Lisbeth sine labyrinter + litt til :) (side 9)

UÆHH -ikke lett dette hehe. Men korte ned på timeantallet med lys i tillegg til å kutte ned på mengde er nok en god ide.

Men det å ikke bytte vann sliter jeg litt med altså BGA kan jo komme av nettopp for lite vannbytte, eller dårlig stell i det hele tatt, så er litt redd for å gå den veien når jeg har BGA med GODT akvariestell. Men altså som sagt kan det være at jeg styrer for mye altså, det kan hende det
Vi har så ekstremt tørr luft i leiligheta vår. Fuktmåleren viser alltid to streker, som betyr at det er under 10% fuktighet... Og nå måtte jeg finne på et eller annet så ikke Tillandsiane mine dør. Selv om jeg har dynket dem med vann daglig har noen begynt å bli faretruende tørre. Jeg skulle fått levert terrariet i begynnelsen av denne uka, men får det ikke før i dag. Må jobbe i helgen så får ikke satt i gang med noe innredning denne helga. Neste uke blir jeg mye fraværende også, så dette får jeg ikke satt i gang med før om et par uker

Jeg har en glasshylle stående ved siden av verandadøra. Tok og plasta inn en av hyllene for å lage et midlertidig veksthus. Må prøve å få litt mer fuktighet rundt tillandsiaene. Sprayet dem skikkelig godt i går kveld, fuktigheta økte til 44%, men lå nede på 25% i morrest. Jeg får bare passe på å spraye ofte. Fuktighet på 25 er jo uansett bedre enn under 10...

[External Image]

Siden radiatoren er under stuevinduet er det svært få planter som trives der. Derfor har jeg satt opp den glasshylla for å kunne ha fine planter i. Men der står jo mine kulturer med dafnier og tar opp nesten all plass :P

[External Image]

Jeg har alltid hatt grønne fingre og fått til fine planter i stua, men i denne leiligheta er det ikke så veldig inspirerende å holde på. Med den tørre lufta, radiator under stuevinduet og sola rett på hele dagen er det nesten umulig å få til noe. Det er kjipt. Her går det stort sett i sukkulenter og kaktuser og av og til må jeg ha noen orkideer. Vi har bestilt markise nå og kanskje jeg skal prøve meg på en luftfukter. Er jo ikke bra for oss heller å leve i så tørr varm luft vil jeg tro.

Et bilde av bikkja igjen. Hun ble oppdratt av en gjeng med Italienske mynder fra hun var 6 uker gammel. Italienske mynder elsker varme og graver seg ned under tepper og det de kan finne. Bikkja mi som er en terrierblanding har mer enn nok pels, men hun elsker også å ligge under noe.
Her i morrest under røykejakka mi (vi røyker ute)

[External Image]
Ta bort eggepappen, den trekker masse fuktighet, og sett en vannfylt plastboks med størst mulig overflate med en rist over.
Humunuku
Ta bort eggepappen, den trekker masse fuktighet, og sett en vannfylt plastboks med størst mulig overflate med en rist over.


Jeg tenkte at hvis den ble dynket våt ville den holde på fuktigheta. Men du har nok rett. Jeg skal prøve det du skisserer
Du har kanskje rett dersom pappen er klissbløt. Jeg bare husker at det var ekstremt tørr luft i et studiorom der det var eggepapp på alle veggene og i taket.
Kanskje å sette eggepappen i vann vil fungere. Da vil pappen kanskje fungere som en veke og trekke vann fra skålen og gi en større flate for avdamping.
Ser at clasohlson har tilbud på blomsterhylle/minidrivhus til 150 kr. Kanskje en grei provisorisk løsning som du kan pakke sammen senere.?
Humunuku
Ser at clasohlson har tilbud på [URLBLOCK1] til 150 kr. Kanskje en grei provisorisk løsning som du kan pakke sammen senere.?


Har sett på den saken før, fin den Jeg dyrker jo fram mine balkongplanter fra frø så skulle hatt en sånn til det også. Men igjen er det det med plassen
Dagens vårbilde

[External Image]
Oi! Ting er så utrolig fin og dette minner meg veldig om vår ja! Her er det mest hestehov og løvetann enda.

Noe helt annet. Jeg luerer på en ting... Bruker du luftesten i dafniakaret ditt?
Den blomsterenga oppdaget jeg i morrest på tur med bikkja, bak Munch museet. Tett i tett med blomster

Jeg bruker ikke en eneste luftboble i dafniekulturene mine, men flyteplanter. Lurer faktisk på om det gir litt bedre levevilkår enn uten noen ting. Det yrer av liv i alle fall
Da er jeg tilbake fra Praha, for en fantastisk vakker by!

Jeg løp rundt i stua for å sjekke tilstanden til fisk, dafnier og tanglopper og alt stod bra til så det betyr at min kjære samboer kan brukes til den type pass

Det gikk i tørrfor den uka jeg var borte (bortsett fra lakrisene som ikke har lært å spise det ennå) og jeg hadde hengt opp et par poser med dagsporsjoner på hvert kar. Sambo hadde lekt med tanken på å henge opp nye poser før jeg kom hjem sånn at jeg skulle tro at han hadde glemt det. Hehe men han turte ikke

Det er jo ingen krise med å ikke gi mat på en uke, men jeg liker ikke å la fiskene mine gå særlig lenge uten mat...

Kommer litt i bakevja med planer man har i heimen når man er borte en stund, men har tenkt å begynne å sette opp terrariet denne helga. Få limt over alle fuger i alle fall og så begynner innredning etterhvert når jeg får tid.
Lisbeth
Kommer litt i bakevja med planer man har i heimen når man er borte en stund, men har tenkt å begynne å sette opp terrariet denne helga. Få limt over alle fuger i alle fall og så begynner innredning etterhvert når jeg får tid.


Ikke fått begynt, svigers ble over helgen og blir fortsatt noen dager. Kan ikke begynne med illeluktende silikon i vår lille leilighet da... Men i går fikk jeg hentet platene som skal festes i terrariet! Gud så glad jeg er for at det finnes forum! Min nye og hyggelige kontakt på et reptilforum er virkelig til stor hjelp for å få satt i gang mitt paludarium
Først skaffet han meg masse flotte tillandsia og nå var han tilfeldigvis på en reptilmesse i Danmark og fikk tak i den beste typen med xaxim til å ha på veggene. Utrolig hyggelig av han å gidde å ta med til meg også )

Jeg bestilte jo selv plater fra en engelsk nettbutikk, eneste sjappa jeg fant disse platene. Men jeg ville holde meg til 200 kr grensa for å slippe tolletull og fikk jo ikke nok i det hele tatt. Også var de veldig tynne og ganske små.

Noe helt annet jeg fikk av min snille kontakt fra reptilforum! Jeg betalte 100 kr pr plate (pluss porto!) for de tynne små fra england og 100 kr pr plate for de tykke fine med struktur fra min snille kontakt

[External Image]

[External Image]

Platene lages av trebregne. Platene brukes visstnok bare som isolasjon av hus i fattige land og som innredning i terrarier av sære reptilfolk Når jeg ser vekstresultat på plantene i vivariumet til min nye kontakt skjønner jeg veldig godt man bruker disse platene istedet for kork feks. Du kan visst få nesten hva som helst til å gro der og de holder godt på fuktighet
Hei Lisbeth!
Det er rart med det, men synet av visse fisk(e arter) får en automatisk til å tenke på bestemte medlemmer her på forumet Hehe
Når jeg ser bilder av eller leser ordet "Lakrisgurami" så er du den første jeg tenker på.
Så da jeg kom over en artikkel om et flott asiatisk biotop-oppsett, og det dukket opp et bilde av en sånn gurami der, så tenkte jeg øyeblikkelig: Denne må jeg linke til i Lisbeth sin tråd
Så utrolig lekkert, Mona! Dette er virkelig den kuleste hobbyen jeg har ramlet innom; den kombinerer estetikk, dyr, innredning, interiør og "hagestell".

Nileser tråden din, Lisbeth. Guramier er virkelig det vakreste og jeg har en tom 180-liter å planlegge.
mona o
[URLBLOCK1] :)


Tusen takk Mona. Det er noe sånt oppsettet i vanndelen skal bli til lakrisene!
Helinor
Nileser tråden din, Lisbeth. Guramier er virkelig det vakreste og jeg har en [I]tom[/I] 180-liter å planlegge.


Ahh en 180L til overs? Der får du jo plass til en større gruppe med sjokoladeguramier
mona o
[URLBLOCK1] :)


Lisbeth
Tusen takk Mona. Det er noe sånt oppsettet i vanndelen skal bli til lakrisene!


Jeg ser først at de guramiene jeg trodde var lakrisguramier blir kalt for noe helt annet på engelsk (Sparkling gourami, Pygmy gourami, Dwarf croaking gourami) iflg. den teksten under bildet. Oopsann.
Kanskje det var det vi kaller på norsk pygmeguramier det var bilde av der? Det viser jo bare hvor "inne" jeg er på dette med guramier :p hehe Men poenget er jo det samme; jeg trodde det var lakriser, og derfor tenkte jeg altså på deg. Så det så

Gleder meg til å se det paludariumet ditt:
mona o
Jeg ser først [I]nå[/I] at de guramiene jeg trodde var lakrisguramier blir kalt for noe helt annet på engelsk (Sparkling gourami, Pygmy gourami, Dwarf croaking gourami) iflg. den teksten under bildet. Oopsann. Kanskje det var det vi kaller på norsk pygmeguramier det var bilde av der?

Ja pygmègurami (Trichopsis pumila) kalles for Sparkling gourami på engelsk. Ganske treffende navn også for de glitrer virkelig når de sperrer ut finnene og viser seg fram. Jeg er veldig begeistret for disse små juvelene i akvariet mitt, men de har et voldsomt temperament så jeg er glad de ikke er så store
mona o
[QUOTE=mona o][URLBLOCK1] :)


Lisbeth
Tusen takk Mona. Det er noe sånt oppsettet i vanndelen skal bli til lakrisene!


Jeg ser først at de guramiene jeg trodde var lakrisguramier blir kalt for noe helt annet på engelsk (Sparkling gourami, Pygmy gourami, Dwarf croaking gourami) iflg. den teksten under bildet. Oopsann.
Kanskje det var det vi kaller på norsk pygmeguramier det var bilde av der? Det viser jo bare hvor "inne" jeg er på dette med guramier :p hehe Men poenget er jo det samme; jeg trodde det var lakriser, og derfor tenkte jeg altså på deg. Så det så

Gleder meg til å se det paludariumet ditt:

Jepp jepp, så jo kjapt at det var pygmeguramier, men det var jo uviktig så lenge det var type oppsett som var intressant i dette tilfelle
Hatt min største nedtur på akvariefronten -ever... ikke noe som har skjedd bortsett fra mitt algebefengte 450L, men kjenner virkelig at noe skjer. Jeg unngår egentlig karene for enhver pris, og det gjør at jeg ikke følger med for en gangs skyld.. Gjør jo alt som gjøres må, men jeg føler ikke for å sitte foran karene og se reaksjonen på nytt vann osv. Altså bare gjør ting av rein rutine. Hva skjer??

Jeg ser jo at noen akvarister faktisk trapper ned etter noen år, og driver med andre ting. Er det det som skjer med meg nå mon tro?? Vært aktiv akvarist i nesten 4 år og så bare daler alt ned til null?

Hmm, håper det bare er en periode...
Kan jo ha noe med årstida å gjøre? Her går også det meste på rutine og snart skal jeg stenge et par kar, noe jeg faktisk gleder meg til! Til og med å mate fiskene kan være et orsk av og til, men jeg gjør det selvfølgelig. Jeg tror det er en bølge som går for tiden hvor svært mange ønsker å trappe ned eller slutte, for jeg vet av ganske mange nå... håper det bare er noe forbigående! Bare vent til høsten kommer!
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap