Torvplater under sand?

Eg meiner å ha lest at ein kan legge torvplater under sand for å få betre feste til plantar, stemmer dette? Eg har leita og leita for å finne igjen innlegget/artikkelen, men eg hugsar rett og slett ikkje om det var her inne eller ein annan stad eg las om det.
Så, kva kan eg legge under sand for å få bra feste til plantar og for evt.å beskytte akvariebunnen? (har planar for å ha litt stein sammen med sanden) Har lest at ein kan bruke liggeunderlag med tanke på beskytte bunnen, men er det ikkje fare for giftstoffer i dei? Altså giftstoffer for fisk tenker eg då. Min fyrste tanke er at liggeunderlag er så kunstig framstillt at det etterkvart vil utskille ugunstige stoffer i eit akvarium, men sånn egentleg aner eg ikkje. Er berre litt skeptisk. Kan slik blå filtersvamp vere aktuelt? Har planar for å ha blant anna kuhliål og sugemaller i akvariet, så bunnmaterialet må tåle litt også.
Jeg bruker alltid [URL=http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=2983&HKatID=]torvplater[/URL] sammen med [URL=http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=2352&HKatID=]plantesubstrat[/URL] i bunnen av akvarium når jeg setter det opp. Ikke av de grunnene du nevner men fordi det får plantene til å gro veldig godt og fordi jeg har fisk som vil ha bløtt vann og da er humusen fra torva bra.

Jeg dekker ikke hele bunnen med torvplatene, har hørt at noen har opplevd at vannet kan bli for surt. Legger de litt sånn strategisk der jeg vet det skal plantes.

Men torvplatene vil jo gi beskyttelse mot glasset, de er ganske tykke. Og at plantene får feste er helt riktig. Jeg har slitt noe voldsomt med noen planter jeg har ønsket å flytte, de sitter dønn fast

Vær klar over at du må ha et godt lag med sand oppå så dette blir liggende trygt under sanda. Har du fisk som graver voldsomt vil jeg ikke anbefale dette. Noen fisk flytter jo på mengder med sant i løpet av no time!

Du kan lese om ett av mine oppsett med torvplater her
Stemmerr at plantene fester seg i torvplater. Blir så å si umulig og flytte plantene når røttene har festet seg i platen. Vil man ikke ha så surt vann kan man opnå samme efekt med isoporplater.
Skal isoporplaten behandles med varmluftpistol først?
Vil røttene gro fast i isoporen?
Ronny-André
Skal isoporplaten behandles med varmluftpistol først? Vil røttene gro fast i isoporen?


Kommer litt an på hvordan isoporen er skjært, men skal mye til å få noen isoporkuler flytende i karet når den ligger under grusen/sanden. Så du trenger ikke behandle med varmepistol først, men hvis man vil være sikker så skader det ikke. Røttene gror fast i isoporen ja, er så å si umulig å få de løs igjen.
Hmm.. ok.. Jeg som aldri klarer å bestemme meg hvor plantene skal være.. jaja, får vel gå grundig gjennom det da jeg vet de blir permanent plantet med isoporen :P
Tilfeldig bekjentskap
© Brigitte Walthert
Reklame for plussmedlemskap