Lisbeth sine labyrinter + litt til :) (side 2)

Black_Flys
gratulerer med leilighet. De hara haraene var noen skikkelige energiklumper. Veldig lik coryer på en måte. Asiatisk cory. hehe ;) Espen


Takk

Jeg har jo gått med planer om å fjerne coryene mine siden de ikke er asiatisk, men så gått tilbake på det siden det rett og slett er veldig flotte maller og ikke helt visst hvilke asiatiske maller jeg skulle erstatte med (maller må man ha hehe)

Men etter at jeg fikk Hara hara har jeg begynt å tenke på å fjerne coryene likevel og heller ha masse Hara hara og kuhlii. For å unngå at tynne nyinnkjøpte kuhlii forsvinner inn i filterinnsuget i 450 litern, tenkte jeg å flytte mine veldig feite og fine fra kuhliilandsbyen over dit og heller kjøpe nye til kuhliikaret. Der er det ingen fare for å forsvinne inn i filteret

Vet det blir masse jobb med omgjøringa, få tak i de ca 30 coryene og aspidorasene uten å tømme 450 litern. Har kjøpt en sånn fiskefelle og håper den skal gjøre jobben enklere
Lisbeth
Har kjøpt en sånn fiskefelle og håper den skal gjøre jobben enklere :)


Halvlitersflaske. kutte av toppen og snu toppen inn mot bunnen?
Black_Flys
[QUOTE=Lisbeth] Har kjøpt en sånn fiskefelle og håper den skal gjøre jobben enklere :)


Halvlitersflaske. kutte av toppen og snu toppen inn mot bunnen?

Har hørt en del skryt om denne fella, så jeg har skaffet meg den. Den er såpass stor også at jeg nok kan få fanget en del fisk samtidig
Må bare legge igjen et lite bokmerke i tråd nr 2 og gratulere med den
I går skulle jeg sette i gang med reingjøringa av 450 litern og titta kjapt inn på fiskene før jeg satte i gang. Jeg rygga da jeg så Sphaerichthys vaillanti hunnen min. Så blek og rar har jeg aldri sett henne før! Jeg begynte å leite etter hannen og der står han bakerst i karet med DEN kjakan! Munnen full av egg! Unnskyld meg, men jeg syns han så helt forferdelig ut. Ikke noe vakkert syn akkurat.

Jeg hadde trodd at hunnen skulle følge han og passe på sånn som hun har gjort hele tiden, men nå holdt hun seg mest unna han og var bare blek og rar. Hun så veldig tynn ut også syns jeg.
Men da er det tydelig at dette paret er klar for aksjon. Jeg må i gang min planlagte omrokkering på fisk og få dette paret over i 63 litern. Fryktelig spennende dette da

Fikk filmet litt i går. Dette er midt under mating så derfor så mye grums. Hannen rørte ikke maten i det hele tatt

<embed src="http://www.youtube.com/v/d6jZgKlUATk&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed>

Det er no hormonelle greier på gang i dette karet nå. Knurreguramiene er i sterkere farger enn de bruker å være og de knuffer mellom seg mer enn eller. Et par av dem har ganske flisete halefinner...

[External Image]
Da er krigen mot BGA på sin neste runde. Nå har jeg brukt algin mot disse algene i en mnd, men det blir bare mere BGA!!! Jeg har ikke sett på maken til standhaftighet. Begynner å lure på om det er noe med springvannet for nå er det også like mye trådalger i kuhliikaret som før jeg renset det. I tillegg har det kommet skjeggalger der... Jeg er så lei disse algene nå at jeg kan spy

Anyway. I går renset jeg skikkelig opp i 450 litern, fikk sugd vekk det meste av alger. Byttet vann og tilsatte min faste dose med algin extra. Siden jeg har sånn tiltro til Happy life algin midlene, ville jeg prøve en liten flaske med Happy-Life Filtermedium også, så jeg hadde oppi det også i går. Jadda, her er det bare å fylle oppi det ene middelet etter det andre... Dette er ikke likt meg, men i en desperat situasjon gjør man desperate ting.

Det føles ikke bra å dekke til karet og "glemme" det for noen dager

[External Image]

Og sånn ser det ut i kuhliikaret. Her er jeg virkelig tilbake til skratsj

[External Image]

[External Image]
I tangloppekulturen sliter jeg med å holde tilbake flyteplantene. I starten slang jeg oppi noen få fnugg med planter og det var nok for å ende opp med en kamp mot dem igjen. I et så lite kar gror det noe så vannvittig fort igjen. Flyteplantene ligger tett og oppå hverandre.

Siden det bare er tanglopper oppi her nå og ingen dafnier er det ikke så viktig at det ikke kommer så mye lys ned. Og tangloppene spiser jo av plantene så for dem er nok dette bare positivt. Men det er litt av en jobb hver gang jeg skal tynne ut og kaste planter. Det følger jo med en hel koloni tanglopper på hver neve med flyteplanter jeg tar opp. Så jeg driver og skyller plantene i flere boller med vann for å få tangloppene til å slippe plantene før de går i søpla. Jeg vil jo ikke kaste dyrebar mat og ekkelt er det å kaste levende dyr til en sakte død...

Jeg driver egentlig å vurderer litt fram og tilbake om jeg skal gidde å drive med tanglopper noe mer. Kan vel hende jeg ikke studerer fiskene godt nok når jeg mater, men det ser ikke ut som fiskene finner dem. De svømmer rett ned i bunnlaget og gjemmer seg. Coryene finner dem sikkert, men guramiene ser bare forvirret ut. Kan ikke se at de klarer å finne tangloppene.
Synd, for tangloppene er enkle å holde og formerer seg godt.

[External Image]

[External Image]
Ekke det bare og slenge noen flyteplanter i de andre akvariene en stund da. Så blir det foret der samtidig. Etter en kveld er det jo da bare og hive plantene.
Syntes dessuten det så litt koselig ut med de flyteplantene... på bildet, vet hvordan det er i virkeligheten.
Galemor
Ekke det bare og slenge noen flyteplanter i de andre akvariene en stund da. Så blir det foret der samtidig. Etter en kveld er det jo da bare og hive plantene. Syntes dessuten det så litt koselig ut med de flyteplantene... på bildet, vet hvordan det er i virkeligheten. ;)


Hmm, det var jammen ingen dum ide! Hvorfor har jeg ikke tenkt på det
Næmmen sjekk ut denne videosnutten jeg fant på youtube. En goby som flytter sand! Snakker om å ha underholdende fisk

http://www.youtube.com/watch?v=FJxw_fUN72k
Lisbeth
[QUOTE=Galemor]Ekke det bare og slenge noen flyteplanter i de andre akvariene en stund da. Så blir det foret der samtidig. Etter en kveld er det jo da bare og hive plantene. Syntes dessuten det så litt koselig ut med de flyteplantene... på bildet, vet hvordan det er i virkeligheten. ;)


Hmm, det var jammen ingen dum ide! Hvorfor har jeg ikke tenkt på det

Dette var en knallmetode Galemor! Lempa over noen never med flyteplanter fra tangloppene og det myldret ut masse lopper når jeg la plantene over i akvariene. Fikk tak i mange flere lopper på denne måten enn noen andre måter jeg har prøvd. Genialt
Og har du noe til overs , så send gjerne noen flyteplanter med lopper hitover :P ellers må jeg si jeg er så fasinert av de sjokolade guramiene.. Blir garanert flere labyrinter på meg når vi er ferdig med flyttingen og kommet på plass...
Hei LeneA. Jeg skulle gjerne sendt flyteplanter til deg, men alt som blir for mye hos meg går rett i søpla. Dette pga algetrøbbelet jeg har. Jeg vil ikke smitte noen andre sine kar med det. Flott at du vil skaffe deg flere labyrinter og helst guramier sier nå jeg Er så mange som driver med bettaer, men ikke så mange av oss som driver med de litt spesielle guramiene liksom.
hehe det er greit, flyteplanter har jeg en del av selv her.. var i grunn mer loppene jeg var int i :P Ja jeg liker godt guramier, får prøve og se hva jeg får tak i etterhvert Så dem hadde noen flotte på dyrebutikken her.. men karet deres var ikke merket så er litt usikker hva det er, de hadde iallefall store "lysene" øyne. Skal innom der i dag og se om jeg finner utav hva dem er.. mistenker det for knurregurami da, men det har jeg jo ikke så kan hende jeg tar dem med hjem...
Åhh, i går var en nervepirrende dag. Tok av søppelsekken som har stengt for lys i 3 dager på 450 litern. Siden det har vært nokså viltert og hormonelt der i det siste var jeg redd de hadde spist opp hverandre uten mat i 3 dager. Men da jeg åpnet stod alle sjokoladene samlet i en krok, bleke og rolige. Lot dem først venne seg til lyset fra rommet før jeg satte på den ene lampa. DA ble det liv i dem. Tok ikke mange minuttene før de farget ut og begynte å briske seg mot hverandre! Var godt å se alle friske og fine, men sultne! Flokket seg foran meg

Det aller beste var at det nesten ikke var et eneste fnugg igjen av BGA! Jeg hadde rensket ut så mye jeg klarte før mørklegginga, men var en del igjen. På konglene og bladene på bunnen feks.

<embed src="http://www.youtube.com/v/-MogQg0tWvI&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed>

Og enda bedre, vannet luktet friskt! Jeg stod bare og drog inn dampen fra karet, ikke noe ekkel og kvalm algelukt igjen, bare god frisk akvarielukt
Akkurat det er jeg sikker på at mitt nyanskaffede Happy-Life Filtermedium tok seg av. jeg kjøpte bare en liten prøveflaske, men skal bestille meg ei stor flaske. Ut i fra det jeg leser om produktet kan jeg bruke det ved hvert vannbytte istedet for aquasafe.

Får se nå da om BGA kommer tilbake med en gang. Har jo også oppi full dose med algin extra.
Vailantihannen har ikke skuff lengre, men han er helt på tuppa mot hunnen. I løpet av de 6 mnd jeg har hatt dette paret har hunnen vært megasjef hele tiden. Det er derfor utrolig rart å se hennes oppførsel nå. Hun er blek og underdanig. Har ALDRI sett henne sånn før! Ikke en gang de andre sjokkisene får tyn fra henne nå. Legger ut bilde av henne i den fargeprakten hun har hatt siste mnd. Se for en forskjell fra bildet og videosnutten!

[External Image]

<embed src="http://www.youtube.com/v/vu9QnUyoeuA&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed>

Fikk vite av en nederlender med vaillantierfaring at dette er fordi hannen er klar for ny lek men det er ikke hun!

Åååhhh, jeg blir snart gal av mitt Cory-dilemma. Jeg klarer bare ikke bestemme meg for hva jeg skal gjøre med dem! Jeg VIL ha et reint Asia-kar, men samtidig liker jeg jo disse Coryene så godt. Hadde jeg bare hatt plass til et sør-amerika kar...

Disse fiskene er de jeg har hatt lengst også. 3 år ca. Hvor gamle blir egentlig Coryer mon tro. Kanskje de er for gamle for å selges? Eller 5 av de har jeg hatt i 3 år, 6 av dem kjøpte jeg på dahls for ca et år siden, men jeg ser jo ikke forskjell på de "gamle" og de nye.

Se så fine de er da... Barter rundt, små skunker..

<embed src="http://www.youtube.com/v/Qua65yaKOgU&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed>
Corydoras kan bli langt over 10 år, både 15 og 17 år har jeg lest eksempler på hos Corydorasworld. En leksgruppe med Corydoras sterbai drev fortsatt med ukentlig lek og egglegging etter 12 år...

Så de har mange gode år foran seg, og dine er i alder bare for tenåringer å regne (eller veldig unge voksne).

Vil du ikke savne disse om du selger dem da? Tenk også på alle matbiter og rester som blir liggende urørt når ikke disse er der og snuser seg frem til dem. De snur og vender på bunnlaget hele tiden, så ikke alger o.l. får sette seg.
Hvordan går det med gullgobyene dine? Det står lite om dem i basen, så jeg er litt spent på hva du har funnet ut når det gjelder vannverdier og hva de spiser!?!
Utrolig fine da! Er de fredelige og lar de andre være i fred?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap