Lisbeth sine labyrinter + litt til :) (side 3)

Mona: Jo jo jo, jeg kommer sikkert til å savne Coryene, det er derfor dette er en så vanskelig avgjørelse! Men istedet for dem har jeg jo tenkt å ha P. kuhlii og Hara hara, så det skal ikke bli liggende et eneste sandkorn urørt

Godt å høre at coryene kan bli så gamle, det betyr at jeg har litt tid på meg

Maren: Jeg kommer til å ta ut gobyene igjen. Hannen lager alt for mye mas. Hunnen er helt grei, men han maser rundt og gjør alt i veldig kjappe bevegelser. Veldig synd for det er en fantastisk vakker fisk, men syns ikke den passer i et sjokkis/lakris-kar...
ifølge ian fuller er rekorden 42 eller 43 år, for ei cory dame :p en fisk som kan følge deg livet ut omtrent :p
Sanne
ifølge ian fuller er rekorden 42 eller 43 år, for ei cory dame :p en fisk som kan følge deg livet ut omtrent :p


Å himmel, ja da kan man ha dem livet ut. Æsj, da blir det enda vanskeligere å selge dem. Hadde vært morsomt å se hvor lenge de ville levd hos meg liksom...
Bga
BGA kommer sakte men sikkert tilbake i 450 litern nå... Dette er ikke noe gøy
De dukker opp på akkurat samme stedene de var før mørklegging. Det skal jo bare en liten dært med BGA så sprer den seg overalt. Greit at det virker å mørklegge, men for å få drept alt må jeg vel mørklegge en hel uke istedet for 3 dager. Jeg har ikke lyst å mørklegge så lenge pga alle fiskene som går der... Søren så kjipt dette er!

I første omgang fortsetter jeg kuren med algin extra og så får jeg se hva jeg gjør etterhvert
Fiskene dør jo ikke av at det er mørkt, det er plantene som kommer til og lide.
De fleste fiskene går jo over i sovemodus og slapper bare av.
Siden mørklegging "fungerte så bra" på 450 literen, tok jeg å mørkla kuhliilandsbyen på søndag. Ville forsøke dette på trådalgene. Jeg hadde oppi full dose med algemiddel og dekket godt til med søppelsekk. Jeg lot det gå i 4 døgn før jeg åpnet i går. Jeg hadde på forhånd fjernet så mye trådalger som mulig, men det synet som møtte meg etter 4 døgn i totalt mørke var overraskende: Trådalgene hadde vokst mer! Hvordan i alle dager kan det være mulig? Jeg trodde da virkelig ikke at alger kunne overleve uten lys, i alle fall ikke gro seg til i bek-mørket!

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå annet enn å fortsette kur med algemiddelet her også. Dette algeproblemet begynner virkelig å gå meg på nervene nå...
Deler frustrasjonen din, for det er samme her, Lisbeth. Jeg oppdaget trådalger i to nye kar i går... og jeg kjenner at jeg begynner å bli temmelig frustrert! Hvorfor popper de frem overalt nå? Hadde aldri problemer med trådalger før, bare et enkelt kar år om annet. Hva er det jeg har som gjør at denne algen finner det så utrolig trivelig i mine kar? :p

Oppdaget at mosen i C. adolfoi karet har fått laaaange tråder med alger og det samme i karet med C. green laser. To kar som har vært fullstendig algefrie tidligere.

Argh!
Ja jeg klarer ikke helt forstå hva som skjer i karrene nå. Jeg blir litt mistenkelig på vannkvaliteten i springen, for jeg har jo ikke endret noen rutiner på akvariestellet...
mona o
Oppdaget at mosen i C. adolfoi karet har fått laaaange tråder med alger og det samme i karet med C. green laser. To kar som har vært fullstendig algefrie tidligere. Argh!


Men forresten er dette de karene hvor du hadde blåmatte før?
Ja, men C. adolfoi karet fikk matten fjernet ganske tidlig, så det oppstod aldri trådalger i det karet. Det eneste av alle 8 HMF karene som aldri fikk trådalger da :p
Men C. Green Laser hadde noe, men det er nå ganske lenge siden algene forsvant. At de brått dukker opp igjen nå, er uforståelig. Men heldigvis var det ikke mye da... bare litt på mosen. Men det starter jo gjerne i det små....

PS! Ang. alder på Corydoras: jeg så at Hans-Georg Evers skrev at han hadde en Corydoras metae som han hadde eid i 23 år...! Den var voksen og vf når han fikk den, så gudene vet hvor gammel den faktisk er!
Så joda, Corydoras kan bli utrolig gamle. Goe' fiskene sine det! ))
Kuhlii-ål
Hei Lisbeth!
Håper det er greit at jeg spør litt her i tråden din.....!?!
Jeg har begynt å tenke litt på å anskaffe meg Kuhlii-ål da det ikke ser ut som at det ikke er meningen at jeg skal ha coryer og siden du har hatt slike lenge tenkte jeg å spørre deg litt om de.
Jeg vet svært lite om disse ålene, men har inntrykk av at de ikke er så utsatt for sykdommer som mange andre fisk, stemmer det etter dine erfaringer? Er det noe annet man bør tenke på enn at de skal ha sand og mange gjemmeplasser? Går de sammen stort sett de fleste fisker? Er de rå på å spise egg/yngel?

Edit: Ser nå at jeg burde ha postet det en annen plass, beklager så mye!
Hvorfor kan du ikke poste spørsmålet her da? Det er jo bare hyggelig

Jeg tror kuhliiene er hardføre jeg. Hvor lenge har jeg hatt mine? snart 2 år kanskje. 15 stk og kan ikke huske at jeg har plukket ut noen død ål, ei heller har de noen gang vært syk

De kan vel gå med det meste av fisk bare vannverdiene er passende, og det har jo du. jeg klarer ikke helt se for meg at de nasker yngel, de er ganske klønete syns jeg, til å fange levende dafnier. Det virker ikke som de bryr seg med andre fisk, men jeg vil tro de tar egg visst de barter over det.

Jeg kan absolutt anbefale kuhliiål hvis du vil prøve noen andre bartefisk enn cory i karet ditt!
Det er mer enn på tide å flytte fiskene ut av karantenekaret. Nålefiskene og Hara hara skal over i 450L men lakrisene har jeg hele tiden planlagt å ha i et eget kar. Siden jeg har funnet ut at jeg skal prøve å få til noe yngel på sjokkis-vaillantiene skal jo de flytte inn i karantenekaret, så der kan ikke lakrisene bli.

Bordet jeg har ledig måler 45x45 cm. Jeg har leita etter et passende akvarie som ser pent nok ut til å ha i stua, men som ikke er for dyrt. Å finne et kubisk kar med heldekkende topp som er billig -og pent er ikke mulig. Jeg har derfor bestilt meg et sånt guppyhotell på 45L. Det er plast-topp, men det får bare gå for denne gang.. Får det levert fra aquamanias for 150 kr (og litt andre greier jeg har bestilt) og det syns jeg var billig!

Jeg gleder meg til å sette opp et helt eget kar for lakrisene, det blir vel mitt første artskar Jeg skal for en gangs skyld sette opp et kar uten planter på bunnen! Kun flyteplanter. Ellers skal karet innredes med røtter, kvister, kongler og huler. Så en sånn innredning av Panda+ eller var det flyvefisk, var skikkelig fint! En sånn innredning passer veldig fint til lakriser og sjokkiser syns jeg. Og flyteplanter har jeg alltid i mine kar. Nå slipper jeg å bekymre meg for at plantene under ikke får nok lys pga flyteplantene.
Fader altså, når jeg kom hjem i dag hadde det ene splitter nye armaturet mitt dødd!
Det er et dobbelt armatur så begge røra kan ikke ha gått samtidig. Det glimtet litt til i det ene røret når jeg slo av og på lyset, men det var det. Jeg er livredd for støt og kortslutning så jeg tør foreløpig ikke gjøre noe mer enn å dra ut stikk-kontakten på lampa.

I går drev plutselig lakrisene mine i dette karet og klumpet seg sammen, som om de følte seg utrygge. Jeg studerte og studerte, tok vannprøver og prøvde å finne ut hva som kunne være galt men uten resultat. Disse har lenge hatt sine faste revir de har passet på, ikke normalt av de å plutselig samle seg på denne måten. Derfor tror jeg at det må ha vært en overspenning eller noe før lampa gikk. Bare rart at jeg ikke fikk noe støt når jeg tok vannprøver?

Det er litt kjipt for dette armaturet koster litt (woha fra tyskland) og det som gikk nå har jeg akkurat bytta ut med samme armaturet som duret så høyt... Har brukt litt penger på å skaffe et velfungerende armatur av samme merke
Da har jeg lært noe nytt om doble armaturer! Og fint er det

Mine bittesmå Hara hara lever i beste velgående, men en av dem har blitt megafeit! Disse er vel ikke mer enn 3 cm så rognstinn kan den da ikke være. I følge basen kan de bli 13 cm! Prøver å sjekke dette på andre steder, men akkurat nå fant jeg da ingen ting om Hara hara på nett...

Legger ut en snutt av den feite. Og dette er rett før de fikk mat, så det er ikke dagens overspising! Den vagler når den svømmer...

OBS -skru ned lyden på maskinen din før du ser på videoene... Har ikke lært meg hvordan jeg fjerner lyd enda

<embed src="http://www.youtube.com/v/uhX0lHo4-U8&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="385"></embed>

De er i godt hold alle sammen, glupske som fy, men de andre er jo av mer normal størelse og svømmer helt normalt. Vetta søren hva som feiler den feite?

<embed src="http://www.youtube.com/v/R1vlu5C1Gos&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="385"></embed>

Trådalgene i kuhliikaret ser nå plutselig ut til å gå tilbake! Etter 4 dager i mørke var greinene jeg har filmet jevnt bevokst med et tykt teppe av trådalger. Nå, en uke etter har det faktisk forsvunnet en del flekkvis her og der. De stakkars anubiasene er fortsatt helt dekket av algene, men da er det vel håp om at de en dag kan bli algefri også Dette er jeg veldig spent på!

<embed src="http://www.youtube.com/v/kqnrTp7FlOQ&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="385"></embed>
Veit du, akurat det her hadde jeg på mine banjomaller, lurte jo på om de var forspiste eller hadde forstoppelse osv, men ifølge Torstein på Krizoo var det nok rognstinne hunner. Så det skulle nok ikke forundre meg om det faktisk er en rognstinn hunn du har, jeg trodde Hara hara skulle være små.
Galemor
jeg trodde Hara hara skulle være små.


Ja og det er det jeg også har hørt -at de ikke blir mer enn en vanlig cory i størelse kanskje. Skal jo ikke gå blindt ut i fra at det som står i basen er riktig, men finner altså ikke noe info for øyeblikket som kan motsi det...
Lisbeth
Prøver å sjekke dette på andre steder, men akkurat nå fant jeg da ingen ting om Hara hara på nett...


Planet Catfish er din venn, de har profiler på flere arter i genus Hara.

Ingenting der tyder på at Hara hara blir noe særlig større enn 6 cm., men jeg vil anta at de bør ha vokst litt siden du fikk dem hvis de har ambisjoner om å bli større enn det de var i butikken. Derfor kan det være naturlig å spekulere i om de faktisk er H. hara.

Når jeg så dem i butikken antok jeg at det var H. jerdoni , siden de lignet på de jeg har (kjøpt som H. jerdoni) og som ikke har vokst den tiden jeg har hatt dem.
Ja selvfølgelig Humunu -Planet Catfish! Sånn er det når man ikke er mallefreak. Men pussig uansett at siden ikke kommer opp når jeg googler...

Ikke mye til bilde på Hara hara, og det ligner ikke mye på mine. Bildene av H. jerdoni ligner mye på mine. Trodde jo at jeg kjøpte jerdoni da... passet meg fint hvis de holdt seg så små, og nå er de jo på full størelse som jerdoni. Hadde jeg klart å få bekreftet at den feite har rogn hadde jeg vel egentlig samtidig fått bekreftet at det er jerdoni?! Den er ikke mer enn 3 cm i lengden.

Har ikke lagt merke til at de har vokst noe særlig i lenden, men de ser jo større ut siden de har lagt så godt på seg
Jeg får ikke helt dreisen på latinske fiske- eller plantenavn, verken uttale eller skriving. Bokstavene passer liksom ikke sammen og ligger i feil rekkefølge i følge hjernen min så det blir bare tull. Hver gang jeg skal skrive det latinske navnet på fisk jeg har må jeg kopiere (fra basen feks) og lime inn for å få det riktig. Kjempeirriterende at jeg ikke får det til! Gikk et år på gartnerskole i min ungdom, da fiksa jeg latinske navn på plantene helt fint. Men jeg tror fiskenavn ofte er mere innviklet skrevet enn plantenavn...

Men i dag leser jeg på intranettet på jobben at de tilbyr latinkurs for de som vil. 1 time 1 gang pr uke. Ikke så heftig kurs, men sikkert greit nok for mitt formål. Så jeg har meldt meg på

Skal vi se om ikke jeg kan slenge ut noen fiskenavn uten å mukke snart :p
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap