Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 102)

Posten kommer sent om dagen, den gjør alltid det her, men nå i det siste er det jo mørkt til og med før den er her!

I dag var jeg ute og sjekket flere ganger om den var kommet på dagen, men det var ingenting. Ofte hører jeg postkasselokkene bli slått igjen av postbudet, men i dag hørte jeg ikke når posten ble levert. Plutselig var bare posten kommet da jeg sjekket igjen i fem-tiden. Og der lå det en plantepakke... jeg kjente på den og den var faktisk temperert, og ikke iskald. Kan ikke ha ligget der så lenge. Det lå mer post på begge sider av plantepakken, så det isolerte ganske bra (sjelden opplevd at regninger var mer nyttige...)

Det var avleggere av gulrotgress jeg har kjøpt som kom i posten. Tok sjansen på å få sendt èn plante-pakke nå i desember. De var dessverre ganske skviste og flatklemte, men jeg la det nå oppi akvariet og så får vi håpe de retter seg ut og gror til. Dryppet noen dråper med Kent Pro Plant flytende plantegjødning i vannet, siden vannet i karet er 100% rent og helt næringsløst. Den plantenæringen måtte jeg lete en stund etter, for å finne noen som sendte til Norge! Men jeg var fast bestemt på at den SKAL jeg ha, så jeg lette til jeg fant noen. Det er den eneste flytende plantegjødningen jeg har fått til å bruke, den gir ikke alger (alle andre flytende gjør det hos meg...)

Skal dytte nedi noe plantegjødningstabletter etterhvert også, men jeg venter litt for å se hvor jeg skal ha den endelige plasseringen av dem når de har rettet seg ut. Dette er tydeligvis planter som er tatt fra overflaten, de hadde ikke opprett vekst, men litt flat og krokete.
Noen (tre stk eller noe) ble plantet i sanden, og resten (bare småplanter) lot jeg flyte. Håper de vokser til raskt

Nå er det altså blitt litt grønt i det ene akvariumet også (det jeg har vann i)! Og det tok bare to dager i posten, til tross for at det var julepost-tid.

Akvariet i midten i reolen fikk resten av vannet som var igjen i mellomlagringstønna (ca 20-25 liter), og så fyllte jeg den opp vanntønna på nytt med kaldt vann og satte til lufting.

BILDET: Akvariet i midten, har fått sugekopp skrudd inn på en gren mot bakglasset.
Jeg er sterkt ute av øvelse når det gjelder akvariebilder ser jeg, for dette ble veldig uskarpt. Men jeg orker ikke ta noe nytt, så det får duge.
[External Image]
Så herlig å se at flott ting skjer ;D
Du er flink til å finne røtter og det med å feste de med sugekopper for å få de til å ta seg best ut ,er absolutt noe jeg kommer til å kopier
dette blir utrolig flott !! Blir spennende å se de når plantene kommer oppi.

Når du bruker sugekopp, fester du da i bunnen av akvariet - under sanden?
Hva da hvis den løsner, eller roten skal flyttes, hvordan får du da sugekoppen til å feste seg, uten å få for mye sand mellom? Tenker på om man kan trykke og lager brister i glasset. har selv en rot som nekter å synke etter flere mnd i vann. Og hadde vært lettere å feste med en sugekopp, enn å stripse den til en stein, slik jeg gjør nå.
sessan
Når du bruker sugekopp, fester du da i bunnen av akvariet - under sanden?


Ja, FØR sanden kommer i akvariet. På bar glassbunn. Dette er det første jeg gjør i et tomt akvarie som skal settes opp; ordner med sugekopper på røttene.
Ikke et sandkorn kommer i akvariet før det er gjort.

sessan
Hva da hvis den løsner, eller roten skal flyttes, hvordan får du da sugekoppen til å feste seg, uten å få for mye sand mellom?

Svaret er kort og godt; det får du ikke til. Der den er satt til å begynne med, der står den. Skal du flytte den, blir det uten bruk av sugekopp...

Det er ikke noe problem med sugekopper som løsner, for til dags dato har aldri en sugekopp løsnet fra bunnen.
Øøøøyyyy.........første beboer er kommet i karet! En feit pestsnegle fra Notodden kravla rundt der da jeg hadde i en planteforsendelse jeg fikk i posten i dag! Hehe Jeg gidder ikke bry meg om å fjerne den, for det er likevel umulig å holde akvariet fritt for snegler over tid.
Plussmedlem
Ooops! :p
Plantene har kommet allerede, ja! Det var bra. Hvordan har det gått med dem?

Og pestsnegler var det vel med, ja :-/ Jeg glemte vel å plukke ut de feiteste og mest synlige, men jeg har en del, så det ville tatt tid med såpass mye planter

(Du ser at pestsneglene mine får god behandling... haha).


Akvariebeplanting!
Jeg bryr meg ikke om sneglene Anders, det gjør ingenting
Pakken med plantene hentet jeg på posten i går, der lå de godt og varmt i romtemperatur, så alt gikk bra med dem. Jeg har ikke plantet dem ennå, de flyter rundt i èn diger klase i akvariet :p Tror jeg fikk et anfall av prestasjonsangst i går, for plutselig ante jeg ingenting om hvordan plassere planter *hehe* Så jeg bestemte meg for å vente.
Anders, stemmer det at du la ved en flyteplante som heter Ceratopteris cornuta, også kjent som "verdens beste flyteplante"....? Den har jeg ikke hatt før, men kjente den igjen siden jeg har lest artikkelen om den
Hva heter den smalbladete planten med lange slanke blad som liksom er "kreppet"? Det er noe asiatisk, tipper jeg, men aner du hva den heter?
_________________________________

Begynte å plante i det midterste akvariet og minnet meg selv om en av "grunnreglene" for akvarieplanter; plant like planter i grupper. Så det gjorde jeg.Det ser ikke videre pent ut ennå, for alle plantene er krokete og vridde og alt bærer preg av å være nyplantet. Inntil plantene rotfester seg og snur seg etter lyset og begynner å vokse, vil det se ganske uferdig og rart ut. Det mangler javamose her, ellers er det ok med planter der for øyeblikket.

Men jeg er veldig veldig glad jeg har fått tak i nettopp disse plantene igjen (stor takk til Anders),planter som jeg var så glad i da jeg hadde dem før; flyteplanten Ceratopteris pteroides, stilkplantene Limnophila sessiliflora og H. zosterifolia (toppene ser ut som lysegrønne stjerner, når den gror til)
I det nederste akvariet lurer jeg faktisk på å kjøre bare èn planteart, nemlig gulrotgress! (var det noen som sa "umulig å plukke corydoras-egg i sånn plante"? Hehe)
Eller forresten to planter; må ha mose også. Mose har jeg ikke fått tak i ennå, det begynner å bli skrapa på kontoen nå i julestria og jeg skal jo leve etter jul og utover i januar også, så det er mulig jeg må vente med mosen til januar-lønningen.

Tidligere har det jo nesten vært kjennemerket mitt å ha sverdplanter, men de glimrer med sitt fravær nå, ikke sant? Jeg har latt være å kjøpe dem med hensikt, siden jeg vil starte med stilkplanter, for de suger så masse næring fra vannet og kanskje jeg da unngår algeproblemer de første månedene. Jeg har fremdeles et akvarium som ikke er innredet og det er det øverste. Der ligger det fire smårøtter strødd uten mål og mening, og ingenting er gjort. Ennå.

Midterste akvarium, plantet i dag.
[External Image]
Stilig som vanlig Mona ,du har ikke glemt å innrede flott ihvertfall
Plussmedlem
mona o
Anders, stemmer det at du la ved en flyteplante som heter [B]Ceratopteris cornuta[/B], også kjent som "[URLBLOCK1]"....? Den har jeg ikke hatt før, men kjente den igjen siden jeg har lest artikkelen om den :) Hva heter den smalbladete planten med lange slanke blad som liksom er "kreppet"? Det er noe asiatisk, tipper jeg, men aner du hva den heter?

Hmmm, jeg antar at det du tror er "verdens beste flyteplante" egentlig er gulrotgress, men jeg er ikke sikker! Dumt, men sant. Men jeg tror nok det må være gulrotgress. Den sprer seg vel på denne måten, da?

Den andre planten du nevner er nok Cryptocoryne crispatula "balansea". Egentlig en fin plante, det, men blir nok ikke så veldig "tett"


NB! Jeg syntes det blir fint, jeg!
Anders:
Ok, men jeg syns ikke den ligner på flyteversjonen av gulrotgress, for jeg har den også her (kjøpte av en annen på AF)... jeg syns de to så ulike ut...?
Jaja, jeg får ta bilde etterhvert som de gror til, og få lagt ut for å få en id på dem, så finner jeg vel ut hva det er etterhvert.

Jeg har alltid trodd gulrotgress heter H. difformis, men det gjorde den visst ikke..! Nå husker jeg ikke hva den het, men det finner jeg ut av.
EDIT:
den heter Ceratopteris thalictroides ! Pussig at den er i familie med flyteplanten jeg har som heter Ceratopteris pteroides? De er så ulike!
Akvariet i midten har fått egen profil Skal lage en på det nederste akvariet også, men der er det bare rot ennå, så....

Jeg syns egentlig det er litt rart å ha de profilene til gamle, solgte akvarier stående under min liste over akvarier, men.... de er riktignok merket med "Solgt/gitt bort", men det er vanskelig å se med en gang hvilke akvarier jeg faktisk HAR pr i dag, blant alle de som er solgt på lista!
Vurderer faktisk å slette dem, men så var det jo det med bilder jeg har lyst å beholde der da....
mona o
[URLBLOCK1]:-) Skal lage en på det nederste akvariet også, men der er det bare rot ennå, så.... :) Jeg syns egentlig det er litt rart å ha de profilene til gamle, solgte akvarier stående under min liste over akvarier, men.... de er riktignok merket med "Solgt/gitt bort", men det er vanskelig å se med en gang hvilke akvarier jeg faktisk HAR pr i dag, blant alle de som er solgt på lista! Vurderer faktisk å slette dem, men så var det jo det med bilder jeg har lyst å beholde der da....


Å nei nei Mona, ikke slett :o Du velger jo selv da, men må si at dine gamle akvarier virkelig var flotte og inspirerende ) Det hender jeg tar en tur innom for blant annet å se på hvordan oppsett det var i akvariene, og hvilke planter du har brukt. Og jeg er sikkert ikke den eneste

Synes det var så trist da mange av akvariene dine forsvant fra profilen din, her for ett års tid siden...
En virkelig god kilde, akvariene dine
Synes og det er greit å kikke på " gamle " kar selv om de ikke er i bruk lenger.
Dette gjelder mine egne så vel som andre sine,så ser veldig gjerne at adu ikke sletter de
mona o
EDIT: den heter [B]Ceratopteris thalictroides[/B] ! Pussig at den er i familie med flyteplanten jeg har som heter Ceratopteris pteroides? De er så ulike!


De er ulike i utseende, men veldig like i oppbygning og vekstform, og hvor de setter avleggere

Men den kreppa planta, ikke så lett å se på bildet, men kan det være Crinum calamistratum?
Jeg har/har hatt både den og Cryptocoryne crispatula "balansea" og sistnevnte har mye bredere blader enn det det ser ut som på bildet ditt. Den har også en mere rett opp vekst enn den på bildet ditt
Lisbeth
De er ulike i utseende, men veldig like i oppbygning og vekstform, og hvor de setter avleggere :)

Så "ekte" gulrotgress setter avleggerne sine i bladtuppene langs kantene? Ikke langs selve stilken?

Lisbeth
Men den kreppa planta, ikke så lett å se på bildet, men kan det være [URLBLOCK1]

Ah, se der ja, takk Lisbeth! Det kan absolutt være den!

Nå er planten jeg har fått ganske så liten ennå, så det er ikke så lett og se skikkelig ennå. De blir jo ganske så store etterhvert! Men jeg tror jeg skal registrere det plantenavnet du sa i tillegg på profilen som en huskelapp. Ser jo da ut som jeg har begge to en periode, men det får bare være, inntil planten min har grodd til såpass at jeg ser hva det er.

Har akkurat våknet [External Image] Sov til kl halv ett i dag, gitt! (så på tv til langt på natt, så derfor)

Sølvi:
Er enig i at det er fint å kunne se tilbake på design osv på gamle akvarier, så jeg tror jeg lar bildene og profilene på de fem jeg har igjen få stå!
Det var ikke meningen å vekke deg
Jarle F
Det var ikke meningen å vekke deg

Hehe
Jeg sitter og drikker kaffe. Så skal jeg dusje, på tur med bikkja osv, så ringer jeg deg! Ok? Det kan ta litt tid, da jeg er ganske treg når jeg våkner...!
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap