Vannbytte rett fra kran?

Inaktiv bruker
Jeg leser en del poster her inne, og har lest flere plasser at noen bruker springvann ? Skal ikke vannet luftes for klor før Jeg evt bytter 25% vann ?
Jeg bruker vann rett i fra springen, bruker termometer for å finne ca 24 grader. så går det rett i akvarie med luft og alt. :P
gjort dette i alle mine akvarier uten noen form for problemer.
Cobolt60
Jeg bruker vann rett i fra springen, bruker termometer for å finne ca 24 grader. så går det rett i akvarie med luft og alt. :P gjort dette i alle mine akvarier uten noen form for problemer.


Akkurat det samme gjør jeg også Uten problemer, som han sier .


Støtter den

Gjør akkuratt det samme jeg også
Jeg har et 660 liter og pleier å sette tempen ned til i underkant av 20 grader når jeg skifter 25 % vann.
jeg bytter 30% kaldt springvann hver uke
Cobolt60
Jeg bruker vann rett i fra springen, bruker termometer for å finne ca 24 grader. så går det rett i akvarie med luft og alt. :P gjort dette i alle mine akvarier uten noen form for problemer.


Samme her, gjort det i ti år og senest i dag. Skifter ca 50 prosent hver gang, helst en gang i uken men det hender rett som det er at det er lenger i mellom byttene.
jeg bruker også vann rett fra springen uten å måle varmen i vannet. Gikk på en liten smell på onsdag da jeg glemte ut at jeg fyllte vann og fyllte såpass mye at det begynte å renne over og vannet var rimelig iskaldt

noen av fiksene ble liggende på bunn da det var alt for kaldt i vannet, men jeg klarte heldigvis å redde dem med at jeg tok dem opp i hoven og til overflaten hvor vannet var en del varmere og satt deretter oppi en ekstra varmekolbe for å få vannet varmt igjen så fort som mulig.
Heldigvis gikk det godt med dem alle sammen
Jeg har kummunalt vann jeg lar vannet renne til det er ca passelig lunka. Kjenne etter med fingeren og pøser oppi. Holder neven under vann slik at stråla ikke virver opp mer dritt en nødvendig av det som er igjen etter rensk. Fiskene er bare happy.
Plussmedlem
potetball
Jeg leser en del poster her inne, og har lest flere plasser at noen bruker springvann ? Skal ikke vannet luftes for klor før Jeg evt bytter 25% vann ?


Norske kommuner bruker ikke klor i vannet med mindre det MÅ behandles. Dessuten finnes det mange vannverk der ute som bruker andre metoder for å sterilisere vannet før det kommer til oss forbrukere. UV-lys brukes blant annet som en mer miljøvennlig metode.
Da er det viktigere å la vannet renne noen minutter for å fjerne eventuelle spor av kobber, som jo mange norske vannrør ennå består av. Klor er uansett et næringsstoff, så spormengder av det skal både vi og fiskene ha.
Jeg mellomlagrer og lufter vannet før jeg bruker det i akvariene.
Ellers klør fiskene seg.

Jeg bruker kun kaldt vann fra kaldtvannskranen når jeg tapper oppi vann til mellomlagring.

Jeg bruker aldri vann fra varmtvannsberederen. Det er direkte usunt, det lukter metall av det, og man vet aldri hvilke ekle microorganismer og slagg som har akkumulert seg i bunnen av en slik tank opp igjennom årene. De som har vært med og byttet en sånn varmtvannsbereder sier det ikke er noe appetittelig syn nedi der...

Jeg har kun brukt vann fra varmtvannsberederen èn eneste gang for å spe ut det iskalde vannet og få opp temperaturen litt, og det som da skjedde i det akvariet som fikk det vannbyttet, vil jeg helst aldri oppleve igjen. Never again!

Mona,

Sånn rent praktisk, hvordan gjør du det? Du har jo en del kar stående, og trenger vel litt vann? Har du tønnevis med vann stående fra uke til uke? Hvordan får du vannet over i karene?

Har også alltid hørt at man ikke skal bruke det varme vannet, men med 250 liter i bytte om gangen føler jeg at jeg må varme litt opp. Har lagt merke til at fiskene klør seg, og lurt på hva det kan komme av. Det ser ellers ikke ut til at de feiler noe eller har parasitter.
Rody
Mona, Sånn rent praktisk, hvordan gjør du det? Du har jo en del kar stående, og trenger vel litt vann? Har du tønnevis med vann stående fra uke til uke? Hvordan får du vannet over i karene?


Jeg har to store plast-tønner, kjøpt hos et firma i Rygge (Østfold), de rommer 100 liter hver. De er 70 cm høye. Disse fyller jeg opp og tømmer 3 ganger, da er alle akvariene byttet vann på
De fylles ved hjelp av en hurtigkobling på krana til badet, som går via lang slange inn på akvarierommet der et bøylerør er satt på enden av slangen. Bøylerøret henger over tønna jeg skal fylle (du kan skimte det på bildet). Det tar ca 9-10 minutter å fylle en tønne.

Har nettopp fyllt dem opp nå (se bilde), med en varmekolbe i hver og to brusesteiner som lufter vannet godt. Har en kraftig luftpumpe (Aqua Medic Mistral 300) som klarer å presse luft gjennom brusesteinene selv om de ligger under 70 cm vann (det blir stort trykk på så dypt vann, så ikke alle luftpumper greier det).
Når vannet er varmt nok til å brukes i akvariene, tilsetter jeg eikebark-ekstrakt i tønnene for å senke ph før jeg bruker det.

Jeg har en Eheim Compact pumpe nedi tønnene, med 4 meter lang slange på. Den pumper vannet fra tønnene og opp i akvariene. Slangelengden er satt til 4 meter, fordi da rekker jeg frem til alle akvariene i hele rommet. Pumpen styres med en fjern-bryter som jeg holder i andre hånden. Så vannet jeg skal pumpe fra tønna og opp i akvariet, skrur jeg altså av og på mens jeg står borte ved det akvariet som skal fylles. Slangen i ene hånda og strøm-bryteren til pumpa i tønna i den andre hånda.
[External Image]

Det var jaggu ikke noe dum løsning, hm
Les gjerne denne artikkelen fra Vi i villa, ang. varmtvannsberedere.... det får en til å tenke litt, og jeg forstår egentlig ikke at noen vil utsette sine sarte tropiske fisk for sånt! *grøss*
Varmtvannsbeholderen - en bakteriebombe

Folk må selvfølgelig gjøre som de vil, jeg prøver ikke å omvende noen. Men jeg syns man bør vite om risikoen! Så jeg vil bare ha det nevnt at vann fra varmtvannsberedere kan gi opphav til veldig mye problemer og både fiskedød og rekedød!

Noen opplever kanskje aldri problemer ved å bruke vann fra varmtvannsbereder i akvariene sine... men noen gjør det altså. Og hvem vet vel når det brått oppstår farlige forhold nede i bunnslammet i dypet av en varmtvannstank, en tank man har brukt fra uten problemer tidligere? En dag kan det smelle til og fisken dør i hopetall. Tenk om det er dyr og kostbar fisk attpåtil? Mange kroner rett i dass.

Huset jeg bor i er hverken spesielt gammelt eller uvanlig. Det er bygd 1991 av Block Watne. Varmtvannstanken er av et vanlig merke.

Den ene gangen jeg spedde ut kaldtvannet med varmtvann fra krana, skulle jeg bytte vann i en 63 liter med 8 Corydoras adolfoi. Den gangen brukte jeg bøtter, ikke slange, for å fylle. Da jeg stod og tømte vannet fra bøtta over i karet, tok det bare et par sekunder etter at vannet traff vannflata at fiskene begynte å fyke som gale i alle retninger. Det så ut som de prøvde å rømme fra noe, og begynte å klø seg som noen gærninger. Dette bare fortsatte og fortsatte, og etter noen dager så døde 3 av de 8 fiskene.... Se på bildet nedenfor hvordan de så ut!

Det var eneste gang jeg har brukt vann fra varmtvannbereder til tropiske fisk....


Fisk død etter bytte med vann blandet med vann fra varmtvannsbereder:
[External Image]
Mona: Er det noen spesiell grunn til at du tilsetter eikebarkekstraktet når vannet er temperert og ikke når det er kaldt?
Viktor
[QUOTE=potetball]Jeg leser en del poster her inne, og har lest flere plasser at noen bruker springvann ? Skal ikke vannet luftes for klor før Jeg evt bytter 25% vann ?


Norske kommuner bruker ikke klor i vannet med mindre det MÅ behandles. Dessuten finnes det mange vannverk der ute som bruker andre metoder for å sterilisere vannet før det kommer til oss forbrukere. UV-lys brukes blant annet som en mer miljøvennlig metode.
Da er det viktigere å la vannet renne noen minutter for å fjerne eventuelle spor av kobber, som jo mange norske vannrør ennå består av. Klor er uansett et næringsstoff, så spormengder av det skal både vi og fiskene ha.



Har hatt "klorvann" i springen de 7 årene jeg bodde på tromsøya, var faktisk så ille at besøkende reagerte på det, om det var rent vann, kaffe, te... spilte ingen rolle man kjente klorsmaken godt uansett.

Klor næringsstoff? Nei det er et giftig grunnstoff, fra wiki:

Klor er et halogen som vi finner i gruppe 17 i det periodiske systemet. Ved romtemperatur er rent klor en diatomisk (Cl2) gul-grønn gass. Den er to og en halv ganger så tung som luft, har en intens ubehagelig kvelende lukt og er giftig. Klorgass har også vært brukt som stridsgass i krig.

http://no.wikipedia.org/wiki/Klor
Klor i vann
Hei, det er ikke mange som har høye klor utslag på vannverdiene i springen.
selv har jeg aldri merket noe klor i vannet.

har aldri luftet noe vann. er mye små hysteri av folk som må på død å liv lufte vann.

Er sikkert noen untakk på enkelte steder hvor de har så dårlig vann av de tilsetter klor, men det er stort sett kun på høsten med mye nedbør at vannverket finner på å klore vannet ved behov.

Varmtvanns bredere
Mona, hvor gammel er den varmtvanns tanken dinn? og hvilken tempratur er den stilt på? er den stil på "gjæriknark" under 60grader kan du få borelia i tanken.

jeg har drivet med akvarie siden jeg var 6-7 år, med hjelp av mor og far selvsagt.

jeg har tildags dato aldri luftet noe vann, og bestandig kjørt temperert vann ifra springen.
jeg kjører stort sett diskus, VF L-maller. og VF Cory's. ikke noe problem her iallefall.

Bruker kunn kaldt vann direkte fra springen når jeg fyller karet etter delvansskift. Bruker lang tid på å fylle, for å unngå at tempratusen synker mer en to grader ved fylling. Tar ca 3-4 timer å fylle 100l. Fiskene bruker å leke seg i strålen, som det skulle vere en bekkeos.

Jeg har vokst opp i et hus fra begynnelsen av 50 tallet med egen brønn (oppkomme), så jeg tar ingen sjanser med gamle kobberrør og varmtvannstanker. Nå bor jeg i et hus fra 65. Varmtvannstanken er en god del nyere, men tør ikke helt å tenke på hvordan den ser ut innvendig.

Jeg har sett hvordan og hvor mye slagg som befinner seg i en 10 år gammel tank, noe som de fleste vil betrakte som ny. Tror ikke dere vil vite hvordan den så ut på innsiden, og den skulle vist vere temmelig "rein" (Uh.. Fysjom!).

Her i huset kan det ikke leve noen bakterier (kansje ekstremofile) i varmtvannstanken, siden den holder ca 90 grader. Men vist ikke den er stilt høyt nok, vil den vere en bakteriefarm. Noe som dere som bor i borettslag og lignende har antaglig lagt merke til at varmtvannet ikke blir skikkelig varmt. Grunnen er vist at det skal spares, så de skrur opp tmp. noen dager hver 6. mnd for å drepe bakterier. (Bakteriene trenger ikke å vere sykdomsfremkallende, som de episodene som havner i media. Bakterier kan også vere nyttige, men det er desverre ikke den typen som triver i en varmtvannstank.)

At somme opplever at fisken klør etter å ha brukt varmevann fra kranen, har det nok med bakterier å gjøre (mulig dere opplever kløe/småsvie i huden etter å ha dusjet. samme årsak.). Å jeg skal vere villig å sette penger på at det var bakterier som skapte problemer for mona, men det er nok et ekstremt tilfelle. For det såret så virkelig betent ut.

Når det gjelder kobberrør. Så løser det seg opp vanvittige mengder kobber i varmt vann sammenlignet med kaldt vann. Og grunnen til at nye kobberrør er bedre en de gamle, er at de sluttet å lodde dem sammen med blyholdig tinn. Så hvis man har gamle rør får man ikke bare kobber, men bly i tillegg.

Den som vil kan jo bruke lunkent vann fra springen. Men jeg foretrekker å sprette en pils, og ta en fortjent hvil. Mens jeg ser på fiskene som leker seg i strålen fra slangen med kaldt vann..

Tilfeldig bekjentskap
© Hanne Finnevolden
Reklame for plussmedlemskap