Nytt akvarium

Hei jeg heter Lisbeth og har nettopp kjøpt meg et akvarium. Jeg har ingen aning om hvordan jeg setter det opp eller noe da jeg er helt grønn på alt som har med akvarium og gjøre. Kommer sikkert med masse spørsmål etter hvert.
Jeg har kjøpt et akvarium på 300 L med møbel.
Jeg er veldig fornøyd med karet, men hva bør jeg huske på?
Greit å gjøre det riktig med en gang.
Takker for alle svar på forhånd
Gratulerer med akvarium og en flott ny hobby

Fyll først med grundig skyldt sand, fin rådasand feks., ca 6cm vist du skal ha levende planter i det.
Fyll med litt vann å sett i planter, fyll så karet.
Pumpe med filter er en selvfølge, viktig å ha en som passer til tankstørrelsen, kan gjerne ha noe høyere kapasitet.
Så må akvariet kjøres inn i ca 4uker før du setter i fisk, for gjerne litt i innkjøringsfasen, dette er viktig for å gi filteret tid til å bygge opp de viktige bakteriene som er nødvendig for å bryte ned avfallet fra fisken.
Før du setter i fisken er det viktig å bytte ut ca 1/3 del av vannet og sjekke vannverdiene. (dråpetester er bedre enn strips)
Hov til fisk er en praktisk ting å ha, det samme er utstyr til å måle vannkvaliteten.
Se på fisk i butikken, skriv opp navn på de du er interessert i og søk de opp her på fiskebasen før du kjøper, på den måten unngår du å kjøpe fisk som ikke passer i akvariet, og/eller ikke passer sammen, stol ikke blindt på de som jobber i dyrebutikken.
Skift 1/3 av vannet en gang i uken etter at du har satt i fisken.
Kjøp gjerne egen bøtte o.l til akvariet. (Bruk aldri såpe på noe som skal i akvariumet)

Noen tips som jeg håper hjelper. Jeg har sikker glemt noe her, men håper jeg har fått med det viktigste Les gjerne artikler og andres innlegg her på akvaforum, det lærer du masse av
tusen takk for et utfyllende svar.
Hvor mye vann skal jeg ha opp i akvariumet?
Hei
Hvordan akvarie har du kjøpt, brukt, nytt? Fulgte det med pumpe?
jeg har kjøpt et helt nytt akvarium, det fulgte med en pumpe som kan brukes opp til 300L.
Jeg er ikke sikker på hva akvariumet heter, men kommer tilbake med navnet på det siden.
Lisbeth Tinnesand
tusen takk for et utfyllende svar. :) Hvor mye vann skal jeg ha opp i akvariumet?


Er du like utålmodig som de fleste nye akvarister har du sikkert alt fylt akvariet med vann, men ett tips er å la det være igjen en par centimeter opp til kanten Pratisk å ha litt å gå på når man stikker hånda nedi for å plante om, dekorere o.l. , så slipper du at det renner over.
Kan forresten slenge på at pumpa skal være i gang under innkjøringsfasen, men det skjønte du sikkert
Pumper som følger med i akvariepakker kan noen ganger være av en litt dårlig kvalitet, så sjekk at du enkelt kan demontere den og at filterene kan rengjøres. Filteret må rengjøres innimellom, det gjøres enklest ved å ta det ut av pumpa og skylle det forsiktig i akvarievann.
Ang vannmengde i karet, så har mange kar et klistremerke som angir maks vannstand i karet. Denne ligger som regel rett over underkanten på toppramma. Ikke noe vits i å fylle mere enn nødvendig. Det gir bare unødig press på glasset. Jeg fyller bare slik at vannskorpa akkurat forsvinner bak toppramma.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap