon. Akkurat slik som jeg ikke kan forvente at du skal kunne vite om alle sykdommer og syndromer som finnes i menneskeverden heller. Men selvfølgelig skal man lete frem den informasjonen som kunden (eller i ditt tilfelle-pasienten) trenger, det synes jeg sier seg selv.


Jeg tror du bør lese tråden en gang til.

Når vi snakker om basiskunnskap så tør jeg påstå at jeg kan det grunnleggende ja. Jeg trenger faktisk ikke fortelle pasienten om sykdommer o.l. Det er blant annet det legene er utdannet til. Hva du tror eller ikke tror om mine kunnskaper er i grunn fullstendig likegyldig, men du har tydeligvis liten innsikt i hva en sykepleier er og gjør.

Vi er utdannet til å opprettholde liv og øke livskvalitet. Dvs at vi vet hva som må gjøres i akutte og kroniske situasjoner for at de mennesklige organer skal kunne opprettholdes og reddes i den grad det er mulig. Som sykepleiere skal vi også ha et trenet klinisk blikk. Dvs å kunne "se" situasjoner i sin helhet for å kunne hjelpe pasientene.
Det var dagens leksjon i basiskunnskap om hva som er sykepleierenes kunnskap versus legenes;-P.
Dermed lar vi denne digresjonen stoppe her, og lar heller de som har gode råd og hjelp til trådstarter fortsette videre.

Men i motsetning til å jobbe på dyrebutikk, så må man utdanne seg til å bli sykepleier.
Du mener altså at dersom du f.eks hadde begynt å jobbe på dyrebutikk i morgen, så har andre rett til å kreve at du skal vite ALT det "grunnleggende" (pluss det DE mener er en selvfølge ++)?
Det er faktisk ikke sånn at kunnskapen kommer automatisk når man skriver under kontrakten. :P
Kjære vene her var det da mye kjeft.

Katarina A, hvis du ønsker å holde liv i fiskene dine må du bytte vann, start opp pumpen din og la den gå i akvariet, men du burde skaffe deg en test for nitritt, når den viser utslag (dråpetest, man kan ikke stole på remsene) så må du bytte ca 30% av vannet 2 ganger om dagen til nitritten er borte, da er pumpa innkjørt.

Med at pumpa er innkjørt mener vi at bakteriene som lever inni pumpa og gjør om fiskebæsj til plantemat har blitt så mange at de klarer og spise all fiskebæsjen.
Først er det noen som spiser fiskebæsj og gjør det om til nitritt, så er det en annen bakterie som lever av nitritt og gjør denne om til nitrat, som plantene igjen spiser.
Men du må fremdeles bytte 30% av vannet minst en gang i uka.

For å forstå hvor liten plass fiskene dine har å bevege seg i, kan du gå inn i det minste rommet du har og prøve løpe rundt der inne. Sånn føles det for fiskene. Du kan oxo sammenligne det med å ha en hund som bor i kottet og ikke får komme ut derfra. Der lever den i sin egen avføring for den har ingen annen plass å gjøre av seg.

Dette er grunnen til at mange blir sinte når de hører om slørhaler/ gullfisk i bolle. Når man har holdt på med akvarier en stund, lærer man fiskene å kjenne og plutselig oppdager man at fiskene er "smarte", de er levende vesener som føler akkurat som deg og meg.

Nå er sikkert fiskene dine ganske små fremdeles, men hvis de får stor nok plass vil de vokse seg til flotte eksemplarer du kan være stolt av.
De vil også gi deg glede i mange år, da gullfisker kan leve i godt over 10 år under riktig stell, mer hvis man er flink

Du får nesten bare lese masse og hvis du heller vil beholde bollen din istedetfor å starte opp med et akvarie, da synes jeg du burde bytte ut innholdet, altså skaffe deg noen fisker som er så små at 10l virker mye.

Du får ha lykke til i denne jungelen av informasjon og meninger og jeg håper du vil finne gleden det er å holde fisk som kjæledyr.

Hei. Fortvil ikke!

Selv om denne fisken var den eneste fisken i basen som dukket opp, som kan passe i bollen din. Så kan det bli masse liv oppi der, og det kan bli svært fasinerende bolle hvis du satser på noen snegler og/eller reker (kikk nedover siden) sammen med noe mose..

Problemer finnes ikke! Siden alle problemer har en løsning, finnes det kunn utfordringer. Og de er di vi lærer av.

Vil tro du finner en del god inspirasjon til bollen i desse linkene. Du bør forlange at de tar i bytte slørhalene i noe av det du kan ha i bollen, siden de har lurt de på deg.

Så kan du ta en titt på desse linkene mens du eventuelt planlegger et kar:

-Denne
-Denne
-Denne
-Denne
-Denne
-Denne
-Denne
-Denne
-Denne
-Denne
-Denne
-Denne

Mulig du er bitt av litersyken etter du har lest desse. Lykke til!


Tilfeldig bekjentskap
© Per Gunnar Stenersæter
Reklame for plussmedlemskap