Hvordan kick-starte ett innbygd filter i jebo 33liter kar?

Hvordan kan man kick-starte ett innebygd filter? Jebo har noen 33Litere med heldekkende armatur hvor det er et innebygd filter.
Her er det snakk om et kar som har stått uten vann en stund og hvor det gamle filteret skal byttes ut med blåsvamp.

Kan man bare skvise filtergugge nedi karet og la det gå et døgn eller heller man bare gugga rett over svampen og håper på det beste?
Hei skal du kikk starte et filter må du ha i fisk med en gang så du opprettholder bakteriene i guffa.

Jeg knir det nye filteret mot det gamle i en bøtte så jeg får overført litt bakterier til den nye svampen. Er det mye guffe knir jeg den inn i filteret.

pass på at vannet i det nye karet ikke er for kaldt vent til du har riktig temp på vannet.

Husk å følge med på vannverdiene 5 uker fremover
Jeg tenkte litt på om det kan gjøres på denne måten:
Flytte filterguffe fra filteret i en annen pumpe og over i den nye + gni det "gamle" filteret i akvarievannet i karet og la det gå over natta og filtrere bakteriene inn. Fisken kommer da inn neste morgen.

Jeg vet ikke om dette er en bedre idé? Vannverdiene blir selvfølgelig skjekket nøye!)
Det tror jeg du helt trygt kan gjøre! Jeg kløna litt når jeg satte i gang 450 literen min... helte all filtergugge fra gamlepumpa over i nyfilteret, startet pumpa og -swoshh så spruta pumpa all gørr UT i akvariet! Fisken var i akvariet og svømte i det brune vannet. Det tar ikke lang tid før filteret har trekt inn gørra igjen og det kan uansett ikke være farlig for fiskene å svømme i litt bevegelig gørr en liten stund.

Skal du ha i fisk dagen etter ser jeg i alle fall ikke noe problem med å gjøre det på den måten.
Tilfeldig bekjentskap
© Frosken
Reklame for plussmedlemskap