Mitt første fiskehjem

Kjøpte ett ca 20l akvarium for 1mnd siden så nå tenkte jeg det var var på tide å prøve med en kampfisk i det.



Har:

Filter
Varmekolbe
Grus
Hjemmelaga gjemmested
1mnd gammelt vann


Er det noe mer jeg burde tenke på før jeg slipper en fisk løs?
Mål vannverdiene. Fordi om vannet er en mnd gammelt er det ikke sikkert det er klart for fisk. Jeg går ut ifra at du har hatt pumpen i gang og "foret" regelmessig for å bygge opp bakterieflora. Lykke til med kampfisken.
Ja du bør skaffe noen planter. Kampfisk liker å smyge seg mellom planter, gjemme seg og hvile på bladene. liker også litt dunkel belysning så flyteplanter er også lurt. Det blir veldig nakent og kjedelig for en kampfisk sånn som karet er nå

Eller enig med SoVe
Jeg skal sette inn en nytt smyge/gjemmested i dag bare jeg får mekka det ferdig
Skulle ned til byen for å kjøpe en betta i dag men da sa damen i butikken at jeg trengte vannbehandlignsmiddel og akvariumsalt.
Jeg tenkte at vannbehandlingsmiddelet måtte være lagd for land med langt dårligere vannkvalitet enn i norge men saltet var jeg usikker på... Er det noe spesielt med akvariumsaltet som skiller det fra vanlig salt? 100kr for en liten boks salt virka litt dyrt.
Sjeldent man trenger alt det surret.. Folk skal bare selge selge selge
Får inntrykk av at du ikke har kjørt inn filteret? Har du latt filteret stå på i 4-5 uker?

Vannforbedringsmiddel er sjeldent nødvendig, og angående salt kan du nevne for dyrebutikken at kampfisken er en ferskvannsfisk

Edit: ser nå at du har kjørt det inn, beklager!
Tror nok de vet at kampfisken ikke er en saltvannsfisk.

Jeg går ut ifra at det finnes en grunn til at akvariumsalt eksisterer, men jeg tviler på hvor nødvendig det er.

Ingen som vet?
Er ikke alle råd fra butikkene du skal høre på.. Det er utrolig hva de prøver å selge deg hvis de snuser opp at du er litt i tvil om akvariehold..
Selv fikk jeg beskjed om at jeg Måtte ha salt og Aquasafe for å få ett vann som fiskene kunne leve i.. Skal si at jeg aldri har brukt noe av det iløpet av mine 7 år som akvariefrelst.
Av vanntester ville jeg gått for dråpetest. De er dyrere, men bedre og mer pålitelige enn strips.
Ellers så er jeg enig i det som er skrevet før. noen planter så fisken kan gjemme seg litt bort i å hvile på, og evt flyteplanter..

Lykke til
Jeg var innom en svært seriøs akvariebutikk i går og så at de la inn ca 2 spiseskjeer vanlig havsalt i et "normalt" kar (80 liter?). Årsaken var, fortalte de, at med nye fisk inn til butikken og mange fisk i karet, reduserte dette stresset hos fiskene samt bedret det osmotiske trykket (fiskene har et svakt høyere saltinnhold i kroppsvæsken enn det omgivende ferskvannet, og det lager et osmotisk trykk - dvs. væske går fra en svak til en sterkere oppløsning). Ellers, under vanlige omstendigheter benyttet de ikke salt.
Simon Bah
Har: Filter Varmekolbe Grus Hjemmelaga gjemmested 1mnd gammelt vann Er det noe mer jeg burde tenke på før jeg slipper en fisk løs?

Kanskje et par eplesnegler? Fint for kampfisken å studere
Jeg har flere kampfisk. Ingen behov for snegler, men de kan jo hjelpe deg mot alger. Du trenger heller IKKE akvariesalt. Men planter derimot, ville jeg hatt. Kamfisken liker å smyge seg mellom bladene og ligge å slappe av der. Lykke til!
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap