Mariannes bettaer og killier ++ c",) (side 13)

Jeg klikkertrenen også hunden min (og katten), og synes det er en veldig effektiv måte å trene dyr på. Er enig med det Maretard sier om å vente med å legge på kommando til hunden utfører atferden frivillig. Det kan også være greit å unngå å sette f.eks. kommandoen 'bli' til en bli-øvelse som ikke er ferdig trent, da hunder i innlæringen ikke alltid 'blir' hver gang. Man vil jo ikke at ordet 'bli' skal bety 'bli...gå et par skritt frem... og bli igjen...' (Uff, jeg er ikke noe flink til å forklare hva jeg mener, ser jeg, men men .. hehe..)

Det jeg synes er mest morsomt med å trene med hunden min er å se hvor glad hun blir når vi skal trene, og å se at hun prøver alle mulige og umulige atferder for å få meg til å gi henne klikk + forsterkning/godbit. Hun gjør alt hun kan for å få meg til å 'klikke'.. hehe.. Det siste jeg lærte henne var å kaste seg ned på bakken og spille død når jeg sikter på henne med pekefingeren og sier 'pang'. Hun er så flink, atte.. hehe..

Må bare si at jeg synes det er veldig flott å se at du ikke gir håndsignalet med "godbit-hånden". Mange lokker med godbiten foran nesa til hunden for å få den til å utføre atferden, med bl.a det resultat at hunden gjerne bare utfører atferden når du holder en godbit i hånda. Man får mer effektiv trening når man gjør slik som du gjorde, nemlig å vente med å ta frem godbiten til hunden faktisk utfører atferden.

Håper du oppdaterer jevnlig hvordan det går med treningen, for det var morsomt å se!
Hei Marianne!
Her har det virkelig skjedd ting siden sist jeg var innom tråden sit og masse grattis med hund! Jeg fikk et aldri så lite sjokk da jeg så henne, en tro kopi av min egen hund!:O Nå har jeg ingen bilder liggende da PC`n har kræsja og jeg låner PC, men det hadde vært gøy å vite hva hun er blanding av Utrolig skjønn, akkurat som min egen hund
Maretard
En metode jeg har lært er å vente med kommandoer til hunden tilbyr det frivillig. Da Woppusen var liten, forstod hun ikke forskjell på dekk og sitt, og gjorde dette om hverandre. Kursholderen foreslo at vi rett og slett kunne klikke og gi godbit hver gang hun satte seg frivillig. Etterhvert satte hun seg forran oss oftere og oftere når hun skjønte at det betydde godbit, og da legger man på kommandoen. Først akkurat i det hun sitter, og så før hun sitter når hun forbinder kommandoen med å sette seg. Etterpå gjorde vi det samme med dekk, og til slutt lærte hun forskjellen:) Mange metoder man kan prøve seg på, men jeg anbefaler deg å se om det finnes hundekurs i nærheten, dersom du ikke har tenkt på det. Det er mye artigere å trene med andre, og lettere å bli flink til å trene dersom en instruktør veileder deg.


Sitt, ligg og stå kan hun allerede, men i fremtiden har jeg tenkt til å vente til hun tilbyr adferden selv, eller evt få henne til å tilby den. F eks vet jeg når hun går ned i sfinx-stilling helt på egenhånd, og kan dermed forsterke den.

Hundekurs har jeg ikke kikket noe på ennå, men har tenkt på det. Blakket meg litt på hundekjøpet, pluss at jeg må betale registrering av bilen min og bremsene mine må overhales, så det blir ikke hundekurs med det første....

Lisbeth
Kursholder oppfordret oss til å sette navn på ting hunden gjorde, så jeg fikk feks hunden min (min forrige hund) til å "slikke seg" . Helt unødvendig triks, men morro for hund og eier. Jeg bare plukket ut noe den gjorde av seg selv og satte navn på det. Hun vrei hodet bak mot skulderen for å slikke seg. Når det var repitert noen veldig få ganger, kunne jeg be henne om å "slikket seg". Hun slikket seg ikke men hun gjorde akkurat den samme bevegelsen, hver gang :) Så jo helt tullete ut, men det er et typisk eksempel på at man kan lære hunden kommandoer på ting de faktisk gjør av seg selv :) Viktigste er jo at man kan lære hunden ting helt uten tvang. Jeg liker ikke se på opplæring av hunder der man feks presser bakparten hardt ned for å få den til å sitte, og så kalle det for "sitt". Typisk negativ innlæring..


Hehe, den var litt artig Pixel gjør noe artig med frambeina når hun ligger på ryggen, så jeg tror jeg vil sette navn på det etter hvert

Tror de aller fleste hundeeiere plasserer hundene sine slik de vil ha dem og deretter gir dem en kommando. Jeg gjorde det selv med hunden jeg hadde som barn, men da visste jeg ikke noe bedre. Nå liker jeg veldig godt tanken på at dyr skal finne ut av det selv, og bruke hjernen osv.

HvemErJeg?
Jeg klikkertrenen også hunden min (og katten), og synes det er en veldig effektiv måte å trene dyr på. Er enig med det Maretard sier om å vente med å legge på kommando til hunden utfører atferden frivillig. Det kan også være greit å unngå å sette f.eks. kommandoen 'bli' til en bli-øvelse som ikke er ferdig trent, da hunder i innlæringen ikke alltid 'blir' hver gang. Man vil jo ikke at ordet 'bli' skal bety 'bli...gå et par skritt frem... og bli igjen...' (Uff, jeg er ikke noe flink til å forklare hva jeg mener, ser jeg, men men .. :) hehe..)


Jeg skjønner hva du mener

Må bare si at jeg synes det er veldig flott å se at du ikke gir håndsignalet med "godbit-hånden". Mange lokker med godbiten foran nesa til hunden for å få den til å utføre atferden, med bl.a det resultat at hunden gjerne bare utfører atferden når du holder en godbit i hånda. Man får mer effektiv trening når man gjør slik som du gjorde, nemlig å vente med å ta frem godbiten til hunden faktisk utfører atferden.

Håper du oppdaterer jevnlig hvordan det går med treningen, for det var morsomt å se!




Jeg lokket til å begynne med, for å få henne til å ligge og stå, men så tenkte jeg at jeg ville ikke at hun skulle være avhengig av godbiten, og da vi lagde videoen sa mannen at det er ikke særlig imponerende hvis hun bare følger godbiten, så det var faktisk første gangen jeg gjorde det uten godbit i signalhånden

MarenB
Hei Marianne! Her har det virkelig skjedd ting siden sist jeg var innom tråden sit og masse grattis med hund!:D Jeg fikk et aldri så lite sjokk da jeg så henne, en tro kopi av min egen hund!:O Nå har jeg ingen bilder liggende da PC`n har kræsja og jeg låner PC, men det hadde vært gøy å vite hva hun er blanding av:) Utrolig skjønn, akkurat som min egen hund;)


Takk takk Hun er malteser x puddel, hva er din?
Wow, ser det er over en måned siden jeg har oppdatert o_O

Er egentlig ikke så mye som skjer på fiskefronten. Satte splendenshunnen min sammen med den nye hannen, men ingenting skjedde på flere dager så de ble skilt igjen.

Coccinaparet som ble skilt fra resten av gruppen har farget skikkelig ut. Jeg trodde de var pene før, men nå er de helt utrolige De bor i en tett beplantet 22 liter med pH ca 5. Det er en del alger og slikt og plantene er hulter til bulter og trenger en trim, men coccinaene klager ikke og derfor har jeg ikke brydd meg med det

Har funnet 3 smaragdinayngel i karet hos hannen. De har blitt i overkant av en cm, og for noen dager siden ble hunnen flyttet tilbake, slik at de kan leke igjen, hvis de har lyst. Men ingen tegn til det ennå.

Ellers skjer det ikke noe særlig...

På hundefronten står alt bra til, klikkertrening er kult Og Pixel er så flink og smart at hun imponerer meg nesten hver dag

Og jeg har adoptert en valp til, fordi jeg fant ut jeg hadde lyst til å oppdra en hund, og dermed vite hvordan den ble oppdratt, og at den har bite inhibition, og vil prøve å klikkertrene helt fra valpestadiet, siden jeg leste et sted at hunder som er klikkertrent fra de er små har lettere for det enn voksne som begynner med det.

Har lagt ved bilde av valpen. Han heter Marley foreløpig, men kommer nok til å gi han nytt navn. Han er en Jack Russell-blanding. Har ikke hentet han ennå, for han har vært for liten til å kastreres. Skulle egentlig hente han 5. oktober (han kastreres i dag), men så fikk jeg telefon fra Norge om at bestefaren min var syk, hadde maks 2 uker igjen. Opprinnelig sa de at han hadde noen måneder.

Så da hev vi oss rundt og bestilte tur til Norge. Reiser på lørdag og er fremme den 3., og reiser igjen den 9.

Dessverre fikk jeg telefon i går kveld om at han var død, så da blir det ikke å besøke han en siste gang, men å gå i begravelse isteden....

Så valpen hentes den 12. isteden, så jeg har hvertfall det å glede meg til...
Kondolerer


Veldig spennende med hvalp, og så kult at du har skaffet deg en terrierblanding. Tror du kommer til å like terrier godt. De er jo bare så morsomme og smarte

Ja, håper jo det da

Hadde sagt til meg selv at jeg skulle ALDRI ha en JRT i hus, etter jeg leste om hvor destruktive de er og hvor mye mental stimuli de trenger, men så fant jeg denne valpen, og pratet med fostermoren hans, + andre folk jeg kjenner som er hundekyndige, og de mente at pga mengden mosjon Pixel allerede får og at han skal sosialiseres og trenes grundig, så ville dette gå helt fint...

Så da ble det til at jeg adopterte han
Kondolerer, Marianne. Jeg vet veldig godt hvor forferdelig det er å få en slik beskjed når man er langt unna. Min bestefar døde brått da jeg var i Nicaragua for noen år tilbake.
Jeg fikk beskjed av et annet medlem om at det var på tide at jeg poster her inne igjen, så her er jeg

Det har vært veldig stille på akvariefronten. Ikke noe yngel, lite frafall og ingen sykdommer.

Coccinaene vil ikke formere seg, channoides og pygmegurami har jeg bare en igjen av, og hunnkampfisken min døde nylig, så ikke noe mulighet for kampfiskyngel heller.

Jeg har fremdeles kampfiskhannen som jeg importerte fra Thailand i mai 2009, og han virker stort sett frisk og fin. Jeg mener jeg nevnte det for flere måneder siden at det ene øyet hans buler ut, men det har ikke blitt noe verre siden det.

Har også salamanderhannen som jeg kjøpte for ca 6 mnd siden, eller kanskje litt lengre. Husker ikke når jeg kjøpte han.

Nigeriakilliparet døde litt etter hvert, men etterlot seg flere yngel som lever i beste velgående. Smaragdinaparet døde også, men de etterlot seg 3 yngel i karet.

Jeg har vært litt sløv med beskjæring av planter, så nesten alle karene ser litt ville ut, men det er sånn jeg liker det Men jeg ser at i det ene kampfiskkaret er det nå så mye javamose at det nesten ikke er svømmeplass, så jeg må vel til å luke litt oppi der.

Alle 6 kattene har det bra, begge hundene har det bra, og vi er ikke rammet av flom her vi bor, heldigvis. Vi bor for høyt oppe og for nær havet.

Vi kom hjem fra en ferietur til Hong Kong for bare noen dager siden, og bildene derfra ligger her: mykewlphotos.com

Skal prøve å komme innom litt oftere og poste litt slik jeg pleide...

Hyggelig å høre fra deg igjen, Marianne Godt at ikke flommen rammet deg og dine.

Personlig er jeg mest interessert i hva du har i karene dine, men hvorfor har du egentlig 6 katter?




godt å se deg tilbake.
Utrolig stor flom i nabolaget da. Du har hatt strøm hele tiden?

Espen
Takktakk

Janne
Hyggelig å høre fra deg igjen, Marianne :-) Godt at ikke flommen rammet deg og dine. Personlig er jeg mest interessert i hva du har i karene dine, men hvorfor har du egentlig 6 katter? ;-)


Det var ikke med vilje. Jeg hadde to, mannen hadde to, og så flyttet vi sammen og hadde fire. Et år senere tok vi til oss en siameserblanding som skulle avlives fordi eierene ikke ville ha henne lenger. Vi skulle bare ha henne midlertidig til hun kunne adopteres ut, men så viste det seg at hun er for sur og nervøs til at hun noensinne ville kunne adopteres, så vi beholdt henne. Et år senere fant vi en katt oppi gata som vi nesten kjørte på flere ganger så vi prøvde å finne eieren hennes for å si ifra, men det viste seg da at hun hadde blitt dumpet her og eieren var ikke mulig å oppdrive, så vi beholdt henne.



Black_Flys
godt å se deg tilbake. Utrolig stor flom i nabolaget da. Du har hatt strøm hele tiden? Espen


Vi bor 20-25 minutter nord for selve byen, så vi er ikke nær noen av de hardest rammede områdene. Forsteder rundt oss ble delvis evakuert og en del veier stengt, men det har ikke blitt gjort noen stor skade rundt her.

Tror det kun er i selve byen at de skrudde av strømmen, så vi har egentlig ikke merket noe til det her vi bor..

Men så hjalp det kanskje at vi var bortreist de to dagene det var verst her også, for i følge en venn av oss kom hun seg ikke fra sitt hus til vårt hus for å sjekke huset og kattene våre, fordi det ville tatt et par timer å komme seg hit (vanligvis 5 minutter å kjøre), og samboeren hennes brukte flere timer p?å å komme seg hjem fra jobb pga stengte veier.

Så vi er egentlig utrolig heldige som bor her vi bor. Tror ikke det er mulig at det noen gang kan oversvømmes her.
Noen som vet mye om å sette opp froskekar?

Reddet nok en dainty tree frog fra kattene og hundene for en liten stund siden, og de er så utrolig søte at jeg er fristet til å beholde en neste gang det skjer
Gå inn på reptilweb.no eller reptilfreaks.no. Der finner du mye sånt! Men kan du legge ut et bilde av frosken. Jeg syns frosk er råkule, spesielt sånne som klatrer
Har dessverre ikke bilde av frosken, det var kveld og mørkt og den vare bitteliten og stresset, så jeg slapp den ut nær en dam lenger oppi gata.

Den var kun 1.5 cm lang i kroppen, og utrolig søt

Takk for linker
Prøvde å poste tidligere i dag, men hadde visst problemer med forbindelsen...

Jeg har nå ingen kampfisker igjen. Fant hannen min fra Thailand død for noen dager siden. Var egentlig ingen stor overraskelse, for jeg har sett mindre og mindre til han, og han var et par år gammel.

I dag fant jeg den andre hannen min død med struttende skjell. I går kveld var han helt fin, så det er et lite mysterium. Men han var vel gammel han og.

Siden jeg har bursdag om et par uker tror jeg at jeg vil ta en tur til betta showroomet her i byen og kjøpe meg et nytt par. Var hvertfall det jeg tenkte tidligere i dag, til jeg sjekket hva de har inne for øyeblikket. Ingenting. Eller dvs, ingenting jeg er interessert i.

Så jeg sjekket Aquabid, men det var ikke noe særlig imponerende der heller. Jeg har kikket på disse, som var de eneste jeg likte:

Smoke dragon HMPK
Fancy HMPK
Butterfly OHMPK

Jeg liker spesielt den siste, men den første har ganske interessant farge.

I 90 literen min hadde jeg en ancistrus, to gule eplesnelger og en svart paradisfisk. Sistnevnte har virket litt pjusk i det siste, og jeg fan than død her en dag. Så nå er karet litt livløst.

Har tenkt til å la mannen velge noe fargerikt, a la sverddragere eller neontetra eller noe i den dur. Det er nemlig det eneste karet som er synlig for besøkende, og mannen har klaget over at jeg alltid velge kjedelige, grå fisker. Så kan jeg heller ha mer interessante arter på kontoret mitt, der ingen ser dem

Jeg har også en 300 liter stående ute (under tak), hvor jeg nå har kun en gullfisk igjen, samt 3 ancistruser og en hel flokk eplesnegler. Jeg har lyst til å kvitte meg med det karet, det er tomt, har ikke nok lys til at jeg kan få til god plantevekst, og jeg synes det er litt bortkastet med et så stort kar for bare noen få fisker.

Gullfisken vil jeg gi til svigerforeldrene, de har en dam med 3 gullfisker, og de trives og vokser noe enormt oppi der. Ancistrusene vil jeg flytte inn i 90 literen, men vet ikke om det blir for lite med en 90 liter til to hanner og to hunner, ca 6-8 cm?

Eplesneglene må jeg nok spre utover de andre karene.

Har også kommet til at jeg ikke vil ha et froskekar. Jeg leste en del om dem, og de virker som de er en del arbeid med, og jeg ville bare ha noe enkelt. Jeg har nok dyr å ta meg av.

Vi har nå to hunder, sju katter, to undulater og 8 permanente akvarier, samt et par midlertidige.

I forrige uke hadde vi seks katter, nå har vi sju. Er en lang historie som jeg ikke har lyst til å skrive ned nå, kommer heller tilbake til den senere, men har lagt ved et par bilder av den nye kattungen
Jeg hadde tenkt til å kvitte meg med 300 literen ute, som jeg nevnte i forrige innlegg. Jeg ga gullfisken til svigerforeldrene, hvor den ser ut til å trives.

Karet er lånt fra samboeren til en venn av oss, og vi sa til henne at vi vurderte å tømme karet og gi det tilbake til dem. Da sa hun at karet mest sannsynlig kom til å bli solgt for de har ikke plass til det.

Tenkte ikke noe mer over det i et par dager, men så kom jeg til å tenke at muligens vil jeg prøve meg på en enslig oscar oppi der... Anbefalt størrelse er visstnok 280-300 liter for en enslig fisk, i følge et oskarentusiastforum, så det er jo perfekt.

Har hørt mye om hvor artige disse fiskene skal være, så kunne vært gøy å prøve.. Eneste jeg er litt skeptisk til er at karet visstnok må være nærmest tomt, siden de graver opp planter og flytter på steiner...

Så hvordan får man et oscarkar til å se pent ut? Er det mulig? Kan man bruke røtter, eller vil de også flyttes rundt? Og hvordan får fisken mental stimuli i et nesten tomt kar? Hvis de er to sammen har de hvertfall hverandre, men en enslig fisk i nesten tom kar må da kjede seg veldig?

Tror jeg må lese litt mer om dem før jeg bestemmer meg...

Ellers så har jeg bursdag på torsdag, og mannen har lovet at han skal kjøre meg til betta-showroomet i morgen og kjøpe et splendenspar til meg Så blir ikke direkte import fra Thailand denne gangen, men mange av fiskene i showroomet er opprinnelig importerte derfra.

Og lille valpen min begynte lydighetskurs for litt over en uke siden. Han har blitt så stor Han er 6.5 mnd gammel nå, og veldig veloppdragen (Sammenlign disse bildene med de i innlegg 244 lenger opp på siden) Lydighetskurset holdes på samme sted som valpekurset, og "Motivasjon & Kontroll" som den andre hunden har vært på noen ganger, så jeg stolte lissom på at instruktørene var veldig dyktige.

Og lydighetsinstruktøren er ikke så verst, men jeg liker ikke at hun forteller folk at de må være "alfahunden" og at de alltid må "vinne leken". Hun sier bl a at hvis en hund drar i båndet når man går tur med den trenger man bare å vise den hvem som er alfahunden, så vil den automatisk begynne å gå ved siden av deg med hodet opp.

Man må alltid "vinne leken" dvs man må alltid kunne ta en leke fra hunden fordi det er DIN leke, ikke hundens. Greit nok, men har jo ikke noe med dominans å gjøre, er bare gode manerer synes jeg...

Å "vinne leken" betyr også at en sliten og varm valp ikke kan få bestemme at den har fått nok trening for en dag, den må tvinges til å jobbe til eieren bestemmer at det er nok.

Synes personlig det ikke er særlig smart å fortelle en gruppe uerfarne hundeeiere at bare de viser hunden hvem som er sjef vil den automatisk oppføre seg slik man vil.

Er heldigvis en stor gruppe så vi kan bare holde oss litt på avstand og jobbe på egenhånd. Er mest for sosialiseringens skyld at vi er der...
Mvjnz
Synes personlig det ikke er særlig smart å fortelle en gruppe uerfarne hundeeiere at bare de viser hunden hvem som er sjef vil den automatisk oppføre seg slik man vil. Er heldigvis en stor gruppe så vi kan bare holde oss litt på avstand og jobbe på egenhånd. Er mest for sosialiseringens skyld at vi er der...


Helt enig. Man kan være så mye "leder" man bare vil, men hvis man ikke trener på atferder vil de ikke dukke opp på magisk vis, bare man er sjef nok.

Valpen din er utrolig søt, forresten. Han er heldig som har en slik samvittighetsfull eier, som er villig til å trene med ham, og ikke bare leke sjef og håpe på det beste.
Ja, ikke sant Når man sammenligner med valpebildet lenger oppe skulle man ikke trodde det var samme hunden...

Og en stor del av grunnen til at jeg skaffet meg hunder var fordi jeg ville trene dem, jeg har alltid likt å trene dyr
Tilfeldig bekjentskap
© Heidi Ingdal
Reklame for plussmedlemskap