Akvarier ala nils

03.11.09
Ja da klarte jeg ikke og holde meg lenger. Jeg har nå to kar et på 128l og et på 28l. Nå fant jeg ut at jeg også skulle skaffe meg et stort kar Turen gikk da til Lervik hvor jeg fikk kjøpt meg et brukt 375 Akvastabil kar Det var tungt og klutchen på bilen til svigers røk på veien, meeen akvariet står endelig i stua mi
Gratulerer!
Hva skal du ha i dette karet?
03.11.89
Jeg skulle på jobb senere den kvelden så er lite jeg fikk gjort denne dagen, men rakk da og vaske akvariet og all ny sand.

04.11.09
Sto opp tidlig da iveren etter å begynne dro meg opp. Jeg fikk nå plassert sand og steiner slik jeg ville ha det og dro ned til butikken for å kjøpe noen ny planter(de jeg hadde fylte merkelig nok ikke opp karet slik de gjorde i det gamle) Jeg prøvde bla å kjøpe java planter da denne artikkelen om hvordan å feste disse på røtter av Mona innpå her lokket veldig, men dette hadde de desverre ikke. Men uansett: Etter noen timer var sand, terrasse, planter og røtter lagdt slik jeg ville ha det, slangen ble dratt fra vask til kar og de første dråpene vann ble tappet i det
Ronny-André
Gratulerer! Hva skal du ha i dette karet?


Her svømmer det nå diverse malawier Er så sykt fornøyd med det valget av fisk
Malawi!? Så morsomt. Jeg tenkte å skrive at jeg syntes du burde skaffe malawi, men gjorde ikke fordi det ble for dumt

Men, nå har du sagt nok til at jeg vil se bilder, og ikke minst hvilke malawi har du i karet?

Gleder meg ekstreeemt til å sette opp mitt malawikar

Er det første gang du har malawi?
tidlig: 05.11.09
Da fant vannet den temperatuer jeg ville ha (27-28) Jeg helte nå oppi bakterier og annet man har i vannet.(Pumpen og mesteparten av sanden samt planter kom direkte fra annet kar som har vært oppegående til nå så er jo noe bakterier i det og) Noen timer senere og etter 2 ph-skjekker fikk to "prøvefisk" (veldig utålmodig nå se)øksefisk samt en kulii-ål prøve seg litt i det nye akvariet. Disse fant seg fort til rette

Da startet jeg proskjekt kokkosnøtthuler. Dette var noe jeg trodde ville ta laang tid. Men med en behjelpelig stefar, en elektrisk sag, en drill og en kniv tok det vel maks 10 min per nøtt Så ble disse kokt et par timer for så å bli vasket i varmt vann. Deretter taktisk plassert i karet

Sen kveld: 05.11.09
Da var tolmodigheten slutt og jeg prøvde nå med resten av fiskene. Disse og fant seg fort til rette Fiskene var blandt annet: sugemalle(oppdrettsvarianten, men som jeg ikke husker navnet på på stående hånd) både den vanlige brune og den gule(en av hver), 5 White tails, 3 rød zebera(derav en stor hann og en stor hunn+en mindre hunn), 2 golden.
Ronny-André
Malawi!? Så morsomt. Jeg tenkte å skrive at jeg syntes du burde skaffe malawi, men gjorde ikke fordi det ble for dumt ;) Men, nå har du sagt nok til at jeg vil se bilder, og ikke minst hvilke malawi har du i karet? :D Gleder meg ekstreeemt til å sette opp mitt malawikar:D Er det første gang du har malawi?


Ja er første gang kjøpte de privat så fikk en veldig bra pris på de og+ masse nyttig førstegangs info Listen på det jeg har ser du jeg har postet nå Har også kommet oppi 4 sebraciklider, disse er jo og fra maliawi etter det jeg fikk fortalt og det ser ut til og gå greit Er litt usikker på om det går greit med så mange forskjellige arter men av alle de jeg har spurt så går det greit så lenge de kommer fra samme sted? Bilder får jeg tatt iløpet av morgendagen regner jeg med
ja dette er jo ciklider, men etter det jeg har blitt fortalt så kalles de malawier når de er fra det område? korriger meg gjerne hvis jeg tar feil der altså)
Jeg har fått så mye klager på meg, om at jeg forteller informasjon som jeg selv ikke har hatt erfaringer i - men bare lest meg til her på forumet, så jeg orker ikke rette deg opp på art-valg, hvor mange arter, etc.

Men du har rett i det at ciklidene fra Malawi Lake heter Malawi, hehe.
06.11.09
Det første jeg gjorde når jeg sto opp i dag var og løpe ut til karet for å se hvordan det gikk og der var det fult liv Det så ut som alle trivdes. Ingen som sto og gjemte seg e.l. og det så ut som de hadde funnet sine "steder" i karet allerede Jeg gikk inn til får å se til guppyene som nå står i et kar på kjøkkenet. Dum som jeg hadde vært så brukte jeg varmekolben fra dette karet som ekstrakolbe når jeg varma opp vannet i det andre karet og denne hadde helt gått i glemmeboken( Vannet var iskaldt inne hos guppyene og de stakkart fiskene lå helt oppi overflaten. Jeg fylte en bolle med vann fra akvariet og varmt vann fra springen slik at det ble en grei temperatur for så å gjøre vannbytte på akvariet slik at temperaturen ble riktig igjen. Jeg slapp fiskene oppi igjen, de kom seg fort igjen. Phu det gikk heldighvis bra denne gangen, det hadde vært leit hvis jeg hadde mistet de fordi jeg hadde gjort en sånn bom. Jeg hentet nå kolben og satte den i. Ikke helt den starten på dagen jeg hadde tenkt meg, men det gikk heldighvis bra.
Ronny-André
Jeg har fått så mye klager på meg, om at jeg forteller informasjon som jeg selv ikke har hatt erfaringer i - men bare lest meg til her på forumet, så jeg orker ikke rette deg opp på art-valg, hvor mange arter, etc.


Ok. Men mener du personlig at dette er for mange arter?:S
Du har litt mix-up av arter.
Når man har malawi, bør man helst holde kun malawi. Du har både kuhlii-ål, øksefisk og forskjellige malawi-typer.
Eksempler på komplikasjoner er at malawi ønsker høy ph (8+), mens kuhlii-ålen heller vil være på rundt 6-7..
Plussmedlem
Piraya
Har også kommet oppi 4 sebraciklider, disse er jo og fra maliawi etter det jeg fikk fortalt og det ser ut til og gå greit:)

Hvis selgeren fortalte at sebraciklider kommer fra Afrika så har han nok snakket om noe han ikke har kunnskaper om.
Sebraciklider kommer fra en helt annen verdensdel.

Øksefisk og kuhlii bør ikke gå sammen med fisk fra Malawi.
ok takk dette viste jeg ikke( men som sagt Nybegynner) så det var jo svar som dette jeg håpet på og få når jeg tenkte å legge ut denne tråden Så jeg håper selvølgelig fler erferne folk vil korrigere meg hvis jeg gjør feil, det er jo dette man lærer av og jeg er kjempe takknemelig for alle korrigeringer og råd jeg får

Men tror du malawitypene fungerer sammen? eller burde jeg flytte/selge noen av de?

nå prøver jeg meg litt frem, og har fortalt at dette vil gå greit, men ser jeg tegn på agressjon så flyttes de fiskene til et reservekar jeg har Men kuhlii-ålene må jeg jo da flytte, har bare to øksefisker så disse og, flytter jeg da over til guppyene Takk Ronny-Andre
Loomis
Hvis selgeren fortalte at sebraciklider kommer fra Afrika så har han nok snakket om noe han ikke har kunnskaper om. [URLBLOCK1] kommer fra en helt annen verdensdel. Øksefisk og kuhlii bør ikke gå sammen med fisk fra Malawi.


Se her ja. Øksefiskene og kuhlii-ålen er nå flyttet. Sebrafiskene leverer jeg tilbake i dag. På linken du sendte står det jo og at disse er agressive og siden jeg også spurte etter malawi så skal jeg ikke ha disse.
Takk
Da er det white-taile, rød sebera og golden igjen i karet. Går disse sammen?
En viss pekepinn finner du ut ved å sjekke at du har vannverdiene slik alle fiskene vil ha det.
Slik som kuhlii-ålen som ønsker 6-7, mens malawiene vil ha 8, eller mer i ph-verdi. Der har du klart og tydelig at de ikke passer.
Men uansett om to forskjellige malawi'er trenger samme vannverdier, så er det ikke sikkert at dem passer.
Jeg har også lest flere steder her på forumet at en annen pekepinn er at aggresiv går med aggresiv, og rolige går med rolige malawi.

MEN, husk dette er pekepinner, ikke avgjørende svar..
Jeg svarer deg bare fordi du spurte etter mine personlige meninger, og er klar over at jeg ikke har egne erfaringer, men har lest meg opp.

En erfaren akvarist må svare deg angående malawiene når de krangler. For noe av krangelen kan tyde på at de ikke går sammen, men det kan også tyde på at de rangerer hverandre. Dette er helt standard. Fordi det må være en "sjef" i akvariet. Malawi fiskene rangerer faktisk hverandre !

Her har du noen som inspirerte meg, Kristins tråd.
takk ja jeg har sett litt av det rangeringssystemet allerede, den ene rød zebera hannen (som og er den største) har nå skiftet farge fra grå med svarte striper til mørk blå med svarte striper Fikk fortalt da jeg kjøpte de at dette skjedde fordi han ble "sjef" i karet Vil og føye på her at nå er karet rent malawi med unntak av to sugemaller ingen tegn til aggresjon eller tvister mellom noen
Ronny-André
Her har du noen som inspirerte meg, [URLBLOCK1].


Artig Takk for det!

I en 375-liter så har du mange arter å velge i. Mange nok som starter med "små" kar og opplever frustrasjoner når fiskene blir kjønnsmodne. Hunner og laverestående hanner jages vekk fra territoriet, men det går dårlig i et lite kar. I ditt kar her så har har de større sjanse for å slippe unna plageånder.

Og når det gjelder malawi fra mbuna-gruppen (hyperaktive, stein-elskende algespisere som du allerede har) så mener mange at det er bedre med "for mange" fisk enn noen få. Det blir kaotisk og de svake kommer unna. Har ikke prøvd det selv.

Mbunas er i varierende grad veldig opptatt med å "diskutere" med hverandre. Avhengig av art, karstørrelse og sammensetting.
Men det er sånn de vil ha det, og det trigger vakre farger, lek, spennende adferd og mange artige situasjoner (for dem som har tålmodighet til å følge med). Blir de skremt så kan de stime sammen som venner (en stund).

Malawi er sårbar for NO2 og NO3 så husk å sjekke dette spesielt nå når karet er nystartet
De er også sårbare for feil type fòr. Mbunas trenger vegetabilsk mat ispedd litt krepsdyr. Mest alger o.l. altså, og ikke proteiner fra pattedyr i det hele tatt.
Sånn sett passer acei, rød zebra og golden sammen.
Skulle egentlig bare legge inn bokmerke, men det ble litt mer.
Lykke til videre.
Mvh Kristin
Shiramor
De er også sårbare for feil type fòr. Mbunas trenger vegetabilsk mat ispedd litt krepsdyr. Mest alger o.l. altså, og ikke proteiner fra pattedyr i det hele tatt.


Takk for svar shiramor. og linken din er veldig fin både morsom og lærerik. og jeg må virkelig si jeg misunner din kreative evne;D
Jeg har et spørsmål ang mat; Jeg har brukt vanlig flakfor de dagene jeg har hatt de nå og det ser ut som at de liker dette godt, men har og kjøpt meg en boks det står ciklide-for på. Jeg kan mate malawier med dette? han jeg kjøpte det av sa det gikk greit, men som vi ser har han desverre tatt feil før:S

Regner med(håper) jeg får inn noen bilder i morgen så får dere sett hvordan jeg har det
Tilfeldig bekjentskap
© Jørn Henning Flåten (hunn)
Reklame for plussmedlemskap