Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 10)

Takk skal du ha, Elin!

Selv sitter jeg her og vurderer om ikke "ho mor" (les: meg) må få en ekstra julegave av seg selv i år, hehe Man må jo gi seg selv noe, hvis man skal få noe til jul som man virkelig ønsker seg :p Siden ingen andre gir det (jeg får stort sett bare masse "rart" og "merkelig" til jul etter at jeg ble voksen...)
Problemet med å være voksen er jo at man gjerne selv kjøper seg de tingene man vil ha året gjennom, så når jula kommer er det liksom ikke stort å gå rundt og "ønske seg", hehe.

Kanskje du kan si det til mannen din? "Kjøp 10 stykk av DEN fisken til meg i julegave!"

Det er jo ikke så ofte man ser disse flotte Ottoene til en overkommelig pris, så....

Jeg har satt opp hele to ting på ønskelista mi i år, sånne ting som kan pakkes inn og legges under treet altså. Det ene er mariskåler (Mariskool) i farge "sand", og det andre er en ekstern blitz fra Canon til kameraet mitt. Vi får se om jeg får noe av det :p
Blå tiger reker
Hei Mona, bare har et spørsmål. Ser du har kjøpt blå tiger reker, og skulle gjerne hatt tak i noen slike. Ser du har kjøpt de fra Micheal, antar har kanskje har flere også? Skulle gjerne kjøpt noen av han. Har du noe info hvordan jeg får tak i han? Eller hvordan jeg kan få kjøpt noen av han på en eller annen måte? Takker for svar.

Hva tar han ca i pris pr stk?

Knuters
Ser du har kjøpt de fra Micheal, antar har kanskje har flere også? Skulle gjerne kjøpt noen av han. Har du noe info hvordan jeg får tak i han?


Annonsen fra Michael finner du her. Han oppdaterer den samme annonsen hele tiden, så følg med på den.
Takker for svar, mail er allerede sendt, og ser fremt til han får reker på plass igjen. Spennende små krabater disse rekene. Har i dag en del reker i et fluwal edge karr. Synes karret fungere ypperlig som rekekar.
I 98 literen jeg har til innkjøring, har jeg oppdaget en pestsnegle som er den største jeg har sett! Den har blitt diger. Skulle tro de livnærte seg på ammoniakk og nitritt...! Andre vesener dør av det, men disse livnærer seg åpenbart godt på det og blir store (det var en spøk)

Det er ingen fisk eller noe i karet, fiskeløs innkjøring, så jeg antar sneglene lever av alger og "aufwuchs".
Denne pestsneglen er vel en såkalt "blæresnegle", tror jeg.
[External Image]

Et par bilder tatt i dag av mine nye Ottoer. Såvidt jeg kan se, har alle overlevd første natten.
Jeg hentet en algevokst redmoor-rot fra et annet kar i går, tok den grønneste jeg fant Satte den her hos ottoene så de har noe å sutte på om de skulle føle behov for det. De har et par andre redmoor-røtter, men de var det ikke noe særlig alger på.
Jeg slapp nedi et par-tre Tetra Wafer mix i går kveld, regner med at rekene tok dem hvis ikke fiskene gjorde det. Det yyyyrer av kirsebærreker der, og de er grådige.

[External Image]

[External Image]
Grattis med de ottoene!
De var helt spesielt vakre, skulle gjerne ha hatt de jeg også!
Jeg har en enslig otto gående alene i 240Litern min(annen type), det er den eneste overlevende av opprinnelig 8stk og gjett om den er feit!:P

Selv om dette er fisker som trives bedre med mange artsfrender, så ser det ut til at min ikke gjør seg så mye av det

Men disse du har kjøpt, ja de var bare utrolig nydelige!
Jeg har tatt noen nye bilder av de yngste Corydoras sp. Black ynglene, men så kom jeg på at jeg kunne jo ta noen av det eldste kullet også. Det er ikke mange igjen av de 200 eggene som sikkert ble lagt, men ca 20 yngel er det i 45 literen. De klekket i oktober en gang.

Jeg poster 3 av de eldste ynglene og så 3 av de yngste i 19 literen etterpå.
Er de ikke fine småtroll vel?

[External Image]

[External Image]

[External Image]
mona o
Jeg har tatt noen nye bilder av de yngste Corydoras sp. Black ynglene, men så kom jeg på at jeg kunne jo ta noen av det eldste kullet også. Det er ikke mange igjen av de 200 eggene som sikkert ble lagt, men ca 20 yngel er det i 45 literen. De klekket i oktober en gang. Jeg poster 3 av de eldste ynglene og så 3 av de yngste i 19 literen etterpå. Er de ikke fine småtroll vel? :)


Jammen er de fine småtroll ja!
De yngste Black-ynglene
De yngste Corydoras sp. Black ynglene.

De er 12 dager eller noe sånt nå, nærmer seg to uker gamle. Nå begynner de å mørkne og få fargen sin. Ganske tidlig til å være Corydoras, normalt har de yngelkamuflasje i 6-7 uker eller noe sånt.







Ligger og kuler'n under mosen med magen full av artemia.
[External Image]

Begynner å få farge.
[External Image]

Litt uskarpt bilde, men her vises magen så godt og se hvor proppa den er
[External Image]
Oi, de ottoene dine er vel av den dyre sorten?! Ikke 29 kroners det der
Nydelige ottoer Håper det blir mulig og få tak i dem på vestlandet. Kjekke små vesener otto
Jeg er ganske nervøs når jeg kommer inn på akvarierommet om formiddagene nå og skal slå på lyset for å sjekke mine nye Ottoer Var veldig spent på om noen hadde falt fra i natt, men jeg ser ikke noen døde, så foreløbig ser det bra ut. De har begynt å røre seg litt mer, og en av dem hang på agurkskiven jeg satte inn i går kveld. Den gnagde mest på skallet så det ut til, i motsetning til hva Ancistrus pleier å gjøre som går rett på innmaten.

Akkurat nå ønsker jeg at karet kunne vært helt dekt av grønnalger, men sånn er det ikke - når man vil ha alger, så har man det ikke :p Men jeg ser at Ottoene setter spesielt stor pris på den algedekte redmoor-rota jeg hentet fra et annet kar og ga dem. Den henger det hele tiden 3-4 stykker på og gnager. Jeg kan se spor i algene, sånne gnage-stier oppover treverket der algene er spist bort Det er en redmoor-rot til hos Green Laserne som Ottoene kan få "låne" når de har spist opp algene på den første. Men siden ottoene er i karantene, må jeg helle kokende vann over rota etter at de har hatt den i sitt kar, før jeg setter den tilbake der jeg tok den (for å ikke overføre eventuell smitte fra kar til kar).

Jeg tror Ottoene må få flytte inn i den nederste 168 literen når de er ferdige med karantenen. Der er det to store mangroverøtter, og disse begynner å få et svakt grønt slør over seg. Nammenam for ottoer! De røttene er for store til å flyttes over på utlån til 85 literen så Ottoene kan spise på dem, så de må vente til de er ferdige med karantenen med å få gnage på akkurat de røttene.

Naturlige grønnalger er etter hva jeg forstår den beste maten for Ottoer, og det er ingen andre algespisende fisk i det karet som kan "ta fra" dem maten. Det er kun noen få reker, men rekeantallet holdes langt nede av tetra-stimen. Perfekt for ottoene, ingen konkurrenter om grøntfôret.

Tok noen bilder nettopp men orket ikke ta frem stativet, så kvaliteten på bildene ble så som så :p

Skapt til å gnage!
[External Image]

Nå er jeg glad jeg aldri har giddet å fjerne alger fra sideglasset i dette karet
[External Image]

Man ser tydelige spor i algene der de har gnagd.
[External Image]
Mulig jeg bare er blind, men hvilken Otto type er det du har skaffet deg? Har ikke sett det mønsteret før.

Edit: Sebra-Otto....Har ikke sett den i butikkene her i Trondheim....


-Tim
Jeg er litt usikker på om jeg skulle startet en egen tråd på annet underforum om akkurat dette, men jeg velger foreløbig å poste det her.

Saken er at jeg lurer på hva jeg skal gjøre med denne L144 mallen... (se bilde)

Det er en som dukket opp i et av kullene som L144 lekstrioen (nå solgt) min produserte i sin tid, og siden dette eksemplaret har en så åpenbar skjønnhetsfeil har jeg ikke villet selge den eller "sende den videre".
Hele poenget med L144 er jo deres gulhvite fine farge, ensfarget.
Denne fisken ble født med en stor brun flekk på hodet, der man tydelig ser den vanlige Ancistrusens arv. Flekken er til og med inkludert de typiske prikkene vanlig oppdretts-Ancistrus har!
Det skjer fra tid til annen at det dukker opp eksemplarer i L144 kull som har en liten brun flekk eller prikk på seg som liten, men de fleste vokser det av seg og flekken blir borte. Denne flekken her på bildet ser ikke ut til å krympe og har ikke forandret seg etterhvert som mallen blir større. Fisken er fremdeles ung så mye kan jo skje, men... jeg får liksom følelsen av at dette er en permanent flekk. Flekken er også mye større enn det de pleier å være på de få L144 som har det.

Da jeg oppdaget denne flekkete L144 mallen første gang som nyfødt, syns jeg først den var artig og morsom å ha. Litt uvanlig liksom.
Men etterhvert begynte jeg å tenke litt, og endte opp med... hva skal man egentlig med en slik "annenklasses" fisk som aldri kan brukes i avl? Den må jo leve hele livet alene, og bør ikke få sjanse til å spre genene sine videre. Om man avler på sånne eksemplarer, så risikerer man jo på lang sikt at hele L144 stammen blir ødelagt av flekker, om slike fisk får spre seg.

Jeg beholdt denne og to til da jeg solgte alle de andre L144 mallene på søndag, men de to andre er eldre og helt flekkfrie. Jeg ville ikke selge "second class goods" så denne brunflekkede beholdt jeg.

Det er et vanskelig spørsmål egentlig, når man tenker over det. For hva skal jeg egentlig gjøre med den? Jeg har egentlig ikke lyst å ha L144 lenger i det hele tatt, for jeg er lei dem. Burde jeg avlive denne brunflekkede? Å gi den bort tør jeg jo ikke, for vedkommende som tar over den kan jo aldri garantere at de vil beholde den som eneste Ancistrus i karet resten av dens liv. Tenk om de vil slutte med akvarium f.eks. om et år e.l., eller bestemmer seg for å kutte ut maller så den blir gitt videre til enda en eier osv osv.

Jeg tror jeg trenger litt input og tanker fra andre her om dette temaet...


Bildet ble dårlig men man ser jo flekken tydelig...
[External Image]
Jeg klarte ikke la være og måtte ha noen flere Otocinclus cocama
Mannen min ble sendt avgårde for å hente 10 til.

Nå har jeg 18 tilsammen.

Man vet man er akvaholiker når det man unner seg selv til julepresang er fisk...! Ikke diamanter, smykker og pelskåper, men fisk!

Holder fremdeles på med akklimatiseringen, men er snart ferdig. Må krabbe til køys snart for jeg skal opp tidlig i morgen.

Dette er de 10 nye.
[External Image]
Jeg har oppdaget noe litt irriterende i den nederste 168 literen min.

Der har jeg et par eksemplarer av den nyyydelige planten Barclaya longifolia. Den vokser sakte (iallefall hos meg og uten CO²), men de få bladene den har er nydelige! Nå har jeg imidlertid sett at rekene i karet ser ut til å ha fått sansen for denne, og de spiser hull på den!
Den har jo veldig myke, tynne og skjøre blad, midt i blinken for rekenes klør. De sitter og piller på den til de får et hull, og så spiser de bittesmå bladbiter dag ut og dag inn. Plantene så ikke bra ut nå. Jeg fjernet de møllspiste bladene, og oppdaget da noe i samme slengen. Den ene Barclaya'en gjorde seg klar til å blomstre! Faktisk en ganske nifst utseende sak, den greia der. Jeg skvatt. Tjukk blomsterstilk, mye tykkere enn bladskaftene, og en merkelig stor og litt rar blomsterknopp stod skjult innimellom bladene på planten. Den vokser vel oppover etterhvert den blomsterknoppen, antar jeg. I følge denne artikkelen på Aquatic Plant Central, så vil blomsten faktisk selvpollinere seg, og frø utvikles uansett om blomsterknoppen åpner seg eller når overflaten eller ikke Og frøene kan man samle inn og deretter så dem i sanden i et akvarium, og små frøplanter vil dukke opp i månedene etterpå. Interessant plante!

Jeg driver og grubler på hvor jeg kan flytte denne planten til, for det er reker overalt. Og lyset må jo være godt nok også. Enkelte kar har jo bare et rør, det bør være et kar med to rørs armatur. En flytting kan føre til at planten feller bladene, den oppfører seg litt som en Cryptocoryne egentlig har jeg merket. Det er synd, for siden den vokser så sakte vil det jo ta lang tid før man ser planten i full prakt igjen da.

Kjøpte forresten noen knoller til av B. longifolia og plasserte i det fisketomme karet jeg har til innkjøring. Men der har det ikke skjedd så mye enda, den står stille. Det er Biltema sand i det karet, til forskjell fra andre karet jeg har den i, som har Rådasand (korn str 0,4-0,8 mm).

Jeg får gruble på det og se hvor jeg kan flytte Barclaya'ene.
B. channoides hann i fødenettet
Dessverre fant jeg en død Otocinclus cocama i dag. Vel, vel, jeg ventet egentlig på det. Jeg krysser nå bare fingrene for resten og håper at de andre 17 vil leve videre i årevis fremover


Betta channoides
Jeg tok en "sjefsbeslutning" her nettopp, og bestemte meg for å håve opp Channoides-hannen og putte han i yngelnett. Dette gjorde jeg i håp om at han spytter ynglene han går og ruger i munnen der, i sikkerhet.

Kunne skimte skyggen av bettaen under catappaløvet han var under sist jeg så han, så jeg bare måkte forsiktig en diger håv langsmed bunnen og sopte opp løvet og forhåpentligvis fisken. Og det ble fisk i håven, som jeg veldig fornøyd plasserte i fødenettet.

Så ble jeg litt mistenksom....var ikke den fisken veldig smal rundt kjakene? Og fargen da? Den var visst ikke helt.....ooops, det var ikke hannen jeg hadde stappet i nettet, det var hunnen som stod der og glodde olmt tilbake. Da hadde jeg virkelig ingen anelse om hvor hannen kunne befinne seg, og hadde egentlig tenkt å gi opp prosjektet. Men noen ganger er det lov å ha flaks!
Ren og skjær flaks førte til at hannen akkurat da jeg sto og stirret litt motløst inn i karet, bestemte seg for å stikke av. Jeg så den røde skyggen hans som en bevegelse i øyekroken, der han truet seg selv inn i det tjukkeste plantebuskaset han kunne finne (en bukett tette stilkplanter). Jeg sopte sakte håven gjennom plantebuskaset og jaggu meg fikk jeg han i håven, det var flaks!

Hunn ble byttet ut med hann i fødenettet, og så har han fått litt stilkplanter og noen eikeløv å gjemme seg under. Skal dynge oppi mer senere, men foreløbig er jeg litt gira, hehe Tenk at jeg fikk tak i han! Han er skikkelig bred om kjakene og er dyp burgunder-rød og fin.

Jeg skal følge ordentlig godt med i nettet, og se når han slipper yngelen. Jeg har ingen anelse når det kan bli, for jeg vet ikke hvor lenge han har tygd nå. Men de tygger jo i 12-14 dager sies det, og jeg tror nok han har gått i en uke allerede. Kjevene hans bulte ganske bra utover, så det virker som han har noe "stort" der.

Siden jeg allerede klekker artemia til Corydoras-yngel for tiden, så får eventuelt betta-yngelen også det - hvis alt går etter planen med det han har i munnen nå. På Labyrintfisk.no skriver de at Channoides yngelen er så stor som en nyfødt guppy når hannen spytter dem ut, og at de da fint tar nyklekt artemia som første føde. Takk og lov at jeg slipper å tenke på sånt infusoriestyr!


Rugekasse Betta-style
[External Image]
Så morsomt Blir spennende å følge med videre. Min gikk faktisk 15 dager sist og da var det mindre kull enn han har hatt før - så det varierer tydeligvis. Jeg forer mine med baby brine shrimp fra glass no (ocean nutrition), det fungerer også veldig bra!
Mona!
De er NYDELIGE de nye ottoene dine! Sitter nesten å sikler.... Skjønner gost at det ble sånne på deg. Synd med den som døde da
Moro at du kanskje får Betta yngel også! Gleder meg til å lese videre om hva som skjer!
Hvordan går det forresten med innkjørings-prosjektet?
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap