Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 103)

mona o
Så "ekte" gulrotgress setter avleggerne sine i bladtuppene langs kantene? Ikke langs selve stilken?


Avleggerne kommer i bladhjørnene, men gulrotgress er jo så ekstremt dyp/finflikete, at det ser ut som de vokser ut av bladstilken
Øverste akvarium, ikke vann i enda. Men med fire smårøtter som jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med. Skal jeg bare bruke dem, og la dem ligge strødd på sanda, eller skal jeg jakte på en ny, stor rot i zoobutikkene....? Vet ikke helt om jeg orker å mase rundt nå i jula etter det. Det får i så fall vente til etter jul....

Eller....
Det går an å bruke rustfrie skruer og skru disse smårøttene sammen i en bestemt posisjon, så de ikke sklir rundt eller velter i akvariet... Jeg har rustfrie, syrefaste skruer faktisk. Kanskje noe jeg kan leke med i kveld?

[External Image]
Synes det så fint ut jeg
Selv skjems jeg når jeg tenker på hvor utrolig lite kreativ jeg er når det gjelder dette her. Klarer aldri å få det så fint som alle andre
Har blitt storforbruker av syrefaste skruer og Eheim sugekopper etter å ha lest "Litt annerledes bruk av Redmoor-røtter" jeg Mona, supert forklart.

For nye lesere kan jeg jo ile til med svar på spørsmålet mitt om sugekopper også, så slippe de ydmykende hoderysting og skrå blikk på Bauhaus ;o)
Hvilken dag var det jeg fyllte vann i det midterste akvariet igjen? For tre dager siden..? Uansett, jeg fikk innfall og ville teste ammoniakknivået. Forventet ikke noe allerede nå, men det flyter en del løse blader rundt som råtner (lar de være der med vilje), og dette kan gi mer ammoniakk enn forventet... og det gjorde det! Ammoniakknivået var allerede halvveis på skalaen! Overrasket! Ammoniakken kommer utrolig fort! Og tenk hvor mye høyere den ville vært om det var fisk i karet, etter bare tre dager...! Her er det altså bare masse planter og mangrove-trerot.

[External Image]
Takk for praten og det var veldig hyggelig å møte deg. Tror du har nok planter for en stund eller til du vil evnt bytte ut.
Takk i like måte, det var kjempehyggelig
Jeg har akkurat stått og prøvd å sortere ut noen stilker av den megaklasen du hadde med, hehe, det var lettere sagt enn gjort. Fikk fiklet ut 4-5 stilker før jeg ga meg for kvelden, dette gjøres best på andre tider av døgnet når man ikke er trøtt og sliten
Ludwigia'en er plantet da og samme med javamosen, den ble dandert på en trerot.

Det øverste karet fikk resten av vannet som var i vanntønna, og så er tønna fyllt opp på ny med kaldt vann. Den sekken med Biltemasand som er i det øverste karet, inneholdt visst mer grums og støv enn hva som er vanlig, for vannet ble litt grumsete når jeg fyllte det i. Det pleier å være klart og fint vann når man har Biltemasand, men denne sekken var tydeligvis litt uvanlig. Vannet er derfor ganske uklart nå. Skal ta bilder når jeg har fått fyllt karet helt opp og plantet litt, samt at det først skal få klarne opp helt.

Hvis ikke planene blir endret, så skal jeg til Moss på onsdag denne uka og hente Corydoras eques gjengen min! Det blir supert å få sett dem endelig. Samtidig skal jeg hente 3 innkjørte luftdrevne filtere, som jeg skal plassere i karene mine mens mine egne filtere blir innkjørte. Da kan jeg ha fisk i tidligere Jeg gleder meg altså! [External Image]
Jeg skal passe på å skifte vann før jeg har Eques'ene i akvariet, for nå er det jo utslag på ammoniakktesten der, og det vil jeg ikke plassere fisk oppi (det tar noen timer før filteret får fjernet det og jeg gidder ikke vente i timesvis på å akklimatisere fisken). Jeg passer på å ha nytt vann i tønna og skifter 99% av vannet rett før Eques'ene akklimatiseres. Først hadde jeg tenkt å ha dem i det øverste karet, men da ser jeg dem ikke så godt som hvis jeg har dem i midten, så midten blir det Får sette inn en varmekolbe så de får det varmt nok.
Jeg må ærlig innrømme at jeg er imponert, og ikke minst interessert i hva du holder på med om dagen Lærerikt !!
Reker må vente....
Planen er etterhvert å ha reke-kolonier som samboere til Corydorasene mine. En art/sort i hvert kar. Men det blir ikke på en god stund ennå. Jeg vet at jeg må være tålmodig og helst vente noen mnd før jeg introduserer reker i akvariene mine, da de klarer seg best hvis det er et godt innkjørt akvarium de introduseres til. Iallefall de reke-sortene jeg helst vil ha. Antar at kirsebærreker ville greid seg i et relativt nyetablert kar, men... det er ikke de jeg helst vil ha da!
Det blir nok ikke reker før til våren, når de kan sendes pr post. Det er lenge å vente![External Image]

Høyest på ønskelisten står bl.a. to blå rekesorter:
Blå tigerreker
Blue pearl
Red bee reker (har fått dem til før)
...også svarte tiger-reker da så klart... men spørsmålet er om jeg får dem til! De er dyre, for dyre til å miste, så jeg bør være rimelig sikker på at jeg får dem til før jeg kjøper dem.
Michael fortalte om en nyhet da han holdt foredrag for LOAK tidligere i desember, om at de gule øynene til blå tigerreke sannsynligvis gjør dem blinde. Jeg aner ikke om han eller noen andre har tatt det opp på forumet den siste tiden, leser mest personlige akvarietråder, men tenkte det var greit å si ifra. Hvor mye dette påvirker reka sitt liv eller andre ting aner jeg ikke, men gule øyne vil visst nok si blind reke. Det var ikke bekreftet, men folk var svært overbeviste om dette.
OK, det var nytt for meg.
Men sa de noe om hva de baserer denne blindhets-teorien på? Er det pga øyefargen (gul) eller at rekene åpenbart virrer rundt uten å se noe, som at de f.eks. kræsjer i ting? Eller det gjør de vel ikke, de har jo følehorn.
Nå, før jeg river ut hele filteret, må jeg spørre:
hva kan jeg gjøre for å få et stillegående Eheim Biopower innvendig filter?

I det øverste karet i reolen så går det et treskeverk av et filter, og jeg blir småsprø av å høre på det! Plugget det inn i går, og det låter like ille i dag. Jeg hater sånne lyder fra filtere/pumper o.l. For ikke å snakke om hvordan det ville vært for fisker å leve i det evige bråket...! Det knatrer og bråker så det er til å bli sprø av!

Nei, jeg gleder meg til de to siste Eheim 2224 utv. filterne kommer!
Plussmedlem
Mine Eheim Aquaball er omtreng lydløse, de! Hmmm... kan det være luft i det da? Har du forsøkt å starte det på nytt?
Anders K
Mine Eheim Aquaball er omtreng lydløse, de! Hmmm... kan det være luft i det da? Har du forsøkt å starte det på nytt?

Jeg har dratt ut og satt inn igjen stikk-kontakten 15-20 ganger, hvis det er det du mener med "starte på nytt"..? Det bråker like ille uansett.

Kanskje jeg må ta det opp, gi det en god "shake" og plukke litt på det, og så sette det nedi igjen..?
Plussmedlem
Ta det opp og kvel det litt, så får du nok orden på det

Gjør som du sier, ta det opp og surr litt med det, så får vi håpe det blir lydløst igjen.

Vit at jeg har erfaring med gamle filtere som høres ut som lastebiler... det er forferdelig å høre på!
Håper du får fikset Aquaball'en! Skjønner god at du venter på de nye filterne. Jeg har kjøpt et Eheim 2224-filter etter din anbefaling og er superfornøyd! Det går i en 120-liter og fungerer som en drøm. Stille og effektivt.
Hassel
Håper du får fikset Aquaball'en! Skjønner god at du venter på de nye filterne. Jeg har kjøpt et Eheim 2224-filter etter din anbefaling og er superfornøyd! Det går i en 120-liter og fungerer som en drøm. Stille og effektivt. :-)

Det er ikke Aquaball, men en mer moderne "slektning", hehe Eheim Biopower heter de. De ligner da, omtrent samme prinsippet, med dreibart kulehode og kurver nedover osv.

Da skal jeg ta og slå klørne i det bråkete filteret, dra det ut og snakke det til rette!

ETTER-REDIGERT:
pøh! Det bråker like ille ennå. Men innimellom kommer det et stille sekund plutselig, som for å erte litt og vise at "joda, jeg kan, men jeg vil bare ikke..!" ARGH!
Jeg ser at lagerstatusen på 2224 filtere står i 0 hos Webzoo, så jeg antar at de riktige filterne mine ikke kommer akkurat med det første...
Bråk av eheim biopower
Hei Mona

Jeg hadde også problem med bråk i min eheim biopower.
Løsningen (Som virket for meg) var å ta ut filteret, sjekke at kurvene med EHEIM SUBSTRATpro går ordentlig igjen, jeg måtte ta ut 3-5 kuler fra begge kurvene.

Da fikk jeg satt filteret sammen igjen sat kurvene bedre og bråket forsvant.

Gjorde det samme da jeg satt i fileter nr. 2 og ikke noe bråk.

Håper dette kan hjelpe deg også, ikke trivelig med bråkete filter.



RHD
Jeg har tatt ut noen kuler allerede, for jeg fikk ikke filteret igjen skikkelig da jeg satte det opp. Syns jeg tok ut mange egentlig, men jeg kan jo prøve og se igjen.
Ta og sjekk om den lille filterbiten helt øverst sitter riktig, (rett under selve pumpa), den kan gjøre at selve pumpa ikke sitter skikkelig til kurvene.



RHD
Tilfeldig bekjentskap
© Rolf H Dahl 2012
Reklame for plussmedlemskap